Reiniging na gemengde vergisting

Gestart door beats, 28-09-2010 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beats

In het topic van brouwblunders las ik enkele malen iets van mensen die vergist hadden met een Brett-cultuur en daar achteraf nog een aantal geïnfecteerde bieren aan hebben overgehouden. Nu ben ik zelf voor de eerste maal een vergisting aan het doen met de Wyeast Roeselare, en ik vroeg me af of ik achteraf op gewone wijze men vaten kan reiningen (chemoxi en héél veel heet water) of dat ik iets extra moet doen om infectie te vermijden?

Adrie

Een aantal keren heb ik met Orval gist gebrouwen en daarna goed schoongemaakt en ontsmet en voor gebruik weer ontsmet. Die keren ging het goed.

De laatste keer dat ik de Roeselare heb gebruikt ging het mis. Alle plastic onderdelen die ik toen heb gebruikt heb ik vervangen of uitgekookt. Daarna heb ik geen infectie meer geconstateerd (klop klop).

Omdat ik meer wil experimenteren met wilde gisten en zure bieren, heb ik besloten om een set plastic onderdelen (gistingsvat, hevel en bottelpijpje) speciaal te bestemmen voor dat soort bieren en een andere set voor de reguliere bieren. Het gerucht gaat dat vooral Brettanomyces zich kan verschuilen in heel kleine poriën in het plastic en dat de ontsmettingsmiddelen daar niet goed hun werk kunnen doen. Wat daar van waar is weet ik niet, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.

basterd-brewer

Het is een veel terugkerend fenomeen, besmetting met wilde gist na eerder met een dergelijke cultuur gewerkt te hebben. Niet uit persoonlijke ervaring kan ik daar over mee praten maar ik heb er wel zo mijn ideeën bij.

Je wil natuurlijk het liefst gewoon voorkomen dat je volgende bier besmet raakt en over reinigen en ontsmetten is hier al veel geschreven. Met uitkoken van kunststoffen heb ik wel slechte ervaring en daarom zou ik je dat niet aanraden.

Heet eerste belangrijkste is uiteraard dat alles op het oog alvast schitterend schoon is, daarbij gebruik je gewoon zeep en heet water (en veel mechanische arbeid). Mijn ervaring is dat als je verkleuring met een borstel en heet water met zeep niet weg krijgt je kan besluiten dit tot de volgende stap te laten zitten, namelijk het gebruik van chloor. Recentelijk ook naar aanleiding van een wetenschappelijk artikel ben ik overgegaan op het in tweede instantie schoon maken met chloor (de goedkoopste dunne chloor die je kan vinden) het is vele malen goedkoper dan alcohol (spiritus) en heeft een sterkere anti-microbiële werking. Uiteraard wil je geen chloor in je bier dus grondig naspoelen en schoonmaken met gewoon water is daarna wel weer gewenst. Daarna is het handig dit vat niet direct weer te gebruiken maar schoon en droog een paar dagen op te slaan en voor gebruik weer netjes schoon te maken met sop en daarna uitspoelen met heet water.

Veel succes  :brouwen:

 :degroeten: Stefan

Hopmans

Citaat van: Adrie op 28-09-2010  14:21 uHet gerucht gaat dat vooral Brettanomyces zich kan verschuilen in heel kleine poriën in het plastic en dat de ontsmettingsmiddelen daar niet goed hun werk kunnen doen. Wat daar van waar is weet ik niet, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.
Neem inderdaad maar het zekere, want het gerucht is gebaseerd op waarheid.
Myth Plausible.






EBC

Volgens mij is het kul.

Infectie is infectie, waar die ook vandaan komt.

Natuurlijk, als je brouwt met brett gisten, dan creeer je bewust infectie. Maar schoonmaken is schoonmaken. Brett is brett, waar die vandaan komt maakt niet uit. Maak je gerust, brett zweeft bij ons allemaal in de lucht.

Conclusie: schoonmaken is zo gemakkelijk nog niet.

Dat je geen infecties hebt, wil nog niet zeggen dat je goed schoonmaakt. Er zijn zoveel brouwers die even borstelen met warm water en wat poedelen met sulfiet. Bij velen gaat het goed, totdat die infectie er is. Dan komen ze er met hun standaard schoonmaak regime niet vanaf. Dan pas gaat alles uit elkaar. Brett krijgt de schuld...stoute brett.

Gistingsvaten, kranen, slangen, pompen, alles wat in aanraking komt met afgekoeld wort moet uit elkaar en grondig gereinigd. Altijd, elke keer, no mercy!

Hopmans

Citaat van: EBC op 28-09-2010  18:10 uGistingsvaten, kranen, slangen, pompen, alles wat in aanraking komt met afgekoeld wort moet uit elkaar en grondig gereinigd. Altijd, elke keer, no mercy!

Mee eensch.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.