Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grimbergen Tripel als eerste brouwsel?  (gelezen 4620 keer)

Offline Nils

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: no
  • Skl!
Grimbergen Tripel als eerste brouwsel?
« Gepost op: 26-09-2010 22:24 u »
Hallo allemaal,

Ik ben steeds meer materiaal aan het verzamelen om binnenkort voor de eerste keer "echt" te gaan brouwen.
Nu is mijn kennis van biersoorten nog redelijk beperkt maar mijn favoriete bier is op dit moment de Grimbergen Tripel.
Het lijkt me dan ook leuk om als eerste brouwsel een bier te (proberen te) brouwen dat hier op lijkt.
Nu kan ik hier op de site geen recept vinden van een Grimbergen Tripel, wellicht heb ik niet goed genoeg gezocht of staat het er echt niet?
Maar zoals gezegd, ik ben een absolute beginner, stap net af van het moutextract en ben de brouwapparatuur nog bij elkaar aan het sprokkelen dus ieder advies is welkom.

Groeten,
Nils.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Grimbergen Tripel als eerste brouwsel?
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2010 22:35 u »
Nu is mijn kennis van biersoorten nog redelijk beperkt maar mijn favoriete bier is op dit moment de Grimbergen Tripel.
Het lijkt me dan ook leuk om als eerste brouwsel een bier te (proberen te) brouwen dat hier op lijkt.

Brouw gewoon een lekkere tripel en richt je niet op een "kloon".

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2010 22:46 u »
Brouw gewoon een lekkere tripel en richt je niet op een "kloon".

Een goed advies. Zeker als beginnende brouwer is het heel moeilijk om een bier precies na te maken.
Op het forum zijn heel wat recepten van tripels te vinden.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #3 Gepost op: 27-09-2010 02:38 u »
Tip van deze beginner die al een paar biertjes gebrouwen heeft, met erg wisselend succes (vandaar de tip):

- werk echt heel schoon. geen sulfiet, maar chempro oxi en caustic voor de echte viezigheid
- volg de cursus op de site, en maak een soort uitrekseltje waarin je alle stappen in het proces voor jezelf opschrijft, chronologisch. Hang dit aan de muur in je brouwruimte, naast t recept, op je brouwdag. Erg handig! Ik was te enthousiast, te gehaast, deed dit niet en vergat zo telkens iets... Aanzuren bijv, of een fatsoenlijke starter maken etc. Nu ik gestructureerder werk proef ik dat ook!

Verder sluit ik me uiteraard graag aan bij de oudgedienden hier: brouw wat lekkers, niet per se een kloon. Als je toch wilt klonen, neem dan iets waar een gist van beschikbaar is zoals van Wyeast of een korrel. Dan kun je je focussen op het proces verder en de moutstort. Zo was mijn Chouffe kloon met Belgian Ardennes erg lekker! Die gist is ook wel echt wat dat bier lekker maakt vind ik, dus dan wil dat wel.

Anyway, welkom op het forum en brouwze!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 27-09-2010 07:34 u »
De Grimbergen is moeilijk na te maken omdat de gist niet zo maar voor handen is.
Indien je een korrel gaat gebruiken zou ik deze brouwen met een Brewfermgist, of een Windsor.
Het bier niet te bitter maken; hooguit 20 EBU.
Een klein beetje verse sinaasappelschil en evt een beetje zoethout.
10% suiker in de stort.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 27-09-2010 10:11 u »
Nils, dit is een heel mooi eenvoudig tripel recept. Perfect om mee te beginnen!

Winnaar ONK 2005      (brouw-cursus-bier 2004/2005)                 

Brouwdatum:   16/10/2004         Sg.  1080
Einde gisten:   19/10/2004 (22 C)      Sg.   1020
Klaren:         12(C)
Bottelen:      25/10/2004         Sg.   1018

15  ltr
Pilsmout   3 EBC      5000 gr.       96.9%
Ambermout  50 EBC      160 gr.       3,1%

Challenger    6,6%        24 gr.      60 min.
Koriander                  8 gr.      10 min.

Gist          Safale S-04

Maischwater  19 l.   Spoelwater  7 l.   

Maischen:
65 C      70 min.         
78 C        2 min.

Koken:   60 + 10 min.

bottelsuiker 8 gr/ltr

Opmerkingen:
Berekend alcohol  8,2 vol %.
Berkende EBU 18,4
Verhouding kg storting : liter belagwater = 3,7

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 27-09-2010 11:05 u »
Dat was ons eerste gebrouwen bier. Super handig omdat je nog geen voorraden hebt en het een eenvoudig recept is. Bij ons kwam ie een stuk lichter uit. Eerste keer 1070, tweede keer 1065 meen ik. Maar we wisten toen nog niet wat ons rendement was. En het recept doorgerekend hadden we ook niet.

Het bier was uiteindelijk wel lekker. Duurde een maand of twee voor die top was.

Tags: tripel