Tip van deze beginner die al een paar biertjes gebrouwen heeft, met erg wisselend succes (vandaar de tip):
- werk echt heel schoon. geen sulfiet, maar chempro oxi en caustic voor de echte viezigheid
- volg de cursus op de site, en maak een soort uitrekseltje waarin je alle stappen in het proces voor jezelf opschrijft, chronologisch. Hang dit aan de muur in je brouwruimte, naast t recept, op je brouwdag. Erg handig! Ik was te enthousiast, te gehaast, deed dit niet en vergat zo telkens iets... Aanzuren bijv, of een fatsoenlijke starter maken etc. Nu ik gestructureerder werk proef ik dat ook!
Verder sluit ik me uiteraard graag aan bij de oudgedienden hier: brouw wat lekkers, niet per se een kloon. Als je toch wilt klonen, neem dan iets waar een gist van beschikbaar is zoals van Wyeast of een korrel. Dan kun je je focussen op het proces verder en de moutstort. Zo was mijn Chouffe kloon met Belgian Ardennes erg lekker! Die gist is ook wel echt wat dat bier lekker maakt vind ik, dus dan wil dat wel.
Anyway, welkom op het forum en brouwze!