Hobbybrouw Gilde Amsterdam...?

Gestart door Zaphod_B, 26-09-2010 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zaphod_B

Beste mede-hobbybrouwers,

Voor zover ik kan zien op de site is er nog geen vereniging voor hobbybrouwers in Amsterdam... Terwijl er toch vast wel een aantal hobbybrouwers zijn in onze mooie hoofdstad! De dichtsbijzijnde vereniging is in Hoofddorp ('t Wort Wat).

Is het misschien een idee om een vereniging / club te starten in Amsterdam? Hoeft wat mij betreft niet meteen 'officieel' maar we kunnen misschien eens beginnen met elkaar te ontmoeten en ideetjes uit te wisselen? Bijvoorbeeld eens per maand / tweemaal per maand in een cafe?

Ben benieuwd naar eventuele interesse! Mocht er WEL al een vereniging zijn hier, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Groeten,
Pim

Oscar

Klopt.. in Amsterdam en omgeving zit niets..En in zo'n grote stad zullen er toch best wel amateurbrouwers zijn... Goed initiatief !!

Zaphod_B

Citaat van: Oscar op 26-09-2010  17:26 uKlopt..in Amsterdam en omgeving zit niets... En in zo'n grote stad zullen er toch best wel amateurbrouwers zijn... Goed initiatief !!
Jij bent snel!!  :degroeten:

Ja, ben benieuwd of er wat mensen gaan reageren!

Jacques

Sinds wanneer is Hoofddorp niet in de regio Amsterdam gelegen?

Bij 't Wort wat zitten veel leden uit Amsterdam. Misschien kun je wel met andere leden van deze club samen naar een verenigingsavond gaan.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 26-09-2010  17:36 uSinds wanneer is Hoofddorp niet in de regio Amsterdam gelegen?
Sinds dat toch wel een takke-eindje van Amsterdam afligt.
Het ligt trouwens overal ver vandaan.
Midden in de Haarlemmermeer-polder.


Jacques

Citaat van: Hopmans op 26-09-2010  17:43 uSinds dat toch wel een takke-eindje van Amsterdam afligt.
Het ligt trouwens overal ver vandaan.
Midden in de Haarlemmermeer-polder.

Daar ligt toch wel het vliegveld Amsterdam...

Hopmans

Ik denk dat als jij moet fietsen van het centrum van Amsterdam naar Hoofddorp,
dat je wel een toontje lager zingt.
 ;)

Zaphod_B

Inderdaad. Ik stel je suggestie op prijs Jacques, maar het is best ver! Zeker als je er een biertje bij wilt drinken, en dus niet met de auto wilt gaan. Natuurlijk is 't Wort Wat een prachtige club met rijke historie! Maar ik vermoed dat er toch wel animo is voor een Amsterdamse cluppie :).

Ter illustratie:
Amsterdam (de Pijp, waar ik woon) naar Hoofddorp (clubhuis 't Wort Wat): 21,9 km

Volgens routenet.nl is dat 17 minuten per auto (zonder files....) en met de fiets is het 21 km en duurt het 1 uur en 11 minuten.... En dat moet je dus ook weer terug.

Bovendien, wat is er mis met een extra club? Ik heb zeker niets tegen andere clubs, het lijkt me gewoon erg leuk om iets te hebben in Amsterdam zelf. Tenslotte een grote stad met 800.000 inwoners of zo.

Hopmans

Citaat van: Zaphod_B op 26-09-2010  18:00 uInderdaad. Ik stel je suggestie op prijs Jacques, maar het is best ver! Zeker als je er een biertje bij wilt drinken, en dus niet met de auto wilt gaan.
Juist, je wilt niet gaan drinken.
Ik zat vroeger aan een maltbier bij twortwat, dat is toch ironisch?
Of ik reed met een vracht op op de A9 (onverantwoord).
Een bierclubje moet echt in de buurt zitten, zodat je onbezorgd een potje bier kan doen.


Zaphod_B

BTW, bij gebleken belangstelling zal ik de namen van forumleden in de startpost in een lijstje gaan bijhouden. Niet allemaal tegelijk! :P

Jacques

Citaat van: Zaphod_B op 26-09-2010  18:00 uInderdaad. Ik stel je suggestie op prijs Jacques, maar het is best ver! Zeker als je er een biertje bij wilt drinken, en dus niet met de auto wilt gaan. Natuurlijk is 't Wort Wat een prachtige club met rijke historie! Maar ik vermoed dat er toch wel animo is voor een Amsterdamse cluppie :).

Ter illustratie:
Amsterdam (de Pijp, waar ik woon) naar Hoofddorp (clubhuis 't Wort Wat): 21,9 km

Volgens routenet.nl is dat 17 minuten per auto (zonder files....) en met de fiets is het 21 km en duurt het 1 uur en 11 minuten.... En dat moet je dus ook weer terug.

Bij De Roerstok komen leden uit heel Noord-Brabant. Die moeten toch wat verder rijden dan 21 km.

Je hebt een zekere massa nodig als club om optimaal te functioneren. In een grotere club kunnen bepaalde taken beter circuleren. In een kleine club komt alles op een paar schouders terecht.
Maar Amsterdam is wel groot genoeg voor een eigen club. Houd er wel rekening mee dat van initiatiefnemers het een en ander wordt verwacht....

William

Een club hoeft niet groot te zijn. Het hangt een beetje van de doelstelling van de club af. Als je af en toe elkaars bieren wilt proeven en elkaar tips wilt geven dan heb je geen ingewikkelde club nodig.

Zaphod_B

Citaat van: Jacques op 26-09-2010  20:28 uBij De Roerstok komen leden uit heel Noord-Brabant. Die moeten toch wat verder rijden dan 21 km.

Je hebt een zekere massa nodig als club om optimaal te functioneren. In een grotere club kunnen bepaalde taken beter circuleren. In een kleine club komt alles op een paar schouders terecht.
Maar Amsterdam is wel groot genoeg voor een eigen club. Houd er wel rekening mee dat van initiatiefnemers het een en ander wordt verwacht....
Ja dat realiseer ik me inderdaad ;). Heb gelukkig wat ervaring in deze (enkele jaren in bestuur studentenvereniging (he RobinB ;)), en enkele jaren bestuurswerk bij een niet nader te noemen politieke vereniging ;)). Dus dat zit wel goed. Ik realiseer me dat als dit wat wordt, dat ik er dan flink zoet mee zal zijn... Maar dat is juist ook wel leuk!

En die zekere massa is helemaal waar. Dat zal zeker in 't begin nog wel lastig zijn, maar ik ga er inderdaad vanuit dat er genoeg hobbybrouwers verstopt moeten zitten in Amsterdam :).

Zaphod_B

Citaat van: William op 26-09-2010  20:31 uEen club hoeft niet groot te zijn. Het hangt een beetje van de doelstelling van de club af. Als je af en toe elkaars bieren wilt proeven en elkaar tips wilt geven dan heb je geen ingewikkelde club nodig.
Ook weer waar. Voor mij ook de reden om voor te stellen om eerst maar eens te beginnen met elkaar informeel te ontmoeten in een leuke kroeg, op regelmatige basis. Dan kijken we wel wat de behoeften zijn en hoe verder etc.

JWVG

Inderdaad. In Wageningen zijn we volmaakt gelukkig met tussen de 6 en 10 man die elkaars bieren proeven en af en toe iets gezamelijks ondernemen. Je kunt over (grotere regionale) gildes heel veel meningen hebben - het is niet gezegd dat het voor jullie de beste optie is.

 :degroeten: JW.

YOz

Als we niet oppassen wordt het WHO concept toch nog uitgebreid op landelijke schaal. (Wageningen, Utrecht en wellicht ook Amsterdam binnenkort)  :brouwen::biersmile:

janjansen

Interessant idee, zo'n bierbrouwclub.
Af en toe elkaar bieren proeven, lijkt me leuk.
Ikzelf zit in een regio waar niks gebeurd wat dat betreft.
Rotterdam e.o.

Is maar een klein dorpje natuurlijk in vergelijking met Amsterdam, maar toch. . .

Misschien dat ik ook eens een visje uitgooi.
Misschien bevinden zich nog brouwers onder het oppervlak, in de buurt.

Adrie

Jongens, wat in Zutphen kan, kan toch ook wel in Amsterdam of Rotterdam?

Oproepje op het forum, paar persberichten naar de plaatselijke media, ontmoetingsplaats regelen en je bent op weg.

Zaphod_B

Citaat van: Adrie op 27-09-2010  16:04 uJongens, wat in Zutphen kan, kan toch ook wel in Amsterdam of Rotterdam?

Oproepje op het forum, paar persberichten naar de plaatselijke media, ontmoetingsplaats regelen en je bent op weg.
De oproep op 't forum is er dus al ;). Maar tot nu toe geen reacties van Amsterdamse brouwers helaas! Dat lijkt me stap 1 ;).

Adrie

Hele volksstammen die brouwen zijn niet actief op dit forum, vergis je niet. Verreweg de meeste leden van onze club kwamen af op artikeltjes in plaatselijke kranten.

Zaphod_B

Citaat van: Adrie op 27-09-2010  16:17 uHele volksstammen die brouwen zijn niet actief op dit forum, vergis je niet. Verreweg de meeste leden van onze club kwamen af op artikeltjes in plaatselijke kranten.
Ok, goed om te weten!! Dank :).

janjansen

Yep Adrie, goeie tips weer..
thanx,
JJ

Adrie

Wat ook goed werkt is een brouwcursus geven. Je organiseert er een, stuurt persberichten de wereld in en de mensen komen er vanzelf op af. Een deel blijft echter niet als (actief) lid hangen, maar een procent of 20 tot 30 wel. Van onze laatste brouwcursus (11 cursisten) zijn er zelfs 4 of 5 gebleven. Het werkt ook als je een jaar lidmaatschap met de cursus aanbiedt. Zo blijven de cursisten minimaal een jaar bij de clubactiviteiten betrokken.

Jacques

Citaat van: Adrie op 27-09-2010  16:04 upaar persberichten naar de plaatselijke media, ontmoetingsplaats regelen en je bent op weg.

Citaat van: Adrie op 27-09-2010  16:58 uWat ook goed werkt is een brouwcursus geven. Je organiseert er een, stuurt persberichten de wereld in en de mensen komen er vanzelf op af. Een deel blijft echter niet als (actief) lid hangen, maar een procent of 20 tot 30 wel. Van onze laatste brouwcursus (11 cursisten) zijn er zelfs 4 of 5 gebleven. Het werkt ook als je een jaar lidmaatschap met de cursus aanbiedt. Zo blijven de cursisten minimaal een jaar bij de clubactiviteiten betrokken.

Beide zaken zijn een beetje van alle tijden. In ieder geval is ook De Roerstok op deze manier zo'n 26 jaar geleden ook ontstaan.

Overigens zijn er denk ik diverse hobbybrouwers in de hoofdstad actief. De meesten van hen die behoefte hebben aan een vereniging zitten denk ik op dit moment bij 't Wort Wat.
Het zou tocht wel een beetje jammer zijn als deze bloeiende vereniging een grote leegloop zou krijgen als relatief dichtbij een nieuwe club wordt opgericht. Waarschijnlijk zal het wel loslopen omdat ze bij 't Wort Wat heel wat opgebouwd hebben zoals een bibliotheek en een inkoopvoorziening. En natuurlijk ook een clubgevoel!

Zaphod_B

Zeker niet mijn bedoeling om 't Wort Wat 'leeg te trekken' of zo. Integendeel. Er zijn vast meer dan genoeg brouwers in Amsterdam ;). En 't Wort Wat haalt naar ik vermoed ook veel leden uit de Haarlemmermeer, bollenstreek, etc etc. En Hoofddorp kun je ook niet klein meer noemen ;).

Anyway. Allemaal goede ideeen, brouwcursus enz. Maar eerst toch wel prettig om 1 of 2 medestanders te vinden hier. En die hebben zich helaas nog niet gemeld!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.