Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hobbybrouw Gilde Amsterdam...?  (gelezen 98999 keer)

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
    • Brouwerij de pomp
Re: Hobbybrouw Gilde Amsterdam...?
« Reactie #50 Gepost op: 20-08-2011 19:23 u »
Gollem vind ik ook prima, het gaat me niet echt om de locatie maar dat het een keer gebeurd. laten we anders gewoon een datum prikken, dan zien we wel wie er komen. Volgende week vrijdag 20:00 Gollem?

Ik moet wel zeggen, zelf ben ik dus een absolute beginner qua brouwen, heb nog 0 batches gemaakt. maar we zijn wel serieus, we zijn een groep van 4 fanatieke vrienden en we zijn momenteel deze installatie aan het namaken:

http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/brouwerij/

Ik hoop dat we ergens in September onze eerste batch kunnen gaan maken, ik heb dus ook zeer nieuwsgierig hoe andere mensen alles aanpakken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jpt

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 20-08-2011 20:06 u »
Goed idee om iets in Amsterdam te beginnen!

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #52 Gepost op: 20-08-2011 20:56 u »
Ik hoor net dat Gollem dicht is.

"Momenteel zijn Gollem 1 (Raamsteeg) en Gollem 2 (Daniel Stalpertstraat) tijdelijk gesloten.
Wij ontvangen u graag in Gollem’s Proeflokaal op de Overtoom 160-162."

Of bedoel je op de Overtoom? Anders de Prael, helemaal hartje Amsterdam. Die zijn trouwens ook nog hobby brouw vriendelijk heb ik begrepen.

Offline Croch

• Vol lid
« Reactie #53 Gepost op: 21-08-2011 01:57 u »
Als je toch in Amsterdam bent zou ik zeker ook naar 't Arendsnest of the Beer Temple gaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 21-08-2011 09:56 u »
Als je toch in Amsterdam bent zou ik zeker ook naar 't Arendsnest of the Beer Temple gaan.

Die kroegen zijn niet zo groot. Kunnen ze daar terecht als het gaat om het oprichten van een nieuwe hobbybrouwclub?

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #55 Gepost op: 21-08-2011 11:24 u »
Volgens mij is de eerste insteek om gewoon met wat mensen bij elkaar te komen en een beetje ideeën uitwisselen. Dit kan prima in het Arendsnest achterin aan de lange tafel. Ik vraag me alleen af hoe deze speciaalbiercafé's er tegenover staan wanneer eigen gebrouwen bieren geconsumeerd worden. Ik kan me namelijk voorstellen dat je wel een tafel van hun 'bezet' houdt op deze manier en dat ze dan ook willen dat er alleen maar hun 'eigen' bier gedronken wordt.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 21-08-2011 11:27 u »
Bieren kun je toch gewoon uitwisselen na de oprichtingsvergadering. Die hoef je niet meteen in het café te nuttigen. Lekker mee naar huis nemen en in het café tijdens de oprichtingsvergadering e.e.a. van het café nuttigen. Heb je twee keer wat. Succes met de aanstaande vereniging.
Henk

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #57 Gepost op: 21-08-2011 11:57 u »
Gezamenlijk eigengebrouwen bier proeven is voor mij de kern van een hobbybrouwvereniging of groepje. In je eentje thuisproeven is minder interessant vind ik omdat je niet direct met elkaar smaakervaringen kan uitwisselen.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #58 Gepost op: 21-08-2011 12:32 u »
Wij komen gewoon om de beurt bij elkaar thuis eigen brouwsels proeven. Wel zo practisch en gezellig. Daarnaast heb je altijd wel wat apparatuur te laten zien en dat aspect vind ik ook heel belangrijk. Spulletjes ervaring delen en vooral even bekijken met de handen ;-)

Offline Croch

• Vol lid
« Reactie #59 Gepost op: 21-08-2011 14:07 u »
Die kroegen zijn niet zo groot. Kunnen ze daar terecht als het gaat om het oprichten van een nieuwe hobbybrouwclub?

Ik weet dat 't Arendsnest onderin nog een aparte ruimte heeft voor proeverijen of prive borrels, het is niet extreem groot maar zeker groot genoeg. Het is een 'gewoon' cafe wat dus ook winst moet maken, dus het proeven van uitsluitend eigen brouwsels zal niet gaan denk ik. Wellicht dat ze bij Peter kunnen informeren wat de mogelijkheden hier van zijn. Hij moet er wel wat aan kunnen verdienen, maar zeker hij zal het initiatief wel leuk vinden.

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #60 Gepost op: 22-08-2011 12:38 u »
Ok goed, ik stel voor dat we het bij mij thuis doen. Ik heb een aparte ruimte + tuin die hier goed voor geschikt is en ik woon dichtbij het Amstel station / wibautstraat metro station dus openbaar vervoer moet geen probleem zijn. deze vrijdag 20:00. Stuur me een e-mail op gijs@pythonic.nl als je wilt komen, dan stuur ik je mijn adres en telefoonnummer terug.

Ik heb zelf dus echter nog geen brouwsel helaas, maar ik heb wel veel vragen. Iemand nog tips voor die avond? Ik heb waarschijnlijk genoeg glazen.

Offline Monkey

• Vol lid
« Reactie #61 Gepost op: 24-08-2011 09:36 u »
Leuk initiatief, ik ben wel in voor een uitwisseling dicht bij huis. Heb nu mijn tweede eigen brouwsel staan en wil in september verder aan de slag. Ik stuur je een pm.

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #62 Gepost op: 24-08-2011 11:31 u »
Tot nu toe heb ik 2 reacties gehad, niet echt een hele grote opkomst. Ik had het idee dat er meer animo voor zou zijn. Ik ben niet teleurgesteld, maar ik vraag me wel af hoe het komt. Ik sta open voor suggesties :) Is het te kortdag, zijn mensen verlegen om bij mij thuis af te spreken, is het omdat ik zelf geen brouw ervaring heb, of hebben veel mensen het niet gelezen omdat ze meer in het weekend op dit forum kijken?

In ieder geval, als je nog niet had gereageerd en twijfelde doe het dan nog, anders verplaats ik de avond misschien liever naar een andere dag of locatie zodat er meer mensen komen opdagen. Hoe meer mensen hoe meer vreugde. Over de locatie, het is een aparte ruimte van een woongroep. Het heeft ook een tuin, perfect voor een ontmoeting zoals dit. We gebruiken het zelf eigenlijk alleen voor feestjes en om de was te doen.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 24-08-2011 18:06 u »
Ik hoor net dat Gollem dicht is.

"Momenteel zijn Gollem 1 (Raamsteeg) en Gollem 2 (Daniel Stalpertstraat) tijdelijk gesloten.
Wij ontvangen u graag in Gollem’s Proeflokaal op de Overtoom 160-162."

Of bedoel je op de Overtoom? Anders de Prael, helemaal hartje Amsterdam. Die zijn trouwens ook nog hobby brouw vriendelijk heb ik begrepen.
Dat valt vies tegen hoor. Er staat een brakke Speidel die nooit zijn gewenste SG haalt, dus ook niet het volume wat je voor ogen had. En that 's it.  Ik wil wel een keer een balletje opgooien, maar de focus ligt momenteel op het proeflokaal en daar worden zelfmeegebrachte consumpties niet erg gewaardeerd...

Wel kan je er goede biomout a € 2,- / kg kopen. Hoppellets zijn helemaal supergoedkoop, ik meen €1,- / 100 g.
Als je op vrijdag langskomt, dan kun je van mij nog wat gratis gist uit de lagertank meekrijgen ook.

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #64 Gepost op: 25-08-2011 14:49 u »
Vanwege omstandigheden moet ik helaas de bijeenkomst annuleren. Mijn excuses hiervoor. Sowieso waren er maar 2 mensen die reageerden, dus het is niet echt een ramp volgens mij.

Desalniettemin vind ik het nog steeds leuk om op te zetten! Laat ik anders een datum wat verder in de toekomst plannen; 16 september. Stuur me een PM als je wilt komen!

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
« Reactie #65 Gepost op: 06-09-2011 01:16 u »
Ik lees dit topic nu pas, maar ik doe graag mee. Die datum ben ik op vakantie, dat is dan weer jammer.

Offline afleiding

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 23-09-2012 23:00 u »
Is er inmiddels al een keer iets georganiseerd in Amsterdam?

Offline Brouwter

• Senior lid
  • Huisbrouwerij De Smiecht
« Reactie #67 Gepost op: 24-09-2012 09:42 u »
Dank voor het upje! Dan zie ik dit topic ook direct ;-). Ik ben ook heel enthousiast om in Amsterdam de hobbybrouwers meer bij elkaar te brengen. Hoofddorp is inderdaad te ver weg. Informeel beginnen lijkt me het beste, dan kunnen we altijd - afhankelijk van de animo - veder 'formaliseren' naar een vereniging/stichting. Het lijkt mij in ieder geval super goed en vooral heel erg leuk om ervaringen met medehobbybrouwers uit te kunnen wisselen - en wat beter dan onder het genot van een (eigen gebrouwen?) biertje!

Ik ben voor! En ik zeg ook alvast bereid te zijn om me actief in te zetten om het e.e.a. op poten te zetten ;-)

Zie hier trouwens een Facebook-clubje voor thuisbrouwers in Amsterdam: https://www.facebook.com/groups/226134834169364/

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #68 Gepost op: 24-09-2012 10:47 u »
Er zijn dus diverse brouwers die wel eens samen komen en dingen organiseren, maar het is nooit meer echt via hobbybrouwen.nl georganiseerd.

Brouwerij de Pomp vind het nog steeds leuk om mee te doen.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 24-09-2012 10:48 u »
Ja leuk om elkaar te ontmoeten als Amsterdamse brouwers. Er wordt al best wat georganiseerd door Rick van Kimchi dus sowieso handig om daar bij aan te sluiten. Via die facebook zullen in de toekomst meer van die proeverijen langskomen dus kom dan gewoon wanneer je voldoende bier hebt.

En als jij wat organiseert ben ik natuurlijk ook geïnteresseerd :) Laat maar weten!

Offline sandern

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 24-09-2012 17:05 u »
Check inderdaad voor brouwsessies en thuisbrouwersbijeenkomst op kimchiradio.com
Rick doet nu de souvenirshop.
Er gaat daar de komende weekenden geloof ik nog wel 1 of 2 keer gebrouwen worden, eigen meegebrachte flessen worden sowieso gewaardeerd.
Het is trouwens naast de Prael.

In de Beertemple werken geloof ik ook een aantal prutsende hobbyisten.
Ik hoorde dat er daar misschien in de toekomst iets voor thuisbrouwers georganiseerd zal worden.
Als ik meer weet zal ik het melden.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 24-09-2012 19:43 u »
Check inderdaad voor brouwsessies en thuisbrouwersbijeenkomst op kimchiradio.com
Rick doet nu de souvenirshop.
Er gaat daar de komende weekenden geloof ik nog wel 1 of 2 keer gebrouwen worden, eigen meegebrachte flessen worden sowieso gewaardeerd.
Precies. Op 13 oktober sta ik daar met mijn brouwmaat en onze bieren. Er komen nog minstens 4 andere brouwers die dag, dus dat wordt wel gezellig!  :proost:

Offline afleiding

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 24-09-2012 21:19 u »
Leuk! We zijn inmiddels lid van de groep op Facebook en houden het in de gaten.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #73 Gepost op: 24-09-2012 22:10 u »
Grappig dat hier wat gebeurt! Ik woon zelf niet meer in Amsterdam maar in het mooie Beets (bij Hoorn). Heb hier in de plaatselijke kroeg een bierbrouwcursus gegeven met wel twaalf deelnemers (en dat in zo'n klein dorp!). Leverde een prima drinkbare blonde op.
Ondertussen is er in ieder geval een ander aan het brouwen geslagen, anderen vonden het vooral interessant om eens mee te maken.

Offline thijs.barneveld

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 25-09-2012 16:15 u »
Amsterdam, Zaandam. Vroeger water en vuur. Hopelijk zijn de tijden veranderd...
Als zaankanters ook welkom zijn neem ik het serieus in overweging!
Goed initiatief.

Groet, Thijs

Tags: hobbybrouwclubs