Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hobbybrouw Gilde Amsterdam...?  (gelezen 96825 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: Hobbybrouw Gilde Amsterdam...?
« Reactie #25 Gepost op: 27-09-2010 20:54 u »

Het zou tocht wel een beetje jammer zijn als deze bloeiende vereniging een grote leegloop zou krijgen als relatief dichtbij een nieuwe club wordt opgericht.

Je klinkt alsof je belangen hebt bij twortwat...

Ze hebben zat leden.
Waar maak je je druk om?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 27-09-2010 21:38 u »
Vanaf volgend jaar zelf 1 minder. Ik ben lid van het 't Wort Wat omdat ik er 1,5 jaar geleden de brouwcursus gedaan heb. Vanuit Alkmaar is Hoofddorp echt onbereikbaar (met het OV). Naar de cursus ben ik dan ook altijd met de auto gegaan en de enige clubavond die ik bijgewoond heb, ook met de auto. Ze schenken er leuke bieren bij 't Wort Wat op de clubavonden, maar als na 1 speciaalbier houdt het wel op als je moet sturen.

Iets in Amsterdam (met name het Centrum) zou voor mij een reden zijn om er vaker heen te gaan. Goed te doen met de trein (woon zelf op steenworp afstand van het station in Alkmaar). Ik zou het al leuk vinden als het een beetje ouwehoeren over bierbrouwen is en elkaars bieren proeven/ruilen. Ik krijg weinig feedback van mijn omgeving, die vinden het allang prachtig dat er schuim op en alcohol in zit. Misschien dat mijn brouwmaat het ook wel wat zou vinden. Hij woon in Duivendrecht en komt ook nooit bij 't Wort Wat ondanks dat ie lid is.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 27-09-2010 21:40 u »
Je klinkt alsof je belangen hebt bij twortwat...

Ze hebben zat leden.
Waar maak je je druk om?

Ik heb geen belangen bij 't Wort Wat, maar ik draag deze vereniging wel een warm hart toe.

Het is denk ik goed dat we in Nederland een aantal grotere verenigingen hebben die goed in staat zijn het een en ander te organiseren, grote experimenten uitvoeren, een clubblad uitgeven met een interessante inhoud en maar van dit soort zaken.

Maar daarnaast kunnen er ook overal kleinere clubjes zijn die zich beperken tot het drinken van elkaars bier, het een sluit het ander niet uit. Als er echter alleen maar kleine clubjes zouden bestaan gaat er veel van de daadkracht van hobbybrouwend Nederland verloren.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 27-09-2010 21:45 u »
Om misverstanden te voorkomen; ik vond het altijd erg gezellig bij twortwat.
Ik had er al snel een groepje vrienden waar ik goed mee op kon schieten, maar
het probleem met gildes buiten je eigen stad is het rijden met bier op.

Heel veel mensen stappen in de auto met bier op.
Niet dronken of zo, maar toch snel teveel.

Daarom ben ik voorstander van kleine gildes in iedere stad.
En dan zou je in de zoveel tijd met die gildes samen kunnen komen op hobbybrouwdagen.
Evt op een camping of hotel.

Dat is een stuk veiliger.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 27-09-2010 21:46 u »
Als er echter alleen maar kleine clubjes zouden bestaan gaat er veel van de daadkracht van hobbybrouwend Nederland verloren.

Dat is ook weer zo... maar met veel inzet kun je als kleine vereniging ook veel bereiken/organiseren. Uiteindelijk komt het toch bij iedere vereniging weer aan op een paar mensen...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 27-09-2010 21:50 u »
Als er echter alleen maar kleine clubjes zouden bestaan gaat er veel van de daadkracht van hobbybrouwend Nederland verloren.

Dat weet ik niet.
Ik kan hier niets over zeggen omdat ik hier niet in verdiept ben.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, maar als ik naar mezelf kijk; ik zit nog steeds in de hobby.
Ook dit forum is in mijn ogen een gilde, en een bron van kennis die zijn weerga niet kent.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 27-09-2010 21:53 u »
Ook dit forum is in mijn ogen een gilde

En iedere dag een gilde dag !!  ;D ;D ;D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 27-09-2010 21:56 u »
En iedere dag een gilde dag !!  ;D ;D ;D
Inderdaad, zo zie ik het wel tenminste.
 :D

Online Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #33 Gepost op: 27-09-2010 21:58 u »
Dat is ook weer zo...maar met veel  inzet kun je als kleine vereniging ook veel bereiken/organiseren. Uiteindelijk komt het toch bij iedere vereniging waar aan op een paar mensen...
Dat klopt als een bus! Dat is ook meermalen mijn ervaring...

Nu is mijn bedoeling niet eens om er nu meteen een grote club van te maken met allerlei georganiseer, clubbladen etcetera. Daar heb je toch wel wat mensen voor nodig. En misschien is 't ook wel een beetje iets van vroeger, dat echte ouderwetse verenigingsleven. Alhoewel dat ook z'n charme's heeft hoor.

Vooralsnog voel ik het meeste voor gewoon met wat gelijkgestemden afspreken in een leuk (bieren)cafe, en OH'en over onze brouwsels, en biertjes ruilen en recepten. Daar proeven is misschien lastig ivm de omzet van de horeca ondernemer maar misschien kan ik iets regelen bij mijn stamkroeg. Ik kom er regelmatig, en het is een erg aardige vent die zelf ook wel houdt van een speciaalbiertje en *altijd* vraagt wat ik aan 't brouwen ben. Hij was oprecht blij dat ik weer met brouwen begonnen ben! (Ik geef 'm er ook een paar om te proeven natuurlijk ;)).

@Joran: je kan natuurlijk prima lid blijven van 't Wort Wat, zoals gezegd heb ik echt de intentie niet om ze te beschadigen op wat voor manier dan ook. Maar als jij Amsterdam vele malen praktischer vindt ben je van harte welkom!

Ik stel daarom maar voor dat ik de eigenaar van de stamkroeg eens pols. Ze hebben 9 bieren op tap, en een stuk of 20 a 30 op fles, meest Belgisch. Op aandringen van mij en een vriend sinds kort ook een Duitse doppelbock op fles (jammie!).
Als hij 't ok vindt kunnen we daar binnenkort een eerste meet and greet organiseren lijkt me zo. Dan kijken we wel hoe we 't vanaf daar gaan oppakken. Een aankondiging in een plaatselijk blad is misschien ook wel een idee!

Online Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #34 Gepost op: 27-09-2010 21:59 u »
Ook dit forum is in mijn ogen een gilde, en een bron van kennis die zijn weerga niet kent.
100% Eens! Er wordt zelfs met veel trots gesproken over 't aantal HB'ers die prijzen winnen! Volgens mij is dat geen toeval, ik sta versteld van de hoeveelheid diepgaande kennis hier en ik probeer zoveel mogelijk ervan te leren.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 27-09-2010 22:08 u »

Dit forum is toch niet echt een vereniging (ik spreek niet graag van gilden omdat dat iets is uit de middeleeuwen en de meeste clubs ook geen gildestructuur hebben). Het is een virtuele plek waar kennis uitgewisseld wordt.
In de loop der jaren kennen een aantal leden elkaar wel maar dat is toch wat anders dan een club met vaste (maandelijkse) bijeenkomsten, presentaties, het samenstellen van gezamenlijke recepten, inkoopmogelijkheden en een bibliotheek waar de leden zonder kosten boeken vrijelijk kunnen lenen om maar wat te noemen. En natuurlijk het drinken van elkaars bier, gezellig ouwhoeren en...

Online Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #36 Gepost op: 27-09-2010 22:09 u »
Oja @joran, die kroeg is in de Pijp. Prima bereikbaar met de tram vanaf CS, je bent er in een kwartiertje.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 27-09-2010 22:23 u »
Het is denk ik goed dat we in Nederland een aantal grotere verenigingen hebben die goed in staat zijn het een en ander te organiseren, grote experimenten uitvoeren, een clubblad uitgeven met een interessante inhoud en maar van dit soort zaken.

Maar daarnaast kunnen er ook overal kleinere clubjes zijn die zich beperken tot het drinken van elkaars bier, het een sluit het ander niet uit. Als er echter alleen maar kleine clubjes zouden bestaan gaat er veel van de daadkracht van hobbybrouwend Nederland verloren.

Ik draag 't Wort Wat ook een warm hart toe. Echter zie ik er niet zoveel nut meer in om lid te zijn. Ik lees in het clubblad zelden dingen waarvan ik denk, "hé dat wist ik niet". Meestal heb ik het daarvoor al hier op het forum gelezen. Daarbij heb je op een forum ook snel feedback, wat prettig is.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #38 Gepost op: 28-09-2010 09:15 u »
Het grote voordeel van verenigingen is dat je als beginner veel gemakkelijker op gang bent, omdat je mee kunt kijken met ervaren brouwers en sneller meer vragen kunt stellen. Zien werkt voor veel mensen toch veel beter dan lezen. Daarnaast zijn er veel mensen die niet zo graag actief zijn op een forum. Direct contact werkt voor hun beter. Van onze club zijn er ook maar een stuk of vijf actief op het forum. We hebben zelfs een lid zonder computer.

Voor alle brouwers hebben verenigingen een groot voordeel dat je bieren kunt proeven en dat je gezamenlijk brouwfouten kunt benoemen. Van een forum kun je niet zo makkelijk leren hoe diacetyl of acetaldehyde smaken. Proeven leer je niet on-line.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 28-09-2010 09:37 u »
Proeven leer je niet on-line.

Niet mee eens.
Alles heb ik van het internet geleerd.
Voordat ik lid werd van een gilde kon ik al volwaardig brouwen.
Maar inderdaad, het verschilt van persoon tot persoon.
Ik ken amicale mensen die de oren van je kop lullen,
en ze durven nog geen regeltje in te typen op het forum.
Bij mij is het weer net andersom.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #40 Gepost op: 28-09-2010 09:41 u »
Hehe, ik kan me een geval herinneren, lang geleden uiteraard, waar een zekere opperkeurmeester niet wilde geloven dat een zekere OBBK winnaar het brouwen van een zeker forum had geleerd  :). En toch was het waar. Zo zie je maar - er zijn veel wegen naar Rome in het hobbybrouwen....

Ik heb ook zeker een brouwsel of 40 gemaakt voordat ik voor het eerst contact had (anders dan via een forum) met een andere hobbybrouwer. En in die tijd had ik toch al echt redelijke biertjes gemaakt, getuige mijn score op verschillende competities.

:degroeten: JW.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 28-09-2010 10:28 u »
Hehe, ik kan me een geval herinneren, lang geleden uiteraard, waar een zekere opperkeurmeester niet wilde geloven dat een zekere OBBK winnaar het brouwen van een zeker forum had geleerd  :). En toch was het waar.
Inderdaad, dat geval kan ik me ook herinneren. Lang geleden. Het is ff diep graven.
Wanneer was dat ook weer?  :denken:

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #42 Gepost op: 28-09-2010 10:40 u »
Hehe, ik kan me een geval herinneren, lang geleden uiteraard, waar een zekere opperkeurmeester niet wilde geloven dat een zekere OBBK winnaar het brouwen van een zeker forum had geleerd  :). En toch was het waar. Zo zie je maar - er zijn veel wegen naar Rome in het hobbybrouwen....

Ik heb ook zeker een brouwsel of 40 gemaakt voordat ik voor het eerst contact had (anders dan via een forum) met een andere hobbybrouwer. En in die tijd had ik toch al echt redelijke biertjes gemaakt, getuige mijn score op verschillende competities.

Dat er mensen zijn die leren brouwen van een forum of uit een boek (geldt ook voor mij) wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Voor velen werkt zien en praten veel beter dan lezen en forummen. Dat is tenminste wat ik zie bij onze vereniging.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 28-09-2010 10:51 u »
Zeker, dat is helder. Ik denk zelfs bij JW.  :P

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #44 Gepost op: 28-09-2010 10:54 u »
Dat er mensen zijn die leren brouwen van een forum of uit een boek (geldt ook voor mij) wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Voor velen werkt zien en praten veel beter dan lezen en forummen. Dat is tenminste wat ik zie bij onze vereniging.

Ja, en daarom zei ik dus ook:

Zo zie je maar - er zijn veel wegen naar Rome in het hobbybrouwen....

:degroeten: JW.

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #45 Gepost op: 19-08-2011 16:30 u »
Om dit iets oudere topic een kleine zwengel te geven, ik ben een net beginnende hobbybrouwer in Amsterdam, en zou best eens graag het een en ander willen bespreken met iemand. iemand zin om een deze dagen bij brouwerij het IJ af te spreken?

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #46 Gepost op: 19-08-2011 17:35 u »
Om dit iets oudere topic een kleine zwengel te geven, ik ben een net beginnende hobbybrouwer in Amsterdam, en zou best eens graag het een en ander willen bespreken met iemand. iemand zin om een deze dagen bij brouwerij het IJ af te spreken?

En tada, je clubje is geboren!  :biersmile:

Gewoon lekker proeven met een paar brouwers vind ik ook prima, en dat doen we dus ook hier.  Het hoeft van mij ook niet gelijk massaal. Lekker informeel heeft zo zijn voordelen. Je kunt gewoon beginnen met z'n tweeen en zien hoe het zich ontwikkelt.

S6!

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 19-08-2011 20:06 u »
Goed punt mevrouw Schriek, niet al te groot denken is ook niet per se nodig!
Als je het zo bekijkt ben ik lid van de kleinste gilde van Oud-Beijerland en (verre) omstreken...namelijk 2 man ;D

Offline Segal

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij DROOG
    • Brouwerij Droog Facebookpagina
« Reactie #48 Gepost op: 20-08-2011 17:17 u »

Ter illustratie:
Amsterdam (de Pijp, waar ik woon)

Count me in! Ik heb ook al meerdere keren nagedacht over het feit waarom er in Amsterdam geen club(je) bij elkaar is. Lijkt me super!

Is biercafe Gollem niet een leuke plek voor een keer een introductie?

PS: ik woon ook in A'dam de Pijp :biersmile:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 20-08-2011 18:29 u »
Count me in! Ik heb ook al meerdere keren nagedacht over het feit waarom er in Amsterdam geen club(je) bij elkaar is.

Ik denk dat dit komt doordat veel Amsterdammers lid zijn van 't Wort Wat in Hoofddorp...

Tags: hobbybrouwclubs