Te veel koolzuur verwijderen?

Gestart door oneword, 06-04-2015 13:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oneword

Hoi, is het mogelijk om te veel koolzuur te verwijderen? Ik heb een 15 liter bier staan wat ik 2 maanden geleden gebotteld heb. Echter zit er te veel koolzuur in en schuimt het behoorlijk ook al staat het koud. Als ik het bier in een brouwemmer doe en even laat staan en het overnieuw bottel zou ik dan minder koolzuur hebben? Mijn tweede vraag is of het mogelijk is om bier wat al een paar maanden staat in de fles om daar meer koolzuur in te krijgen. Ik blijf het moeilijk vinden om het juiste koolzuur erin te krijgen. Gr, Marcel

bastiaanD

Slechts een advies, ik voeg altijd 8 gram per liter toe als ik ga bottelen en dat gaat altijd goed.

Neetje

Citaat van: oneword op 06-04-2015  13:19 uHoi, is het mogelijk om te veel koolzuur te verwijderen? Ik heb een 15 liter bier staan wat ik 2 maanden geleden gebotteld heb. Echter zit er te veel koolzuur in en schuimt het behoorlijk ook al staat het koud. Als ik het bier in een brouwemmer doe en even laat staan en het overnieuw bottel zou ik dan minder koolzuur hebben? ......

Kijk eens in deze draad : http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16935.msg284092.html#msg284092

Citaat van: oneword op 06-04-2015  13:19 u......... Mijn tweede vraag is of het mogelijk is om bier wat al een paar maanden staat in de fles om daar meer koolzuur in te krijgen. Ik blijf het moeilijk vinden om het juiste koolzuur erin te krijgen....

Dop eraf, suiker toevoegen en warm wegzetten.

Jacques

Citaat van: bastiaanD op 06-04-2015  13:34 uSlechts een advies, ik voeg altijd 8 gram per liter toe als ik ga bottelen en dat gaat altijd goed.

8 gram per liter is redelijk veel. Zelf zit ik tussen de 6 en 7 gram. Dat is voor de meeste biertypen voldoende.


Citaat van: Neetje op 06-04-2015  14:04 uDop eraf, suiker toevoegen en warm wegzetten.

Los dan wel de suiker op want anders wordt het een schuimfestijn. Overigens krijg je meer oxidatie van je bier als je later extra suiker toevoegt.

Hay

Dat bier wat teveel koolzuur heeft de dop eraf ff laten staan en nieuwe dop erop scheelt al een heel stuk.
Ik zou het niet in een bottelemmer schudden, gewoon in de fles laten.
Heb ik ook is gedaan met een saison waar teveel koolzuur op zat.

Neetje

Citaat van: Hay op 06-04-2015  15:46 uDat bier wat teveel koolzuur heeft de dop eraf ff laten staan en nieuwe dop erop scheelt al een heel stuk.
..

En als het uit de fles komt tijdens openen eerst wegzetten op 1 à 2 graden voor openen dopje.
Dan komt het koolzuur wat langzamer vrij.

oneword

Oké bedankt voor de reacties. Ik ga het proberen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.