Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hobbybrouw Gilde Amsterdam...?  (gelezen 99095 keer)

Offline Zaphod_B

• Senior lid
  • Land: nl
    • IT Consultant
Hobbybrouw Gilde Amsterdam...?
« Gepost op: 26-09-2010 17:24 u »
Beste mede-hobbybrouwers,

Voor zover ik kan zien op de site is er nog geen vereniging voor hobbybrouwers in Amsterdam... Terwijl er toch vast wel een aantal hobbybrouwers zijn in onze mooie hoofdstad! De dichtsbijzijnde vereniging is in Hoofddorp ('t Wort Wat).

Is het misschien een idee om een vereniging / club te starten in Amsterdam? Hoeft wat mij betreft niet meteen 'officieel' maar we kunnen misschien eens beginnen met elkaar te ontmoeten en ideetjes uit te wisselen? Bijvoorbeeld eens per maand / tweemaal per maand in een cafe?

Ben benieuwd naar eventuele interesse! Mocht er WEL al een vereniging zijn hier, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Groeten,
Pim

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Hobbybrouw Gilde Amsterdam...?
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2010 17:26 u »
Klopt.. in Amsterdam en omgeving zit niets..En in zo'n grote stad zullen er toch best wel amateurbrouwers zijn... Goed initiatief !!

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2010 17:27 u »
Klopt..in Amsterdam en omgeving zit niets... En in zo'n grote stad zullen er toch best wel amateurbrouwers zijn... Goed initiatief !!
Jij bent snel!!  :degroeten:

Ja, ben benieuwd of er wat mensen gaan reageren!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2010 17:36 u »
Sinds wanneer is Hoofddorp niet in de regio Amsterdam gelegen?

Bij 't Wort wat zitten veel leden uit Amsterdam. Misschien kun je wel met andere leden van deze club samen naar een verenigingsavond gaan.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2010 17:43 u »
Sinds wanneer is Hoofddorp niet in de regio Amsterdam gelegen?
Sinds dat toch wel een takke-eindje van Amsterdam afligt.
Het ligt trouwens overal ver vandaan.
Midden in de Haarlemmermeer-polder.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2010 17:46 u »
Sinds dat toch wel een takke-eindje van Amsterdam afligt.
Het ligt trouwens overal ver vandaan.
Midden in de Haarlemmermeer-polder.

Daar ligt toch wel het vliegveld Amsterdam...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2010 17:55 u »
Ik denk dat als jij moet fietsen van het centrum van Amsterdam naar Hoofddorp,
dat je wel een toontje lager zingt.
 ;)

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #7 Gepost op: 26-09-2010 18:00 u »
Inderdaad. Ik stel je suggestie op prijs Jacques, maar het is best ver! Zeker als je er een biertje bij wilt drinken, en dus niet met de auto wilt gaan. Natuurlijk is 't Wort Wat een prachtige club met rijke historie! Maar ik vermoed dat er toch wel animo is voor een Amsterdamse cluppie :).

Ter illustratie:
Amsterdam (de Pijp, waar ik woon) naar Hoofddorp (clubhuis 't Wort Wat): 21,9 km

Volgens routenet.nl is dat 17 minuten per auto (zonder files....) en met de fiets is het 21 km en duurt het 1 uur en 11 minuten.... En dat moet je dus ook weer terug.

Bovendien, wat is er mis met een extra club? Ik heb zeker niets tegen andere clubs, het lijkt me gewoon erg leuk om iets te hebben in Amsterdam zelf. Tenslotte een grote stad met 800.000 inwoners of zo.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2010 18:10 u »
Inderdaad. Ik stel je suggestie op prijs Jacques, maar het is best ver! Zeker als je er een biertje bij wilt drinken, en dus niet met de auto wilt gaan.
Juist, je wilt niet gaan drinken.
Ik zat vroeger aan een maltbier bij twortwat, dat is toch ironisch?
Of ik reed met een vracht op op de A9 (onverantwoord).
Een bierclubje moet echt in de buurt zitten, zodat je onbezorgd een potje bier kan doen.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2010 18:17 u »
BTW, bij gebleken belangstelling zal ik de namen van forumleden in de startpost in een lijstje gaan bijhouden. Niet allemaal tegelijk! :P

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2010 20:28 u »
Inderdaad. Ik stel je suggestie op prijs Jacques, maar het is best ver! Zeker als je er een biertje bij wilt drinken, en dus niet met de auto wilt gaan. Natuurlijk is 't Wort Wat een prachtige club met rijke historie! Maar ik vermoed dat er toch wel animo is voor een Amsterdamse cluppie :).

Ter illustratie:
Amsterdam (de Pijp, waar ik woon) naar Hoofddorp (clubhuis 't Wort Wat): 21,9 km

Volgens routenet.nl is dat 17 minuten per auto (zonder files....) en met de fiets is het 21 km en duurt het 1 uur en 11 minuten.... En dat moet je dus ook weer terug.

Bij De Roerstok komen leden uit heel Noord-Brabant. Die moeten toch wat verder rijden dan 21 km.

Je hebt een zekere massa nodig als club om optimaal te functioneren. In een grotere club kunnen bepaalde taken beter circuleren. In een kleine club komt alles op een paar schouders terecht.
Maar Amsterdam is wel groot genoeg voor een eigen club. Houd er wel rekening mee dat van initiatiefnemers het een en ander wordt verwacht....

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #11 Gepost op: 26-09-2010 20:31 u »
Een club hoeft niet groot te zijn. Het hangt een beetje van de doelstelling van de club af. Als je af en toe elkaars bieren wilt proeven en elkaar tips wilt geven dan heb je geen ingewikkelde club nodig.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #12 Gepost op: 26-09-2010 20:32 u »
Bij De Roerstok komen leden uit heel Noord-Brabant. Die moeten toch wat verder rijden dan 21 km.

Je hebt een zekere massa nodig als club om optimaal te functioneren. In een grotere club kunnen bepaalde taken beter circuleren. In een kleine club komt alles op een paar schouders terecht.
Maar Amsterdam is wel groot genoeg voor een eigen club. Houd er wel rekening mee dat van initiatiefnemers het een en ander wordt verwacht....
Ja dat realiseer ik me inderdaad ;). Heb gelukkig wat ervaring in deze (enkele jaren in bestuur studentenvereniging (he RobinB ;)), en enkele jaren bestuurswerk bij een niet nader te noemen politieke vereniging ;)). Dus dat zit wel goed. Ik realiseer me dat als dit wat wordt, dat ik er dan flink zoet mee zal zijn... Maar dat is juist ook wel leuk!

En die zekere massa is helemaal waar. Dat zal zeker in 't begin nog wel lastig zijn, maar ik ga er inderdaad vanuit dat er genoeg hobbybrouwers verstopt moeten zitten in Amsterdam :).

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #13 Gepost op: 26-09-2010 20:33 u »
Een club hoeft niet groot te zijn. Het hangt een beetje van de doelstelling van de club af. Als je af en toe elkaars bieren wilt proeven en elkaar tips wilt geven dan heb je geen ingewikkelde club nodig.
Ook weer waar. Voor mij ook de reden om voor te stellen om eerst maar eens te beginnen met elkaar informeel te ontmoeten in een leuke kroeg, op regelmatige basis. Dan kijken we wel wat de behoeften zijn en hoe verder etc.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #14 Gepost op: 26-09-2010 21:19 u »
Inderdaad. In Wageningen zijn we volmaakt gelukkig met tussen de 6 en 10 man die elkaars bieren proeven en af en toe iets gezamelijks ondernemen. Je kunt over (grotere regionale) gildes heel veel meningen hebben - het is niet gezegd dat het voor jullie de beste optie is.

:degroeten: JW.

Offline YOz

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 26-09-2010 22:49 u »
Als we niet oppassen wordt het WHO concept toch nog uitgebreid op landelijke schaal. (Wageningen, Utrecht en wellicht ook Amsterdam binnenkort)  :brouwen::biersmile:

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 27-09-2010 16:00 u »
Interessant idee, zo'n bierbrouwclub.
Af en toe elkaar bieren proeven, lijkt me leuk.
Ikzelf zit in een regio waar niks gebeurd wat dat betreft.
Rotterdam e.o.

Is maar een klein dorpje natuurlijk in vergelijking met Amsterdam, maar toch. . .

Misschien dat ik ook eens een visje uitgooi.
Misschien bevinden zich nog brouwers onder het oppervlak, in de buurt.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #17 Gepost op: 27-09-2010 16:04 u »
Jongens, wat in Zutphen kan, kan toch ook wel in Amsterdam of Rotterdam?

Oproepje op het forum, paar persberichten naar de plaatselijke media, ontmoetingsplaats regelen en je bent op weg.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #18 Gepost op: 27-09-2010 16:11 u »
Jongens, wat in Zutphen kan, kan toch ook wel in Amsterdam of Rotterdam?

Oproepje op het forum, paar persberichten naar de plaatselijke media, ontmoetingsplaats regelen en je bent op weg.
De oproep op 't forum is er dus al ;). Maar tot nu toe geen reacties van Amsterdamse brouwers helaas! Dat lijkt me stap 1 ;).

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 27-09-2010 16:17 u »
Hele volksstammen die brouwen zijn niet actief op dit forum, vergis je niet. Verreweg de meeste leden van onze club kwamen af op artikeltjes in plaatselijke kranten.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #20 Gepost op: 27-09-2010 16:27 u »
Hele volksstammen die brouwen zijn niet actief op dit forum, vergis je niet. Verreweg de meeste leden van onze club kwamen af op artikeltjes in plaatselijke kranten.
Ok, goed om te weten!! Dank :).

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 27-09-2010 16:43 u »
Yep Adrie, goeie tips weer..
thanx,
JJ

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 27-09-2010 16:58 u »
Wat ook goed werkt is een brouwcursus geven. Je organiseert er een, stuurt persberichten de wereld in en de mensen komen er vanzelf op af. Een deel blijft echter niet als (actief) lid hangen, maar een procent of 20 tot 30 wel. Van onze laatste brouwcursus (11 cursisten) zijn er zelfs 4 of 5 gebleven. Het werkt ook als je een jaar lidmaatschap met de cursus aanbiedt. Zo blijven de cursisten minimaal een jaar bij de clubactiviteiten betrokken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 27-09-2010 20:39 u »
paar persberichten naar de plaatselijke media, ontmoetingsplaats regelen en je bent op weg.

Wat ook goed werkt is een brouwcursus geven. Je organiseert er een, stuurt persberichten de wereld in en de mensen komen er vanzelf op af. Een deel blijft echter niet als (actief) lid hangen, maar een procent of 20 tot 30 wel. Van onze laatste brouwcursus (11 cursisten) zijn er zelfs 4 of 5 gebleven. Het werkt ook als je een jaar lidmaatschap met de cursus aanbiedt. Zo blijven de cursisten minimaal een jaar bij de clubactiviteiten betrokken.

Beide zaken zijn een beetje van alle tijden. In ieder geval is ook De Roerstok op deze manier zo'n 26 jaar geleden ook ontstaan.

Overigens zijn er denk ik diverse hobbybrouwers in de hoofdstad actief. De meesten van hen die behoefte hebben aan een vereniging zitten denk ik op dit moment bij 't Wort Wat.
Het zou tocht wel een beetje jammer zijn als deze bloeiende vereniging een grote leegloop zou krijgen als relatief dichtbij een nieuwe club wordt opgericht. Waarschijnlijk zal het wel loslopen omdat ze bij 't Wort Wat heel wat opgebouwd hebben zoals een bibliotheek en een inkoopvoorziening. En natuurlijk ook een clubgevoel!

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #24 Gepost op: 27-09-2010 20:52 u »
Zeker niet mijn bedoeling om 't Wort Wat 'leeg te trekken' of zo. Integendeel. Er zijn vast meer dan genoeg brouwers in Amsterdam ;). En 't Wort Wat haalt naar ik vermoed ook veel leden uit de Haarlemmermeer, bollenstreek, etc etc. En Hoofddorp kun je ook niet klein meer noemen ;).

Anyway. Allemaal goede ideeen, brouwcursus enz. Maar eerst toch wel prettig om 1 of 2 medestanders te vinden hier. En die hebben zich helaas nog niet gemeld!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 27-09-2010 20:54 u »

Het zou tocht wel een beetje jammer zijn als deze bloeiende vereniging een grote leegloop zou krijgen als relatief dichtbij een nieuwe club wordt opgericht.

Je klinkt alsof je belangen hebt bij twortwat...

Ze hebben zat leden.
Waar maak je je druk om?

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 27-09-2010 21:38 u »
Vanaf volgend jaar zelf 1 minder. Ik ben lid van het 't Wort Wat omdat ik er 1,5 jaar geleden de brouwcursus gedaan heb. Vanuit Alkmaar is Hoofddorp echt onbereikbaar (met het OV). Naar de cursus ben ik dan ook altijd met de auto gegaan en de enige clubavond die ik bijgewoond heb, ook met de auto. Ze schenken er leuke bieren bij 't Wort Wat op de clubavonden, maar als na 1 speciaalbier houdt het wel op als je moet sturen.

Iets in Amsterdam (met name het Centrum) zou voor mij een reden zijn om er vaker heen te gaan. Goed te doen met de trein (woon zelf op steenworp afstand van het station in Alkmaar). Ik zou het al leuk vinden als het een beetje ouwehoeren over bierbrouwen is en elkaars bieren proeven/ruilen. Ik krijg weinig feedback van mijn omgeving, die vinden het allang prachtig dat er schuim op en alcohol in zit. Misschien dat mijn brouwmaat het ook wel wat zou vinden. Hij woon in Duivendrecht en komt ook nooit bij 't Wort Wat ondanks dat ie lid is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 27-09-2010 21:40 u »
Je klinkt alsof je belangen hebt bij twortwat...

Ze hebben zat leden.
Waar maak je je druk om?

Ik heb geen belangen bij 't Wort Wat, maar ik draag deze vereniging wel een warm hart toe.

Het is denk ik goed dat we in Nederland een aantal grotere verenigingen hebben die goed in staat zijn het een en ander te organiseren, grote experimenten uitvoeren, een clubblad uitgeven met een interessante inhoud en maar van dit soort zaken.

Maar daarnaast kunnen er ook overal kleinere clubjes zijn die zich beperken tot het drinken van elkaars bier, het een sluit het ander niet uit. Als er echter alleen maar kleine clubjes zouden bestaan gaat er veel van de daadkracht van hobbybrouwend Nederland verloren.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 27-09-2010 21:45 u »
Om misverstanden te voorkomen; ik vond het altijd erg gezellig bij twortwat.
Ik had er al snel een groepje vrienden waar ik goed mee op kon schieten, maar
het probleem met gildes buiten je eigen stad is het rijden met bier op.

Heel veel mensen stappen in de auto met bier op.
Niet dronken of zo, maar toch snel teveel.

Daarom ben ik voorstander van kleine gildes in iedere stad.
En dan zou je in de zoveel tijd met die gildes samen kunnen komen op hobbybrouwdagen.
Evt op een camping of hotel.

Dat is een stuk veiliger.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 27-09-2010 21:46 u »
Als er echter alleen maar kleine clubjes zouden bestaan gaat er veel van de daadkracht van hobbybrouwend Nederland verloren.

Dat is ook weer zo... maar met veel inzet kun je als kleine vereniging ook veel bereiken/organiseren. Uiteindelijk komt het toch bij iedere vereniging weer aan op een paar mensen...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 27-09-2010 21:50 u »
Als er echter alleen maar kleine clubjes zouden bestaan gaat er veel van de daadkracht van hobbybrouwend Nederland verloren.

Dat weet ik niet.
Ik kan hier niets over zeggen omdat ik hier niet in verdiept ben.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, maar als ik naar mezelf kijk; ik zit nog steeds in de hobby.
Ook dit forum is in mijn ogen een gilde, en een bron van kennis die zijn weerga niet kent.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 27-09-2010 21:53 u »
Ook dit forum is in mijn ogen een gilde

En iedere dag een gilde dag !!  ;D ;D ;D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 27-09-2010 21:56 u »
En iedere dag een gilde dag !!  ;D ;D ;D
Inderdaad, zo zie ik het wel tenminste.
 :D

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #33 Gepost op: 27-09-2010 21:58 u »
Dat is ook weer zo...maar met veel  inzet kun je als kleine vereniging ook veel bereiken/organiseren. Uiteindelijk komt het toch bij iedere vereniging waar aan op een paar mensen...
Dat klopt als een bus! Dat is ook meermalen mijn ervaring...

Nu is mijn bedoeling niet eens om er nu meteen een grote club van te maken met allerlei georganiseer, clubbladen etcetera. Daar heb je toch wel wat mensen voor nodig. En misschien is 't ook wel een beetje iets van vroeger, dat echte ouderwetse verenigingsleven. Alhoewel dat ook z'n charme's heeft hoor.

Vooralsnog voel ik het meeste voor gewoon met wat gelijkgestemden afspreken in een leuk (bieren)cafe, en OH'en over onze brouwsels, en biertjes ruilen en recepten. Daar proeven is misschien lastig ivm de omzet van de horeca ondernemer maar misschien kan ik iets regelen bij mijn stamkroeg. Ik kom er regelmatig, en het is een erg aardige vent die zelf ook wel houdt van een speciaalbiertje en *altijd* vraagt wat ik aan 't brouwen ben. Hij was oprecht blij dat ik weer met brouwen begonnen ben! (Ik geef 'm er ook een paar om te proeven natuurlijk ;)).

@Joran: je kan natuurlijk prima lid blijven van 't Wort Wat, zoals gezegd heb ik echt de intentie niet om ze te beschadigen op wat voor manier dan ook. Maar als jij Amsterdam vele malen praktischer vindt ben je van harte welkom!

Ik stel daarom maar voor dat ik de eigenaar van de stamkroeg eens pols. Ze hebben 9 bieren op tap, en een stuk of 20 a 30 op fles, meest Belgisch. Op aandringen van mij en een vriend sinds kort ook een Duitse doppelbock op fles (jammie!).
Als hij 't ok vindt kunnen we daar binnenkort een eerste meet and greet organiseren lijkt me zo. Dan kijken we wel hoe we 't vanaf daar gaan oppakken. Een aankondiging in een plaatselijk blad is misschien ook wel een idee!

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #34 Gepost op: 27-09-2010 21:59 u »
Ook dit forum is in mijn ogen een gilde, en een bron van kennis die zijn weerga niet kent.
100% Eens! Er wordt zelfs met veel trots gesproken over 't aantal HB'ers die prijzen winnen! Volgens mij is dat geen toeval, ik sta versteld van de hoeveelheid diepgaande kennis hier en ik probeer zoveel mogelijk ervan te leren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 27-09-2010 22:08 u »

Dit forum is toch niet echt een vereniging (ik spreek niet graag van gilden omdat dat iets is uit de middeleeuwen en de meeste clubs ook geen gildestructuur hebben). Het is een virtuele plek waar kennis uitgewisseld wordt.
In de loop der jaren kennen een aantal leden elkaar wel maar dat is toch wat anders dan een club met vaste (maandelijkse) bijeenkomsten, presentaties, het samenstellen van gezamenlijke recepten, inkoopmogelijkheden en een bibliotheek waar de leden zonder kosten boeken vrijelijk kunnen lenen om maar wat te noemen. En natuurlijk het drinken van elkaars bier, gezellig ouwhoeren en...

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #36 Gepost op: 27-09-2010 22:09 u »
Oja @joran, die kroeg is in de Pijp. Prima bereikbaar met de tram vanaf CS, je bent er in een kwartiertje.

Offline Joran

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 27-09-2010 22:23 u »
Het is denk ik goed dat we in Nederland een aantal grotere verenigingen hebben die goed in staat zijn het een en ander te organiseren, grote experimenten uitvoeren, een clubblad uitgeven met een interessante inhoud en maar van dit soort zaken.

Maar daarnaast kunnen er ook overal kleinere clubjes zijn die zich beperken tot het drinken van elkaars bier, het een sluit het ander niet uit. Als er echter alleen maar kleine clubjes zouden bestaan gaat er veel van de daadkracht van hobbybrouwend Nederland verloren.

Ik draag 't Wort Wat ook een warm hart toe. Echter zie ik er niet zoveel nut meer in om lid te zijn. Ik lees in het clubblad zelden dingen waarvan ik denk, "hé dat wist ik niet". Meestal heb ik het daarvoor al hier op het forum gelezen. Daarbij heb je op een forum ook snel feedback, wat prettig is.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 28-09-2010 09:15 u »
Het grote voordeel van verenigingen is dat je als beginner veel gemakkelijker op gang bent, omdat je mee kunt kijken met ervaren brouwers en sneller meer vragen kunt stellen. Zien werkt voor veel mensen toch veel beter dan lezen. Daarnaast zijn er veel mensen die niet zo graag actief zijn op een forum. Direct contact werkt voor hun beter. Van onze club zijn er ook maar een stuk of vijf actief op het forum. We hebben zelfs een lid zonder computer.

Voor alle brouwers hebben verenigingen een groot voordeel dat je bieren kunt proeven en dat je gezamenlijk brouwfouten kunt benoemen. Van een forum kun je niet zo makkelijk leren hoe diacetyl of acetaldehyde smaken. Proeven leer je niet on-line.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 28-09-2010 09:37 u »
Proeven leer je niet on-line.

Niet mee eens.
Alles heb ik van het internet geleerd.
Voordat ik lid werd van een gilde kon ik al volwaardig brouwen.
Maar inderdaad, het verschilt van persoon tot persoon.
Ik ken amicale mensen die de oren van je kop lullen,
en ze durven nog geen regeltje in te typen op het forum.
Bij mij is het weer net andersom.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 28-09-2010 09:41 u »
Hehe, ik kan me een geval herinneren, lang geleden uiteraard, waar een zekere opperkeurmeester niet wilde geloven dat een zekere OBBK winnaar het brouwen van een zeker forum had geleerd  :). En toch was het waar. Zo zie je maar - er zijn veel wegen naar Rome in het hobbybrouwen....

Ik heb ook zeker een brouwsel of 40 gemaakt voordat ik voor het eerst contact had (anders dan via een forum) met een andere hobbybrouwer. En in die tijd had ik toch al echt redelijke biertjes gemaakt, getuige mijn score op verschillende competities.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 28-09-2010 10:28 u »
Hehe, ik kan me een geval herinneren, lang geleden uiteraard, waar een zekere opperkeurmeester niet wilde geloven dat een zekere OBBK winnaar het brouwen van een zeker forum had geleerd  :). En toch was het waar.
Inderdaad, dat geval kan ik me ook herinneren. Lang geleden. Het is ff diep graven.
Wanneer was dat ook weer?  :denken:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 28-09-2010 10:40 u »
Hehe, ik kan me een geval herinneren, lang geleden uiteraard, waar een zekere opperkeurmeester niet wilde geloven dat een zekere OBBK winnaar het brouwen van een zeker forum had geleerd  :). En toch was het waar. Zo zie je maar - er zijn veel wegen naar Rome in het hobbybrouwen....

Ik heb ook zeker een brouwsel of 40 gemaakt voordat ik voor het eerst contact had (anders dan via een forum) met een andere hobbybrouwer. En in die tijd had ik toch al echt redelijke biertjes gemaakt, getuige mijn score op verschillende competities.

Dat er mensen zijn die leren brouwen van een forum of uit een boek (geldt ook voor mij) wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Voor velen werkt zien en praten veel beter dan lezen en forummen. Dat is tenminste wat ik zie bij onze vereniging.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 28-09-2010 10:51 u »
Zeker, dat is helder. Ik denk zelfs bij JW.  :P

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #44 Gepost op: 28-09-2010 10:54 u »
Dat er mensen zijn die leren brouwen van een forum of uit een boek (geldt ook voor mij) wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Voor velen werkt zien en praten veel beter dan lezen en forummen. Dat is tenminste wat ik zie bij onze vereniging.

Ja, en daarom zei ik dus ook:

Zo zie je maar - er zijn veel wegen naar Rome in het hobbybrouwen....

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #45 Gepost op: 19-08-2011 16:30 u »
Om dit iets oudere topic een kleine zwengel te geven, ik ben een net beginnende hobbybrouwer in Amsterdam, en zou best eens graag het een en ander willen bespreken met iemand. iemand zin om een deze dagen bij brouwerij het IJ af te spreken?

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #46 Gepost op: 19-08-2011 17:35 u »
Om dit iets oudere topic een kleine zwengel te geven, ik ben een net beginnende hobbybrouwer in Amsterdam, en zou best eens graag het een en ander willen bespreken met iemand. iemand zin om een deze dagen bij brouwerij het IJ af te spreken?

En tada, je clubje is geboren!  :biersmile:

Gewoon lekker proeven met een paar brouwers vind ik ook prima, en dat doen we dus ook hier.  Het hoeft van mij ook niet gelijk massaal. Lekker informeel heeft zo zijn voordelen. Je kunt gewoon beginnen met z'n tweeen en zien hoe het zich ontwikkelt.

S6!

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 19-08-2011 20:06 u »
Goed punt mevrouw Schriek, niet al te groot denken is ook niet per se nodig!
Als je het zo bekijkt ben ik lid van de kleinste gilde van Oud-Beijerland en (verre) omstreken...namelijk 2 man ;D

Offline Segal

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij DROOG
    • Brouwerij Droog Facebookpagina
« Reactie #48 Gepost op: 20-08-2011 17:17 u »

Ter illustratie:
Amsterdam (de Pijp, waar ik woon)

Count me in! Ik heb ook al meerdere keren nagedacht over het feit waarom er in Amsterdam geen club(je) bij elkaar is. Lijkt me super!

Is biercafe Gollem niet een leuke plek voor een keer een introductie?

PS: ik woon ook in A'dam de Pijp :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 20-08-2011 18:29 u »
Count me in! Ik heb ook al meerdere keren nagedacht over het feit waarom er in Amsterdam geen club(je) bij elkaar is.

Ik denk dat dit komt doordat veel Amsterdammers lid zijn van 't Wort Wat in Hoofddorp...

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #50 Gepost op: 20-08-2011 19:23 u »
Gollem vind ik ook prima, het gaat me niet echt om de locatie maar dat het een keer gebeurd. laten we anders gewoon een datum prikken, dan zien we wel wie er komen. Volgende week vrijdag 20:00 Gollem?

Ik moet wel zeggen, zelf ben ik dus een absolute beginner qua brouwen, heb nog 0 batches gemaakt. maar we zijn wel serieus, we zijn een groep van 4 fanatieke vrienden en we zijn momenteel deze installatie aan het namaken:

http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/brouwerij/

Ik hoop dat we ergens in September onze eerste batch kunnen gaan maken, ik heb dus ook zeer nieuwsgierig hoe andere mensen alles aanpakken.

Offline jpt

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 20-08-2011 20:06 u »
Goed idee om iets in Amsterdam te beginnen!

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #52 Gepost op: 20-08-2011 20:56 u »
Ik hoor net dat Gollem dicht is.

"Momenteel zijn Gollem 1 (Raamsteeg) en Gollem 2 (Daniel Stalpertstraat) tijdelijk gesloten.
Wij ontvangen u graag in Gollem’s Proeflokaal op de Overtoom 160-162."

Of bedoel je op de Overtoom? Anders de Prael, helemaal hartje Amsterdam. Die zijn trouwens ook nog hobby brouw vriendelijk heb ik begrepen.

Offline Croch

• Vol lid
« Reactie #53 Gepost op: 21-08-2011 01:57 u »
Als je toch in Amsterdam bent zou ik zeker ook naar 't Arendsnest of the Beer Temple gaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 21-08-2011 09:56 u »
Als je toch in Amsterdam bent zou ik zeker ook naar 't Arendsnest of the Beer Temple gaan.

Die kroegen zijn niet zo groot. Kunnen ze daar terecht als het gaat om het oprichten van een nieuwe hobbybrouwclub?

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #55 Gepost op: 21-08-2011 11:24 u »
Volgens mij is de eerste insteek om gewoon met wat mensen bij elkaar te komen en een beetje ideeën uitwisselen. Dit kan prima in het Arendsnest achterin aan de lange tafel. Ik vraag me alleen af hoe deze speciaalbiercafé's er tegenover staan wanneer eigen gebrouwen bieren geconsumeerd worden. Ik kan me namelijk voorstellen dat je wel een tafel van hun 'bezet' houdt op deze manier en dat ze dan ook willen dat er alleen maar hun 'eigen' bier gedronken wordt.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 21-08-2011 11:27 u »
Bieren kun je toch gewoon uitwisselen na de oprichtingsvergadering. Die hoef je niet meteen in het café te nuttigen. Lekker mee naar huis nemen en in het café tijdens de oprichtingsvergadering e.e.a. van het café nuttigen. Heb je twee keer wat. Succes met de aanstaande vereniging.
Henk

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #57 Gepost op: 21-08-2011 11:57 u »
Gezamenlijk eigengebrouwen bier proeven is voor mij de kern van een hobbybrouwvereniging of groepje. In je eentje thuisproeven is minder interessant vind ik omdat je niet direct met elkaar smaakervaringen kan uitwisselen.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #58 Gepost op: 21-08-2011 12:32 u »
Wij komen gewoon om de beurt bij elkaar thuis eigen brouwsels proeven. Wel zo practisch en gezellig. Daarnaast heb je altijd wel wat apparatuur te laten zien en dat aspect vind ik ook heel belangrijk. Spulletjes ervaring delen en vooral even bekijken met de handen ;-)

Offline Croch

• Vol lid
« Reactie #59 Gepost op: 21-08-2011 14:07 u »
Die kroegen zijn niet zo groot. Kunnen ze daar terecht als het gaat om het oprichten van een nieuwe hobbybrouwclub?

Ik weet dat 't Arendsnest onderin nog een aparte ruimte heeft voor proeverijen of prive borrels, het is niet extreem groot maar zeker groot genoeg. Het is een 'gewoon' cafe wat dus ook winst moet maken, dus het proeven van uitsluitend eigen brouwsels zal niet gaan denk ik. Wellicht dat ze bij Peter kunnen informeren wat de mogelijkheden hier van zijn. Hij moet er wel wat aan kunnen verdienen, maar zeker hij zal het initiatief wel leuk vinden.

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #60 Gepost op: 22-08-2011 12:38 u »
Ok goed, ik stel voor dat we het bij mij thuis doen. Ik heb een aparte ruimte + tuin die hier goed voor geschikt is en ik woon dichtbij het Amstel station / wibautstraat metro station dus openbaar vervoer moet geen probleem zijn. deze vrijdag 20:00. Stuur me een e-mail op gijs@pythonic.nl als je wilt komen, dan stuur ik je mijn adres en telefoonnummer terug.

Ik heb zelf dus echter nog geen brouwsel helaas, maar ik heb wel veel vragen. Iemand nog tips voor die avond? Ik heb waarschijnlijk genoeg glazen.

Offline Monkey

• Vol lid
« Reactie #61 Gepost op: 24-08-2011 09:36 u »
Leuk initiatief, ik ben wel in voor een uitwisseling dicht bij huis. Heb nu mijn tweede eigen brouwsel staan en wil in september verder aan de slag. Ik stuur je een pm.

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #62 Gepost op: 24-08-2011 11:31 u »
Tot nu toe heb ik 2 reacties gehad, niet echt een hele grote opkomst. Ik had het idee dat er meer animo voor zou zijn. Ik ben niet teleurgesteld, maar ik vraag me wel af hoe het komt. Ik sta open voor suggesties :) Is het te kortdag, zijn mensen verlegen om bij mij thuis af te spreken, is het omdat ik zelf geen brouw ervaring heb, of hebben veel mensen het niet gelezen omdat ze meer in het weekend op dit forum kijken?

In ieder geval, als je nog niet had gereageerd en twijfelde doe het dan nog, anders verplaats ik de avond misschien liever naar een andere dag of locatie zodat er meer mensen komen opdagen. Hoe meer mensen hoe meer vreugde. Over de locatie, het is een aparte ruimte van een woongroep. Het heeft ook een tuin, perfect voor een ontmoeting zoals dit. We gebruiken het zelf eigenlijk alleen voor feestjes en om de was te doen.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 24-08-2011 18:06 u »
Ik hoor net dat Gollem dicht is.

"Momenteel zijn Gollem 1 (Raamsteeg) en Gollem 2 (Daniel Stalpertstraat) tijdelijk gesloten.
Wij ontvangen u graag in Gollem’s Proeflokaal op de Overtoom 160-162."

Of bedoel je op de Overtoom? Anders de Prael, helemaal hartje Amsterdam. Die zijn trouwens ook nog hobby brouw vriendelijk heb ik begrepen.
Dat valt vies tegen hoor. Er staat een brakke Speidel die nooit zijn gewenste SG haalt, dus ook niet het volume wat je voor ogen had. En that 's it.  Ik wil wel een keer een balletje opgooien, maar de focus ligt momenteel op het proeflokaal en daar worden zelfmeegebrachte consumpties niet erg gewaardeerd...

Wel kan je er goede biomout a € 2,- / kg kopen. Hoppellets zijn helemaal supergoedkoop, ik meen €1,- / 100 g.
Als je op vrijdag langskomt, dan kun je van mij nog wat gratis gist uit de lagertank meekrijgen ook.

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #64 Gepost op: 25-08-2011 14:49 u »
Vanwege omstandigheden moet ik helaas de bijeenkomst annuleren. Mijn excuses hiervoor. Sowieso waren er maar 2 mensen die reageerden, dus het is niet echt een ramp volgens mij.

Desalniettemin vind ik het nog steeds leuk om op te zetten! Laat ik anders een datum wat verder in de toekomst plannen; 16 september. Stuur me een PM als je wilt komen!

Offline sjoerdmulder

• Vol lid
  • Sjoerd Mulder
    • www.sjoerdmulder.nl
« Reactie #65 Gepost op: 06-09-2011 01:16 u »
Ik lees dit topic nu pas, maar ik doe graag mee. Die datum ben ik op vakantie, dat is dan weer jammer.

Offline afleiding

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 23-09-2012 23:00 u »
Is er inmiddels al een keer iets georganiseerd in Amsterdam?

Offline Brouwter

• Senior lid
  • Huisbrouwerij De Smiecht
« Reactie #67 Gepost op: 24-09-2012 09:42 u »
Dank voor het upje! Dan zie ik dit topic ook direct ;-). Ik ben ook heel enthousiast om in Amsterdam de hobbybrouwers meer bij elkaar te brengen. Hoofddorp is inderdaad te ver weg. Informeel beginnen lijkt me het beste, dan kunnen we altijd - afhankelijk van de animo - veder 'formaliseren' naar een vereniging/stichting. Het lijkt mij in ieder geval super goed en vooral heel erg leuk om ervaringen met medehobbybrouwers uit te kunnen wisselen - en wat beter dan onder het genot van een (eigen gebrouwen?) biertje!

Ik ben voor! En ik zeg ook alvast bereid te zijn om me actief in te zetten om het e.e.a. op poten te zetten ;-)

Zie hier trouwens een Facebook-clubje voor thuisbrouwers in Amsterdam: https://www.facebook.com/groups/226134834169364/

Offline gijzelaerr

• Boven 10 berichten
  • *
    • Brouwerij de pomp
« Reactie #68 Gepost op: 24-09-2012 10:47 u »
Er zijn dus diverse brouwers die wel eens samen komen en dingen organiseren, maar het is nooit meer echt via hobbybrouwen.nl georganiseerd.

Brouwerij de Pomp vind het nog steeds leuk om mee te doen.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 24-09-2012 10:48 u »
Ja leuk om elkaar te ontmoeten als Amsterdamse brouwers. Er wordt al best wat georganiseerd door Rick van Kimchi dus sowieso handig om daar bij aan te sluiten. Via die facebook zullen in de toekomst meer van die proeverijen langskomen dus kom dan gewoon wanneer je voldoende bier hebt.

En als jij wat organiseert ben ik natuurlijk ook geďnteresseerd :) Laat maar weten!

Offline sandern

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 24-09-2012 17:05 u »
Check inderdaad voor brouwsessies en thuisbrouwersbijeenkomst op kimchiradio.com
Rick doet nu de souvenirshop.
Er gaat daar de komende weekenden geloof ik nog wel 1 of 2 keer gebrouwen worden, eigen meegebrachte flessen worden sowieso gewaardeerd.
Het is trouwens naast de Prael.

In de Beertemple werken geloof ik ook een aantal prutsende hobbyisten.
Ik hoorde dat er daar misschien in de toekomst iets voor thuisbrouwers georganiseerd zal worden.
Als ik meer weet zal ik het melden.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #71 Gepost op: 24-09-2012 19:43 u »
Check inderdaad voor brouwsessies en thuisbrouwersbijeenkomst op kimchiradio.com
Rick doet nu de souvenirshop.
Er gaat daar de komende weekenden geloof ik nog wel 1 of 2 keer gebrouwen worden, eigen meegebrachte flessen worden sowieso gewaardeerd.
Precies. Op 13 oktober sta ik daar met mijn brouwmaat en onze bieren. Er komen nog minstens 4 andere brouwers die dag, dus dat wordt wel gezellig!  :proost:

Offline afleiding

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 24-09-2012 21:19 u »
Leuk! We zijn inmiddels lid van de groep op Facebook en houden het in de gaten.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #73 Gepost op: 24-09-2012 22:10 u »
Grappig dat hier wat gebeurt! Ik woon zelf niet meer in Amsterdam maar in het mooie Beets (bij Hoorn). Heb hier in de plaatselijke kroeg een bierbrouwcursus gegeven met wel twaalf deelnemers (en dat in zo'n klein dorp!). Leverde een prima drinkbare blonde op.
Ondertussen is er in ieder geval een ander aan het brouwen geslagen, anderen vonden het vooral interessant om eens mee te maken.

Offline thijs.barneveld

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 25-09-2012 16:15 u »
Amsterdam, Zaandam. Vroeger water en vuur. Hopelijk zijn de tijden veranderd...
Als zaankanters ook welkom zijn neem ik het serieus in overweging!
Goed initiatief.

Groet, Thijs

Offline hopiebier

• Vol lid
Re: Hobbybrouw Gilde Amsterdam?
« Reactie #75 Gepost op: 25-09-2012 19:03 u »
Als het allemaal een beetje in de buurt blijft houd ik me ook aanbevolen. Alleen via Faceboek zul je me niet kunnen bereiken, daar hebben we toch dit prachtige forum voor?
 :degroeten:

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 25-09-2012 21:10 u »
Amsterdam, Zaandam. Vroeger water en vuur. Hopelijk zijn de tijden veranderd...
Als zaankanters ook welkom zijn neem ik het serieus in overweging!
Goed initiatief.
Rivaliteit tussen 020 en 075 valt wel mee toch? Heb zelf in Zaandam op school gezeten, best leuke mensen daar  :D

Die Facebook groep is voor A'dam en omstreken, dus je bent daar zeker welkom  :biersmile:

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 25-09-2012 21:12 u »
Als het allemaal een beetje in de buurt blijft houd ik me ook aanbevolen. Alleen via Faceboek zul je me niet kunnen bereiken, daar hebben we toch dit prachtige forum voor?
Nou die jongens die veel organiseren (van Kimchi / Oedipus) zitten niet op dit forum geloof ik. Maar we zullen het hier wel doorgeven als er wat gebeurt.

Offline hopiebier

• Vol lid
« Reactie #78 Gepost op: 25-09-2012 21:18 u »
Fijn dank je.  :brouwen:

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 27-09-2012 13:01 u »
We zouden trouwens wel eens kunnen afspreken in één van de mooie Amsterdamse biercafé's. Ik denk dan aan Arendsnest en Wildeman. En de Beer Temple ben ik nog nooit geweest maar lijkt me ook leuk (ik ben net de Amerikaanse bieren aan het ontdekken).

We kunnen dan ook wat bieren uitwisselen zodat we elkaar van feedback kunnen voorzien.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 04-11-2012 22:54 u »
Op 22 december zal er door Kimchi weer een bierproeverij georganiseerd worden, op De Buurtboerderij in Amsterdam West. Er zullen weer vele thuisbrouwers deelnemen dus kom langs!

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #81 Gepost op: 05-11-2012 12:53 u »
Ik heb dan waarschijnlijk een verjaardag, maar mocht die op een andere datum worden gevierd dan kom ik misschien wel ffkes langs! De tripel zal dan waarschijnlijk wel klaar zijn - de quadrupel bijna.

Offline Herman987

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #82 Gepost op: 06-11-2012 20:57 u »
Count me in. Ik woon in Noord en we zijn met 3 vrienden, die, waarschijnlijk, ook belangstelling hebben.

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 07-11-2012 02:57 u »
Count me in. Ik woon in Noord en we zijn met 3 vrienden, die, waarschijnlijk, ook belangstelling hebben.
Gezellig!  :D

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
  • Leven in de brouwerij! www.debierkaai.net
« Reactie #84 Gepost op: 14-04-2014 11:36 u »
Zijn er nog Amsterdamse brouwers bezig met dit initiatief?

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #85 Gepost op: 14-04-2014 12:40 u »
Ik geloof dat er weinig actie is geweest sinds het laatste bericht. Lijkt me leuk om het (opnieuw) leven in te blazen. Binnenkort eens meeten?

Offline hopiebier

• Vol lid
« Reactie #86 Gepost op: 14-04-2014 19:21 u »
Ik vind het een goed idee om eens wat ervaringen uit te wisselen
Houd me maar op de hoogte

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
« Reactie #87 Gepost op: 14-04-2014 21:33 u »
Lijkt me leuk  :biersmile:

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #88 Gepost op: 29-09-2014 14:56 u »
Is hier nou iets van van de grond gekomen?

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #89 Gepost op: 29-09-2014 16:03 u »
Is hier nou iets van van de grond gekomen?

Had dit topic nog niet in beeld en ben, net als thamerdal, wel benieuwd of er al wat activiteit is (geweest).
Misschien is het gewoon het beste om te inventariseren wie er oren heeft naar een bijeenkomst zodat we kunnen inventariseren met hoeveel man/vrouw we evt zijn en kunnen we daarna een datum en locatie prikken.

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #90 Gepost op: 29-09-2014 21:22 u »
Zaphod,

Ik heb vorig jaar de brouwcursus van het Wort Wat gedaan en vanzelfsprekend lid geworden, ik kan wel zeggen dat ik er een verslaving bij heb! Ikzelf had ook het idee om in omgeving Amsterdam wat medebrouwers op te sporen en eventueel iets van antikraak oid te gaan huren en kennis (heb ik nog zeker nodig) uit te wisselen.
Ik zit  3 hoog in het Centrum.., Hoofddorp is toch echt wel een stukje rijden, en je moet toch altijd rekening houden met het feit dat je weer met de auto terug moet.

Ik ben voor!

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 29-09-2014 21:43 u »
Mmm, pagina 2 t/m 4 gemist. vandaar mijn vage reactie.

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #92 Gepost op: 29-09-2014 21:56 u »
Sjonge jonge! Zie ik net dat ik reageer op een berichtje uit 2010..lekker bezig! Maar, ik ben dus voor!

Suggesties?

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #93 Gepost op: 30-09-2014 10:46 u »
Het weekend van elf oktober? Iedereen neemt bijv 2 soorten bier mee? Iemand een idee waar?

Offline Peter_1981

• Junior lid
  • **
« Reactie #94 Gepost op: 30-09-2014 11:24 u »
Ik ben ook voor. Heb eigenlijk nog niet echt bieren beschikbaar (doe alleen nog aan blikbrouwen), maar binnenkort zal ik gecontroleerd kunnen vergisten en dan wil ik ook wat serieuzer aan de slag (met braumeister) dus lijkt me leuk om af en toe af te spreken met een clubje.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #95 Gepost op: 30-09-2014 13:55 u »
Het weekend van elf oktober? Iedereen neemt bijv 2 soorten bier mee? Iemand een idee waar?

Wat mij betreft ok.
Als we elkaars bier willen gaan proeven kun je niet in een horecagelegenheid ozid afspreken. (Die willen natuurlijk niet dat wij daar eigen bier gaan drinken) Als we geen ruimte kunnen vinden waar dat mogelijk is zou het ook een idee zijn om wel ergens in een kroeg af te spreken en een gezellige middag of avond hebben waarin we elkaar een beetje kunnen leren kennen. We kunnen dan natuurlijk ook eigen bier uitwisselen dat iedereen thuis drinkt en via proefnotities op het forum de ervaringen delen.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #96 Gepost op: 30-09-2014 16:48 u »
Ik ben op die datum helaas verhinderd, maar het lijkt me wel heel leuk om eens met andere slachtoffers van deze hobby te praten en wellicht een brouwsessie te doen.
Ik blijf het volgen! :degroeten:

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #97 Gepost op: 30-09-2014 20:31 u »
Ik ben dan verhinderd, zit van 4/11 t/m 14/11 aan de cerveza en pintxos. Daarna ben ik in de gelegenheid en gaat brouwerij balkon weer draaien.
In de Prael bv zijn ze niet zo moeilijk, valt wel wat te regelen daar.(de dinsdag is rustig daar)
Dit soort initiatieven wordt over het algemeen wel gewaardeerd.
Week 43 iets plannen? Ik wil eventueel wel wat gelegenheden afbellen.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #98 Gepost op: 01-10-2014 00:53 u »
Ik ben dan verhinderd, zit van 4/11 t/m 14/11 aan de cerveza en pintxos. Daarna ben ik in de gelegenheid en gaat brouwerij balkon weer draaien.
In de Prael bv zijn ze niet zo moeilijk, valt wel wat te regelen daar.(de dinsdag is rustig daar)
Dit soort initiatieven wordt over het algemeen wel gewaardeerd.
Week 43 iets plannen? Ik wil eventueel wel wat gelegenheden afbellen.

Prima plan.  :groots: Ben benieuwd of dit lukt.

Offline Peter_1981

• Junior lid
  • **
« Reactie #99 Gepost op: 01-10-2014 09:56 u »
Lijkt mij ook een leuk plan. De komende maanden kan ik echter niet op dinsdag (maar vanaf volgend jaar weer wel).

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #100 Gepost op: 01-10-2014 16:57 u »
Prima plan!

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #101 Gepost op: 01-10-2014 19:25 u »
Leuk! Een keer doordeweeks in de avond heeft mijn voorkeur.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #102 Gepost op: 01-10-2014 20:42 u »
Ik woon niet in Amsterdam maar wel in de buurt. Zou wellicht ook wel willen aansluiten.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #103 Gepost op: 02-10-2014 07:41 u »
Ik woon niet in Amsterdam maar wel in de buurt. Zou wellicht ook wel willen aansluiten.

Ik kom ook niet uit Amsterdam. (Hoorn) Volgens mij zal dat niet echt een punt zijn.  :)

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #104 Gepost op: 02-10-2014 21:02 u »
Hoi allen,

Net even langs de Prael gelopen en even een Nelis, Johnny en willeke genuttigd en meteen even gevraagd of wij van de ruimte beneden gebruik mogen maken. Volgens het personeel achter de bar is het geen probleem maar moest het eea via de mail aanvragen. Dinsdag 21/10 wordt het bij goedkeuring. Ik heb ook wat proefglaasjes aangevraagd zodat er wat heen en weer kan worden geschonken.(ik heb nog een 1/2 kratje saison staan, eigen brouwsel, voor de meeneem)

Ik heb er zin in en ben benieuwd waar dit toe leidt. Amsterdams brouwcollectief of zo? Het lijkt mij vooral leuk om van elkaar te leren en kennis te delen.

Morgen weet ik meer.

Salud!

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #105 Gepost op: 03-10-2014 12:05 u »
Heel leuk! Ik heb er nu al zin in en schrijf het direct in mijn agenda!

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #106 Gepost op: 03-10-2014 12:44 u »
Goed bezig!
Staat in de agenda onder voorbehoud. (Oppas regelen)

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #107 Gepost op: 03-10-2014 13:06 u »
Hier ook de agenda gevuld.

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #108 Gepost op: 03-10-2014 13:11 u »
Ik kom ook niet uit Amsterdam. (Hoorn) Volgens mij zal dat niet echt een punt zijn.  :)

Zeker niet! De meer zielen de meer vreugd!

Offline Peter_1981

• Junior lid
  • **
« Reactie #109 Gepost op: 03-10-2014 14:17 u »
Helaas kan ik dan niet, maar hoop dat er nog vaker iets georganiseerd wordt en dan zal ik zeker van de partij proberen te zijn.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #110 Gepost op: 03-10-2014 15:14 u »
Zeker niet! De meer ziele de meer vreugd!

Gelukkig maar!  ;)
Hopelijk lukt het dykkie om eea te regelen bij de Prael.

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #111 Gepost op: 03-10-2014 18:11 u »
En anders loop ik er 1 deze dagen even langs. Heb er nog een blauwe maandag gewerkt dus ken ze daar wel redelijk.

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #112 Gepost op: 03-10-2014 21:06 u »
Zij moeten het nog even in de groep gooien (Susan) omdat het niet gewoon is dat klanten hun eigen drank meenemen. Logisch. Gaat alleen om klein proeverijtje, bier vd Prael hoort hier ook zeker bij! En de bitterballen.
Ik kom hier ook al jaren, mijn hond loopt altijd die kant op..Gaat wel goedkomen!

Ik hou jullie op de hoogte. (morgen ff niet want ik vertrek morgenvroeg naar San Sebastian, neem wel wat cervezas artesanales mee)

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #113 Gepost op: 03-10-2014 21:08 u »
Zij moeten het nog even in de groep gooien (Susan) omdat het niet gewoon is dat klanten hun eigen drank meenemen. Logisch. Gaat alleen om klein proeverijtje, bier vd Prael hoort hier ook zeker bij! En de bitterballen.
Ik kom hier ook al jaren, mijn hond loopt altijd die kant op..Gaat wel goedkomen!

Ik hou jullie op de hoogte. (morgen ff niet want ik vertrek morgenvroeg naar San Sebastian, neem wel wat cervezas artesanales mee)

Ik ben niet te beroerd om daar wat euro's aan bier stuk te gooien hoor  :proost:
No worries.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #114 Gepost op: 03-10-2014 22:52 u »
Ben benieuwd! Begreep ik dat 21 oktober de voorlopige datum is?

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 04-10-2014 12:52 u »
Ha! Leuk dat het er nu toch eindelijk eens van komt! Dinsdag avonden kan ik niet, dus de 21e oktober zal ik er niet bij zijn.

Inmiddels is brouwen niet meer mijn hobby, maar mijn werk. Een volgende bijeenkomst zou bij ons in de brouwerij plaats kunnen vinden. Komende maand openen wij ons eigen pand in Amsterdam Noord; lijkt me leuk om jullie een keer te ontvangen en elkaars brouwsels te proeven.
http://www.brouwerijdevriendschap.nl/

Offline rvvliet78

• Vol lid
« Reactie #116 Gepost op: 04-10-2014 13:01 u »
Ik woon precies tussen Amsterdam en Utrecht.in maar ik werk in Amsterdam. Helaas kan kk de 21e ook niet maar wellicht de volgende keer.

Wel vet een eigen pand om in te gaan brouwen... succes

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #117 Gepost op: 04-10-2014 13:24 u »
Aart, wat leuk om van je hobby je werk te kunnen maken.  Lijkt me leuk om bij de proeverij in noord aanwezig te zijn. Ga je dan ook zelf muziek maken. Heb al enkele hobby en commerciële lekkere bieren van je mogen proeven.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #118 Gepost op: 04-10-2014 15:43 u »
Ha! Leuk dat het er nu toch eindelijk eens van komt! Dinsdag avonden kan ik niet, dus de 21e oktober zal ik er niet bij zijn.

Inmiddels is brouwen niet meer mijn hobby, maar mijn werk. Een volgende bijeenkomst zou bij ons in de brouwerij plaats kunnen vinden. Komende maand openen wij ons eigen pand in Amsterdam Noord; lijkt me leuk om jullie een keer te ontvangen en elkaars brouwsels te proeven.
http://www.brouwerijdevriendschap.nl/

Dat is een super leuk aanbod Aart.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #119 Gepost op: 04-10-2014 16:37 u »
Wat leuk een Brouwerij in noord (Ik werk vanuit A-noord)
Zal zeker op zoek gaan naar jullie bieren succes mannen... :biersmile:

Zal verder dit topic niet vervuilen!
Grt Peterr

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #120 Gepost op: 04-10-2014 16:51 u »
Leuk initiatief, ik kom uit Alkmaar maar schuif als beginnend brouwer graag aan.

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #121 Gepost op: 04-10-2014 18:30 u »
Wat leuk allemaal! Jammer dat dit nu pas begint want ik verhuis binnen 3 a 4 maanden naar Madrid met de bedoeling om daar professioneel te beginnen. Wellicht is dat wel weer een leuk snoepreisje voor het Amsterdamse brouwers collectief! ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #122 Gepost op: 04-10-2014 19:10 u »
Wat leuk allemaal! Jammer dat dit nu pas begint want ik verhuis binnen 3 a 4 maanden naar Madrid met de bedoeling om daar professioneel te beginnen. Wellicht is dat wel weer een leuk snoepreisje voor het Amsterdamse brouwers collectief! ;)
Ga je daar een eigen brouwerij beginnen?

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #123 Gepost op: 04-10-2014 19:38 u »
Daar ben ik nu wel mee bezig ja! Mijn vriendin is Madrileens en het craftbeer idee is daar nog in zijn kinderschoenen. Eerst wil ik bier laten brouwen bij een huurbrouwerij in Barcalona. Ondertussen een plek vinden, verbouwen, certificaten halen en wachten op vergunningen. Dit kan wel zes maanden duren dus dat duurt nog wel even. Op het moment vooral informatie winnen en geld sparen!

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #124 Gepost op: 05-10-2014 13:34 u »
Aart, wat leuk om van je hobby je werk te kunnen maken.  Lijkt me leuk om bij de proeverij in noord aanwezig te zijn. Ga je dan ook zelf muziek maken. Heb al enkele hobby en commerciële lekkere bieren van je mogen proeven.
Ik denk dat als jullie allemaal langs komen ik me handen wel vol heb met de gastheer uit te hangen  :)
Dus nee dan laat ik de muziek over aan de cd-speler.

Wat betreft het aanbod om een keer bij ons in de brouwerij een ontmoeting te doen: we zijn nu nog aan het klussen/opbouwen dus vanaf november kan het. Liefst zaterdag of zondag middag.

Offline Peter_1981

• Junior lid
  • **
« Reactie #125 Gepost op: 05-10-2014 18:56 u »
@aart: Klinkt super goed. Heb al een keer een bier van jullie geproefd en kom graag een keer langs.

Offline hopiebier

• Vol lid
« Reactie #126 Gepost op: 05-10-2014 21:10 u »
Goed plan. Hadden jullie al een tijdstip in gedachten? Ik ben helaas door mijn voorraad heen dus als ik kom kom ik helaas met lege handen.
 :weetniet:

Offline DeMonnick

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #127 Gepost op: 05-10-2014 22:09 u »
Dag allemaal,

Ben net begonnen met brouwen en sluit mij graag aan voor een gilde in Amsterdam.
Heb nog redelijk wat tijd beschikbaar dus als er hulp nodig dan weten jullie mij te vinden.

Zie jullie graag binnenkort.

Hans de Jong

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #128 Gepost op: 06-10-2014 21:39 u »
Hoi allen,

Wat leuk dit allemaal! De Vriendschap had ik ook al in gedachte, kunnen we meteen helpen verbouwen! Ik heb ze in Alkmaar en Ermelo nog gesproken. Van de Prael heb ik nog niets vernomen maar we houden gewoon 21/10 aan. Een uur of 19:30? Als de Prael niet lukt heb ik nog wel wat anders.     Ik ga weer uit mijn wifi zone en aan de Mahou en Keler (Baskisch)
Salud!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #129 Gepost op: 06-10-2014 21:52 u »
Dykkie, heb je al een plan voor de avond. Hoeveel bier neemt iedereen mee en hoeveel schaapjes gaan afreizen naar de Prael?

Groeten
Ad

Edit: ik schuif overigens graag aan bij deze avond.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #130 Gepost op: 06-10-2014 22:56 u »
Lijkt me heel leuk. Mag ik ook aansluiten?

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #131 Gepost op: 07-10-2014 10:15 u »
Hallo allen,

De goedkeuring van de Prael is binnen! Zij willen alleen even weten met hoeveel wij komen.
Kan een ieder die meegaat mij een mail sturen, dan kan ik het eea clusteren en dat communiceerd wat makkelijker. Kunnen wij het ook nog over de invulling van de avond hebben.

Mvg,

Hans.   Dykkie@live.nl

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #132 Gepost op: 07-10-2014 22:17 u »
Al 6 binnen. Komende dagen ff geen internet denk ik. Ben onderweg dwars door Spanje richting Peniscola.

Tot later!

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #133 Gepost op: 11-10-2014 16:03 u »
De collectieve mail is onderweg via een omweg... het wifisysteem in dit dorp ligt eruit en ik zit nu in de kroeg alles in te voeren maar mijn telefoon weigert meerdere emailadressen te gelijk. (Net nieuw, ligt waarschijnlijk aan mij)
Groet, Hans dykkie

Offline Tim_RGB

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier brouwen & drinken = Double Fun
« Reactie #134 Gepost op: 11-10-2014 17:08 u »
Is er nog plaats voor een eenzame Zaankanter?

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 11-10-2014 20:11 u »
Is er nog plaats voor een eenzame Zaankanter?

Mailtje naar Hans sturen. Mail-adres staat drie berichten terug.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #136 Gepost op: 14-10-2014 08:10 u »
 Dit bericht plaats ik nog even om dit topic nog een keer in beeld te brengen. Wellicht zijn er nog hobbybrouwers uit Amsterdam en omgeving die ook aanwezig willen zijn bij de geplande avond. De eerste avond staat nu definitief vast op 21 oktober in de Prael. (http://deprael.nl/proeflokaal-2)
Mocht je er bij willen zijn stuur dan nog even een mailtje naar het emailadres dat een paar reacties geleden is gemeld.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #137 Gepost op: 14-10-2014 12:13 u »
Is het ykkie of dykkie?

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #138 Gepost op: 14-10-2014 12:34 u »
Is het ykkie of dykkie?

Ik heb onderstaand adres gebruikt. Volgens mij heeft Hans (de man achter dat emailadres) ons van een ander mailadres gemaild. Dat adres heb ik hier (werk) niet in beeld.

Dykkie@live.nl

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #139 Gepost op: 14-10-2014 16:08 u »
Hola,

Dykkie@ live werkt ok, kan alleen niets clusteren, vandaar mijn werkmail. Voor dinsdag heb ik al 13 ŕ 14 man. (en vrouw)

Tot dan.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #140 Gepost op: 14-10-2014 20:51 u »
Ehhh. Is het nog de bedoeling om zelf bier mee te nemen (en zo ja, hoeveel?)

Ronald

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #141 Gepost op: 14-10-2014 21:22 u »
Ehhh. Is het nog de bedoeling om zelf bier mee te nemen (en zo ja, hoeveel?)

Ronald

Wat mij betreft neemt iedereen, die wat op voorraad heeft, bier mee zodat we dat, indien geen bezwaar van de Prael, kunnen proeven. (Volgens mij had Hans dat al besproken en wad dit akkoord) Als het evt niet zou mogen of er is teveel aanbod lijkt het mij handig om bier uit te wisselen en de proefnotities via een mailgroep of in een topic op het forum met elkaar te delen.

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #142 Gepost op: 17-10-2014 17:57 u »
Zondag stuur ik nog een mailtje om eea voor te stellen. Het proeven van het eea is onderdeel, maar de Prael leeft natuurlijk niet van lucht... altijd leuk als je nog een keer terug kan komen.
Goed weekend allemaal!

Offline rvvliet78

• Vol lid
« Reactie #143 Gepost op: 17-10-2014 19:06 u »
Ik vind het wel jammer dat ik dinsdag niet kan en hoop dat ik een volgende avond wel kan.

Veel plezier allemaal.

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #144 Gepost op: 17-10-2014 22:52 u »
Hoi rvvliet,

Heb ik jouw mailadres al? Voor een volgende x..

Goed weekend!

Offline rvvliet78

• Vol lid
« Reactie #145 Gepost op: 18-10-2014 00:23 u »
Hoi rvvliet,

Heb ik jouw mailadres al? Voor een volgende x..

Goed weekend!
Nu wel, zojuist een mailje gestuurd.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #146 Gepost op: 18-10-2014 00:42 u »
Het proeven van het eea is onderdeel, maar de Prael leeft natuurlijk niet van lucht... altijd leuk als je nog een keer terug kan komen.
Goed weekend allemaal!

Ik ben geen Amsterdammer. Maar bij binnenkomst ff lekker genieten van een biertje van de Prael en gezellig met elkaar kletsen en kennis maken... Daarna in de kelder elkaars bieren proeven en wederom hierover gezellig kletsen :-) Ter afsluiting weer lekker een biertje van de Prael bestellen en lekker uitzuipen totdat iedereen naar huis is, of de Prael gaat sluiten... Als ik in de buurt zou wonen zou ik op zo'n avond komen... :biersmile: :proost:

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #147 Gepost op: 18-10-2014 15:30 u »
Juistenem!! En wie weet wat hier uitrolt! :proost:

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #148 Gepost op: 18-10-2014 19:09 u »
Ik zie net dat Ajax Champions League speelt die avond dus ik meld me bij deze af... Helaas.

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #149 Gepost op: 19-10-2014 14:15 u »
Hoeveel mensen zullen er zijn? Dan weet ik hoeveel biertjes ik mee kan nemen :-)

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #150 Gepost op: 19-10-2014 14:40 u »
Hoeveel mensen zullen er zijn? Dan weet ik hoeveel biertjes ik mee kan nemen :-)

Hieronder een korte berekening van Ad (had dit gemaild) waar ik me goed in kan vinden.

' Normaal reken ik altijd op 10 cc per persoon om te proeven. Volgens hans zijn met 14 man dus als je twee flessen van 75 cl of 5 flesjes van 30cl meeneemt is dat voldoende. Dat betekend als iedereen één bier meeneemt heb je 1,5 liter zwaar bier achter je kiezen. Dus als je 1 soort bier 1,5 liter meeneemt moet dat genoeg zijn. Het is wel leuk als iedereen een beetje van het bier kan proeven en een mening kan geven over het biertje. Anders wordt het een behoorlijk gesleep met bier. Dan kunnen we natuurlijk ook nog wat ruilbieren meenemen.'

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #151 Gepost op: 19-10-2014 17:41 u »
Ik zie net dat Ajax Champions League speelt die avond dus ik meld me bij deze af.. Helaas.

Ha! nog een Ajax fan. Jammer dat je niet komt. Ik neem de wedstrijd op en kijk wel als ik thuis ben...

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #152 Gepost op: 19-10-2014 18:12 u »
Opgenomen wedstrijden werken echt niet voor mij.. Is er geen groot scherm waarop het uitgezonden wordt? Dan wil ik er zeker bij zijn :)

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #153 Gepost op: 19-10-2014 20:58 u »
Opgenomen wedstrijden werken echt niet voor mij.. Is er geen groot scherm waarop het uitgezonden wordt? Dan wil ik er zeker bij zijn :)

Geen idee... Ik kan hoogstens de live stand beloven via een app...

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #154 Gepost op: 22-10-2014 09:09 u »
Bij binnenkomst ff lekker genieten van een biertje van de Prael en gezellig met elkaar kletsen en kennis maken... Daarna in de kelder elkaars bieren proeven en wederom hierover gezellig kletsen :-) Ter afsluiting weer lekker een biertje van de Prael bestellen en lekker uitzuipen totdat iedereen naar huis is, of de Prael gaat sluiten... Als ik in de buurt zou wonen zou ik op zo'n avond komen... :biersmile: :proost:

En precies zo ging het gisteren  :biersmile:

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #155 Gepost op: 22-10-2014 10:53 u »
Ik zie net dat Ajax Champions League speelt die avond dus ik meld me bij deze af... Helaas.
Misschien bij nader inzien toch beter naar de gildeavond kunnen gaan  ;D

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #156 Gepost op: 22-10-2014 12:20 u »
Misschien bij nader inzien toch beter naar de gildeavond kunnen gaan  ;D
Ik had de samenvattingen daarna niet willen missen! 40 goals in 8 wedstrijden ;)

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #157 Gepost op: 22-10-2014 13:21 u »
Is er ook iets besproken over het verder opzetten van een Amsterdamse Hobbybrouw Gilde?

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #158 Gepost op: 22-10-2014 13:49 u »
Niet direct. We hebben kennis gemaakt, en waren volgens mij allemaal wel enthousiast genoeg voor een vervolg. Er staat meen ik zelfs een vraag uit bij de gemeente Amsterdam voor een locatie. Kijken of dat wat kan worden.

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #159 Gepost op: 22-10-2014 17:33 u »
Wel een beetje hoor! Dyckie heeft inderdaad een verzoek voor een locatie ingediend. Zou best grappig zijn als daar nog iets uit komt.

Wat mij betreft herhalen we dit snel. Iemand opperde ook om het voortaan elke eerste zondag van de maand bij elkaar te komen. 

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #160 Gepost op: 22-10-2014 20:35 u »
Heb net ff een foto op amsterdam homebrewers gezet, ziet er gezellig uit!(facebook)
Vervolg komt er zeker, eerst nog ff wat bijbrouwen. Eind november of zoiets.
De gemeente heeft me vandaag nog gemailt, wordt vervolgt.

Adios!

Offline rvvliet78

• Vol lid
« Reactie #161 Gepost op: 22-10-2014 20:43 u »
Heb net ff een foto op amsterdam homebrewers gezet, ziet er gezellig uit!(facebook)

Adios!
Klinkt goed, ik hoop er bij te zijn...
Ik heb wel half november 2 feestjes dus ik moet wat achter houden... hmm of nog wat extra brouwen : -)

Offline natnek

• *
« Reactie #162 Gepost op: 22-10-2014 21:50 u »
Hee mannen

Maar even aangemeld bij het forum kan ik tenminste ook nog eens reageren  ;)
Was super gezellig en het begin is gemaakt voor het Amsterdamse biergilde.

Groeten
Dennis

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #163 Gepost op: 22-10-2014 21:50 u »
Was erg gezellig met leuke mensen en lekkere bieren. Het gerucht gaat dat alrikdew een peperbiertje aan de Amsterdamse politie verkocht heeft als chemisch wapen.  Mooi dat er een vervolg komt misschien een proef lokaal in het paleis op de dam.  :proost:

Edit: leuk natnek dat het een aanleiding is om je aan te melden op het forum. Jammer dat jezelf niet op de foto staat

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #164 Gepost op: 22-10-2014 21:53 u »
Was erg gezellig met leuke mensen en lekkere bieren. Het gerucht gaat dat alrikdew een peperbiertje aan de Amsterdamse politie verkocht heeft als chemisch wapen.  Mooi dat er een vervolg komt misschien een proef lokaal in het paleis op de dam.  :proost:

Vond je het biertje zo smerig? Ben er zelf wel content mee...

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #165 Gepost op: 22-10-2014 21:57 u »
Vond je het biertje zo smerig? Ben er zelf wel content mee...
Nee hoor, was meer in de categorie heel bijzonder.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #166 Gepost op: 22-10-2014 22:00 u »
Het was supergezellig! Leuk om ook andere bieren dan die van jezelf te proeven.

@natnek: je was me net voor met het plaatsen van een foto.

Leuk om nog een keer te doen.

Ronald

Offline natnek

• *
« Reactie #167 Gepost op: 22-10-2014 22:15 u »
Ja er zaten een paar mooie knallers tussen het leek af en toe wel oud en nieuw.

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #168 Gepost op: 22-10-2014 22:15 u »
Nee hoor, was meer in de categorie heel bijzonder.

Hmm meestal is dat ook niet zo positief! ;) Maarrrr dat is niet erg. Ieder mens zijn eigen smaakpapillen! :P

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #169 Gepost op: 22-10-2014 23:37 u »
Ruilbier cornelis Amarillo tripel:
Bij het openen een mooi bescheiden sisje. Bij het openen onstaat er veel schuim. Het schuim is redelijk grof. trekt ook redelijk snel weg maar er blijft een mooi laagje op het bier. Het ruikt fantastisch!
De smaak is wat vlakjes maar wel heel verfrissend. Het lijkt wel of ik een beetje witte druif erin proef. Het smaakt ook totaal niet als een biertje van bijna 8%!
Het is best wel een doordrinker en hij is wat kouder lekkerder dan wanneer hij wat warmer wordt. Dit lijkt mij een zeer fijne tripel voor lekker in de zon!
Dit bier krijgt van mij een 7. Een lekker bier dat ik zeker nog een keer zou willen drinken.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #170 Gepost op: 23-10-2014 06:24 u »
Ruilbier cornelis Amarillo tripel:
Dit bier krijgt van mij een 7. Een lekker bier dat ik zeker nog een keer zou willen drinken.
Dank je voor het proeven alrikdew. Het is inderdaad een wat vreemde jongen. Een tripel gemaakt met belle saison en gekoudhopt met Amarillo.  :proost:

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #171 Gepost op: 23-10-2014 10:22 u »
Was een goeie avond mannen. Zeker een basis om een vervolg aan te geven wat mij betreft.
Ik denk dat we in ieder geval nog een keer met een relatief kleine groep bij elkaar moeten komen om dan te bekijken of er ook 'officieel' iets moet worden bedacht voor deze groep/club/gilde om zo wat spelregels/afspraken/ideeën vast te leggen mbt de continuiteit van dit initiatief. Op deze manier kunnen we er in ieder geval voor zorgen dat het een wat structureler karakter krijgt en niet zo maar dood zal bloeden.
Weet niet of jullie er verder ook zo over denken maar ik denk dat dit wel een goeie stap zou kunnen zijn als er wij echt een vast gebeuren van willen maken.   

Leuke foto trouwens Dennis.

Ik vond de Red Ale (+ verrassing) juist een mooi bier waarbij die pepersmaak (in mijn beleving) heel mooi in de nasmaak even (precies lang genoeg) bleef hangen. Het blijft natuurlijk een smaken-kwestie waarbij iedereen gelukkig een andere beleving heeft.

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #172 Gepost op: 23-10-2014 11:03 u »
Was een goeie avond mannen. Zeker een basis om een vervolg aan te geven wat mij betreft.
Ik denk dat we in ieder geval nog een keer met een relatief kleine groep bij elkaar moeten komen om dan te bekijken of er ook 'officieel' iets moet worden bedacht voor deze groep/club/gilde om zo wat spelregels/afspraken/ideeën vast te leggen mbt de continuiteit van dit initiatief. Op deze manier kunnen we er in ieder geval voor zorgen dat het een wat structureler karakter krijgt en niet zo maar dood zal bloeden.
Weet niet of jullie er verder ook zo over denken maar ik denk dat dit wel een goeie stap zou kunnen zijn als er wij echt een vast gebeuren van willen maken.

Zeker mee eens. Ik ga dan wel weg maar hoop dan nog ere-lid te mogen blijven. Ik zal sowieso op regelmatige basis in Nederland te vinden zijn en blijf actief op dit forum.

Ik vond de Red Ale (+ verrassing) juist een mooi bier waarbij die pepersmaak (in mijn beleving) heel mooi in de nasmaak even (precies lang genoeg) bleef hangen. Het blijft natuurlijk een smaken-kwestie waarbij iedereen gelukkig een andere beleving heeft.

Dankje! Dat is mijn beleving eerlijk gezegd ook. En het is ook maar goed dat niet iedereen dezelfde smaak heeft anders was de diversiteit ver te zoeken! :o

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #173 Gepost op: 23-10-2014 11:04 u »

Lijkt mij een heel goed idee. Er moet voldoende animo zijn om dit echt van de grond te krijgen, zodat er een mooie eigen Amsterdamse versie van 't Wort Wat / De Roerstok komt!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #174 Gepost op: 23-10-2014 21:46 u »
Ruilbier Zooms Dubbel

Een mooie sis bij het openen. Niet veel schuim en wat onregelmatig wat snel inzakt tot een klein ringetje. De kleur is amber bruin en is mooi helder. Het smoelt mooi in je glas. Weinig geur maar dat verwacht je natuurlijk ook. De smaak is wat zoetig met een vleugje karamel en drop. Zeker geen vervelende smaak. Mondgevoel en koolzuur zijn prima.
Het nodigt uit tot het nemen van een volgende slok. Ik vind het een zeer geslaagde dubbel. Ik ga de rest lekker rustig opdrinken en nog genieten van de rest van het glas.  :proost:

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #175 Gepost op: 23-10-2014 22:07 u »
Ruilbier Zooms Dubbel

Een mooie sis bij het openen. Niet veel schuim en wat onregelmatig wat snel inzakt tot een klein ringetje. De kleur is amber bruin en is mooi helder. Het smoelt mooi in je glas. Weinig geur maar dat verwacht je natuurlijk ook. De smaak is wat zoetig met een vleugje karamel en drop. Zeker geen vervelende smaak. Mondgevoel en koolzuur zijn prima.
Het nodigt uit tot het nemen van een volgende slok. Ik vind het een zeer geslaagde dubbel. Ik ga de rest lekker rustig opdrinken en nog genieten van de rest van het glas.  :proost:

Het schuim is inderdaad niet zo best, er zijn te veel eiwitten neergeslagen. Fijn dat je de smaak toch goed vindt. Bedankt voor het beoordelen.

Offline zirkm

• *
« Reactie #176 Gepost op: 27-10-2014 20:21 u »
Als er een volgende keer komt zal ik ook proberen aanwezig te zijn :proost:

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #177 Gepost op: 27-10-2014 20:35 u »
Stuur dan ff een mailtje naar dykkie @ live.nl  ik doe er morgen een collectieve mail uit voor eind november. (In de Prael)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #178 Gepost op: 30-10-2014 21:25 u »
Ruilbier van Alrikdew.
Op de dop staat Rodrigo

Mooie sis bij het openen en mooi fijn schuim wat enkele minuten blijft staan. De kleur is donkergeel tot oranje en is mooi helder bier. De geur is lekker fris. De smaak is ook fris met een klein zuurtje met een  lekkere bittere smaak die ook lang blijft hangen. Mijn schatting is dat er rond de 5 % alcohol inzit. Het bier is mooi in balans en nodigt uit tot het nemen van een volgende slok. Als je er meer van neemt lijkt het alsof er een pepertje inzit. Is dit het peperbiertje? Dan is de smaak  zeker anders dan op de avond in amsterdam. Toen kwam de pepersmaak BAM ineens heftig op. Nu ik het bier koud drink komt het pepertje heel langzaam op en is niet onaangenaam.
Een mooi geslaagd biertje met een lange nasmaak. Ik ga de rest van het glas opdrinken.  :proost:

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #179 Gepost op: 04-11-2014 10:42 u »
Dankjewel! Koud is het een beter biertje vind ik persoonlijk!

De cornelis tripel van adbrouwt:

Een goeie sis bij het openen. Wanneer ik het bier inschenk ontstaat er veel maar redelijk grof schuim. De kleur is heel licht en ik schat dat hier alleen Pilsmout in zit?  Wel is dit een heel helder biertje! Na het bier een paar minuten te hebben laten staan zakte het schuim totaal in en bleef er niks van over.
De smaak valt me wat tegen. Het bier is totaal niet moutig en lijkt erg veel op de amarillo tripel. Doordat de amarillo tripel een zeer duidelijk en smakelijk hopprofiel had kwam je er goed mee weg. Deze is daarintegen wat minder spannend. De volgende keer zou ik in deze wat carapils toevoegen en bijv per 20L een kilo of anderhalve kilo tarwe erbij doen. Dan wordt hij wat voller, is Kwa schuim wat stabieler en houd het frisse.

Dan heb ik nog een tripel uit een euroflesje met een groene dop gedronken.
Deze leek heel veel op de tripel van adbrouwt. Alleen het hop profiel was anders. Ook dit bier was heel helder en veel maar grof schuim. Dit verdween ook redelijk snel. Eigelijk kan ik verder de tekst kopiëren van de proef notities hierboven. Want ze leken echt heel veel op elkaar.

Voor beide bieren geef ik een 6. Het is goed gebrouwen en het is zeker wel te drinken. Zou ik dit bier kopen? Dat niet.

Een blond bier met zilveren dop ż5,4%?

Een mooie sis bij het openen! Wanneer ik het bier inschenk onstaat er een goeie schuimlaag die redelijk stevig is. De kleur is geel goud.
Wanneer ik aan het glas ruik, ruik ik een bom van kruiden! En wanneer ik het bier drink proef ik ook alleen maar kruiden! Als ik t goed heb is dit koriander. Veel te veel! Het spijt me, maar ik heb dit bier niet helemaal kunnen opdrinken. Ik wil de brouwer hiermee niet beledigen maar het is de waarheid.

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #180 Gepost op: 04-11-2014 21:20 u »
Leuk om te lezen en zo helpen wij elkaar verder! Heb net een (bijna) blond gebrouwen die ik de 25ste mee neem, over 2 weken een ipa en de 29ste een black ipa diep donkerrood tot zwart. Zal zeker wat flesjes reserveren! Leuk om elkaar op deze manier te beoordelen.
Tot de 25ste (zit zo goed als vol)

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #181 Gepost op: 06-11-2014 21:51 u »

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #182 Gepost op: 12-11-2014 21:52 u »
De zoomse tripel 9,9%.

De dop zat in ieder geval goed vast! Kreeg hem bijna niet los haha. De sis bij het openen was zeer minuscuul. Bij het inschenken moest ik het bier ook van redelijk hoog inschenken om een klein beetje schuim te krijgen. Helaas hield dit schuim het ook niet lang uit.
De geur was aangenaam en echt Belgisch. Geen echte hopgeuren alleen de mout en de alcohol was goed te ruiken.
De kleur vind ik echt mooi en vind ik ook persoonlijk goed passen bij een tripel. Hij is troebel goud. Over de smaak ben ik ook zeer tevreden! Echt een lekker  bier! Hij is heel zacht van smaak en goed in balans. Al zou hij iets minder alcoholisch mogen zijn.

Een bier om trots op te zijn zou ik zeggen! persoonlijk zou ik hem wel iets minder zwaar maken de volgende keer (het is namelijk meer een barleywine geworden) en ik zou er echt wel wat meer suiker bij doen voor de nagisting! wat meer koolzuur zou dit bier niet misstaan. Dat maakt het bier ook een stuk frisser om te drinken.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #183 Gepost op: 14-11-2014 21:34 u »
Blond van Alrikdew

Mooi blond schuimend glas met een lichte troebeling. De geur is fris. De eerste slok geeft een zeer frisse smaak met een behoorlijke koolzuur tinteling op de tong. Het lijkt alsof er heel veel citroen of limoen in zit. Misschien afkomstig van citra hop? De citrus smaak blijft erg lang hangen. Dit is een blond bier wat mij ideaal lijkt voor de zomerdag op een snikheet terras. Erg dorstlessend.
Alhoewel de citrus smaak zeer aanwezig is vind ik hem wel lekker. Het heeft ook wel iets weg van een saison.

Een aangename verrassing die ik lekker verder ga opdrinken.
 :proost:

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #184 Gepost op: 16-11-2014 10:57 u »
Tripel Camberillo van Adbrouwt:

Gouden kleur en een intens hoparoma. Het schuim is snel weg. CO2 prikkeling is goed. De hopsoorten Citra en Amarillo overheersen echter sterk en daardoor is het eigenlijk geen typische tripel meer. Het mist de subtiliteit die een tripel vaak eigen is. Ik zou dit eerder classificeren als een sterke Indiana Pale Ale.. Na het bestuderen van het etiket zie ik dat het niet zo lang geleden is afgevuld. Daarmee komt de beoordeling van dit bier wellicht te vroeg. Met het rijpen van het bier neemt immers ook de hopbitterheid af en zou de schuimhoudbaarheid juist verbeteren. Toch zet ik vraagtekens bij  de Citra en de Amarillo in combinatie met een tripel.

Corneel Peel Eel van Adbrouwt:

Het bier heeft een mooie koperen gloed, is kraakhelder en heeft een frisse hopgeur. Mooie hopsmaak. De koolzuurprikkeling is aangenaam. Fijn schuimlaagje. Bier met een mooie intense smaak, en een frisse nasmaak. Het bier is al in maart gebotteld, en bij het drinken dus al 7 maanden oud, maar er is geen enkel nadelig teken van veroudering te proeven. Dat is een compliment voor de brouwer en zijn werkmethoden. Geslaagd bier met een leuke twist in de naam! 'Met lede ogen aanschouwde ik het ledig glaswerk....'

Red Ale van Alrikdew:

Mooi helder bier dat na inschenken een enorm aantrekkelijke geur verspreidt. Kleur, geur en uiterlijk nodigen uit om te drinken. De eerste slok is bevestigend: een mooie volle maar frisse smaak die ook na doorslikken nog aanwezig blijft. Na verloop van tijd begint de peper op te komen. Misschien dat dit in de zomer, in de zon en bij hoge temperaturen een aanvulling is. Ik heb het bier op een koude, natte wat griebelige dag gedronken en dan vind ik de peper geen positieve aanvulling. Wat mij betreft geen winterbier dus. Als je dit bier brouwt zonder de peper zou ik het super geslaagd vinden!

Wolter: Blonde Bits.
Bier met ca 5,1 procent alcohol. Mooie diepgele kleur. Het bier heeft een hoog CO2 gehalte en de schuimkraag wordt dan ook sterk gevoed vanuit de stroom opstijgende bellen. Naar mijn smaak zou het iets minder mogen omdat je in het begin alleen maar CO2 in de mond hebt. Na een paar minuten is er de nodige CO2 ontsnapt en smaakt het bier dan ook veel evenwichtiger. Frisse neutrale geur. Smaak is in eerste instantie fris prikkelend, met daarna een lang aanhoudende moutsmaak gecomplementeerd met een subtiele hopbitterheid. Geen van de smaken voert de boventoon zodat er een ware harmonie aan smaken ontstaat. Dit is, ondanks het vele CO2, een mooi en evenwichtig bier waar ik best wel een avondje mee door zou kunnen brengen!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #185 Gepost op: 16-11-2014 12:07 u »
Tripel Camberillo van Adbrouwt:

Gouden kleur en een intens hoparoma. Het schuim is snel weg. CO2 prikkeling is goed. De hopsoorten Citra en Amarillo overheersen echter sterk en daardoor is het eigenlijk geen typische tripel meer. Het mist de subtiliteit die een tripel vaak eigen is. Ik zou dit eerder classificeren als een sterke Indiana Pale Ale.. Na het bestuderen van het etiket zie ik dat het niet zo lang geleden is afgevuld. Daarmee komt de beoordeling van dit bier wellicht te vroeg. Met het rijpen van het bier neemt immers ook de hopbitterheid af en zou de schuimhoudbaarheid juist verbeteren. Toch zet ik vraagtekens bij  de Citra en de Amarillo in combinatie met een tripel.
Dank voor het proeven. Ik had het eigenlijk geen tripel mogen noemen. Het is een bier gemaakt met saison gist en als koudhop amarillo en Citra. Het is dus een Saison IPA achtig biertje met een beetje een hoekige smaak en niet het mooie ronde van een tripel.

Corneel Peel Eel van Adbrouwt:

Het bier heeft een mooie koperen gloed, is kraakhelder en heeft een frisse hopgeur. Mooie hopsmaak. De koolzuurprikkeling is aangenaam. Fijn schuimlaagje. Bier met een mooie intense smaak, en een frisse nasmaak. Het bier is al in maart gebotteld, en bij het drinken dus al 7 maanden oud, maar er is geen enkel nadelig teken van veroudering te proeven. Dat is een compliment voor de brouwer en zijn werkmethoden. Geslaagd bier met een leuke twist in de naam! 'Met lede ogen aanschouwde ik het ledig glaswerk....'
Mooie woorden Zooms ik word er verlegen van.

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #186 Gepost op: 18-11-2014 12:41 u »
Hobbybrouwers Amsterdam!

25/11 is het weer zover, 2de meeting in de Prael.

Tot dan. (dykkie@live.nl)

Hans

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
« Reactie #187 Gepost op: 18-11-2014 14:04 u »
Gezelligheid! Zin in  :proost:

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #188 Gepost op: 20-11-2014 16:19 u »
Gisteren de Peter RIS van Alrik gedronken.

Kleur: Zeer donker

Schuim: Mooi beige-achtige kleur en ietwat onregelmatig romige schuimkraag. Zakt wel wat in maar er blijft een halve cm staan.

Geur/Aroma: Duidelijke aroma van gebrande mouten, donker fruit (tuttifrutti pruim), licht alcohol en wat karamel.

Smaak: in het begin is het fruitige van de geur heel even aanwezig maar dit gaat snel over in de moutbitterheid van de gebrande mout. (Lijkt qua smaak wel wat op een Schwarz omdat de gebrande mouten echt de hoofdrol spelen) Uiteindelijk krijg je ook een beetje koffiesmaak mee. De moutige smaak en lichte bitterprikkeling blijft heel lang (niet onprettig) hangen na elke slok.
Het enige punt dat ik er op aan wil merken is dat ik in een RIS graag wat meer en langer van het fruitige wil proeven zodat de zoet/bitter balans wat subtieler is.

Vind dit een mooi bier dat volgens mij goed valt binnen de richtlijnen waar een RIS aan moet voldoen. Ik heb het in ieder geval met plezier gedronken en had er graag nog 1 gehad.

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #189 Gepost op: 20-11-2014 22:57 u »
Gisteren de Peter RIS van Alrik gedronken.

Kleur: Zeer donker

Schuim: Mooi beige-achtige kleur en ietwat onregelmatig romige schuimkraag. Zakt wel wat in maar er blijft een halve cm staan.

Geur/Aroma: Duidelijke aroma van gebrande mouten, donker fruit (tuttifrutti pruim), licht alcohol en wat karamel.

Smaak: in het begin is het fruitige van de geur heel even aanwezig maar dit gaat snel over in de moutbitterheid van de gebrande mout. (Lijkt qua smaak wel wat op een Schwarz omdat de gebrande mouten echt de hoofdrol spelen) Uiteindelijk krijg je ook een beetje koffiesmaak mee. De moutige smaak en lichte bitterprikkeling blijft heel lang (niet onprettig) hangen na elke slok.
Het enige punt dat ik er op aan wil merken is dat ik in een RIS graag wat meer en langer van het fruitige wil proeven zodat de zoet/bitter balans wat subtieler is.

Vind dit een mooi bier dat volgens mij goed valt binnen de richtlijnen waar een RIS aan moet voldoen. Ik heb het in ieder geval met plezier gedronken en had er graag nog 1 gehad.

Dank u dank u!

Dit is de eerste RIS die ik ook heb gebrouwen en zou graag willen weten hoe ik die fruitige smaak waar jij het over hebt er beter ik kan krijgen. Heb in deze ook geen brouwzouten gebruikt. Wist namelijk niet of het verstandig was om daar meteen mee te spelen aangezien dit toch best een lastig bier is om mooi in balans te krijgen.

ps. De volgende keer zouden we ook kunnen kijken of het mogelijk is om in de adelaarsnest bij elkaar te komen. Toch pleit ik ervoor om het eerder op een zondag te doen in plaats van de dinsdag. Op zondag kunnen we bijv ook vroeger beginnen omdat eigelijk iedereen wel vrij is op zondag. Toch?

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #190 Gepost op: 21-11-2014 23:45 u »

ps. De volgende keer zouden we ook kunnen kijken of het mogelijk is om in de adelaarsnest bij elkaar te komen. Toch pleit ik ervoor om het eerder op een zondag te doen in plaats van de dinsdag. Op zondag kunnen we bijv ook vroeger beginnen omdat eigelijk iedereen wel vrij is op zondag. Toch?

Het weekend is vooral voor familieactiviteiten (vrouw maar vooral kinderen). Door de week komt mij dus veel beter uit!

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #191 Gepost op: 25-11-2014 11:45 u »
Gisteren geproefd:

Cornelis Amarillo Trippel van Adbrouwt.

Goudgeel bier, lichte tweeschijn. Schuim is wit, licht glasplakkend, wat onregelematig (niet heel grof) en zakt heel langzaam in tot een laagje van ong een cm.

Geur is mooi. De Amarillo komt duidelijk naar voren. Lekker frisse citrus, een beetje fruit en een licht zuurtje.

Smaak is een beetje moutig met een bittere kick die vrij snel ook weer verdwijnt. Krijg hiernaast ook een redelijke alcohol toon door. Het lijkt wel of er meer alcohol in zit dan de 7,9% die op het flesje staat.

Lekker bier maar van mij zou de alcohol sensatie iets minder mogen omdat het de aandacht wat afleid van de andere smaken.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #192 Gepost op: 25-11-2014 12:20 u »
Dank voor het proeven.  Je omschrijving kan ik helemaal bevestigen. Gemaakt met belle saison geeft dit bier een fris zure smaak.

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
« Reactie #193 Gepost op: 26-11-2014 00:29 u »
Voor de liefhebbers nog even mijn recepten van de bieren die  vandaag geproefd zijn:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptKarmeliet
Brouwdatum24-5-2014
BiertypeTripel
Volume16,3
Begin SG1,073 SG
Eind SG1,022 SG
Schijnbare vergistingsgraad69,9%
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)14 IBU
Brouwzaalrendement59,8 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,815 kgPilsmoutArsegan3 EBC54,1 %
1,339 kgHaver vlokkenArsegan2 EBC19,0 %
1,339 kgTarwemout lichtArsegan3 EBC19,0 %
0,557 kgGele basterdsuikerSupermarkt5 EBC7,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust52,0 °C1 min.10 min.3,1 l/kg
Beta-amylase62,0 °C1 min.45 min.3,1 l/kg
Alfa-amylase73,0 °C1 min.30 min.3,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C1 min.1 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
4,9 gMagnumbellen10,7%75 min.5,9 IBU
19,7 gSaazbellen3,8%20 min.4,9 IBU
19,7 gSaazbellen3,8%10 min.2,9 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
16,50 gKorianderzaadspecerijkoken
16,46 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,500 l starterKarmeliet ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,024 SG
Schijnbare vergistingsgraad67,1%
Start nagisting29-5-2014
Temp. nagisting20,0 °C
Start lagering5-6-2014
Temp. lagering0,0 °C
Alcoholgehalte6,7 vol.%

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk002
Naam receptZomer Bitter
Brouwdatum1-6-2014
BiertypeEngelse India Pale Ale
Volume14,3
Begin SG1,060 SG
Eind SG1,016 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,4%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement75,6 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,20 lWater uit Zutphen
2,91 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
3,258 kgPilsmoutArsegan3 EBC70,0 %
0,465 kgTarwemout lichtArsegan3 EBC10,0 %
0,465 kgMaďsvlokkenArsegan3 EBC10,0 %
0,465 kgMunich moutArsegan15 EBC10,0 %

Maischschema
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.4,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.4,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,3 l/kg

Hop
23,7 gMagnumbellen10,7%60 min.34,9 IBU
21,4 gStyrian Goldingsbellen1,5%10 min.1,6 IBU
10,0 gStyrian Goldingsbellen1,5%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #194 Gepost op: 26-11-2014 00:39 u »
Prima biertje kan ik zeggen. Je bieren zijn echt mooi helder en goed van smaak. Lekker die haver geeft een  mooie body.
 :biersmile: :proost:

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #195 Gepost op: 26-11-2014 10:28 u »
Wat een mooie avond was het gisteren! Hulde aan alle mooie en minder mooie biertjes!

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #196 Gepost op: 26-11-2014 10:49 u »
Wie zitten er nog niet in de whatsapp groep en wil er graag bij?

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #197 Gepost op: 26-11-2014 12:28 u »
Wie zitten er nog niet in de whatsapp groep en wil er graag bij?

Wil er ook wel bij stuur wel ff een pm met mobiel.

Offline Brouwter

• Senior lid
« Reactie #198 Gepost op: 26-11-2014 14:31 u »
Ik heb je een pm gestuurd!

Offline hopiebier

• Vol lid
« Reactie #199 Gepost op: 26-11-2014 18:47 u »
Ik ook
 :proost:

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #200 Gepost op: 26-11-2014 20:56 u »
Hopbier, van jou heb ik geen pm ontvangen!

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #201 Gepost op: 26-11-2014 23:03 u »
Mensen... Om jullie toe te voegen op whatsapp heb ik GEEN emailadres nodig maar jullie telefoonnummer. Ook moeten jullie in het bezit zijn van een smartphone MET whatsapp. Anders heeft het geen nut!

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #202 Gepost op: 27-11-2014 12:18 u »
Mensen... Om jullie toe te voegen op whatsapp heb ik GEEN emailadres nodig maar jullie telefoonnummer. Ook moeten jullie in het bezit zijn van een smartphone MET whatsapp. Anders heeft het geen nut!

Ik had jou mijn mobiel nummer al in een pm gestuurd. Voeg jij mij nog toe?

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #203 Gepost op: 27-11-2014 12:55 u »
Hallo

De afgelopen twee bijeenkomsten waren erg gezellig en volgens mij deelt vrijwel iedereen deze mening wel. Een aantal van de aanwezigen hebben ook wel aangegeven dat we hier "iets mee moeten" doen en ik denk ook dat dat wel belangrijk is om hier toch een stuk continuďteit en structuur aan te gaan geven.

Ik heb met Hans via de mail al overlegd en het lijkt ons goed om met een klein groepje (wij denken max 5 a 6 personen) af te spreken en de mogelijkheden te bespreken over vorm, invulling etc.

De vraag is nu of er mensen zijn die zich hiervoor willen aanmelden om hier mee aan de slag te gaan? Ik ontvang graag een pm van iedereen die zich geroepen voelt en beschikbaar is.
Het is wel belangrijk dat je je vooraf goed bedenkt of je hier ook echt wel de tijd voor hebt. Ik neem aan de de meeste onder ons sowieso al een redelijk druk/vol leven hebben en het moet dan ook wel passen om je hiervoor aan te melden.

Ik hoor graag van jullie en als we een groepje bij elkaar hebben houden we natuurlijk iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen.

vriendelijke groet,
Wolter

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #204 Gepost op: 27-11-2014 20:38 u »
English bitter van Adbrouwt

Ferme plop bij het openen! In de geur bespeur ik wat hoge alcoholen en fruit. Op welke temperatuur is deze vergist? Het schuim is wat grof, je ziet wel mooi (net als in de bierreclames op TV) koolzuur belletjes vanaf de bodem van het glas naar boven lopen. Kleur is mooi, bier is niet helder.
Het schuim lijkt in het begin snel weg te zakken, maar er blijft uiteindelijk toch een keurig laagje van ongeveer een halve centimeter staan. Koolzuur prikt lekker op de tong, ik houd daar toch wel van. Al zou het voor dit biertype wat minder mogen.

Over dat bier type; dit is geen bitter, maar echt een Ale. Zoals Ad zelf al aangegeven had is er te weinig bitterhop gebruikt.
De smaak blijft lang hangen, voorin de mond.

Lekker fris bier, goed doordrinkbaar, dus nog een keer brouwen Ad!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #205 Gepost op: 27-11-2014 23:08 u »
Dank voor het proeven Thamerdal. Tja de grilligheid van eigengekweekte hop uit de tuin blijft altijd spannend. De koudehop smaak van de Challenger zit er wel in maar de bitterheid is helaas ver te zoeken. Volgende oogst van 2015 een nieuwe poging.
edit: vergist op 20 graden gedurende 3 weken. Bij het bottelen 5 g suiker per liter toegevoegd.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #206 Gepost op: 28-11-2014 18:09 u »
Retegoed Weizen van Tim_RGB

Tja gezien de naam van het bier en het etiket met een lederhosen kan het nu al niet meer mis gaan. De halve liter beugelfles geeft de bekende mooie plop. Het bier schuimt prachtig het glas in en het ziet er zeer smakelijk uit. De geur is als die van een weizen dat beloofd veel. De smaak is zoals verwacht een mooie zachte weizen met een frisse tinteling op de tong. De smaak blijft even hangen en dan verdwijnt hij. Het schuim staat nog steeds mooi in het glas. Iedere slok is weer een feest. Een mooi gebrouwen weizen. Als je iets zou moeten zeggen dan hadden de banaantjes iets meer aanwezig mogen zijn. Hulde aan de brouwer en in mijn gedachte zie ik de CO2 orgeltjes heen en weer gaan (Retecool).  :biersmile: :proost:

Offline natnek

• *
« Reactie #207 Gepost op: 28-11-2014 21:38 u »
Een flesje van Alrik gouden dop met een 3 of m met stift op geschreven

Bij het openen een kleine sis, mooie schuimkraag van 1,5 cm bij het inschenken trekt langzaam weg tot dun top laagje.
Kleur donker geel, geur licht fruitig maar wel met bekende gist geur die iets te veel aanwezig is.

Bij eerste slok een fijne lichte bruis van koolzuur, frisse combi van hop en mout die rustig wegtrekt uit je mond.

Ik schat alc 7,5 %

Dit biertje kan je gerust op een avondje drinken, helaas is het er maar een ;)

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #208 Gepost op: 29-11-2014 22:56 u »
Camberillo Tripel van Adbrouwt

Mooi plopje bij het openen en het bier schenkt mooi uit. De kleur is aan de donkere kant voor een tripel. Maar de kleur is mooi, donker koper, bijna amber.
De geur is hoppig, alcohol. Ik bespeur een beetje dezelfde (hoge?) alcohol geur als in je English Bitter.
Het bier smaakt goed, heeft echt een tripel-smaak. Ik persoonlijk vind de koriander wat veel, maar dat vind ik al snel.
Prima bier hoor Ad! Complimenten  :)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #209 Gepost op: 29-11-2014 23:04 u »
Dank voor de proefnotitie. Ben hem nu ook aan het drinken. De Belle Saison is duidelijk te proeven in het bier. Dit bier is bij 20 graden vergist. Misschien volgende keer wat lagere temperatuur vergisten.  :leren:

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #210 Gepost op: 30-11-2014 19:23 u »
Een flesje van Alrik gouden dop met een 3 of m met stift op geschreven

Bij het openen een kleine sis, mooie schuimkraag van 1,5 cm bij het inschenken trekt langzaam weg tot dun top laagje.
Kleur donker geel, geur licht fruitig maar wel met bekende gist geur die iets te veel aanwezig is.

Bij eerste slok een fijne lichte bruis van koolzuur, frisse combi van hop en mout die rustig wegtrekt uit je mond.

Ik schat alc 7,5 %

Dit biertje kan je gerust op een avondje drinken, helaas is het er maar een ;)

Weet je zeker dat deze van mij is? Ik had afgelopen keer namelijk geen bier mee!  ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #211 Gepost op: 30-11-2014 22:00 u »
Blonde Bits van Wolter

Alle info mooi gestikkerd op het dopje dus bewaren. Mooie sis bij het openen en het bier vormt veel schuim tijdens het inschenken. Een waarlijk prachtig romig schuimt vormt zicht op het bier welke lang blijft staan als slagroom. Het is een amber helder biertje met een citroenige geur. De eerste slok geeft een flinke tinteling op de tong van het koolzuur en de afdronk is licht bitter. Het is een lekker fris biertje maar het koolzuur dringt de rest van de smaken naar de achtergrond. Prima biertje Wolter en ik heb hem met veel smaak opgedronken.  :biersmile: :proost:

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #212 Gepost op: 30-11-2014 22:18 u »
Dubbel van Markiej87

Bescheiden sis bij het openen. Wow, dit bier schenkt mooi uit! Prachtig, zandkleuerig schuim wat zeer fijn van structuur is. Ik krijg echt zin om een 'hap' te nemen.
Dat doe ik dan ook maar en dat bevalt. Een lekker dikke dubbel met karamel die de boventoon voert en een fijne bitter. Gelukkig niet zo'n zoete dubbel.
De geur vind ik persoonlijk iets minder, slechts een alcoholisch en gistig bouquet.
Al met al een echt goeie dubbel, zeker voor iemand die nog niet zo heel lang bier brouwt  :D

Houd aan dit recept vast Mark! Probeer hem nog een aantal keren te brouwen, net zo lang tot ie perfect is!

Ik heb er van genoten  :degroeten:

Offline natnek

• *
« Reactie #213 Gepost op: 30-11-2014 22:32 u »
@ Alrik

Ja ik weet het zeker en dat was een flesje van de eerste meating ;))

Ik ben niet zo'n snelle drinker, ik heb ook nog wat flesjes van Ad die ik moet testen.

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #214 Gepost op: 30-11-2014 22:46 u »
Haha ja dan klopt het wel! Dankje! Ik ben zelf wat minder tevreden over. Vind zelf dat er teveel koriander in zit.
Vind zelf de gist ook teveel aanwezig is. Hij is ook te warm vergist.

Dankjewel!

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #215 Gepost op: 01-12-2014 08:25 u »
Hallo

De afgelopen twee bijeenkomsten waren erg gezellig en volgens mij deelt vrijwel iedereen deze mening wel. Een aantal van de aanwezigen hebben ook wel aangegeven dat we hier "iets mee moeten" doen en ik denk ook dat dat wel belangrijk is om hier toch een stuk continuďteit en structuur aan te gaan geven.

Ik heb met Hans via de mail al overlegd en het lijkt ons goed om met een klein groepje (wij denken max 5 a 6 personen) af te spreken en de mogelijkheden te bespreken over vorm, invulling etc.

De vraag is nu of er mensen zijn die zich hiervoor willen aanmelden om hier mee aan de slag te gaan? Ik ontvang graag een pm van iedereen die zich geroepen voelt en beschikbaar is.
Het is wel belangrijk dat je je vooraf goed bedenkt of je hier ook echt wel de tijd voor hebt. Ik neem aan de de meeste onder ons sowieso al een redelijk druk/vol leven hebben en het moet dan ook wel passen om je hiervoor aan te melden.

Ik hoor graag van jullie en als we een groepje bij elkaar hebben houden we natuurlijk iedereen op de hoogte van de ontwikkelingen.

vriendelijke groet,
Wolter

Hallo,

Als er nog brouwers zijn die er over na denken zich aan te melden op bovenstaand verzoek, doe dit dan vandaag of morgen. Woensdag wil ik gaan kijken of we binnenkort met deze groep om tafel kunnen.

groet,
Wolter

Offline ppils

• *
    • ABV de Bierkaai
« Reactie #216 Gepost op: 02-12-2014 00:17 u »

Flink veel koolzuur bij het uitschenken. Kleur ziet er mooi uit, maar vind ik te donker voor een tripel. Aroma is citrus en alcohol, je ruikt de citra en amarillo goed. Aangename neus. Smaak is een lekkere bitter, die niet extreem is. Kortom een goed bier. Het enige kritiek punt is dat het naar mijn mening geen tripel is. Lijkt meer op een (india) pale ale. Verder een lekker bier dat ik zeker vaker wil drinken.

gr Peter

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #217 Gepost op: 02-12-2014 00:57 u »

Flink veel koolzuur bij het uitschenken. Kleur ziet er mooi uit, maar vind ik te donker voor een tripel. Aroma is citrus en alcohol, je ruikt de citra en amarillo goed. Aangename neus. Smaak is een lekkere bitter, die niet extreem is. Kortom een goed bier. Het enige kritiek punt is dat het naar mijn mening geen tripel is. Lijkt meer op een (india) pale ale. Verder een lekker bier dat ik zeker vaker wil drinken.

gr Peter

Ik vind het wel mooi om te zien dat je eerste berichtje op dit forum een proefnotitie is!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #218 Gepost op: 02-12-2014 06:27 u »

gr Peter
Dank Peter voor het proeven. Ik had het geen tripel mogen noemen want deze is gemaakt met Belle saison. Dus ik deel je mening dat het geen tripel is.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #219 Gepost op: 02-12-2014 10:47 u »
Hopbier, van jou heb ik geen pm ontvangen!

Zie ik nu net. Had je dat wel verwacht vanuit het verre Drenthe?

Hopbier

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #220 Gepost op: 02-12-2014 12:32 u »
Ik zie het al Ad!
Haha nee inderdaad! Ik zal jou inderdaad niet hebben bedoeld. Ik bedoelde hopiebier, maar zou uiteraard gezellig zijn als je een keer langs komt hopbier! ;)

Offline ppils

• *
    • ABV de Bierkaai
« Reactie #221 Gepost op: 03-12-2014 15:52 u »
@alrik. Haha, klopt. Moest er nog een keer aan geloven. Op de Whatsapp "verdwijnt" nog wel eens berichtje vanwege de grote stroom berichten, dus ik dacht dat dit handiger zou zijn. Zal mij eens officieel gaan voorstellen hier op het forum.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #222 Gepost op: 04-12-2014 22:04 u »
Op de Dop staat Hon. Honingbier van Markiej87?

Flinke sis en het bier schuimt lekker in het flesje maar blijft er in. Het schuim is fijn en blijft even staan en daalt langzaam tot een klein ringetje. Het bier is troebel en de geur is fris zoetig. De eerste slok geeft de lekkere tintels op de tong met een fris smaakje. De nasmaak is een mooie bitter met een alcoholische smaak. Het koolzuur is flink aanwezig en geeft een klein zuurtje. Toch is het een mooi biertje wat goed in ballans is tussen zoet en bitter. De honing smaak is ook te proeven. Het drinkt lekker weg maar mijn vermoeden is dat er iets meer dan 7% alcohol in zit. Wanneer heb je de honing in het brouw proces toegevoegd? Kortom een mooi biertje van een zeer productieve brouwer. Ik ga nog lekker genieten van de rest van mijn glas  :biersmile: :proost:

Offline alrikdew

• Super lid
« Reactie #223 Gepost op: 04-12-2014 22:06 u »
Als ik het goed herinner was het biertje zelfs 10%! Dat betekent een geslaagd bier Mark! Vond dat trouwens ook inderdaad een erg lekker biertje!

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #224 Gepost op: 04-12-2014 22:29 u »
Proefnotitie: Op de dop staat Noorderbierbrouwerij Alkmaar. Weet niet meer helemaal van wie?

Bij het openen een kleine sis. Het schuimt niet erg (maar het was ook wel diep gekoeld, dus dat is wel een verklaring) en het kleine laagje schuim dat er op staat zakt snel in. De kleur is donkerblond en licht troebel. Het bier heeft wel een frisse geur. De smaak is heel vol en er prikkelt voldoende CO2 op de tong. De smaak blijft lang hangen, maar de nasmaak is wel erg zoet. Al met al een bier waar je goed mee voor de dag kan komen! Ik ga het glas lekker leegdrinken.  :proost:

Offline Tim_RGB

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier brouwen & drinken = Double Fun
« Reactie #225 Gepost op: 06-12-2014 21:58 u »
Zaterdag middag lekker in het zonnetje!  Net een paar kratten lege euroflesjes  gespoeld.
Nu het flesje Trippel van AdBrouwt!
Het opent met een klein sisje, bijna helder met nog wat gist als deposit. Kleur, mooi amber, geur fris/ met iets van gist. Smaak fris/pittig, fruitig, je proeft alcohol en hop (centenial?), koolzuur prikkelend. Nasmaak moutig/bitterig blijft mooi hangen;
Een heerlijk fris/zwaar bier (jammer dat het maar een klein flesje was). Dit  smaakt naar meer!
Ik geef dit bier een dikke 8!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #226 Gepost op: 06-12-2014 22:17 u »
Tim_RGB bedankt voor het proeven van mijn zware gehopte saison die ik tripel genoemd heb. Gehopt met Cita en amarillo.

Zwarte dop van ppils

Mooi vast schuim in het glas en je kunt mooi door het lichte troebele bier heen kijken. Mijn neus in het glas ruikt de mooie koude frisse hop geuren van vermoedelijk Amarillo. Bij het proeven komt de mooie hopsmaak mooi naar voren en de afdronk is flink bitter. Dit is een hele mooie krachtige bitterheid. Het geheel smaakt als het witte velletje van een grapefruit. Heerlijk, dit is echt een hele mooie IPA. Petje af voor de brouwer. Als ik iets negatiefs zou moeten verzinnen dan is het 25 cl flesje veel te klein voor dit lekkere bier.  :proost:
Welke gist heb je gebruikt?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #227 Gepost op: 07-12-2014 21:37 u »
Proefnotitie: Op de dop staat Noorderbierbrouwerij Alkmaar. Weet niet meer helemaal van wie?

Bij het openen een kleine sis. Het schuimt niet erg (maar het was ook wel diep gekoeld, dus dat is wel een verklaring) en het kleine laagje schuim dat er op staat zakt snel in. De kleur is donkerblond en licht troebel. Het bier heeft wel een frisse geur. De smaak is heel vol en er prikkelt voldoende CO2 op de tong. De smaak blijft lang hangen, maar de nasmaak is wel erg zoet. Al met al een bier waar je goed mee voor de dag kan komen! Ik ga het glas lekker leegdrinken.  :proost:
Heb deze ook geproefd en deel de bovenstaande mening. Het bier smaakt beter dan dat het er in het glas uitziet. Lekker helemaal op gedronken.  :biersmile:

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #228 Gepost op: 08-12-2014 00:11 u »
Heb deze ook geproefd en deel de bovenstaande mening. Het bier smaakt beter dan dat het er in het glas uitziet. Lekker helemaal op gedronken.  :biersmile:

Volgens mij is dit een brouwsel van Marcel en Dennis.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #229 Gepost op: 12-12-2014 10:39 u »
Zooms Dubbel.  Gisteravond van genoten.

Mooi helder goud/amberkleurig (????) bier. Kleine laag schuim dat langzaam wegtrekt.

Mooie fruitige geur waarin ik ook wat kruidig, hooi en sterre-kers denk te ruiken. Het is een vol aangenaam aroma.

Smaak is ook vol moutig en kruidig met een mooi bittertje. Trekt in de nasmaak wat droog weg en geeft een lichte koolzuurtinteling.

Ik vind hem erg lekker maar is dit een test of zo?  >:D  Mij een dubbel meegeven die geen dubbel blijkt te zijn?
Wat mij betreft is dit een een wat stevige blonde die een verkeerd etiketje om zijn hals heeft gekregen.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #230 Gepost op: 12-12-2014 10:50 u »
English Bitter van Adbrouwt

Goudgeel helder met wat onregelmatig licht glasplakkend schuim dat langzaam inzakt.

Ik denk hier licht fruit en een beetje aarde te ruiken. Echt een Engelse Ale geur wat mij betreft.

Mooie smaak waarbij wat je ruikt ook in de smaak mooi doorkomt.
Afdronk is licht droog waarin het bitter redelijk snel wegtrekt en plaatsmaakt voor een moutige nasmaak.

Volgens mij heb ik deze op 1 van de proefavonden ook al geroken en geproefd.
Wat mij betreft een mooie English Bitter waarvan ik heb genoten. Had misschien iets (maar niet veel) bitterder gemogen maar dat is persoonlijke smaak.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #231 Gepost op: 12-12-2014 12:35 u »
Wolter dank voor de proefnotitie. De tuinhop Challenger heeft inderdaad te weinig bitterheid afgegeven.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #232 Gepost op: 13-12-2014 21:57 u »
Zooms Dubbel.  Gisteravond van genoten.

Mooi helder goud/amberkleurig (????) bier. Kleine laag schuim dat langzaam wegtrekt.

Mooie fruitige geur waarin ik ook wat kruidig, hooi en sterre-kers denk te ruiken. Het is een vol aangenaam aroma.

Smaak is ook vol moutig en kruidig met een mooi bittertje. Trekt in de nasmaak wat droog weg en geeft een lichte koolzuurtinteling.

Ik vind hem erg lekker maar is dit een test of zo?  >:D  Mij een dubbel meegeven die geen dubbel blijkt te zijn?
Wat mij betreft is dit een een wat stevige blonde die een verkeerd etiketje om zn hals heeft gekregen.

Haha... Hij is wel licht voor een dubbel he? Ik heb de gistslurry van de tripel gebruikt. Er zat alleen nog een paar liter tripel in het vat. De dubbel zal dus zo'n tien tot 15 procent met tripel vermengd zijn... Hoe je hem ook noemt, ik ben niet zo stijlvast  :weetniet:, ik vond hem zelf ook wel lekker. Bedankt voor je proefnotitie.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #233 Gepost op: 13-12-2014 23:24 u »
Haha... Hij is wel licht voor een dubbel he? Ik heb de gistslurry van de tripel gebruikt. Er zat alleen nog een paar liter tripel in het vat. De dubbel zal dus zo'n tien tot 15 procent met tripel vermengd zijn... Hoe je hem ook noemt, ik ben niet zo stijlvast  :weetniet:, ik vond hem zelf ook wel lekker. Bedankt voor je proefnotitie.

Nu je dit zo zegt bedenk ik me dat jij dit de laatste proefavond ook al hebt gezegd. Besefte me niet dat dit dat bier was.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #234 Gepost op: 13-12-2014 23:38 u »
Via de whats app ook al genoemd. Toch maar een proefnotitie op het forum want dat verdiend deze IPA zeker.
Het betreft de Punked IPA kloon van Bob.

Goudkleurig bier met licht tweeschijn. Schenk mooi in, witte schuimkraag die licht onregelmatige belletjes heeft en mooi blijft staan tot de laatste slok.

Het aroma van deze IPA is echt super lekker. Vruchten (ananas, citrus), super fris. Je krijgt echt zin om er een slok van te nemen.

Bij elke slok krijgt je een heel korte introductie van de vruchten (ananas, citrus, lychee), klein beetje gras en daarna komt de bitterheid snel en goed door. De balans is erg goed waardoor naast de bitterheid veel van de andere smaken goed overeind blijven en het heel fris is. In de nasmaak trekt het redelijk droog weg en blijft er een mooie mix van de smaken met een klein bittertje over waardoor je direct klaar bent voor de volgende slok. en zo gaat dit bier toch sneller naar binnen dan je eigenlijk wilt. Echt genieten.

Ik vind deze IPA geen kloon maar een verbeterde versie van het voorbeeld. Zou bij een wedstrijd volgens mij erg veel punten moeten scoren.

Bob ik zou dit recept graag een keer willen brouwen. Als je het kwijt wilt ontvang ik em graag via een pb. (liefst in een xml bestand)

Offline bobvt

• ABV De Bierkaai
  • Junior lid
  • **
  • (beginnende brouwer)
« Reactie #235 Gepost op: 14-12-2014 02:05 u »
Leuk om te lezen, Wolter!

Bij deze de link naar het recept:
https://www.brewtoad.com/recipes/hoppy-bob

Zojuist bijgewerkt met de juiste koudhop gegevens.

Ik krijg er veel goeie reacties op en ben er zelf ook erg over te spreken. De ingrediënten voor een variant liggen al in de koelkast. :-)

Bedankt voor je proefnotities!

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #236 Gepost op: 14-12-2014 10:35 u »
Leuk om te lezen, Wolter!

Bij deze de link naar het recept:
https://www.brewtoad.com/recipes/hoppy-bob

Zojuist bijgewerkt met de juiste koudhop gegevens.

Ik krijg er veel goeie reacties op en ben er zelf ook erg over te spreken. De ingrediënten voor een variant liggen al in de koelkast. :-)

Bedankt voor je proefnotities!

Hoi Bob,

Interessant. Hoe ziet het maischschema eruit?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #237 Gepost op: 14-12-2014 10:44 u »
SPCL vienna van Thamerdal (ultravox special vienna)

Het etiket ziet er profesioneel uit met een mooie verwijzing naar . Mooi stabiel schuim met een prachtig amber kleurig bier eronder. De smaak is fris en wat droog met een heerlijke moutsmaak. Dit biertje tintelt en danst op je tong en de moutsmaken komen mooi naar voren. Dus dit is een prima biertje waarvan je er gerust een stuk of wat achter elkaar van kunt drinken.  :proost:
Maar helaas is het glaasje leeg.   :(

Offline bobvt

• ABV De Bierkaai
  • Junior lid
  • **
  • (beginnende brouwer)
« Reactie #238 Gepost op: 15-12-2014 00:38 u »
Hoi Bob,

Interessant. Hoe ziet het maischschema eruit?
1 uur op 68 graden. Single batch sparge. Lekker makkelijk . Amsterdams kraanwater gebruikt zonder toevoegingen.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #239 Gepost op: 19-12-2014 22:38 u »
 Special b dubbel geproefd van brouwerij de Monnick / Hans de Jong.
Geruild op 2e bijeenkomst van Amsterdams brouwgilde.
Flesje ziet er vrij simpel uit alleen de naam en de stijl van het bier. Mis bv het alcohol percentage. Ik schat 8%.
Bij het openmaken komt er een lekker bieraromalucht van het flesje, Een licht zurige toon van gist. De kleur is middel donker, komt door de special b mout.

Het bier schuimt maar beperkt en valt vrij snel terug.
Dan de smaak. Het is geen verkeerd bier. Toch kon het me niet echt bekoren.
Kan aan mijn smaak liggen. Het bier valt vrij droog op je dak. Er is een toon van karamel en koffie, maar niet zo'n mooi smaakpalet zoals bijvoorbeeld in een Westmalle Dubbel.
Ik mis een hoppige bitterheid. Het zou kunnen dat het bier als het wat langer bewaard wordt aan karakter zal winnen.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #240 Gepost op: 03-01-2015 17:36 u »
Dubbel Dikke Cornelia van Adbrouwt.

7 %, moutstort op het etiket.

Dit is een echte dubbel. Het bier zit wel hoog in koolzuur (iets te) maar na even laten staan is ook dat probleem verholpen. De geur is heerlijk (na de koolzuur dan) met rijpe pruim. Een mooie, typische, dubbelsmaak. Wat donkere mout subtiel op de achtergrond. Nu al lekker bier, maar vermoed dat deze nog beter wordt bij langer bewaren.

Ronald

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #241 Gepost op: 03-01-2015 19:36 u »
Dubbel Dikke Cornelia van Adbrouwt.

7 %, moutstort op het etiket.

Dit is een echte dubbel. Het bier zit wel hoog in koolzuur (iets te) maar na even laten staan is ook dat probleem verholpen. De geur is heerlijk (na de koolzuur dan) met rijpe pruim. Een mooie, typische, dubbelsmaak. Wat donkere mout subtiel op de achtergrond. Nu al lekker bier, maar vermoed dat deze nog beter wordt bij langer bewaren.

Ronald
Dank voor de proefnotitie. Het bier is op de fles nog wat gaan nagisten en ik had 7 gram/liter suiker toegevoegd. Resultaat: een schuimparty waar ze in de jaren 80 in de RoXY en de iT jaloers op zouden zijn geweest. De Fermentis Abbaye geeft inderdaad een bijzonder smaakprofiel.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #242 Gepost op: 04-01-2015 21:17 u »
SPCL vienna van Thamerdal (ultravox special vienna)

Bedankt voor de proefnotitie en alle complimenten Ad!

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #243 Gepost op: 14-01-2015 22:06 u »
Ruilbier: Zware Jongen (004) van brouwerij Sint Maarten.

Laat ik voordat ik met mijn beschrijving begin maar gelijk met de conclusie beginnen: wat een GEWELDIG bier!

Zware Jongen is een quadrupel met maar liefst 10,9%. Mooi sisje bij het lichten van de kroonkurk. Bij het inschenken ontstaat echter een rijk, mooi en overwegend fijn schuim dat gezien het alcoholpercentage een opmerkelijke goede stabiliteit heeft.

De kleur is donker, heel donker. In de fles had ik gezien dat het bier helder is, maar in het glas is dit niet meer te zien. Dan de smaak...

Ik denk dat dit de moeder alle quadruppels is (althans, die ik heb gedronken). Mooie smaak van rijpe pruim en rozijn. Precies voldoende koolzuur. Veel alcohol zonder dat dit de smaak verpest.

Een typische eigenschap aan het bier: direct na openen ruikt het bier naar metaal (overigens zonder dat dit te proeven is). Naarmate het bier langer openstaat verdwijnt deze geur. De beide geuren (direct na openen en bij bijna leeg glas) heb ik ook door een niet bierdrinkende huisgenoot laten beoordelen. Deze huisgenoot deelt mijn waarneming. Ik heb dit overigens nog nooit eerder geroken en kan het niet helemaal verklaren. Mijn conclusie over dit bier wordt hier echter niet door verpest. De Zware Jongen staat bij mij in de top drie van bieren die ik het afgelopen jaar heb gedronken!

Ronald

Offline dykkie

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #244 Gepost op: 14-01-2015 22:45 u »
Mee eens! Ik moet het 'proeven' nog onder de knie krijgen... ik beperk me nog ff tot: heerlijk biertje, goed in balans, lekkere schuimkraag en hij ramt er lekker in!

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #245 Gepost op: 15-01-2015 16:17 u »
Nou Maarten, posten dat recept  :)

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #246 Gepost op: 15-01-2015 16:28 u »

Volgens mij heb ik deze ook nog staan. Ga daar volgende week maar eens aan zitten.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #247 Gepost op: 19-01-2015 09:24 u »
Proefnotities:
Was deze notities ff kwijt maar gelukkig weer gevonden. Heb ze een paar weken geleden dus al gedronken.

Zooms  "Neues Alt"

Schuim is wat onregelmatig en zakt redelijk snel in. Blijft wel een klein laagje staan.

Kleur is koper/amber kleurig en het is mooi helder bier.

Geur is bubblegum/zoetig, cara, licht alcohol en een beetje vers hooi.

Smaak is redelijk droog, fris fruitigen heel licht metalig. Weinig hopsensatie. Er blijft een lichte bitterheid en koolzuurtinteling op de tong achter.
De balans is wat mij betreft goed. Heb weinig/geen ervaring met alt dus dit was een goeie eerste ervaring.
Het CO2 gehalte is trouwens prima, dus het proces met de tegendrukvuller werkt goed.

Brouwerij de Monnick "Marieengaarde Dubbel"

Schuim zakt redelijk snel in tot klein restlaagje. Belletjes zijn licht onregelmatig.

Aroma echt dubbel aroma met voornamelijk cara. Het is een prettig aroma maar niet uitgesproken en het zou wel iets meer mogen zijn.

Smaak is licht moutig. Zachte smaak en erg doordrinkbaar/iets waterig. Hopprofiel had ook iets meer aanwezig mogen zijn.

Voor een dubbel vind ik deze versie vrij licht en ook jong overkomen. Ik denk wel dat dit een hele lekkere dubbel zal zijn als er op alle vlakken gewoon iets meer aanwezig zal zijn want de balans is wel goed. Gezien het feit dat er op het etiket testbier staat ga ik er van uit dat er in de toekomst nog wel een gepimpte versie van dit bier gaat komen. Ik kijk er naar uit!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #248 Gepost op: 31-01-2015 21:35 u »
Ouwe van Sint Maarten (alt)

Het amber kleurig Biertje geeft een mooie volle schuimkraag die lekker lang blijft staan in je glas. De geur is een beetje snoepjes. De eerste slok geef een lekkere droge smaak. Het koolzuur geeft het biertje een frisse smaak. Het is voor mij een echte geslaagde alt. De volgende slok is zeker geen straf. Dit is echt een biertje waar je echt een hele boel van op kunt. Het is met 4,4% een prima sessie biertje. Kortom een zeer geslaagd biertje :petje-af:

Offline bobvt

• ABV De Bierkaai
  • Junior lid
  • **
  • (beginnende brouwer)
« Reactie #249 Gepost op: 01-02-2015 20:11 u »
Joh, dat jullie die flesjes zo lang kunnen laten staan! Die van mij waren binnen de eerste 2 weken al weg.

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
« Reactie #250 Gepost op: 04-02-2015 21:45 u »

Ruilbier: Zware Jongen (004) van brouwerij Sint Maarten.

Laat ik voordat ik met mijn beschrijving begin maar gelijk met de conclusie beginnen: wat een GEWELDIG bier!

Zware Jongen is een quadrupel met maar liefst 10,9%. Mooi sisje bij het lichten van de kroonkurk. Bij het inschenken ontstaat echter een rijk, mooi en overwegend fijn schuim dat gezien het alcoholpercentage een opmerkelijke goede stabiliteit heeft.

De kleur is donker, heel donker. In de fles had ik gezien dat het bier helder is, maar in het glas is dit niet meer te zien. Dan de smaak...

Ik denk dat dit de moeder alle quadruppels is (althans, die ik heb gedronken). Mooie smaak van rijpe pruim en rozijn. Precies voldoende koolzuur. Veel alcohol zonder dat dit de smaak verpest.

Een typische eigenschap aan het bier: direct na openen ruikt het bier naar metaal (overigens zonder dat dit te proeven is). Naarmate het bier langer openstaat verdwijnt deze geur. De beide geuren (direct na openen en bij bijna leeg glas) heb ik ook door een niet bierdrinkende huisgenoot laten beoordelen. Deze huisgenoot deelt mijn waarneming. Ik heb dit overigens nog nooit eerder geroken en kan het niet helemaal verklaren. Mijn conclusie over dit bier wordt hier echter niet door verpest. De Zware Jongen staat bij mij in de top drie van bieren die ik het afgelopen jaar heb gedronken!

Ronald

Ik lees deze beschrijving net pas. Bedankt voor deze zeer positieve proefnititie. Maakt me trots

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
« Reactie #251 Gepost op: 04-02-2015 21:46 u »

Ik zal hem morgen even hier posten.

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
« Reactie #252 Gepost op: 04-02-2015 21:47 u »

Ouwe van Sint Maarten (alt)

Het amber kleurig Biertje geeft een mooie volle schuimkraag die lekker lang blijft staan in je glas. De geur is een beetje snoepjes. De eerste slok geef een lekkere droge smaak. Het koolzuur geeft het biertje een frisse smaak. Het is voor mij een echte geslaagde alt. De volgende slok is zeker geen straf. Dit is echt een biertje waar je echt een hele boel van op kunt. Het is met 4,4% een prima sessie biertje. Kortom een zeer geslaagd biertje :petje-af:

Bedankt Ad. Ik kan me geheel vinden in je proefnititie.

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
« Reactie #253 Gepost op: 05-02-2015 14:12 u »

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk004
Naam receptZware Jongen
Brouwdatum16-11-2014
BiertypeQuadrupel
Volume19,0
Begin SG1,103 SG
Eind SG1,022 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,6%
Berekende kleur (Morey)66 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement86,3 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Zutphen
9,71 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
4,011 kgPilsmoutArsegan3 EBC52,6 %
0,915 kgCara Kristal 120Arsegan120 EBC12,0 %
0,763 kgKandijsuikerArsegan3 EBC10,0 %
0,654 kgMunich moutArsegan15 EBC8,6 %
0,610 kgMaďsvlokkenArsegan3 EBC8,0 %
0,299 kgAromatic AmberArsegan50 EBC3,9 %
0,297 kgSpecial BArsegan350 EBC3,9 %
0,076 kgChocolade moutArsegan900 EBC1,0 %

Maischschema
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.60 min.2,8 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.2 min.2,8 l/kg

Hop
40,0 gStyrian Goldingsbellen1,5%60 min.6,1 IBU
40,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%60 min.13,8 IBU
10,0 gMagnumbellen10,7%60 min.10,9 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken
3,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gSafbrew Abbaye ()bovengist

Overigens heb ik ipv sinaasappelschil de schil van 2 mandarijnen gebruikt. In zijn geheel (dus ook het wit). Uiteraard wel eerst even schoonmaken.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #254 Gepost op: 05-02-2015 16:18 u »
Dat water uit Zutphen moet wel bijzonder zijn... Het valt mij op dat veel hobbybrouwers dat gebruiken...  ;)

Ik ga de uitkomst van het recept binnenkort proeven. Verwachting is natuurlijk heel hoog na alle goeie berichten.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #255 Gepost op: 05-02-2015 16:27 u »
Kwam nog een notitie tegen van de Tripel Camberillo (als ik het goed heb. etiketwas wat beschadigd op de plek waar de naam stond.) van Adbrouwt.

Bij inschenken ontstaat redelijk veel, wat grof, schuim en moest het dus rustig aan doen. Het zakt redelijk snel in tot een bescheiden laagje.

Kleur van het bier gaat richting koper en het is mooi helder.

Aroma mooi moutig met duidelijk gistprofiel en een vleugje alcohol

Smaak is minder moutig dan ik verwachte, licht alcoholwarmend, kruidig (kan niet specificeren welke), beetje perzik. In de nasmaak licht wrang/ droog met een mooi bittertje op de tong.

Koolzuur beleving is prima ondanks het wat wilde schuim bij inschenken.

Vind dit een mooi bier.

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
« Reactie #256 Gepost op: 05-02-2015 16:32 u »
Dat water uit Zutphen moet wel bijzonder zijn... Het valt mij op dat veel hobbybrouwers dat gebruiken...  ;)

Ja, dat maakt mijn biertjes pas echt smaakvol.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #257 Gepost op: 05-02-2015 19:22 u »

Offline bobvt

• ABV De Bierkaai
  • Junior lid
  • **
  • (beginnende brouwer)
« Reactie #258 Gepost op: 06-02-2015 00:54 u »
Uhm. Dat staat er toch bij? Fermentis Safbrew Abbaye.

Offline hankdussen

• Junior lid
  • **
  • brouwerij de brokkenpiloot
« Reactie #259 Gepost op: 06-02-2015 09:59 u »
Ik heb even in dit topic zitten zoeken maar kan het niet vinden: is er al een concreet initiatief voor een samenkomst van Amsterdamse brouwers?

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #260 Gepost op: 06-02-2015 11:06 u »
Ik heb even in dit topic zitten zoeken maar kan het niet vinden: is er al een concreet initiatief voor een samenkomst van Amsterdamse brouwers?

Je hebt een pb.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #261 Gepost op: 06-02-2015 12:40 u »
Uhm. Dat staat er toch bij? Fermentis Safbrew Abbaye.

Om deze opmerking te voorkomen heb ik de pagina 3 keer opnieuw geladen (want ik had weer de witte uitvoering met de HTML fout) en ik kon geen gist vinden. Ik bekijk het recept nu op een andere PC en het staat er inderdaad wel bij.

Excuses voor het ongemak...

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #262 Gepost op: 07-02-2015 23:37 u »
D'okkernote Saison van Wolter Jonkman

Lekker veel schuim en een beetje grof. Blijft mooi staan en wordt een mooie ring schuim. Mooi Amber kleurig met een kruidige zoetige geur. De eerste slok is een echte beleving. Er gebeurd van alles in je mond. Begin zure snoepjes smaak met een fruitige toets daarna komt er iets noten achtigs naar boven maar subtiel. Stond op de dop okkernoot anders had ik het niet kunnen herkennen. Een mooi mond gevoel en een zeer geslaagde Saison. Miijn vermoeden is dat hij bij hoge temperatuur vergist is.
ik vind hem erg lekker en heb hem met smaak gedronken.
 :lekkerbier:

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #263 Gepost op: 08-02-2015 00:16 u »
D'okkernote Saison van Wolter Jonkman

Lekker veel schuim en een beetje grof. Blijft mooi staan en wordt een mooie ring schuim. Mooi Amber kleurig met een kruidige zoetige geur. De eerste slok is een echte beleving. Er gebeurd van alles in je mond. Begin zure snoepjes smaak met een fruitige toets daarna komt er iets noten achtigs naar boven maar subtiel. Stond op de dop okkernoot anders had ik het niet kunnen herkennen. Een mooi mond gevoel en een zeer geslaagde Saison. Miijn vermoeden is dat hij bij hoge temperatuur vergist is.
ik vind hem erg lekker en heb hem met smaak gedronken.
 :lekkerbier:

Dank je Ad.
De vergisting heeft in totaliteit zon 10 weken in beslag genomen en heb de temp uiteindelijk op 30 graden gehad. Is de belgian saison gist van Wyeast die nogal grillig kan zijn. SVG van uiteindelijk ruim 78%.
Dat schuim heb ik ook ervaren en stoorde me wel een beetje omdat het best veel was. Ik had geen gushing. Hoe was dat bij jou?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #264 Gepost op: 08-02-2015 09:14 u »
De vergisting heeft in totaliteit zon 10 weken in beslag genomen en heb de temp uiteindelijk op 30 graden gehad. Is de belgian saison gist van Wyeast die nogal grillig kan zijn. SVG van uiteindelijk ruim 78%.
Dat schuim heb ik ook ervaren en stoorde me wel een beetje omdat het best veel was. Ik had geen gushing. Hoe was dat bij jou?
Geen gushing maar een enthousiast bier. Klopt dus wel dat het een vol mond gevoel was. Een Saison mag wat droger zijn. Maar de smaak was mooi complex. Wat een lange vergisting heeft deze gehad.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
    • Johannesdeloper
« Reactie #265 Gepost op: 08-02-2015 18:11 u »
Proefbier Corneel Sorry Eel van Adbrouwt
Mooi etiket, mooi recept
Pils, pale mout,muenchener,carapils. Bry97 gist.
80 ibu amarillo centennial en sorrachi ace.
Als je hem opent heerlijk aroma. Bruist mooi, helder.
Dan proeven: het hop knalt er uit. Geeft een heerlijke smaaksensatie.
Het proeft ook als peper. Dat kan de Japanse hop zijn.
De nasmaak is droog, wat van het witte bitter van sinaasappelschil.
Ik vind het een prima geslaagd bier, zou er later nog wel één lusten.
Als ik hem zelf zou bouwen had ik minder bitterhop gebruikt,
Maar dat is iets persoonlijks.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #266 Gepost op: 08-02-2015 18:52 u »
Johannesdeloper bedankt voor het proeven en fijn te horen dat hij je goed gesmaakt heeft.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #267 Gepost op: 08-02-2015 23:36 u »
Ouwe (ALT) van Sint Maarten brouwerij

Redelijk wat schuim bij het uitschenken. Is mooi romig en glasplakkend. Zakt langzaam in tot uiteindelijk dun laagje.

Kleur is wat mij betreft koper en het bier is erg helder.

Aroma is volgens mij voornamelijk de hopgeuren en een licht moutzoetje van de caramouten.

Smaak licht zoet voorin de mond dat snel over gaat naar een droge nasmaak met een subtiel bittertje. Van mij mag de moutsmaak wel iets langer blijven hangen omdat het in de overgang naar de nasmaak iets waterig overkomt voor het droge en bittere doorkomt. 
Het is zoals ie nu is volgens mij wel een echte ALT. Ben nog niet overtuigd of het ook echt een bier is wat ik heel graag drink maar deze mag er wat mij betreft best zijn en ik zou hem gewoon weer inschenken.

'As seen on untappd.com'

Offline Sint Maarten

• ABV De Bierkaai
  • Vol lid
« Reactie #268 Gepost op: 10-02-2015 15:13 u »
Ouwe (ALT) van Sint Maarten brouwerij

Redelijk wat schuim bij het uitschenken. Is mooi romig en glasplakkend. Zakt langzaam in tot uiteindelijk dun laagje.

Kleur is wat mij betreft koper en het bier is erg helder.

Aroma is volgens mij voornamelijk de hopgeuren en een licht moutzoetje van de caramouten.

Smaak licht zoet voorin de mond dat snel over gaat naar een droge nasmaak met een subtiel bittertje. Van mij mag de moutsmaak wel iets langer blijven hangen omdat het in de overgang naar de nasmaak iets waterig overkomt voor het droge en bittere doorkomt. 
Het is zoals ie nu is volgens mij wel een echte ALT. Ben nog niet overtuigd of het ook echt een bier is wat ik heel graag drink maar deze mag er wat mij betreft best zijn en ik zou hem gewoon weer inschenken.

'As seen on untappd.com'

Bedankt voor deze smaaknotitie. Dat waterige ben ik het ook helemaal mee eens (overigens niet storend) en wil hier in een volgende brouw nog wel iets aan doen. Misschien iets meer Munich in de stort.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #269 Gepost op: 10-02-2015 19:09 u »
Bedankt voor deze smaaknotitie. Dat waterige ben ik het ook helemaal mee eens (overigens niet storend) en wil hier in een volgende brouw nog wel iets aan doen. Misschien iets meer Munich in de stort.

Zou best wel eens kunnen met de Munich. Denk dat Zooms dit wel zeker weet als echte ALT kenner en brouwer.

Offline bobvt

• ABV De Bierkaai
  • Junior lid
  • **
  • (beginnende brouwer)
« Reactie #270 Gepost op: 10-02-2015 20:23 u »
Heb net een IPA met 100% munich gebotteld. Een kloon van de  winnaar van het ONK (?) 2014. Toppiejoppie. Er kan niet genoeg munich in :-)

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #271 Gepost op: 11-02-2015 00:10 u »
Heb net een IPA met 100% munich gebotteld. Een kloon van de  winnaar van het ONK (?) 2014. Toppiejoppie. Er kan niet genoeg munich in :-)

Dat is dezelfde als het bier dat de Brand wedstrijd heeft gewonnen.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #272 Gepost op: 11-02-2015 00:15 u »
California Common BobvT

Donkerblond helder bier met een stevige schuimkraag met onregelmatige belletjes.
Schuimkraag blijft de hele tijd staan en zakt weinig in.

Fruitig aroma waarbij ik ook wat hooi ruik.

Smaak vrij direct droog moutig, grassig en een beetje aards met een mooie bitter.

Goed doordrinkbaar lekker bier.

Offline bobvt

• ABV De Bierkaai
  • Junior lid
  • **
  • (beginnende brouwer)
« Reactie #273 Gepost op: 11-02-2015 15:53 u »
Bedankt voor de notitie, Wolter.

Ik zal de volgende keer dat ik er eentje open op het hooi aroma letten. Wellicht komt dit van de gist... ik heb er bewust voor gekozen om niet te koudhoppen  om binnen de stijl te blijven.

Was het aroma storend?

Offline bobvt

• ABV De Bierkaai
  • Junior lid
  • **
  • (beginnende brouwer)
« Reactie #274 Gepost op: 11-02-2015 15:58 u »
Dat is dezelfde als het bier dat de Brand wedstrijd heeft gewonnen.

Nee, ik heb me vergist. Het was het OBBK: C1 - India Pale Ale USA - Marco Geilings

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #275 Gepost op: 11-02-2015 16:21 u »
Bedankt voor de notitie, Wolter.

Ik zal de volgende keer dat ik er eentje open op het hooi aroma letten. Wellicht komt dit van de gist... ik heb er bewust voor gekozen om niet te koudhoppen  om binnen de stijl te blijven.

Was het aroma storend?

Aroma was niet storend. Hooi is niet per definitie negatief wat mij betreft. De stijl california common ken ik verder niet dus had daar ook geen praktisch idee bij.
Ik vond het een beetje lijken op een GB IPA zonder uitgesproken koudhoparoma.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #276 Gepost op: 11-02-2015 16:45 u »
Is het niet beter om de proefnotities voortaan op een betere plek op het forum te plaatsen?
Bijvoorbeeld hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=14548.msg428200;topicseen#new

:police:

Offline dennyboy

• *
« Reactie #277 Gepost op: 11-02-2015 22:25 u »
Hi,

Weet iemand hoeveel Ca, Mg, Na, Cl, SO4 en HCO3 zit in Amsterdamse kraan water? Heeft iemand analyse gedaan?

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #278 Gepost op: 11-02-2015 23:45 u »
Hi,

Weet iemand hoeveel Ca, Mg, Na, Cl, SO4 en HCO3 zit in Amsterdamse kraan water? Heeft iemand analyse gedaan?

Deze gegevens kun je gewoon opzoeken via de drinkwateraanbieder in jouw stad/regio. Heb deze voor jou even opgezocht. Zie onderstaande link. Als je de waarden in jouw brouwsoftware invoert is het alleen zaak dit 1 keer per kwartaal of halfjaar opnieuw op te zoeken en evt aan te passen als er waarden zijn gewijzigd.

https://www.waternet.nl/over-waternet/zaken-doen-met-waternet/gegevens-drinkwaterkwaliteit/

Als je de gegevens over het laatste kwartaal 2014 neemt heb je het allemaal wel in beeld denk ik.
Succes.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #279 Gepost op: 11-02-2015 23:55 u »
Is het niet beter om de proefnotities voortaan op een betere plek op het forum te plaatsen?
Bijvoorbeeld hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=14548.msg428200;topicseen#new

:police:

Goeie, maar ik doe het toch stiekem hier nog even. Hopelijk binnenkort op de eigen website!

P:ls van Zooms vanavond gedronken

Schenkt lekker in mooi een paar vingers glasplakkend schuim dat langzaam inzakt tot een mooie cm. Na het drinken ook de kanten in het glas staan.

Bier is mooi lichtgeel van kleur en helder.

Aroma is zacht met licht fruitige (beetje heel licht perzik-meloen achtig) en wat moutige geur.

Smaak is een mooie balans van de moutigheid, licht fruitig e, subtiel bittertje. Valt gelijk wat droog weg en gaat direct over in een nasmaak waarbij toch nog wel wat van de smaak op de tong blijft hangen zonder dat het droog aan doet en zelfs een heel klein beetje vettig is.  Desalnietemin erg doordrinkbaar lekker bier en wat mij betreft een erg fijne p:ls ervaring. (en die heb ik niet zo vaak.)
Dit is dus wel gelijk mijn favoriete p:ls dus.. Geen H..., A..., HJ.. ozid maar  ZOOMS P:LS!!

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #280 Gepost op: 12-02-2015 17:07 u »