Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Jong bier smaakt naar oud bier  (gelezen 3852 keer)

Offline Alfa

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Jong bier smaakt naar oud bier
« Gepost op: 24-09-2010 12:51 u »
Een maand of 4 geleden brouwde ik 30 l Lambiek (geen echte maar met een pakje Wyeast). Het brouwen verliep vlot, na hoofdgisting splitste ik de hele batch in 3. Elk deel 1 0l, één met krieken en kersen, één met braambessen en één met bruine kandijsuiker. Deze met fruit begonnen meteen aan een 2de gisting, traag maar toch zeer zichtbaar. De batch met kandijsuiker begon iets trager te vergisten maar vergiste wel min of meer uit (herinner mij het eind SG wel niet meer maar het was in ieder geval laag genoeg om veilig te bottelen). Bij het bottelen van deze batch merkte ik bij het proeven plots een smaak die doet denken aan oud bier, echt niet lekker! Toch maar verder gebotteld met een 6 g suiker. Nu bij het openmaken een maand later is de slechte smaak enkel nog erger geworden en geen schuim of koolzuurprikkeling op de tong.
Mijn eerste vermoeden is dus een gestokte vergisting na het overhevelen van de 30 l batch naar de kleinere delen. Het rare is wel dat beide andere bieren van hetzelfde stamwort en dezelfde enting dit probleem helemaal niet hebben.
Achja kan eens gebeuren maar 2 weken geleden heb ik weer hetzelfde voor. Deze keer een brown ale http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15927.msg223185.html#msg223185. Weer geen noemenswaardige problemen bij het brouwen en dit keer een pakje korrelgist Brewferm top 6 g voor een 8 l. Maar weer kwam de gisting vrij traag op gang, ook geen noemenswaardige schuimlaag op het bier tijdens de gisting enkel af en toe een zeer klein blupje uit het waterslot. En weer dezelfde oude biersmaak! Koolzuur zit er bij het proeven deze keer wel lichtjes in. SG moet ik straks nog eens proberen meten als ik de tijd vind.

Zoals je merkt verdenk ik de trage vergisting maar waaraan kan dit dan liggen? En welke stoffen worden er dan geproduceerd die voor deze oude biersmaak zorgen? Of is het telkens dezelfde infectie? Of kan het aan andere zaken liggen zoals het kletteren van bier bij het overhevelen na de hoofdgisting en schudden van het gistingsvat voor extra zuurstof? ....

Ik geraak er niet echt aan uit dus alle inzichten zijn welkom!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
  • Land: nl
Re: Jong bier smaakt naar oud bier
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2010 14:30 u »
Lastig dit, zeker omdat het 2 totaal verschillende bieren zijn.
Allereerst kan je misschien duiden wat je bedoelt met de smaak van "oud bier", sherry/port achtig of iets anders (is het een smaak, geur of mondgevoel?)?

Volgens mij is het bij Lambiek wel normaal om een jaar of langer te wachten voordat je bottelt, dus daar zou het mee te maken kunnen hebben dat deze nog niet helemaal jofel is.
Je brown Ale heb je vergist met Brewferm bovengist, die staat bekend om veel gistingsproducten. Misschien is dat het? Hoe warm heb je vergist?
Ik zie nu ook dat dat bier nog maar een paar weken geleden hebt gebrouwen. Is deze al gebotteld, en gaat het over de smaak in de fles? Of was het al zo in het gistvat? 

Is het niet gewoon de smaak van Jong bier?

Ik denk dat je meer informatie moet geven over met name het 2e bier, zodat we er misschien iets zinnigs over kunnen zeggen.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2010 14:34 u »
Of beter nog: laten proeven aan een ervaren brouwer/keurmeester.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 24-09-2010 14:37 u »
SG moet ik straks nog eens proberen meten als ik de tijd vind.

Dit zinnetje maakt het beantwoorden van je vraag erg moeilijk.

Laten proeven door een kenner is inderdaad een goeie tip, en eens meebrouwen met een mierenn**kende brouwer doet ook een hoop!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-09-2010 17:14 u »
De smaak-omschrijving snap ik niet.

Ik weet wel dat lambiek op hobbybrouwschaal sneller gaat als op grote schaal.
Dit komt door relatief meer zuurstof in het vat.

Bij lambiek op grote schaal is deze tijdelijk "ziek".
Er vormt zich dan slijm.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2010 21:46 u »
Ja de smaakomschrijving als 'oud bier' is niet gebruikelijk, omdat jong bier altijd fris smaakt neem ik maar aan dat dit oud smakende bier niet fris smaakt.

Voor mijn gevoel lijkt het toch het meest op één of andere infectie omdat het met het verlopen van de tijd alleen maar erger wordt.
Maar er is geen koolzuur aanwezig, geen idee hoe dat kan (vaak lekken watersloten langs de randen of door de rubber kappen en lijkt alles langzaam te vergisten terwijl dat in werkelijkheid best meevalt).

Maar ja, als het wel infectie is, waarom dan zo selectief?
Die bieren met fruit waren toch goed?

Geen idee wat er fout kan zijn gegaan, sorry!