Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dubbel Recept  (gelezen 4630 keer)

Offline Bosium

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Dubbel Recept
« Gepost op: 24-09-2010 11:25 u »
Hallo allemaal!

Laat ik eerst excuses als mijn Nederlands is niet 100% perfect, ik ben Zuid Afrikaans (mijn moeder is Belgische), zo ik een beetje Afrikaans spreken. Ik zal proberen het gebruik van een vertalen website, maar misschien kunnen mijn spelling en grammatica een beetje vreemd, sorry!

Ik ben bezig met een dubbel recept en ik wil het authentiek te zijn. Ik heb geprobeerd om het simpel, en ik gebruik alleen Belgische of Duitse mout.

OG: 1.062
IBU: 22

80% Pils mout (be)
4% Aromatic mout (be)
6% CaraMunich II mout (Weyermann, 120EBC)
6% Candi Zuiker (Donker siroop van Brouwland, 200EBC)
4% Gerstvlokken

20IBU - Tettnanger 4.2% AA - 90min
2IBU - Tettnanger 4.2% AA - 10min

65 grade Celcius enkele infusie maisch.
Wyeast 1762 - Belgian Abbey II (Rochefort)

Klinkt dit goed? Zou je iets veranderen?

Dank u!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Dubbel Recept
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2010 11:32 u »
Klint goed Bosium! Welke kleur heeft je Aromatic mout? 150? 50? Als je installatie het toelaat, zou ik ook een maischstap op 72-73į doen, maar noodzakelijk is dat niet.

Het is hier al vaal gezegd, maar bij deze: 't is goed te beseffen dat Belgische 'authentieke' Dubbels vaak gekleurd zijn met Karamel-suikers. Teveel speciaalmout kan snel domineren in de smaak, dus misschien kan je de Cara-Munich nog iets terugschroeven. Maar met dit recept ga je zeker iets krijgen dat op een Dubbel lijkt.

Succes! (maak je een starter van die Wyeast 1762?)

*edit* ik zie dat je een cooler gebruikt, dus voor een step-mash zul je dan al kokend water moeten toevoegen.

Offline Bosium

• *
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2010 12:35 u »
Hoi Edgar,

Hartelijk dank voor het snelle antwoord!

Mijn aromatische mout wordt 50 EBC. Ik zal je advies en de Caramunich verminder, misschien 4%? Of wordt dit te veel? Ik heb ook Caramunich I (90 EBC) en Carabohemia (150 EBC) die ik kan gebruiken.

Ook heb ik meestal een 'mash-out' op 77 įC, kan ik een tweede stap te doen op 71 įC in plaats met kokend water of het zal helpen.

Ik heb zojuist een blond gebrouwen, dus ik ga voor hergebruik van de gist. Ik heb ook WLP550 (Achouffe), maar ik dacht dat het 1762 is dan misschien beter voor een Dubbel (fruitiger). Wat denk je?

Nogmaals bedankt!

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 24-09-2010 12:55 u »
Die aroma-50 is redelijk mild. Wat de rest van het moutadvies betreft: zoveel mouten, zoveel smaken. Er zijn hier op het forum meer dan genoeg andere brouwers die niet terugschrikken voor een flink aandeel gekleurde mouten, dus laat ik hen niet het gras voor de voeten wegmaaien.

Bij Carabohemia denk ik aan de donkere lagers die ik in TsjechiŽ geproefd heb. Dat lijkt me niet direct passen in een dubbel. Ik zou zelf, denk ik, kiezen voor ofwel de lichtere Caramunich of inderdaad een paar procent minder van de Caramunich 120. Een half uurtje langer koken zal je ook wat extra kleur geven.

De gist is niet mijn favoriet, maar er zijn hier veel liefhebbers ervan die zich hieronder vast zullen melden. Alleszins is het karakter ťcht Belgisch. Met een Achoffe-gist lust het zeer zeker ook, overigens, ik denk dat ik die zou prefereren, maar alweer: een kwestie van smaak.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
  • Land: nl
    • IT Consultant
« Reactie #4 Gepost op: 24-09-2010 12:59 u »
Zoals Edgar zegt, er zit in dit soort Belgisch bier vaak al snel 10-20% suiker, vaak in de vorm van bruine kandij, bruine kandijsiroop, etcetera. Hiermee wordt ook een donkerder kleur gemaakt, in plaats van met meer donkere mout. Ik zou dus inderdaad wat minder donkere mouten gebruiken, en die vervangen voor donkere kandijsiroop (180 EBC).

Maar uiteraard geen must, wat je nu hebt bedacht wordt vast ook lekker ;).

Ik zou persoonlijk ook gaan voor een tweestaps maisch, omdat dit in BelgiŽ toch wel gebruikelijk is volgens mij. Een eenstapsmaisch is meer voor Engelse en Amerikaanse bieren. Bijvoorbeeld 45 min op 63, en 30 op 73. Maar ik ben een beginner, dus de experts hier hebben vast een beter voorstel.

Tot slot raad ik je van harte het boek 'Brew like a monk' aan. Heel goed boek over Belgische bieren met goede receptvoorbeelden!

Succes!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 24-09-2010 14:10 u »
Zoals Edgar zegt, er zit in dit soort Belgisch bier vaak al snel 10-20% suiker, vaak in de vorm van bruine kandij, bruine kandijsiroop, etcetera. Hiermee wordt ook een donkerder kleur gemaakt, in plaats van met meer donkere mout. Ik zou dus inderdaad wat minder donkere mouten gebruiken, en die vervangen voor donkere kandijsiroop (180 EBC).

De donkere kleur van abdijbieren komt niet zozeer van donkere kandijsuikers maar uit kleurstoffen die gemaakt zijn met suikers die op een hoge temperatuur zijn gebracht en waarbij een beetjs ammonia is toegevoegd voor de kleuring. Deze kleurstoffen hebben weinig smaak maar wel veel kleur. Daarnaast dragen deze kleurstoffen ook positief bij aan het klaren van het bier.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #6 Gepost op: 24-09-2010 15:47 u »
De donkere kleur van abdijbieren komt niet zozeer van donkere kandijsuikers maar uit kleurstoffen die gemaakt zijn met suikers die op een hoge temperatuur zijn gebracht en waarbij een beetjs ammonia is toegevoegd voor de kleuring. Deze kleurstoffen hebben weinig smaak maar wel veel kleur. Daarnaast dragen deze kleurstoffen ook positief bij aan het klaren van het bier.
Aha, leerzaam. Dankjewel Jacques.
Maar is het niet zo dat we dat soort kleurstoffen als hobbyist niet kunnen namaken en dat dan dus ingredienten zoals de kandijsiroop als vervanging kunnen dienen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24-09-2010 17:12 u »
Aha, leerzaam. Dankjewel Jacques.
Maar is het niet zo dat we dat soort kleurstoffen als hobbyist niet kunnen namaken en dat dan dus ingrediŽnten zoals de kandijsiroop als vervanging kunnen dienen?

Brouwland heeft wel een product in hun assortiment waarover we kunnen beschikken. Dat is echter niet het spul dat in veel brouwerijen gebruikt wordt.

Het nadeel van kandijsiroop is dat het naast kleur ook smaak geeft. Dat is niet altijd gewenst. Is het je bijvoorbeeld wel eens opgevallen hoe weinig Westmalle Dubbel naar donkere mouten smaakt.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #8 Gepost op: 24-09-2010 17:45 u »
Brouwland heeft wel een product in hun assortiment waarover we kunnen beschikken. Dat is echter niet het spul dat in veel brouwerijen gebruikt wordt.

Het nadeel van kandijsiroop is dat het naast kleur ook smaak geeft. Dat is niet altijd gewenst. Is het je bijvoorbeeld wel eens opgevallen hoe weinig Westmalle Dubbel naar donkere mouten smaakt.
Daar heb je een goed punt. Ik ben overigens absoluut geen liefhebber van Westmalle. Er zit een rare bijsmaak aan in mijn ogen. Kan het niet plaatsen, maar ik vind 'm niet lekker. Heel vreemd, want eigenlijk vind ik maar weinig goede bieren niet lekker. Zeker de Belgische niet.

P.S. waarmee ik dus een flinke gok heb genomen met mijn eigen Dubbel in de maak, met Westmalle gist :P. Maar goed, die is qua kleur veeeeeel te laag uitgevallen, maar smaakt al heel aardig! (hoofdvergisting bijna afgerond nu, straks SG weer meten).

Offline Bosium

• *
« Reactie #9 Gepost op: 25-09-2010 00:57 u »
Bedankt voor al het advies. Ik zal waarschijnlijk gebruik maken van dit recept en zie hoe het uitpakt.

Misschien zal ik splitsen het bier en fermenteren met de twee verschillende gisten om te vergelijken  ^-^

Tags: dubbel