Geen koolzuur in tarwebier

Gestart door fjtafkak, 23-09-2010 18:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fjtafkak

Beste brouwers,

Begin augustus heb ik met een aantal vrienden tarwebier gemaakt met een Brewferm blikconcentraat. Nu hebben we gisteren een flesje geprobeerd en wat opvalt is dat de smaak nog zeer sterk lijkt op de smaak bij het bottelen. Verder zit er totaal geen koolzuur in het bier. Het begin sg was 1050 en we hebben het gebotteld op 1010. Bij het bottelen hebben we  8 gram suiker per liter toegevoegd. Na de gisting die op 19 C is uitgevoerd en het bottelen heeft het bier 10 dagen op ook 19 C gestaan. Vervolgens heeft het bier ongeveer 6 weken in de kelder gestaan.

Mijn vraag is dan ook wat de reden(en) kunnen zijn voor zowel:

De smaak die bijna niet veranderd is sinds het bottelen en het ontbreken van koolzuur.

Wat mij verder opviel was dat de smaak sterk leek op de grand cru en tripel blikken van Brewferm die wij ook hebben gemaakt. Deze bieren zijn qua smaak echter wel sterk veranderd in positieve zin in de tijd tussen bottelen en proeven. Verder zat er in deze bieren voldoende koolzuur. De enige redenen die ik kan bedenken is dat er niet voldoende gist in de flesjes aanwezig is waardoor de bottelsuiker niet omgezet is in alcohol en koolzuur en/of dat de temperatuur na bottelen te laag is geweest wat mij echter onwaarschijnlijk lijkt bij 19 C.

Groeten,

Stefan

beats

Dit heb ik ook al eens voorgehad. Mij werd de raad gegeven alles nog wat langer op kamertemperatuur te laten staan. Nog eens vier weken later was alles op druk.

EBC

Het is verstandig om het bier pas naar de kelder te verhuizen, zodra je een fles hebt geprobeerd en hebt geconstateerd dat de hergisting voltooid is. Brouwen lukt niet op de klok.

Nu weet ik niet wat de temperatuur in jouw kelder is...
Terug omhoog dat bier en op hogere temperatuur laten staan tot er wel koolzuur in zit. Schud de flesjes ook om de gist te vermengen.

Oxhead

Lekken de doppen niet. ;)
 Schud anders een fles en kijk of je sediment opdwarrelt .
Indien ja dan is er vrijwel zeker gist aanwezig.
 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Oxhead op 23-09-2010  20:27 uIndien ja dan is er vrijwel zeker gist aanwezig.

Er is altijd gist aanwezig in hobbybieren...in 100% van de gevallen... :)

fjtafkak

Citaat van: beats op 23-09-2010  19:12 uDit heb ik ook al eens voorgehad. Mij werd de raad gegeven alles nog wat langer op kamertemperatuur te laten staan. Nog eens vier weken later was alles op druk.

Ik heb de kratten gisteren terug gezet op 19 ºC, dat leek mij ook het beste.----

----

Citaat van: Oxhead op 23-09-2010  20:27 uLekken de doppen niet. ;)
 Schud anders een fles en kijk of je sediment opdwarrelt .
Indien ja dan is er vrijwel zeker gist aanwezig.
 :degroeten:

De doppen ligt het niet aan. Die zitten er goed op. Ervoor en erna zijn er met hetzelfde apparaat flesjes gebotteld waar wel voldoende koolzuur inzit. Als ik de flesje schud zie ik echter geen sediment wat bij de andere bieren (grand cru, tripel en abdij) wel zo was. Daar zag je duidelijk een laag onderin liggen. Misschien ook wel ivm de plaatsing van de  hevel in het vat.

---------

Citaat van: Oscar op 23-09-2010  20:31 uEr is altijd gist aanwezig in hobbybieren...in 100% van de gevallen... :)

Is dit ook altijd voldoende gist?

groeten Stefan

beats

1 gistcelletje is in principe al genoeg :) het heeft alleen wat meer tijd nodig dan.

Adrie

Citaat van: beats op 24-09-2010  11:12 u1 gistcelletje is in principe al genoeg :) het heeft alleen wat meer tijd nodig dan.

Dat is een misverstand. Maar afgezien daarvan is er genoeg gist aanwezig.

beats

Citaat van: Adrie op 24-09-2010  11:22 uDat is een misverstand.

Adrie, kan je dat even toelichten? Dan weet ik er gelijk ook het fijne van :)

Adrie

Citaat van: beats op 24-09-2010  13:05 uAdrie, kan je dat even toelichten? Dan weet ik er gelijk ook het fijne van :)

Goed, dan leg ik het hieronder in enigzins verkorte vorm uit, maar de essentie komt op het volgende neer.

Gist is facultatief anaeroob, dat wil zeggen dat gist zowel onder zuurstofrijke als zuurstofloze omstandigheden kan leven. Gist prefereert echter zuurstofrijke omstandigheden en heeft zuurstof nodig om te kunnen groeien. Bepaalde stoffen die de gist nodig heeft voor de celwanden worden alleen gevormd met zuurstof.

De vergisting (en natuurlijk ook hergisting op fles) gebeurt zonder zuurstof. In het begin is er nog zuurstof aanwezig en de gist gebruikt deze snel op. Hierna kan gist nog een generatie of drie tot vijf verder, maar dan is de concentratie van de celwandstoffen zo laag geworden dat er geen groei meer optreedt.

Als je een flesje dus zou enten  met maar 1 gistcel, en deze levert vijf generaties, dan heb je 16 cellen en dat is natuurlijk veel te weinig.

beats

Tot zover ben ik mee, maar eens de gist in z'n anaerobe stadium zit en suikers begint om te zetten doet groei er toch niet meer aan toe? Als ik die 16 gistcellen tijd genoeg geef in optimale omstandigheden, krijgen deze dan niet evenveel suiker omgezet als 16.000 gistcellen? Of schat ik de levensduur van zo'n gistcel totaal fout in?

Adrie

Een gistcel heeft inderdaad natuurlijk niet het eeuwige leven (een gistcel leeft maximaal enkele dagen). Daarnaast neemt de vitaliteit af door stress (alcohol) en hierdoor neemt ook de doorlaatbaarheid van de celwand voor stoffen af. Op een goed moment stopt het gistmetabolisme.

Edgar

Citaat van: Adrie op 24-09-2010  13:52 uEen gistcel heeft inderdaad natuurlijk niet het eeuwige leven (een gistcel leeft maximaal enkele dagen).

Gelukkig voor de opkwekers onder ons (en Wyeast), is dat niet helemaal juist. Zich voortplanten doen ze niet lang, maar in leven blijven kunnen ze tot pakweg een jaar of langer!

Adrie

Citaat van: Edgar op 24-09-2010  14:01 uGelukkig voor de opkwekers onder ons (en Wyeast), is dat niet helemaal juist. Zich voortplanten doen ze niet lang, maar in leven blijven kunnen ze tot pakweg een jaar of langer!

Ja, dan heb je het over de slaapstand. Ze kunnen langer overleven inderdaad, maar dan zijn zij niet actief.

De levensduur heb ik trouwens van deze site:

CiteerYeast life spans are short, and last as little as a few days.

fjtafkak

Gisteravond nog een flesje opengetrokken en het smaakt wel wat beter maar het lijkt nog steeds veel op het jongbier zoals bij het bottelen. Het zit nu ruim drie maanden in de flesjes. Is er nog kans dat het ergens op gaat lijken?

groeten,

Stefan

René K

Na drie maanden moet het bier echt wel te drinken zijn.
Een tarwebier moet vers gedronken worden, ik ga er dus eigenlijk niet van uit dat het nog veel beter gaat worden.

Oscar

Citaat van: fjtafkak op 21-11-2010  19:23 uHet zit nu ruim drie maanden in de flesjes. Is er nog kans dat het ergens op gaat lijken?

De kans is klein, maar zeker niet nul....zolang het niet in de weg staat, gewoon laten staan en een volgend bier brouwen. Er zijn verhalen dat een bier pas na 1 jaar kooluur had (Extreem geval, maar toch)....dus weg zetten en over een paar maanden nog eens kijken

René K

Wat was de smaak van dit bier dan Oscar? Het lijkt me toch dat de gisting zo snel mogelijk weer op gang moet komen.

Oscar

Citaat van: René K op 21-11-2010  19:37 uWat was de smaak van dit bier dan Oscar?

Weet ik niet...was niet een bier van mij..... :)

fjtafkak

Wat zou er de reden voor kunnen zijn? Dan kan ik daar bij het volgende bier rekening mee houden. Een ander bier dat een maand jonger is vertoont dezelfde kenmerken. Hier gaat het om een tripel die qua smaak veel lijkt op het tarwebier.

groeten,

Stefan

Oscar

Citaat van: fjtafkak op 21-11-2010  20:08 uWat zou er de reden voor kunnen zijn? Dan kan ik daar bij het volgende bier rekening mee houden.

Na het bottelen zet je het bier warm weg (kamertemperatuur of iets warmer) totdat je koolzuur hebt (flesje open maken en proeven), daarna pas in de kelder voor verdere rijping.

Henielma

Probeer te hergisten bij bijvoorbeeld continue 23 ºC. Na 2-3 weken heb je dan normaal wel koolzuur.

korek

Wat je nog niet verteld hebt en toch van belang kan zijn. Hoe heb je de bottelsuiker toegevoegd. Heb je de suiker vermengd met je jongbier? Of heb je de suiker per flesje toegevoegd? In het eerste geval, heb je goed geroerd? In het tweede geval, ben je flesjes vergeten? (is mij wel eens gebeurd)

Hopmans

Citaat van: Adrie op 24-09-2010  14:06 uJa, dan heb je het over de slaapstand. Ze kunnen langer overleven inderdaad, maar dan zijn zij niet actief.

En toch kruipen ze boven op elkaar om het maximale van zuurstof eruit te halen.
Mijn overbuurman heeft nog een aantal oude bieren van mij, en daar zitten stalagmieten in de flesjes.
Hij zou er nog een paar foto's van maken.
Het komt er op neer dat gist nog beweegt in de fles.
Er zit meer leven in dan je denkt.


René K

Citaat van: Hopmans op 22-11-2010  06:44 uEn toch kruipen ze boven op elkaar om het maximale van zuurstof eruit te halen.
Mijn overbuurman heeft nog een aantal oude bieren van mij, en daar zitten stalagmieten in de flesjes.

Hey dat lijkt me wel mooi om te zien!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.