Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Raar vlies  (gelezen 8577 keer)

Offline rumour

• Senior lid
  • Land: cn
  • Brouwerij Morele
Re: Raar vlies
« Reactie #25 Gepost op: 21-11-2010 04:05 u »
Dit zicht heb ik ook wel eens gehad aan het einde van de lagering. Ik had ook een koudhop sessie in de lagering en had de hop net zoals jij in een zak gedaan. Ik denk doordat de zak wat hoger ligt dat deze sneller schimmels en bacteriŽn aantrekt. Die schimmels waren vervolgens op zwemexpeditie gegaan en ik had een groot wit vlies op het bier en schuim aan de zijkanten.

Ik heb het gebotteld en heb zo weinig mogelijk van het vlies meegenomen. Het bier was heerlijk en ik heb er niets van gemerkt uiteindelijk. Zelfs na het openen van de laatste fles 7 maanden na bottelen was 'ie nog steeds heerlijk. Maar koudhoppen in een zak doe ik niet meer, ik gooi de pellets er gewoon in en hevel het voor lagering/bottelen nog een keer over.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #26 Gepost op: 21-11-2010 11:12 u »
Hoe zuiver ben je geweest met het verwerken van je tuinhop?
Hoe is de hop bewaard? Goed afgesloten in luchtdicht plastic? In een zuivere vriezer, of ergens in de koelkast tussen allerlei andere etenswaren?
Je hebt die hopzak toch eerst uitgekookt?
En je handen ontsmet of ontsmette handschoenen aangedaan tijdens het vullen van de hopzak?

Zoveel mogelijke oorzaken...en misschien zat de infectie al in het bier en was het ook zonder koudhoppen gebeurd.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #27 Gepost op: 21-11-2010 12:29 u »
Dat zijn allemaal ook valide punten, toch is de tuinhop niet uit te sluiten.
Ik blijf in ieder geval lekker voorweken, nog nooit problemen mee gehad.

En aangezien ik ook zelf tuinhop heb, mag ik onzin verspreiden waar ik wil! ;) ;D

(ps. iets onzin noemen mocht niet meer toch?) :D

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 21-11-2010 13:27 u »
Wat dacht je van tuinhop met een laag alfazuurpercentage?
Je hebt ze van 10 alfazuurpercentage, maar ook van 1 alfazuurpercentage.
Die laatste zou ik echt niet als dryhop gebruiken.

Het is ook een kwestie om de hop goed te drogen.
Vriezer twijfel ik over, want gist kan goed tegen lage temperaturen.
Sterker nog; de vriezer is een manier om gist lang te bewaren.

Misschien voor gebruik nog eens een half uur in een heteluchtoven bij iets van 80 graden of zo?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #29 Gepost op: 21-11-2010 17:56 u »
Het is ook een kwestie om de hop goed te drogen.

Daar heb je een punt. Ik droog direkt na plukken in een Stockli. Alle insekten krijgen snel droge oogjes waardoor ze het rap elders zoeken, dat is een ware exodus  ;D.
Zo'n 12 uur na plukken gaat de hop vacuŁm in de vriezer.

Maar misschien dat drogen op horregaas tijdens regenachtige dagen wel degelijk problemen kan veroorzaken.

Ik heb waarschijnlijk teveel bling.
Misschien voor gebruik nog eens een half uur in een heteluchtoven bij iets van 80 graden of zo?

Dat zou ik zeker niet doen. 60 ļC is de max voor hop. Bij hogere temperaturen sloop je de lupuline.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 21-11-2010 21:38 u »
60 dan.
80 was maar een gevoelsmatige gok.

Tags: infectie kaam