Maasland brouwerij

Gestart door MO, 23-09-2010 18:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Man, dit is echt beroerd nieuws!! Frans, mocht je dit lezen.. sterkte!

Robertw

Wat een vervelend nieuws, weet even niet wat ik verder moet typen...

Sterkte Frans.


Robert

Zaphod_B

Citaat van: korek op 24-09-2010  11:00 uHoewel ik Frans niet ken en ook nooit in de Maasland Brouwerij geweest ben, vind ik het erg jammer dat een kleine brouwerij met eigen produkten van het toneel verdwijnt.
Hier sluit ik me van harte bij aan. Ook ik ken Frans niet, ben nog nooit bij die brouwerij geweest. Maar altijd jammer als iemand zijn of haar bedrijf moet sluiten. En helemaal zonde voor de Nederlandse biercultuur, die al zo verpest is door de grote pilsbrouwers...

Ik zat juist gisteravond via de site te ontdekken hoeveel van dit soort initiatieven er zijn. Heb de hele avond sites van dit soort initiatieven zitten bekijken, en riep nog enthousiast naar mijn vriendin dat het zo geweldig is dat dit weer opkomt, en dat mensen dit doen. En dan lees ik dit de volgende morgen. Eeuwig zonde!

Hoop van harte dat er voor Maasland nog een doorstart mogelijk kan zijn met nieuwe financiers. Frans, kijk ook eens op www.higherlevel.nl. Fantastisch forum voor en door ondernemers. Hier kun je zeker advies krijgen over een faillissement, herfinanciering, etc etc. Wie weet vind je daar wel je kans!? Is echt een heel heel goed forum.

In ieder geval wens ik alle betrokkenen heel veel sterkte en wijsheid.

broeder

Citaat van: korek op 24-09-2010  11:00 uHoewel ik Frans niet ken en ook nooit in de Maasland Brouwerij geweest ben, vind ik het erg jammer dat een kleine brouwerij met eigen producten van het toneel verdwijnt.

Dit geldt ook voor mij...
Daarnaast hoop ik voor Frans dat de brouwerij een B.V. was,
want je moet er niet aan denken dat je prive-eigendommen ook bij het faillissement betrokken worden.
Wat er ook gebeurt; heel veel sterkte toegewenst in deze spannende tijd.

groet Willem

VEMP

Frans, klote voor je! Ik wens je heel veel sterkte. Zet je enthousiasme in en kom er weer boven op!

MO

De laatste ontwikkeling is dat Maasland niet failliet is. Beslaglegging is ook van tafel. De partijen gaan volgende week verder met de gesprekken.

MO

Op het bier.blog.nl forum deze reactie van Onno (eigenaar Phetradico bieren/Phoenix bieren, een van de initiatiefnemers voor de vernieuwde  Maaslandbrouwerij).

Om allerlei geruchten over hoe en wat te voorkomen, hierbij de achtergronden:
Vanaf het begin dit jaar ben ik als Phetradico Bieren betrokken geweest bij de Maasland Brouwerij waarin ik er naar streefde de brouwerij weer nieuw leven in te blazen.
Privé heb ik daar veel tijd en middelen ingestopt en de brouwerij, alhoewel deze niet mijn eigendom is, weer aan de gang te brengen. Dat leek met vallen en opstaan te lukken en de plannen die voorlagen waren ambitieus. Deze konden leiden tot een brouwerij met een goed product en een solide klantenbestand. Particuliere investeerders geloofden er ook in. Wij stonden dan ook op het punt de brouwerij over te nemen.

De werkelijkheid heeft ons echter de afgelopen week ingehaald. Problemen met productie en techniek hebben er toe geleid dat er geen constante kwaliteit kon worden gegarandeerd. Dit leidde tot ontevreden afnemers. Met de schuldeisers uit het verleden van de brouwerij in ons nek, de vaste kosten die elke maand doorlopen en de hoogte van de benodigde investeringen, was de basis onder een doorstart weg. Afgelopen week is hierin een doorbraak gekomen, in negatieve zin. Ten eerste dreigde er beslaglegging op woensdag die voorlopig is afgewend. Maar daarnaast haakten j.l. dinsdag ook belangrijke potentiële investeerders af. Deze waren nodig voor de investeringen om de brouwerij weer technisch op niveau te brengen.

Hoe pijnlijk en emotioneel dit ook is voor de betrokkenen, vooral de brouwmeester Frans Schamp die hier meer dan 15 jaar heeft gewerkt, is daarop het besluit genomen geen geld meer te stoppen in de huidige brouwerij. Formeel betekent dit dat de brouwerij niet failliet is, maar wel dat de Maasland Brouwerij aan de Kantsingel in Oss aan het einde van deze maand niet meer zal brouwen.

Adrie

Dat betekent dus hoe dan ook dat de brouwerij ophoudt te bestaan.

VEMP

Of er moet een overname gedaan worden.

Jacques

Citaat van: VEMP op 24-09-2010  15:12 uOf er moet een overname gedaan worden.

Niet erg waarschijnlijk als de huidige eigenaren de noodzakelijk investeringen niet rendabel achten.

Caspar

Volgens mij is productie-brouwen op deze schaal echt een zeer taaie business... ik vrees ook dat Jacques gelijk heeft...

Adrie

Hoe zit het met de mouthandel. Gaat die wel door?

Oscar

Citaat van: Caspar op 24-09-2010  15:40 uVolgens mij is productie-brouwen op deze schaal echt een zeer taaie business...

Klopt, en zeker i.v.m het leveren van een constante kwaliteit... Dat moet je zeker niet onderschatten...

MM

Citaat van: korek op 24-09-2010  11:00 uHoewel ik Frans niet ken en ook nooit in de Maasland Brouwerij geweest ben, vind ik het erg jammer dat een kleine brouwerij met eigen produkten van het toneel verdwijnt.

Hier sluit ik me bij aan. Ook hoop ik dat de brouwerij een doorstart kan maken.

Ko

Erg spijtig wat er nu in Oss gebeurd. In Nederland zijn er weinig (of geen) andere adressen waar je als hobbybrouwer zo terecht kunt.

Citaat van: Oscar op 24-09-2010  15:43 uKlopt, en zeker i.v.m het leveren van een constante kwaliteit... Dat moet je zeker niet onderschatten...

Maar waarom wordt voor die kleine brouwerijen constante kwaliteit zo belangrijk gevonden? Bij een standaard pils snap ik dat: het is namelijk ook een standaard pils. Een speciaalbier is speciaal waardoor het toch niet iedere keer hetzelfde hoeft te zijn. Ik ben geen wijnkenner, maar kleine wijnhuizen hebben toch ook een variatie per jaar/batch in hun productie. Dan wordt het charmant gevonden omdat het zo authentiek is, maar bij bier mag dit ineens niet meer....

Het Alfazuurmannetje

Citaat van: Ko op 24-09-2010  18:01 uErg spijtig wat er nu in Oss gebeurd. In Nederland zijn er weinig (of geen) andere adressen waar je als hobbybrouwer zo terecht kunt.

Maar waarom wordt voor die kleine brouwerijen constante kwaliteit zo belangrijk gevonden? Bij een standaard pils snap ik dat: het is namelijk ook een standaard pils. Een speciaalbier is speciaal waardoor het toch niet iedere keer hetzelfde hoeft te zijn. Ik ben geen wijnkenner, maar kleine wijnhuizen hebben toch ook een variatie per jaar/batch in hun productie. Dan wordt het charmant gevonden omdat het zo authentiek is, maar bij bier mag dit ineens niet meer....

constant = bedoeld als infectie-vrij bier. denk ik

Zaphod_B

Citaat van: Zatlap op 24-09-2010  18:41 uconstant = bedoeld als infectie-vrij bier. denk ik
Zou het? Ik vermoed toch weer van niet.. Lijkt me dat dat toch prima haalbaar moet zijn met een goed proces met professionele spullen? Maar goed, ook ik ben een leek hoor. Maar ik denk dat Ko er dichterbij zit. De consument wil als hij bier X koopt, dat het ook telkens weer smaakt als bier X. Anders: "hey, hij smaakt anders dan een maand geleden? raar! bah!".......

Oscar

Citaat van: Ko op 24-09-2010  18:01 umaar bij bier mag dit ineens niet meer....

Het mag wel... maar ik doel hier ook op kleine afwijkingen en eventueel infecties, die worden altijd zwaar aangerekend bij de consument.  Fluctuaties in smaak vallen niet zo erg op mits ze niet hel erg groot zijn.

Oscar

Citaat van: Zaphod_B op 24-09-2010  18:44 uZou het? Ik vermoed toch weer van niet.. Lijkt me dat dat toch prima haalbaar moet zijn met een goed proces met professionele spullen?

Geloof me, maar met grote batches en professionele apparatuur moet je dubbel zo voorzichtig zijn met infecties, dit ook i.v.m. het kostenplaatje natuurlijk. E.e.a. hangt ook samen met de productiemogelijkheden en eventuele bewerkingen v/h bier.


Oscar

Zo het nieuws gaat snel in deze zaak.... :duimop:

Ko

Citaat van: Oscar op 24-09-2010  18:55 udit ook i.v.m. het kostenplaatje natuurlijk.

Daar heb je natuurlijk meer dan gelijk in. Als een hobbybrouwer al zijn kosten (grondstoffen, materiaal, uren, water, etc) werkelijk door zou moeten rekenen dan zijn er al veel goedkopere manieren om dronken te worden. Als je het dan ook nog wilt verkopen moet hier ook nog eens een accijns overheen waardoor het dus helemaal een fiks kostenplaatje wordt. Een hobby mag geld kosten, maar als je er je boterhammen van moet betalen wordt het een ander verhaal. Als commerciële brouwer kun je hiernaast echt niet meer dan 1 a 2 (in uitzonderlijke gevallen) euro winkelprijs voor een flesje tripel vragen. Dus zul je zeer in de marge moeten werken waardoor een foutmarge eigenlijk niet kan bestaan.

pincopallino

Het hoeft niet per se te liggen aan een niet constant en/of minder bier kwaliteit. De concurrentie is enorm, marketing/logistiek/productie efficiency spelen een grote rol in het voorbestaan van een commerciële activiteit. Je kunt een prachtig product produceren en toch niet redden door een
( onbewust ) verkeerd bedrijf voering. Ik ken Frans niet  en de rest ook niet maar ik kan me wel voorstellen wat er voor een impact het is. Ik wens alle betrokken veel geluk in hun verder toekomst.

Adrie

Citaat van: Ko op 24-09-2010  18:01 uErg spijtig wat er nu in Oss gebeurd. In Nederland zijn er weinig (of geen) andere adressen waar je als hobbybrouwer zo terecht kunt.

Maar waarom wordt voor die kleine brouwerijen constante kwaliteit zo belangrijk gevonden? Bij een standaard pils snap ik dat: het is namelijk ook een standaard pils. Een speciaalbier is speciaal waardoor het toch niet iedere keer hetzelfde hoeft te zijn. Ik ben geen wijnkenner, maar kleine wijnhuizen hebben toch ook een variatie per jaar/batch in hun productie. Dan wordt het charmant gevonden omdat het zo authentiek is, maar bij bier mag dit ineens niet meer....

Er is een verschil tussen smaak en kwaliteit. De smaak van een ambachtelijk bier mag best van brouwsel tot brouwsel verschillen, maar de kwaliteit moet altijd goed zijn.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 24-09-2010  19:41 uEr is een verschil tussen smaak en kwaliteit. De smaak van een ambachtelijk bier mag best van brouwsel tot brouwsel verschillen, maar de kwaliteit moet altijd goed zijn.

Mee eens.
Dat is nu juist ambacht.
Als er maar geen rare smaken inzitten.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.