Maasland brouwerij

Gestart door MO, 23-09-2010 18:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

http://oss.kliknieuws.nl/nieuws/109777/maasland-brouwerij-failliet

Zaterdag is er geen open dag in Oss en de hobbybrouwen dag gaat alleen door als we een andere locatie kunnen vinden.

Verder reageer ik niet, Frans is een goede vriend van mij, hij heeft de Muifelbrouwerij veel geholpen.

Edgar

Hé gatsie da's rot nieuws!

Oscar

Hee dat is balen...Ik hoop dat jullie snel een andere locatie kunnen vinden met dezelfde mogelijkheden voor de Hobbybrouwendag

JWVG

Tjee, wat ontzettend vervelend voor Frans! Hij heeft hobbybrouwend Nederland echt fantastisch geholpen! Balen!  :'(

JW.

William

Ja, vooral voor Frans. Frans, sterkte!

Het beschikbaarstellen van zijn locatie voor onze club en voor hobbybrouwdagen heeft er zeker toe bijgedragen dat rondom Oss er meer werd gebrouwen en dat forummend en brouwend Nederland elkaar ook persoonlijk kent.



Henielma

Inderdaad erg jammer en vervelend voor Frans.

Verder erg lastig voor het MTG want het zal niet eenvoudig zijn om een locatie te vinden met vergelijkbare mogelijkheden.

Het was gemakkelijk om mout te kopen voorafgaand aan een MTG avond.  :huilen:

Hopmans

Dit is zeker slecht nieuws voor de biercultuur, en uiteraard voor Frans helemaal.
Ik wens Frans veel sterkte toe in de komende tijd, en ik hoop dat hij weer
iets vindt in welke vorm dan ook waar hij voldoening uit kan halen.




Albertus

Dit is toch wel even schrikken.
Uiteindelijk komt het met de hobbybouwendag en het MTG wel goed, maar hoe gaat het nu verder voor Frans?

Bert

RoodeLeeuwVenlo

Klote,

Zeker omdat er in Nederland vaak wordt neergekeken op ondernemers die failliet gaan. Meestal onnodig.
Ook in Oss drinken de mensen waarschijnlijk liever goedkope pils uit de supermarkt dan bijzondere speciaalbieren van eigen grond. En zo blijkt wel weer, er is nog een hoop werk aan de winkel om speciaalbier de waardering te laten krijgen die het verdient.
Ik wens Frans sterkte.
Louis

Oscar

Citaat van: Albertus op 23-09-2010  19:31 uUiteindelijk komt het met de hobbybouwendag en het MTG wel goed,

Dat hoop ik maar...Misschien dat er nog de mogelijkheid bestaat om het terrein te gebruiken  :weetniet: Maar wat zijn de alternatieven ?

William

Citaat van: Oscar op 23-09-2010  20:13 uDat hoop ik maar...Misschien dat er nog de mogelijkheid bestaat om het terrein te gebruiken  :weetniet: Maar wat zijn de alternatieven ?

Dat lijkt me niet. De zaak zal op slot gaan. Dus geen stands, taps, stroom, water,  toiletten.... Weet jij een alternatief?

Jacques

Tsjonge, Maasland en hobbybrouwend Nederland hebben veel gemeen. Het is net alsof je afscheid moet nemen van een goede vriend.

Het MGT zal wel een nieuwe plek vinden, maar de Hobbybrouwendag in de vorm zoals we dat gewend zijn zal toch een stuk lastiger zijn.

Frans,
Veel sterkte toegewenst!

Gerb

Frans, veel sterkte! Zeker na zo lange tijd zal het heel erg wennen zijn.

Bij Maasland had ik altijd het idee dat er nog echt enthousiasme voor het brouwen was.

ed

Dat is even schrikken. Ik weet dat Frans niet op het forum reagert maar wel leest. Frans veel sterkte toegewenst de komende tijd. Ik weet niet wat er aan de hand, hopelijk komt er toch nog een oplossing.

Ed

Oscar

Citaat van: William op 23-09-2010  20:18 uDe zaak zal op slot gaan. Dus geen stands, taps, stroom, water,  toiletten....

Vervelend....

Citaat van: William op 23-09-2010  20:18 uWeet jij een alternatief?

Nee, zo bekend in omgeving Oss ben ik niet... :-\

Hai

Frans

Ik wens je veel sterkte.

Ik hoop dat je een doorstart kunt maken, ik wil toch graag mijn spulletjes blijven kopen voor deze fantastische hobby

Haike

Oxhead

Veel sterkte voor Frans en de rest waar dit invloed op heeft. :(

Herman

Da's beroerd nieuws zeg! Frans, sterkte!

Tsjerk

Tjonge, de nachtmerrie van iedere ondernemer!  :ziek:

Voor je gevoel: als ondernemer gefaald. En al die (afgelopen) maanden in grote spanning van "zijn er nog mogelijkheden". Het blijven doorgaan tegen beter weten in!

Frans, ik wens jou en je gezin veel sterkte en voor de komende tijd meer rust toe om alles te verwerken. Hou je hoofd omhoog. Jij hebt het ten minste geprobeerd. Dat het nu niet gelukt is om overeind te blijven in deze moeilijke tijd wil niet zeggen dat je een slechte ondernemer was. Als makelaar in deze beroerde tijd weet ik wat je meegemaakt hebt.

Ik hoop dat je een doorstart kunt maken of dat je een nieuwe toekomst mag vinden waar je heel veel plezier aan mag beleven.
Je bent en was een goeie gast.

Hou je taai!


De-Geert

Tjongejonge, wat een nieuws.
Vooral voor Frans erg balen natuurlijk, maar ook voor hobbybrouwend Nederland.


Adrie

Dit nieuws kwam even hard aan, toen ik het gisteravond las.

Frans, als je dit leest, sterkte voor jou en je gezin. Ik hoop dat er nog een of andere vorm van doorstart mogelijk is.

DP

 :(  :huilen:

Frans......

ik weet niet wat ik zeggen moet..
Kop op Frans, ga boven die duimaandraaiers staan!

En maar verhogen die accijnzen, en maar blijven zwaaien, het gaat niet zo goed
in Nederland... Nee gek hé ! :-X  :o ::)

Frans in ieder geval erg bedankt voor al je hulp,
ik hoop je binnenkort weer vrolijk en vol met je eeuwige anthousiasme te spreken.

Laat ze daar in ieder geval niet aan zitten !! STERKTE KEREL  :groots: :groots:


Edwin

POEH

Dan ben je toch wel even stil!! Een aderlating voor (hobby)brouwend Nederland. Voor mij was Maasland dé verbinding tussen Hobbybrouwen en de professionele brouwwereld. Altijd wel nieuws of een interessante discussie...
Ik ga het missen.

Frans, heel erg veel sterkte en wijsheid de komende periode!

Edwin

korek

Hoewel ik Frans niet ken en ook nooit in de Maasland Brouwerij geweest ben, vind ik het erg jammer dat een kleine brouwerij met eigen produkten van het toneel verdwijnt.

Caspar

Man, dit is echt beroerd nieuws!! Frans, mocht je dit lezen.. sterkte!

Robertw

Wat een vervelend nieuws, weet even niet wat ik verder moet typen...

Sterkte Frans.


Robert

Zaphod_B

Citaat van: korek op 24-09-2010  11:00 uHoewel ik Frans niet ken en ook nooit in de Maasland Brouwerij geweest ben, vind ik het erg jammer dat een kleine brouwerij met eigen produkten van het toneel verdwijnt.
Hier sluit ik me van harte bij aan. Ook ik ken Frans niet, ben nog nooit bij die brouwerij geweest. Maar altijd jammer als iemand zijn of haar bedrijf moet sluiten. En helemaal zonde voor de Nederlandse biercultuur, die al zo verpest is door de grote pilsbrouwers...

Ik zat juist gisteravond via de site te ontdekken hoeveel van dit soort initiatieven er zijn. Heb de hele avond sites van dit soort initiatieven zitten bekijken, en riep nog enthousiast naar mijn vriendin dat het zo geweldig is dat dit weer opkomt, en dat mensen dit doen. En dan lees ik dit de volgende morgen. Eeuwig zonde!

Hoop van harte dat er voor Maasland nog een doorstart mogelijk kan zijn met nieuwe financiers. Frans, kijk ook eens op www.higherlevel.nl. Fantastisch forum voor en door ondernemers. Hier kun je zeker advies krijgen over een faillissement, herfinanciering, etc etc. Wie weet vind je daar wel je kans!? Is echt een heel heel goed forum.

In ieder geval wens ik alle betrokkenen heel veel sterkte en wijsheid.

broeder

Citaat van: korek op 24-09-2010  11:00 uHoewel ik Frans niet ken en ook nooit in de Maasland Brouwerij geweest ben, vind ik het erg jammer dat een kleine brouwerij met eigen producten van het toneel verdwijnt.

Dit geldt ook voor mij...
Daarnaast hoop ik voor Frans dat de brouwerij een B.V. was,
want je moet er niet aan denken dat je prive-eigendommen ook bij het faillissement betrokken worden.
Wat er ook gebeurt; heel veel sterkte toegewenst in deze spannende tijd.

groet Willem

VEMP

Frans, klote voor je! Ik wens je heel veel sterkte. Zet je enthousiasme in en kom er weer boven op!

MO

De laatste ontwikkeling is dat Maasland niet failliet is. Beslaglegging is ook van tafel. De partijen gaan volgende week verder met de gesprekken.

MO

Op het bier.blog.nl forum deze reactie van Onno (eigenaar Phetradico bieren/Phoenix bieren, een van de initiatiefnemers voor de vernieuwde  Maaslandbrouwerij).

Om allerlei geruchten over hoe en wat te voorkomen, hierbij de achtergronden:
Vanaf het begin dit jaar ben ik als Phetradico Bieren betrokken geweest bij de Maasland Brouwerij waarin ik er naar streefde de brouwerij weer nieuw leven in te blazen.
Privé heb ik daar veel tijd en middelen ingestopt en de brouwerij, alhoewel deze niet mijn eigendom is, weer aan de gang te brengen. Dat leek met vallen en opstaan te lukken en de plannen die voorlagen waren ambitieus. Deze konden leiden tot een brouwerij met een goed product en een solide klantenbestand. Particuliere investeerders geloofden er ook in. Wij stonden dan ook op het punt de brouwerij over te nemen.

De werkelijkheid heeft ons echter de afgelopen week ingehaald. Problemen met productie en techniek hebben er toe geleid dat er geen constante kwaliteit kon worden gegarandeerd. Dit leidde tot ontevreden afnemers. Met de schuldeisers uit het verleden van de brouwerij in ons nek, de vaste kosten die elke maand doorlopen en de hoogte van de benodigde investeringen, was de basis onder een doorstart weg. Afgelopen week is hierin een doorbraak gekomen, in negatieve zin. Ten eerste dreigde er beslaglegging op woensdag die voorlopig is afgewend. Maar daarnaast haakten j.l. dinsdag ook belangrijke potentiële investeerders af. Deze waren nodig voor de investeringen om de brouwerij weer technisch op niveau te brengen.

Hoe pijnlijk en emotioneel dit ook is voor de betrokkenen, vooral de brouwmeester Frans Schamp die hier meer dan 15 jaar heeft gewerkt, is daarop het besluit genomen geen geld meer te stoppen in de huidige brouwerij. Formeel betekent dit dat de brouwerij niet failliet is, maar wel dat de Maasland Brouwerij aan de Kantsingel in Oss aan het einde van deze maand niet meer zal brouwen.

Adrie

Dat betekent dus hoe dan ook dat de brouwerij ophoudt te bestaan.

VEMP

Of er moet een overname gedaan worden.

Jacques

Citaat van: VEMP op 24-09-2010  15:12 uOf er moet een overname gedaan worden.

Niet erg waarschijnlijk als de huidige eigenaren de noodzakelijk investeringen niet rendabel achten.

Caspar

Volgens mij is productie-brouwen op deze schaal echt een zeer taaie business... ik vrees ook dat Jacques gelijk heeft...

Adrie

Hoe zit het met de mouthandel. Gaat die wel door?

Oscar

Citaat van: Caspar op 24-09-2010  15:40 uVolgens mij is productie-brouwen op deze schaal echt een zeer taaie business...

Klopt, en zeker i.v.m het leveren van een constante kwaliteit... Dat moet je zeker niet onderschatten...

MM

Citaat van: korek op 24-09-2010  11:00 uHoewel ik Frans niet ken en ook nooit in de Maasland Brouwerij geweest ben, vind ik het erg jammer dat een kleine brouwerij met eigen produkten van het toneel verdwijnt.

Hier sluit ik me bij aan. Ook hoop ik dat de brouwerij een doorstart kan maken.

Ko

Erg spijtig wat er nu in Oss gebeurd. In Nederland zijn er weinig (of geen) andere adressen waar je als hobbybrouwer zo terecht kunt.

Citaat van: Oscar op 24-09-2010  15:43 uKlopt, en zeker i.v.m het leveren van een constante kwaliteit... Dat moet je zeker niet onderschatten...

Maar waarom wordt voor die kleine brouwerijen constante kwaliteit zo belangrijk gevonden? Bij een standaard pils snap ik dat: het is namelijk ook een standaard pils. Een speciaalbier is speciaal waardoor het toch niet iedere keer hetzelfde hoeft te zijn. Ik ben geen wijnkenner, maar kleine wijnhuizen hebben toch ook een variatie per jaar/batch in hun productie. Dan wordt het charmant gevonden omdat het zo authentiek is, maar bij bier mag dit ineens niet meer....

Het Alfazuurmannetje

Citaat van: Ko op 24-09-2010  18:01 uErg spijtig wat er nu in Oss gebeurd. In Nederland zijn er weinig (of geen) andere adressen waar je als hobbybrouwer zo terecht kunt.

Maar waarom wordt voor die kleine brouwerijen constante kwaliteit zo belangrijk gevonden? Bij een standaard pils snap ik dat: het is namelijk ook een standaard pils. Een speciaalbier is speciaal waardoor het toch niet iedere keer hetzelfde hoeft te zijn. Ik ben geen wijnkenner, maar kleine wijnhuizen hebben toch ook een variatie per jaar/batch in hun productie. Dan wordt het charmant gevonden omdat het zo authentiek is, maar bij bier mag dit ineens niet meer....

constant = bedoeld als infectie-vrij bier. denk ik

Zaphod_B

Citaat van: Zatlap op 24-09-2010  18:41 uconstant = bedoeld als infectie-vrij bier. denk ik
Zou het? Ik vermoed toch weer van niet.. Lijkt me dat dat toch prima haalbaar moet zijn met een goed proces met professionele spullen? Maar goed, ook ik ben een leek hoor. Maar ik denk dat Ko er dichterbij zit. De consument wil als hij bier X koopt, dat het ook telkens weer smaakt als bier X. Anders: "hey, hij smaakt anders dan een maand geleden? raar! bah!".......

Oscar

Citaat van: Ko op 24-09-2010  18:01 umaar bij bier mag dit ineens niet meer....

Het mag wel... maar ik doel hier ook op kleine afwijkingen en eventueel infecties, die worden altijd zwaar aangerekend bij de consument.  Fluctuaties in smaak vallen niet zo erg op mits ze niet hel erg groot zijn.

Oscar

Citaat van: Zaphod_B op 24-09-2010  18:44 uZou het? Ik vermoed toch weer van niet.. Lijkt me dat dat toch prima haalbaar moet zijn met een goed proces met professionele spullen?

Geloof me, maar met grote batches en professionele apparatuur moet je dubbel zo voorzichtig zijn met infecties, dit ook i.v.m. het kostenplaatje natuurlijk. E.e.a. hangt ook samen met de productiemogelijkheden en eventuele bewerkingen v/h bier.


Oscar

Zo het nieuws gaat snel in deze zaak.... :duimop:

Ko

Citaat van: Oscar op 24-09-2010  18:55 udit ook i.v.m. het kostenplaatje natuurlijk.

Daar heb je natuurlijk meer dan gelijk in. Als een hobbybrouwer al zijn kosten (grondstoffen, materiaal, uren, water, etc) werkelijk door zou moeten rekenen dan zijn er al veel goedkopere manieren om dronken te worden. Als je het dan ook nog wilt verkopen moet hier ook nog eens een accijns overheen waardoor het dus helemaal een fiks kostenplaatje wordt. Een hobby mag geld kosten, maar als je er je boterhammen van moet betalen wordt het een ander verhaal. Als commerciële brouwer kun je hiernaast echt niet meer dan 1 a 2 (in uitzonderlijke gevallen) euro winkelprijs voor een flesje tripel vragen. Dus zul je zeer in de marge moeten werken waardoor een foutmarge eigenlijk niet kan bestaan.

pincopallino

Het hoeft niet per se te liggen aan een niet constant en/of minder bier kwaliteit. De concurrentie is enorm, marketing/logistiek/productie efficiency spelen een grote rol in het voorbestaan van een commerciële activiteit. Je kunt een prachtig product produceren en toch niet redden door een
( onbewust ) verkeerd bedrijf voering. Ik ken Frans niet  en de rest ook niet maar ik kan me wel voorstellen wat er voor een impact het is. Ik wens alle betrokken veel geluk in hun verder toekomst.

Adrie

Citaat van: Ko op 24-09-2010  18:01 uErg spijtig wat er nu in Oss gebeurd. In Nederland zijn er weinig (of geen) andere adressen waar je als hobbybrouwer zo terecht kunt.

Maar waarom wordt voor die kleine brouwerijen constante kwaliteit zo belangrijk gevonden? Bij een standaard pils snap ik dat: het is namelijk ook een standaard pils. Een speciaalbier is speciaal waardoor het toch niet iedere keer hetzelfde hoeft te zijn. Ik ben geen wijnkenner, maar kleine wijnhuizen hebben toch ook een variatie per jaar/batch in hun productie. Dan wordt het charmant gevonden omdat het zo authentiek is, maar bij bier mag dit ineens niet meer....

Er is een verschil tussen smaak en kwaliteit. De smaak van een ambachtelijk bier mag best van brouwsel tot brouwsel verschillen, maar de kwaliteit moet altijd goed zijn.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 24-09-2010  19:41 uEr is een verschil tussen smaak en kwaliteit. De smaak van een ambachtelijk bier mag best van brouwsel tot brouwsel verschillen, maar de kwaliteit moet altijd goed zijn.

Mee eens.
Dat is nu juist ambacht.
Als er maar geen rare smaken inzitten.


EBC

Ik vind het natuurlijk heel triest voor Frans. Maar ik was geen financiële sponsor van de Maasland brouwerij. Ik woon niet in de buurt, heb geen leveranciers van zijn bieren en koop sowieso weinig bier, want ik brouw zelf. Ik heb Frans ook nooit ontmoet.

Ik vraag me toch af hoeveel van jullie regelmatig een kratje Schele Os tripel kochten...zonder dat is wel het wel erg makkelijk om mee te huilen. Ik snap wel dat ik zo geen vrienden maak, maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog niks gelezen van iemand die de bieren van de Maasland brouwerij gaat missen...een brouwerij kan niet bestaan van emoties.

Caspar

Een confronterend, maar zeer terecht punt EBC... Het grootste probleem voor de kleine Nederlandse brouwers is niet kwaliteit, maar de beperkte afzetmarkt. Er zijn verdomde weinig Nederlanders die een ambachtelijk Nederlands bier kopen, ik moet toegeven dat ik ook praktisch geen bier van eigen bodem aanschaf. 80% van wat ik consumeer komt uberhaubt uit eigen brouwketel.

Ik vind het nog steeds K# voor de Maasland Brouwerij, zij waren echt op een leuke manier betrokken bij de hobbybrouw scene. Het zijn echter (bedrijfs) economische factoren die deze branche uitdagend maken...

De-Geert

Volgens mij is het andersom. Het probleem voor een hoop Nederlandse brouwer is niet (alleen) de afzetmarkt maar vooral de kwaliteit.
En ik heb het niet over smaakverschillen van batch tot batch, maar over afwijkingen zoals verzuring.

Ik vind het heel vervelend om te zeggen, maar kwaliteit was niet hetgeen waarin De Maaslandbrouwerij in uitblonk.
Wel in vriendelijkheid, en gastvrijheid. Maar daar kan je, zoals Jasper al zegt, niet van leven.





Adrie

Helemaal geen terecht punt. Wij hobbybrouwers kopen maar heel weinig commercieel bier omdat wij het zelf brouwen. Daar is niets mis mee. De markt van kleine brouwerijen is veel groter dan alleen hobbybrouwers. Wij waardeerden Frans vooral om zijn betrokkenheid bij de hobbybrouwers. Bovendien verdiende hij daar nog wat mee bij door hobbybrouwbenodigdheden te verkopen.

De-Geert

Dat is waar. Veel hobbybrouwers hadden wel een financiele band met de Maaslandbrouwerij via de grondstoffen.


Caspar

Ik "voer" mijn vrienden en familie al jaren speciaal bier... bij mij drinken ze het met veel plezier. Maar altijd als ik bij hun ben staat er toch weer een Grolschje klaar. Ook al brouwen wij het zelf, dan nog consumeren wij zeer hoog boven gemiddeld veel speciaal bier. Nederlanders zijn echt gewoontedieren die moeite hebben met het aanschaffen van "vreemde" locale producten!

j3r03nq

Ben net terug van vakantie en had deze draad nog niet gelezen.
Ik stond dus ook voor een gesloten brouwerij vanmiddag :huilen:
G.v.d. Frans, wat een pech! Hopelijk keert het tij nog.

piele

Damn......

ik kan niet anders zeggen.... Frans, heel veel sterkte!

Twonky

Dit is de derde keer dat ik het edit window leeg gemaakt heb, ik weet gewoon niet goed wat ik moet zeggen...

Frans Sterkte!
Ook al heb ik je nooit ontmoet, ik zou dit jaar voor het eerst naar de brouwdag komen, en keek er erg naar uit om iedereen eens te ontmoeten, leef ik toch met je mee!
Het is altijd naar als je ergens 15 jaar aan gewerkt hebt vaak met hart en ziel, en als dan de bodem eruit zakt is het gewoon heel vervelend!

Sterkte

DP

Citaat van: EBC op 24-09-2010  23:16 uIk vind het natuurlijk heel triest voor Frans. Maar ik was geen financiële sponsor van de Maasland brouwerij. Ik woon niet in de buurt, heb geen leveranciers van zijn bieren en koop sowieso weinig bier, want ik brouw zelf. Ik heb Frans ook nooit ontmoet.

Ik vraag me toch af hoeveel van jullie regelmatig een kratje Schele Os tripel kochten...zonder dat is wel het wel erg makkelijk om mee te huilen. Ik snap wel dat ik zo geen vrienden maak, maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog niks gelezen van iemand die de bieren van de Maasland brouwerij gaat missen...een brouwerij kan niet bestaan van emoties.

60 liter in twee jaar gekocht, wie volgt?
DP  :weetniet:

heijligers

Had ook niet de mogelijkheid om het hier eerder te lezen. Stond zaterdag met mijn oudste zoon ook aan een dichte deur. Erg balen dat het zo moet gaan met de kleinschalige brouwers  :huilen:.

Ik was er nog niet eerder geweest, maar wens alle betrokkene veel sterkte in moeilijke tijden.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: EBC op 24-09-2010  23:16 uIk vind het natuurlijk heel triest voor Frans. Maar ik was geen financiële sponsor van de Maasland brouwerij. Ik woon niet in de buurt, heb geen leveranciers van zijn bieren en koop sowieso weinig bier, want ik brouw zelf. Ik heb Frans ook nooit ontmoet.

Ik vraag me toch af hoeveel van jullie regelmatig een kratje Schele Os tripel kochten...zonder dat is wel het wel erg makkelijk om mee te huilen. Ik snap wel dat ik zo geen vrienden maak, maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog niks gelezen van iemand die de bieren van de Maasland brouwerij gaat missen...een brouwerij kan niet bestaan van emoties.

Wijze woorden! Maar als de Schele Os door kwaliteits problemen minder lekker is dan de gemiddelde tripel in de supermarkt, dan gaat ook niemand een ommetje maken voor zo'n bier. Dan ben je tevreden met de Westmalle, Leffe, Grimbergen en La Trappe. Laat staan dat Frans het dan spits krijgt om zijn tripel op het schap in de super zien staan. Die supermarkt wil 'm wel elke week kunnen bestellen.

RobinB

Jeetje, wat een tegenslag voor Frans en (hobby)brouwend Nederland!
Ook (voor mij in ieder geval) erg onverwacht?

Sterkte...

Menno

Zojuist een bericht van Caspar ontvangen over de Maasland. Mijn hemel, ik ben geschokt!  :o

Frans, ik wens je alle sterkte toe. Wijze woorden heb ik niet voor je, wel leven mijn vrouw en ik intens met jou en je gezin mee.

Jerry

Wat maar weer duidelijk maakt dat kwaliteit heel belangrijk is voor Nederlands speciaal bier... even niet opletten en je brouwerij is overleden.

Frans ook namens mij enorme sterkte in deze zware tijden.

Huub Krekels

Frans en familie, heel veel sterkte. Ik hoop dat je ergens anders weer snel aan de bak kunt. Bedankt voor alles wat je voor hobbybrouwend Nederland gedaan hebt. :brouwen:

Kleine_Schriek

Wat een rotnieuws. Frans, heel veel sterkte!

bazje

Citaat van: EBC op 24-09-2010  23:16 uIk vraag me toch af hoeveel van jullie regelmatig een kratje Schele Os tripel kochten...zonder dat is wel het wel erg makkelijk om mee te huilen. Ik snap wel dat ik zo geen vrienden maak, maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog niks gelezen van iemand die de bieren van de Maasland brouwerij gaat missen...een brouwerij kan niet bestaan van emoties.


Wat een onzin !

Als je als brouwerij moet overleven van een paar consumerende hobbybrouwers heb je vanaf het begin al een probleem!

Als je als brouwmeester al 15 jaar kunt brouwen, is het waarschijnlijk ook al 15 jaar lang verkocht!

Als je dan ook nog meer dan gemiddeld belangstelling hebt voor hobbybrouwend Nederland en daar goede contacten hebt, plaats je het medeleven hier toch in een ander daglicht.


Hopmans

Wat een onzin om te zeggen; "Wat een onzin !".
Natuurlijk is een mening of uitspraak nooit 100% waar of niet waar.
Het leven is geen binair ééntje of nulletje. Het is iets complexer dan dat gelukkig.
Als het aantal consumenten afneemt, dan heb je wel degelijk een probleem.
Rondleidingen etc. brengen geld in het laatje, maar bier-afzet ook.


MO

Wat een onzin. Ik ben het wel eens met bazje: hobbybrouwers zijn bepaald niet de beste klanten van een brouwerij. Ze weten het altijd beter en ze brouwen het liever zelf.

Hopmans

Wat kletsen jullie nou weer in godsnaam.
Lezen stelletje mis-communicatie-freaks!
EBC heeft het over consumenten in het algemeen, en niet specifiek over hobbybrouwers.
Kortom; geen onzin.

Leer een keertje lezen en interpreteren voordat je gaat posten dat iets onzin is!


JWVG

Nee hoor Hoppie, lees maar na: hij spreekt ons expliciet aan. Hobbybrouwers dus. Niet de mensen in het algemeen.

En het woordje 'onzin' niet gebruiken is inderdaad een goed voornemen  :brouwen:

 :degroeten: JW.

Hopmans

Citaat van: EBC op 24-09-2010  23:16 uIk vraag me toch af hoeveel van jullie regelmatig een kratje Schele Os tripel kochten...
Wij als afspiegeling van de consument in het algemeen zijnde natuurlijk.
Als één persoon op dit forum een kratje kocht, dan zouden er statistisch gezien een meervoud
daarvan verkocht worden met een bepaalde vermenigvuldigingsfactor.

Citeermaar eerlijk is eerlijk, ik heb nog niks gelezen van iemand die de bieren van de Maasland brouwerij gaat missen...een brouwerij kan niet bestaan van emoties.
Dat hoeft dus niet per se dit forum te zijn.
Dat kan ook de krant of een ander nieuwsforum zijn.


JWVG

Hmmm... jouw exegese is wel erg aardig voor Jasper. Nou ja, laten we het daar dan maar op houden  :).

 :degroeten: JW

MO

Jemig wat is die Hopmans serieus overdag. 's Nachts de lolligste, maar een geintje gaat er nuchter niet in.

Oscar

Citaat van: MO op 04-10-2010  20:31 u's Nachts de lolligste, maar een geintje gaat er nuchter niet in.

't is maandag he... ;D ;D ;D

Hopmans

Citaat van: bazje op 04-10-2010  13:41 uWat een onzin !
Eindigt met een uitroepteken.

CiteerAls je als brouwerij moet overleven van een paar consumerende hobbybrouwers heb je vanaf het begin al een probleem!
Deze ook.

CiteerAls je als brouwmeester al 15 jaar kunt brouwen, is het waarschijnlijk ook al 15 jaar lang verkocht!
En als klap op de vuurpijl eindigt deze zin ook met een uitroepteken.

Wie is hier nu chagrijnig?




EBC

Tsjongejongejonge (dit schijnt een zeer Nederlandse uitroep te zijn...)
Eigenlijk wil ik hier helemaal niet op ingaan. Maar zoveel posts over onzin, daar moet ik aan bijdragen, daar ben ik dol op.

Zal ik het nog maar weer eens anders verwoorden, lezen blijkt moeilijk.

Als Westmalle ermee stopt, dan ga ik de tripel missen.
Als Rochefort ermee stopt, dan zullen velen het bier missen.
Als Duvel niet meer wordt gebrouwen, dan onstaan er serieuze problemen op Belgische zondagen, wanneer de mensen een toertje gaan doen.

Niemand heb ik horen zeggen dat ze de bieren van Maasland zullen missen. Dát bedoel ik. En dat vind ik nu juist jammer. Kennelijk is het Frans niet gelukt om bieren te (blijven) brouwen die bestaansrecht hebben.

Alle medeleven is prima, er ligt hier groot menselijk leed. Maar zonder uiting van het gemis van het bier, vond ik het behoorlijk op gepapegaai gaan lijken. Excuses dat ik daarop gereageerd heb.

Jacques

Citaat van: JWVG op 04-10-2010  17:20 uEn het woordje 'onzin' niet gebruiken is inderdaad een goed voornemen  :brouwen:

Volkomen mee eens. Door te reageren met onzin diskwalificeer je een bijdrage aan het forum. Het kan natuurlijk voorkomen dat je het absoluut niet eens bent met een ingenomen standpunt maar dat is heel wat anders dan een standpunt als onzin te bestempelen.

Herman

Citaat van: EBC op 04-10-2010  22:04 uNiemand heb ik horen zeggen dat ze de bieren van Maasland zullen missen. Dát bedoel ik. En dat vind ik nu juist jammer. Kennelijk is het Frans niet gelukt om bieren te (blijven) brouwen die bestaansrecht hebben.

Alle medeleven is prima, er ligt hier groot menselijk leed. Maar zonder uiting van het gemis van het bier, vond ik het behoorlijk op gepapegaai gaan lijken. Excuses dat ik daarop gereageerd heb.
Eerlijk gezegd mis ik het bier ook niet, maar ik heb er in het verleden wel degelijk van genoten. Toen (jaren 90) was dit een van mijn favorieten, geen zuurtje te bekennen. Het zuurtje van de gist (?) heeft nadien de overhand gekregen (of de gist is in de tussentijd veranderd). Ik bedoel dit niet als schop na, laat dat duidelijk zijn.

Eigenlijk miste ik het bier dus al een poosje, maar dat geldt ook voor bieren van het Ij....

Aan de poort vond ik het bier wel prima te drinken.

RobinB

Ik mis het bier niet in de zin dat ik het toch al slecht kon krijgen en het daardoor slechts een enkele keer geproefd heb. Net zo min zal ik op die manier de bieren van de molen, mommeriete, caracole of welke willekeurige kleine Nederlandse of Belgische brouwer of van elders missen.

Dat staat mijns inziens los van het feit dat Frans de hobbybrouw-wereld wel degelijk een warm hart toedraagt/draagde?
Dat zo iemand het dan niet redt, is een gemis voor de hobbybrouwers.

Adrie

Citaat van: JWVG op 04-10-2010  17:20 uEn het woordje 'onzin' niet gebruiken is inderdaad een goed voornemen  :brouwen:

Jammer. Het zijn leuke boeken om voor te lezen voor het slapen gaan.  ;)



Brouwvat

Ik kreeg gisteren een e-mail van een oud klasgenoot, met een nieuwsbericht van Maasland brouwerij bankroet is.
Ik wou het eerst niet geloven, maar helaas bleek het toch waar te zijn..
Ik heb er erg van geschokken en had dit totaal niet verwacht.

Ik heb Frans in augustus nog gesproken op het Burg Bieren festival in Ermelo.
Frans mocht je dit lezen, veel sterkte en hopelijk pik je de draad weer snel op.
Nederland moet een aantal zeer goede bieren en een vertegenwoordiger voor het Nederlandse speciaal bier en kleine brouwerijen missen.
Maar natuurlijk ook de hulp aan hobbybrouwers, zal een groot gemis worden.

Frans en famillie het ga jullie goed en hopelijk kom ik jullie nog ene keer tegen.

Groetjes Gerco Voorsluijs.
Ex hobbybrouwer.
En speciaal bier drinker.

Oscar

Citaat van: Brouwvat op 13-10-2010  21:24 uen had dit totaal niet verwacht.

Ik gun dit natuurlijk niemand en vindt inderdaad dat Frans een van de weinigen is/was die hobbybrouwend Nederland een warm hart toedroeg. Maar om nu te zeggen dat je dit niet had verwacht gaat me ook wat ver. Toen ik het las verbaasde mij het eerlijk gezegd niet. Ik heb mij in het verleden al enkele keren afgevraagd hoe zo'n brouwerij kon bestaan.

Laten we eerlijk zijn : Als je als brouwerij wilt blijven bestaan dien je toch enigszins een constante kwaliteit te leveren en ik heb over deze brouwerij in het verleden van meerdere partijen gehoord dat de kwaliteit zeer wisselend was van goed tot verzuurde batches... Als brouwerij kun je dit soort "schadeposten" niet tot in den eeuwigheid lijden, er moet wel geld verdiend worden en niet weggegooid, dat is funest voor een brouwerij.


JWVG

Citaat van: Oscar op 13-10-2010  21:38 uMaar om nu te zeggen dat je dit niet had verwacht gaat me ook wat ver.

Ik vind het niet zo fraai om dit zo uit breed uit te meten in deze draad, Oscar. Er is een tijd en plaats (en medium) voor alles. En met alle respect: jij kunt echt niets zeggen over wat Gerco wel of niet heeft verwacht.

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: JWVG op 13-10-2010  22:19 ujij kunt echt niets zeggen over wat Gerco wel of niet heeft verwacht.

Klopt, en dat was ook niet de insteek...

Edgar

JW, over tijd en plaats gesproken, pragmatisch gesproken dan, Oscar in het openbaar ergens op wijzen heeft zelden effect, behalve dan een bordkoppige reactie als boven. Fijne vent verder hoor!
En voor het nageslacht: ik kon het niet meer met je eens zijn.

Brouwvat

De berichten die ik gelezen heb op diverse sites, dat de kwaliteit niet constant was van de bieren van de Maasland verbaasde me achteraf nogal.
Ik heb in 1999 begonnen met een stage bij de Maasland en kwam tot 2008 vrij vaak, bij Frans en Maasland thuisbrouw genootschap over de vloer.
Ik ben na 2007, niet meer op de Kantsingel geweest, i.v.m. een verhuizing op me zelf en me vuurwerkhobby, die nog drukker is geworden dan/na me thuisbrouw/bier hobby.

In die dria/vier jaar kan het het natuurlijk erg veranderd zijn bij de Maasland.
Dus kan er eigenlijk niet echt over oordelen.
Moet wel zeggen, dat er zeer spijtig is, want als je niet constante kwaliteit kan leveren, haken mensen af.
Maar ik kan daarover niet oordelen, want ik kan er niet over meepraten.

Trouwens iets heel anders, wat is er met Johan gebeurd.
Wat is de reden dat hij weg is gegaan, met zijn zaak.
(@ moderators, mocht het ongepast zijn, haal het Johan verhaal dan maar weg.)

Groet Gerco.

Menno

Martin,

Is er al wat meer bekend m.b.t. Frans en de brouwerij? En hoe gaat het nu verder met de MTG-Oss?

Menno

MO

Weer een korte reactie van mijn kant. Frans is gestopt bij Maasland en zal elders wel emplooi vinden. Deze week wordt de Maaslandbrouwerij helemaal ontmanteld. Het is over.

DP

Citaat van: MO op 20-10-2010  11:23 uWeer een korte reactie van mijn kant. Frans is gestopt bij Maasland en zal elders wel emplooi vinden. Deze week wordt de Maaslandbrouwerij helemaal ontmanteld. Het is over.

Is er al meer nieuws over Frans? hoe gaat het momenteel met hem?

groet DP  :degroeten:

William

Ik zag vandaag op LinkedIn dat hij per 1 december bij een bedrijf werkt dat actief is in sappen, vruchten en purees.

Dat klinkt goed!

Oscar

Citaat van: William op 08-12-2010  22:02 uIk zag vandaag op LinkedIn dat hij per 1 december bij een bedrijf werkt dat actief is in sappen, vruchten en purees.

De Sappige Oss? Gepureerde Oss?  ;D ;D Geen bier meer dus... in ieder geval werk... :)

Brouwvat

Citaat van: Oscar op 08-12-2010  23:09 uDe Sappige Oss? Gepureerde Oss?  ;D ;D Geen bier meer dus... in ieder geval werk... :)

Schulp in Breukelen?

Hopmans


Oscar

Zojuist op facebook gelezen. Het schijnt dat er nog gistingtanks in de brouwerij stonden. Er zijn er een paar gejat. 3 HL tanks en een 10 HL Tank... :duimonder:

Johannes

Die stop je ook eenvoudig in je fietstassen...  :o

Oscar

Ja, ik vond het ook al vreemd... Hoe steel je in vredesnaam zulke vergistingtanks  :weetniet:. Dat is nog een hele operatie

dennis

Citaat van: Oscar op 14-04-2011  09:15 uJa, ik vond het ook al vreemd..Hoe steel je in vredesnaam zulke vergistingtanks  :weetniet:. Dat is nog een hele operatie
Was er vorige zomer niet een complete stadsverwarming gestolen ergens in het oostblok? Kwamen ze aan het begin van de winter achter.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Oscar op 14-04-2011  09:15 uJa, ik vond het ook al vreemd..Hoe steel je in vredesnaam zulke vergistingtanks  :weetniet:. Dat is nog een hele operatie
Ja, ze hebben veel over voor zo'n lucratief XTC lab.

Jacques

Citaat van: Oscar op 14-04-2011  09:15 uJa, ik vond het ook al vreemd... Hoe steel je in vredesnaam zulke vergistingtanks  :weetniet:. Dat is nog een hele operatie

Ze zullen wel buiten hebben gestaan vermoed ik.

Ed-Arnhem

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 14-04-2011  16:59 uJa, ze hebben veel over voor zo'n lucratief XTC lab.

Hier heeft toch niemand aangekondigd in het groot te gaan brouwen?    :o

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.