Bier drinken uit fles

Gestart door WimvanKampenhout, 23-09-2010 12:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimvanKampenhout

Ik ben zojuist begonnen met mijn eerste brouwsel d.m.v. een compleet bierpakket. Nu moet mijn bier na de hoofdgisting nog 2 weken hergisten op de fles. Echter krijg je dan in de fles een gistsediment op de bodem, waardoor drinken uit de fles niet mogelijk of niet smakelijk is. Is er een manier om ervoor te zorgen dat ik mijn eigen brouwsel vanuit een fles kan gaan drinken? (Dus minder of geen gist in de fles) Ik heb een starterspakket van Brewferm met twee brouwemmers.

Mvg,

Wim

Ko

Hoi Wim,

Ik kan je alleen mijn bescheiden mening geven. Maar vind je het niet zonde om een bier waar je veel tijd en moeite in hebt gestopt uit een flesje te gaan drinken? Mijns insziens is het minstens zo leuk om te kijken hoe de schuimkraag zich ontwikkeld en hoe de kleur en geur is. Dit moet je allemaal missen als je uit een flesje drinkt. Voor een normaal pilsje vind ik dit zelf ook niet zo erg hoor, maar van een bier waarvan je waarschijnlijk wilt leren vind ik dit echt een tekortkoming. Daarnaast vind ik persoonlijk ook dat je bier uit een flesje niet zo goed kunt proeven...

Zoals ik al zei is dit mijn bescheiden mening en je moet zien wat je er mee doet. Een eenvoudige oplossing met weinig kosten om zonder hergisting op fles te kunnen bottelen weet ik eerlijk gezegd. niet.

Gr. Ko

Adrie

Ik ga mee met Ko. Een met zorg gebrouwen bier drink je niet uit de fles.

Dat gezegd hebbende: bier met hergisting heeft altijd een gistdepot in de fles. Niets aan te doen. Wat wel kan is bier op fust zetten, onder druk koolzuur toevoegen en dan vanuit het vat flessen vullen. Maar als je zoveel moeite doet, kun je net zo goed glazen volschenken.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 23-09-2010  12:47 uWat wel kan is bier op fust zetten, onder druk koolzuur toevoegen en dan vanuit het vat flessen vullen.

Moet dat vullen middels een drukpistool, of kan dat ook op de normale manier middels kou?
Het is wel een keer leuk om pils op die manier te bottelen voor een verjaardag of zo.


rumour

Na verloop van tijd pakt het gistsediment zich wel samen op de bodem en zal deze met schenken keurig op z'n plaats blijven. En een beetje gist kan de smaak ook positief beïnvloeden ben ik achter gekomen.

Als je koolzuur zonder hergisting wilt hebben zul je de weg van Adrie op moeten. Maar dan zal je ervoor kiezen om niet te bottelen, maar te tappen uit het fust.

Adrie

Citaat van: Hopmans op 23-09-2010  15:05 uMoet dat vullen middels een drukpistool, of kan dat ook op de normale manier middels kou?
Het is wel een keer leuk om pils op die manier te bottelen voor een verjaardag of zo.

Dat hangt er vanaf hoe lang je het bier wilt bewaren. Regelmatig tap ik voor een clubavond een anderhalve liter frisdrankfles vol om een paar uur later te schenken. Dat gaat prima, je verliest alleen iets koolzuur, maar de smaak blijft die paar uur goed.

Wil je een bier langer bewaren, dan moet je je flessen afvullen zonder dat er zuurstof bij komt.

Caspar

Je kan een zogenaamde "beergun" aanschaffen zoals Hoppie aangeeft, zo kan je kraakheldere pilsjes bottelen. Maar ik denk niet dat Wim om deze reden zou willen investeren in fusten, CO2 apparatuur, speciale vulsystemen. Ik hebtijdens een BBQ thuis ook  ook wel eens een Pale Ale of IPA uit het flesje gedronken omdat ik een vette bek had en boven de rookpluim hing, die gist neem ik voor lief ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.