Capaciteit dompelkoeler

Gestart door Nils, 22-09-2010 17:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nils

Ik heb deze week een dompelkoeler in elkaar "gebogen" van 5 meter koper.
Nu vraag ik me af of deze koeler wel voldoende capaciteit op zal leveren om max 10 liter wort te koelen.

En ja, ik begrijp dat ik daar wel achter kom wanneer ik er voor de eerste keer gebruik van ga maken maar ik vroeg me af of jullie me al vast een schot voor de boeg kunnen geven op grond van jullie ervaring.

Alvast bedankt.

Nils

Albertus

Die vijf meter lijkt mij wel genoeg.
Zelf gebruik ik vijftien meter voor 25 liter wort. Door een roerwerkje halveer ik de tijd die nodig is voor het koelen, maar noodzakelijk is dat niet.

Bert

janjansen

@Albertus,
Dat roerwerkje maakt me toch nieuwsgierig.
Is dat een roerwerk in een HERMS of zo, of gewoon in een simpele kookpan?

Edgar

Citaat van: Nils op 22-09-2010  17:10 uIk heb deze week een dompelkoeler in elkaar "gebogen" van 5 meter koper.
Nu vraag ik me af of deze koeler wel voldoende capaciteit op zal leveren om max 10 liter wort te koelen.

Meer dan genoeg, al hangt het van veel zaken af, zoals de dikte van die buis, de doorstroming, de werveling binnen de buis, de temperatuur van het water en vooral, of je ermee, of met het wort, beweegt.

Albertus

Citaat van: janjansen op 22-09-2010  18:15 u@Albertus,
Dat roerwerkje maakt me toch nieuwsgierig.
Is dat een roerwerk in een HERMS of zo, of gewoon in een simpele kookpan?

Het is een sloopmotortje uit een printer met een stukje alu-staf en daaraan een propellertje van rvs. Ook geschikt zijn de roerwerkjes uit de bekende Gamko-koelers.
Ik gebruik de koeler in mijn HERMS, maar dat kan net zo goed in een kookpan.
Werkt prima, 25 liter in 10 minuten naar 20 ºC.



Bert

De-Geert

5 meter is prima voor 10 L. 15-20 L gaat ook nog wel, maar dan houdt het niet over. Door je wordt flink te roeren etc. gaat het een stuk sneller.


janjansen

@Albertus,

ResTecP!
Ik zou zelf ook zoiets willen maken, graag je advies:

De situatie:
Het is bij mij altijd spitsuur zo rond de tijd dat er gekoeld gaat worden:
15 min voor einde kook het hopfilter erin, dan koelspiraal, vervolgens aromahopzak (en koriander en citroenzuur in geval van witbieren).

Tegen de tijd dat de koelspiraal z'n werk gaat doen zijn beide hopzakken eruitgehaald.
Uit de kookpan steken dan nog 3 koperen buizen, 2 van de koelspiraal en 1 van het hopfilter.

Dat buizengedoe zorgt ervoor dat ik de deksel niet sluitend op de pan krijg tijdens het koelen en dat bezorgt me dan weer veelsoortige stress in tijden van vliegenoverlast. (en 1 vlieg vind ik al overlast).

Ik los het doorgaans op door tijdens het koelen (plm. 20 minuten, koelspiraal van 10 m. op plm 25L wort) aluminiumfolie over de pan en in de ontstane kieren te proppen. Niet ideaal, maar wat mot je?

Nu mijn vraag:
hoe zou jij zo'n propellor (roermechanisme) (en op welk moment) in het kokende wortgebeuren plaatsen?
en hoe zou je dat technisch aanpakken?
In geval van een simpele keukenbierbrouw/potten-en-pannen-aangelegenheid dus, want ik neem aan dat jouw Herms een soort semi-gesloten circuit is of zo waar je geen last hebt van vliegen?

Albertus

Citaat van: janjansen op 22-09-2010  20:38 uNu mijn vraag:
hoe zou jij zo'n propellor (roermechanisme) (en op welk moment) in het kokende wortgebeuren plaatsen?
en hoe zou je dat technisch aanpakken?
In geval van een simpele keukenbierbrouw/potten-en-pannen-aangelegenheid dus, want ik neem aan dat jouw Herms een soort semi-gesloten circuit is of zo waar je geen last hebt van vliegen?

Bij het koelen is mijn kookvat ook (gedeeltelijk) open. De foto laat de situatie en de constructie (omgezet rvs plaat) zien.



De propeller zit opgenomen in de draagconstructie van de koelspiraal.



Het gistvat is tenslotte ook open, waarbij ik neteldoek als filter gebruik om eiwitten er uit te filteren.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.