Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dubbelglas in koelkast  (gelezen 7449 keer)

Offline janjansen

• Super lid
  • Land: nl
Dubbelglas in koelkast
« Gepost op: 29-08-2010 15:33 u »
Hallo, ik ga deze maand een dubbelglas raam in de koel/warmte/klimaatgistkast (hoe heet zo'n ding?) bouwen.
Althans dat is de bedoeling. Dubbelglas is gevonden op Marktplaats bij een aannemer die een hele lading dubbel glas overhad uit een verkeerde levering. Ik heb 2 raampjes op de kop getikt voor 4 eurie.
De grote wil ik dus gebruiken om door heen te loeren naar het vergist- en magneetroergebeuren zonder steeds de deur open te hoeven doen. Los van de aardigheid ansich van zo'n projekt, heb ik ook nog wel eens last van vliegjes, en die wil ik niet opsluiten met het goddelijke gerstenat als dat met 20 graden staat te pruttelen.

Er staat nu 25 L jongbier te vergisten in die kast,  volgende week nog eens 25 L. op de koek mikken (wordt dan de derde keer van 1 pack Wyeast= sowieso experimentje in progress), en dan gaat de slijptol in de deur.

Iemand ervaring met het installeren van een flink zware dubbelglasruit in een wat slappe koelkastdeur?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Walter

• Super lid
  • Land: be
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
Re: Dubbelglas in koelkast
« Reactie #1 Gepost op: 29-08-2010 16:43 u »
Veel ervaring heb ik zelf niet, maar ik heb wel de ruiten geplaatst met mijn schoonvader in mijn woning.

Eerst en vooral moet je je ervan vergewissen dat zo'n raam relatief zwaar is. Dus het frame waarop het moet rusten moet solide genoeg zijn. Wat je kan doen is een houten kader plaatsen in het uitgezaagde gat van de deur waar je raam net in past. Dit houten raamwerk moet volledig in de deur achter het plastic verdwijden want daaraan moet je het bevestigen. Hierna kan je je dubbel glas in dat raam plaatsen, aan beide kanten vastzetten met houten latjes en goed vastkitten met silicone om warmteverlies te vermijden MAAR je raam is niet zo efficient in isoleren als je koelkastdeur dus je gaat sowieso verlies hebben.

Ik zie trouwens ook dat de deur van de koelkast een ronde vorm heeft en niet gewoon vlak is. Je raam is wel vlak en dit kan de plaatsing nog moeilijker maken.

Ik neem aan dat je via dit raam gewoon naar je gisting wil kijken zonder de deur te openen, maar ik zou me toch eens afvragen of het sop de kool wel waard is. Voor hetzelfde geld doe je gewoon een schijnbaar goede koelkast stuk.

Offline Frenky

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-08-2010 17:31 u »
Zeg zomaar wat, maar een dubelglasraam uit een caravan??
Lijkt me makkelijker monteren dan een gewone raam,  als de dikte van de deur met de dikte wand caravan nagenoeg overeenkomt.
En lijkt me ook stuk lichter.

Maar iets anders. Condens?
Heb op verjaardagen een vrieskist gebruikt met een ut200  als thermostaat (koelkast van gemaakt). En dat geeft een hoop condens in je kist zo ook op je raam vrees ik waardoor je toch niets ziet.
Maar  zeker weten weet ik het niet.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-08-2010 18:10 u »
Ik heb ze niet zo vaak gesloopt maar dat soort deuren is meestal een laagje blik, isolatiemateriaal en plastic aan de binnenkant.

Zodra je er zo'n groot gat in maakt is alle stijfheid uit de deur weg.
Je moet dus wel een soort van 'kozijn' maken dat de stijfheid van de deur garandeert.

Leuke klus trouwens...

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-08-2010 20:30 u »
@Walter,
De koelkast komt bij de vuilstort vandaan. Ik wilde een verwarmbare gistkast bouwen (het was winter). De vuilstortbeheerder keek me ietwat bevreemd aan toen ik meldde dat ik wat kwam halen ipv brengen, maar hij liet me begaan. Bij thuiskomst bleek het ding nog  prima te koelen, daar had ik niet op gerekend. Geen idee waarom hij weggegooid is. Dat neemt allemaal niet weg dat het zonde is om hem te slopen. Ik ziet dat risico ook wel. Maar de uitdaging om het toch te proberen is me te groot.
Bedankt voor je tips, het sterkt me in mijn voornemen om er een houten frame omheen te maken.

Walter, ik heb nog wat waaibomenhout liggen, en zie er de sport wel van in om het allemaal zo goedkoop mogelijk in elkaar te fietsen, maarrrrr,  trekt dat vurenhout niet krom bij temperatuurschommelingen? Raad je aan om te investeren in een paar latjes mahonie/maranti of loopt dat wel los denk je?

@Frenky
caravanraam: nooit aan gedacht!
Maar ik heb nu dit ruitje, de maat bevalt me, ik hou het erbij.

Je condensverhaal biedt uitzicht op een serieuze problemen.
Hmm. Inbouwen van wat kleine ruitenwissers, van die dingen die op de koplampen van Volvo's zitten?    Of iets anders, hmm. . .    Opgeven is geen optie. Hmmm. Wat te doen.  Denken jullie verder mee? Dan wordt in deze draad wellicht eindelijk een moderne vernieuwende vervanger voor de ouderwetse ruitenwisser geboren. Kunnen we de rest van ons leven bier brouwen op Tahiti, en het drinken onder wuivende palmbomen. of zo. Ik krijg er nu echt zin in.

@SeekingBeer
Ja daar maak ik me ook zorgen om.
 Ik zit zelf te denken aan het bevestigen van een stuk of wat houten “spanten” zoals bij een boot, in die deur, om hem z’n stijfheid te geven. Wat denk je, kan dat werken?
Trouwens, het ruitje meet 65x25 cm, is 2,5 cm dik en weegt 4 kilo.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 29-08-2010 20:43 u »
Ja zoiets als de spanten in een boot is een goed idee, omdat de deur een beetje bol is kan je moeilijk wat metaalwerk aan de buitenkant plaatsen.
Gewoon met hout is wel zo simpel.

Als de kast later nog wel goed moet isoleren kan je misschien het isolatie materiaal laten zitten (of eruit halen en later gewoon wat piepschuim en foam en zo).

Geheel terzijde voor iedereen die meer dan 1 of 2 planken per jaar zaagt:

Bij de Aldi zijn houtzagen met 'Japanse vertanding' voor 10 €. Ze zijn 40 cm lang.
Ik weet niet of deze vertanding die van de Japanse trekzagen zijn, maar ik heb vanmiddag met de hand 2 meter vurenhout gezaagd van 28 mm dik.
Zelden zo snel erdoor geraust.

(Jap trekzagen zagen ook met de trek, daarom gaan ze echt sneller of zo je wilt, met minder moeite.)

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 29-08-2010 20:57 u »
Goeie tip van die zagen! Die moet ik ook hebben.

*krabbelt op boodschappenlijst*

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 29-08-2010 21:21 u »
Ja je weet niet wat je ziet, mijn zoon van 12 zag het ook direct: Wat gaat dat snel!

Als je nog nooit van Japanse zagen gehoord hebt en je zaagt af en toe toch wat maar je baalt van de herrie van de machines of zo, bij Baptist verkopen ze dat spul ook online:

http://www.baptist.nl/webwinkel_houtbewerkers.asp?gid=3

Aan de prijzen bij Baptist zie je dat de aanbieding van de Aldi erg goed is: 40 cm van dat spul voor 10 Euro.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-08-2010 21:48 u »
@SeekingBeer
12!
Die van mij wordt over een maand 5.
Hij is gek op zagen: stuk hout in de bankschroef en helemaal loooos gaan met een ijzerzaagje.

Ook een prima hulp bij het schroten trouwens. Oeps, offtopic. . .

Online Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #9 Gepost op: 30-08-2010 09:21 u »
Je condensverhaal biedt uitzicht op een serieuze problemen.

Over condens hoef je je volgens mij geen zorgen te maken. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten (de kast) is daarvoor niet groot genoeg. Een dubbelglasruit van keuken of badkamer, waar het vochtig is, beslaat ook niet, tenzij het dertig graden vriest.

Bert

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #10 Gepost op: 30-08-2010 12:37 u »
Beslaan van dubbel glas heeft ook te maken met vocht.
Dit is te berekenen met luchttemperatuur, oppervlakte temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid,
maar hoe dat moet :weetniet:
Ik heb gewoon een tabel,... ergens :D

groet Jelle

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #11 Gepost op: 30-08-2010 19:20 u »
Walter, ik heb nog wat waaibomenhout liggen, en zie er de sport wel van in om het allemaal zo goedkoop mogelijk in elkaar te fietsen, maarrrrr,  trekt dat vurenhout niet krom bij temperatuurschommelingen? Raad je aan om te investeren in een paar latjes mahonie/maranti of loopt dat wel los denk je?

sowieso met meranti werken, of een andere hardhoutsoort. Indien je aan een frees kan raken kan je de vorm van je raam ook in het kader uitfrezen zodat het er mooi inpast. Dan hoeft het nog enkel vastgekit met silicone en een sluitlatje ertegenaan.

Maar zeker niet met vurenhout gaan werken  ;)

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-08-2010 20:53 u »
@Albertus
Over condens hoef je je volgens mij geen zorgen te maken. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten (de kast) is daarvoor niet groot genoeg. Een dubbelglasruit van keuken of badkamer, waar het vochtig is, beslaat ook niet, tenzij het dertig graden vriest.

Bert

Klinkt goed en logisch Bert!
Ik voel hier een duw in de rug om door te gaan.

Beslaan van dubbel glas heeft ook te maken met vocht.
Dit is te berekenen met luchttemperatuur, oppervlakte temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid,
maar hoe dat moet :weetniet:
Ik heb gewoon een tabel,... ergens :D

groet Jelle
@Jelle
Dank voor je advies, alleen . . .  ik ben een behoorlijke oen met berekeningen. Doe veel uit de losse pols en pas dan wat aan, zo onderweg. Zo bereik ik in de regel ook mijn begin SG. Beetje spoelen, beetje mikken op een gewenste hoeveelheid bier, beetje water d'rbij (a 78graden, aangezuurd, ja dat dan weer wel), jodiumproef dan weer niet. . .
Ik heb ergens een Binas-boekje liggen, maar ik ga het zeker niet opzoeken voor deze gelegenheid (sprak de dwaas en rende fluitend de rampspoed tegemoet).

sowieso met meranti werken, of een andere hardhoutsoort. Indien je aan een frees kan raken kan je de vorm van je raam ook in het kader uitfrezen zodat het er mooi inpast. Dan hoeft het nog enkel vastgekit met silicone en een sluitlatje ertegenaan.

Maar zeker niet met vurenhout gaan werken  ;)
@Walter,
Dat neem ik helemaal ter harte. Die paar hardhouten latjes zullen me de kop niet kosten. Een bovenfrees heb ik wel.

@ jullie allen, ik heb nog een tweede ruitje, ook dubbelglas(hartstikke nieuw) liggen. Het is kleiner van formaat. Mochten jullie een soortgelijk experiment met je koel/gistkast aan willen gaan: ik stuur het je op tegen verzendkosten.    enne . . . dank voor jullie reaktie.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 17-09-2010 20:06 u »
Ennnn, even afmaken dit verhaal.
begonnen met een knappe koelkast van de sloop en een dubbelglas raampje.

eerst een hardhouten frame gemaakt (met dank aan advies van Walter)

Daarna een gat gemaakt aan de binnenzijde van de deur (met dank aan slijptol)

Daarna alle gaten en kieren m.b.v epoxylijm dichtgegoten.
sierlatje erop.

Dank voor alle adviezen,
groet,
JJ

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 17-09-2010 20:44 u »
Ziet er wel gaaf uit !!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 17-09-2010 20:57 u »
Zeg maar gerust super!

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #16 Gepost op: 17-09-2010 21:01 u »
Sjiek zeg. Erg mooi.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 18-09-2010 14:07 u »
Prachtig! Nu enkel nog verlichten met blauwe leds :)

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 18-09-2010 14:35 u »
@Edgar
Yep.
zo'n opplakdingetje van de gamma.

*nog van plan is schakelaar BUITEN koelkast te plaatsen, ooit*

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 18-09-2010 22:57 u »
Ja ziet er goed uit! En met zo'n groot kozijn blijft de deur stevig genoeg zo te zien.

Zie je wel: soms is een beetje vreemd idee best de moeite waard.

Ha ha. blauwe led verlichting...  ;D Kan je aan je buren laten zien hoe je bier moet brouwen...  ;D

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 19-09-2010 00:18 u »
@Seeking

Hmm, okee, ik geef het toe, het is een bezopen idee.

De deur is er raar genoeg alleen maar steviger op geworden.
en die ledjes, ach ja ...

groet,
JJ

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #21 Gepost op: 19-09-2010 11:41 u »
Mooi hoor!

Maar wel zorgen dat in de ruimte donker is, of er nog een luikje voor maken  :idea:, want bier houdt niet van licht.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #22 Gepost op: 19-09-2010 13:52 u »
Luxaflex er voor hangen. ;D

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 27-09-2010 21:17 u »
Ja Jasper, dat is nog eens bling he?

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #24 Gepost op: 27-09-2010 21:24 u »
Ja Jasper, dat is nog eens bling he?

Zeker weten!

Ik heb zoiets om te verwarmen in retro  ;D.

Tags: