Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verschillen fust en fles  (gelezen 16760 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Verschillen fust en fles
« Reactie #50 Gepost op: 10-03-2020 13:51 u »
Hetzelfde verschil proef je, misschien in mindere mate, tussen bier dat gebotteld is in flesjes van 33 of 75 cl. Het bier in de grotere flessen smaakt toch altijd wat anders en zachter.
Dan zou het toch oxidatie moeten zijn, maar dan verwacht je ook dat het verschil in de loop van de tijd groter moet worden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #51 Gepost op: 10-03-2020 13:59 u »
Dan zou het toch oxidatie moeten zijn, maar dan verwacht je ook dat het verschil in de loop van de tijd groter moet worden.
IK denk niet dat het door oxidatie komt, je proeft het ook bij bier van brouwers die op tegendruk afvullen. (Duvel, Westmalle...)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 10-03-2020 16:10 u »
IK denk niet dat het door oxidatie komt, je proeft het ook bij bier van brouwers die op tegendruk afvullen. (Duvel, Westmalle...)
Oxidatie kan dan nog steeds via de afsluitrand van de dopjes. Als het geen oxidatie is, wat blijft er dan nog over als verklaring? 

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 10-03-2020 16:24 u »
Mijn gevoel wijst toch richting koolzuurgas. Heb je het fles- en fustbier al eens naast mekaar gezet en gekeken naar de hoeveelheid en grootte van de belletjes? Door tappen verlies je denk ik inderdaad meer CO2 dan door voorzichtig inschenken. Misschien gebeurt de saturatie anders in grotere volumes?
Een pils van het vat is altijd zachter dan een pils op fles of blik. En daar is geen vergisting want gepasteuriseerd.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #54 Gepost op: 10-03-2020 17:48 u »
Naar mijn mening zijn donkere en zoetere bieren beter op fles. Lichte en drogere bieren veel beter op fust.
Dit was  me ook opgevallen. Het negatieve smaakverschil verschil bij licht droger bier gooide ik op nagisten op fles waarbij er meer bezinksel is dan bij geforceerd carboniseren op keg . Ik hevel onder koolzuurdruk van Fermentasaurus naar keg die van tevoren voorzien is van koolzuur. Ik zal ter vergelijking ook eens nagisten op keg en geforceerd carboniseren op fles. Een beetje droger zoet bier door nagisten op fles valt minder op.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 10-03-2020 19:27 u »
Bij mij is er ook op fust dezelfde nagisting als op fles met precies dezelfde hoeveelheid bottelsuiker. dus het is echt het verschil tussen getapt bier van fust en fles wat het hem doet.

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #56 Gepost op: 10-03-2020 22:11 u »
ik bottel op fust met 3 gram p/ltr. en op fles 6 gram per liter. toch ervaar ik ook een duidelijk verschil. ik heb tot nu toe alleen ondergistende bieren op fust gehad, maar dit zijn wel de bieren waarin zulke verschillen meteen opvallen.
dat het met de hoeveelheid koolzuur te maken heeft zou kunnen.
toch denk ik dat zuurstofinslag tijdens het bottelen en de zuurstof opgesloten onder de kroonkurk de boosdoener zijn en voor oxidatie zorgen. normaal zou je dit niet opmerken maar doordat er een referentie bier op fust is proef je het verschil.
daarbij komt, hoe groter de flessen, hoe minder je het lijkt te proeven. waarom zou dit zijn? toch de kopruimte t.o.v. hoeveelheid bier?
of is groter verpakt gewoon beter?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 11-03-2020 17:46 u »
als ik het schuim proef van een getapt bier dan is dat heel zwaar blijvend schuim en smaakt erg bitter (vooral harde wrange bitterheid) en het bier veel minder bitter en daardoor zachter. Als het schuim is ingezakt smaakt het bier ook weer bitterder heb ik gemerkt. Het zou dus misschien kunnen zijn dat tijdens het tappen het schuim veel bitterheid meeneemt waardoor het bier veel zachter smaakt. 

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 11-03-2020 18:59 u »
Interessant. Schuim is natuurlijk vooral bier, maar misschien spelen eiwitten een rol in de bitterheidebeleving? En heeft ook hier zuurstof een invloed?

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #59 Gepost op: 11-03-2020 21:59 u »
als ik het schuim proef van een getapt bier dan is dat heel zwaar blijvend schuim en smaakt erg bitter (vooral harde wrange bitterheid) en het bier veel minder bitter en daardoor zachter. Als het schuim is ingezakt smaakt het bier ook weer bitterder heb ik gemerkt. Het zou dus misschien kunnen zijn dat tijdens het tappen het schuim veel bitterheid meeneemt waardoor het bier veel zachter smaakt.
Ik ervaar bij tappen een goede balans in geur, smaak van schuim en het bier bij tappen. Jouw ervaring deel ik niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 12-03-2020 17:26 u »
In mijn geval is dat niet van toepassing. Beiden gebotteld vanuit dezelfde bottelemmer met bottelsuiker gemengd. Wat wel kan zijn is dat bij het tappen meer koolzuur vrijkomt wat misschien een soort uitwassende werking heeft op smaakjes en die meeneemt in de bellen of wat zachter overkomt in het glas. Maar ik proefde duidelijk ook verschil in bitterheid en en specifieke stoffen die de gist aanmaakt zoals kruidig, peperig etc.

Bij het biermuseum in het Belgische Bocholt heb ik een paar keer een proeverij meegemaakt waarbij een bier op twee verschillende manieren getapt werd. Het ging dus om bier uit hetzelfde vat. De wijze van tappen maakte een groot verschil voor de smaakbeleving. Het bier dat meer koolzuur bevatte kwam wat harder over, maar door het hogere koolzuurgehalte kwamen er ook meer smaken uit het bier.

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #61 Gepost op: 12-03-2020 21:06 u »
Het heeft dus o.a. te maken met hoeveelheid koolzuur in het bier en de manier van uitschenken.
Zou een bier met minder of meer koolzuur ook anders rijpen en daardoor iets anders gaan smaken?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #62 Gepost op: 12-03-2020 21:53 u »
Het heeft dus o.a. te maken met hoeveelheid koolzuur in het bier en de manier van uitschenken.
Zou een bier met minder of meer koolzuur ook anders rijpen en daardoor iets anders gaan smaken?
Koolzuur werkt prikkelend op de tong, dus als er meer of minder van is zul je dat effect zeker merken. Maar dat is een momentaan effect. Dat staat natuurlijk los van wat daarvoor gebeurt in fust of flesjes.

Offline Duuuf

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 15-03-2020 21:52 u »
Even een vraagje tussendoor, als jullie het over fust hebben, bedoelen jullie dan die 5 liter vaatjes of de "gewone" 50 liter vaten?

(die 5 liter dingen vind ik wel interessant. Om bier in te kopen is veel te duur maar voor je eigen brouwsels is het wel een stuk minder werk en compacter opbergen)

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 16-03-2020 20:44 u »
Even een vraagje tussendoor, als jullie het over fust hebben, bedoelen jullie dan die 5 liter vaatjes of de "gewone" 50 liter vaten?

(die 5 liter dingen vind ik wel interessant. Om bier in te kopen is veel te duur maar voor je eigen brouwsels is het wel een stuk minder werk en compacter opbergen)

Ik gebruik soda kegs van 19 liter of dolium's van 20 liter en dan meestal om bier in af te vullen voor speciale gelegenheden. Ik vind de meeste kleine vaatjes in verhouding erg kostbaar om er meerdere van te kopen, dus dan maar 7 5cl flessen. En als je meerdere soorten bier op voorraad hebt en van afwisseling houdt is een bier op fles toch ook handiger :proost:
Maar zoals gezegd vind ik hetzelfde bier uit een fust lekkerder smaken dan uit de fles.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #65 Gepost op: 16-03-2020 21:18 u »
In mijn geval ook sodakegs 19 L, maar ik verwacht hetzelfde effect voor grotere fusten. Of het voor 5 liter ook geldt weet ik niet. Dat hangt af van de exacte oorzaak en daar zijn we dus nog niet uit.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #66 Gepost op: 16-03-2020 21:45 u »
Ik vind een getapt bier altijd lekkerder dan bier uit fles.

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #67 Gepost op: 16-03-2020 21:57 u »
Koolzuur werkt prikkelend op de tong, dus als er meer of minder van is zul je dat effect zeker merken. Maar dat is een momentaan effect. Dat staat natuurlijk los van wat daarvoor gebeurt in fust of flesjes.
Volgens mij heeft het ook met het rijpingsproces te maken dat schijnbaar anders verloopt in een groot fust dan in een kleine fles. Het verschil dat ik waarneem kan ik niet alleen door de hoeveelheid koolzuur of manier van uitschenken verklaren.
ik gebruik nu ook de zuurstof absorberende doppen om te zien of dit het verschil tussen fust en fles kleiner gaat maken. Ik weet zeker dat het ook iets met oxidatie te maken heeft.