Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Verschillen fust en fles  (gelezen 16763 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Verschillen fust en fles
« Gepost op: 22-09-2010 16:08 u »
Laatst dronk ik naast elkaar het laatste glas uit het fust en het laatste flesje van de Stoere Kruier, een robuust porter. Het bier was op 14 maart gebrouwen. De verschillen waren enorm.

Ondanks dat zij al die tijd in dezelfde koeling hebben gestaan, smaakte de fustversie veel zachter en uitgebalanceerder. De flessenversie was duidelijk bitterder, droppiger en wat harder. De fustversie was meer chocolade-achtig en fruitig. Vooral het verschil in bitterheid vond ik opmerkelijk en die kan ik ook niet verklaren. De fustversie was veel lekkerder dan de flessenversie. Gelukkig.

Hebben meer mensen een soortgelijke ervaring? Hebben jullie verklaringen voor het verschil in bitterheid?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Re: Verschillen fust en fles
« Reactie #1 Gepost op: 22-09-2010 16:21 u »
Zat er een verschil in hoeveelheid gist in de glazen?  Ik heb het idee dat dat nogal eens verschil kan betekenen tussen verschillende uitgeschonken flesjes, als mijn theorie klopt zou je fust versie minder gist moeten hebben gehad.

In het verlengde hiervan: ik zou ook wel eens vanuit fust een paar flesjes willen bottelen om die een half jaar naast een nagegist flesje te proeven.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 22-09-2010 16:47 u »
Ik vind bieren uit grotere flessen vaak al ronder en zachter smaken... zou eigenlijk niet weten waarom dit is :weetniet: .

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-09-2010 17:02 u »
Zat er een verschil in hoeveelheid gist in de glazen?

Nee, niet dat ik heb kunnen zien in ieder geval.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 22-09-2010 17:18 u »
dit effect heb ik ook al meerdere malen gemerkt. fustenbier smaakt gewoon frisser en lekkerder. Ik heb er ook over nalopen denken maar kan het niet verklaren.
HansH

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 22-09-2010 17:44 u »
Een groot verschil tussen fust en fles is natuurlijk de hoeveelheid opgelost CO2. Normaal bottel je een fust met ongeveer de helft van de bottelsuiker van een fles.
Die CO2 heeft van zichzelf al smaak. Bovendien zal het op je tong in gasvorm overgaan, hetgeen het contact van andere stoffen met smaakpapillen zal verminderen of toch de smaakbeleving kan veranderen. Dat verdampen voel je ook gewoon. Dus hoe meer CO2, hoe groter dat effect.
Minder CO2 proeft 'rustiger' en smaakt zachter en verfijnder.

Het verschil tussen kleine fles en grote fles heb ik ook nooit echt kunnen begrijpen. Nu heb ik nog geen blind proef gedaan tussen twee flessoorten...

Het lijkt dat de veroudering in grotere hoeveelheden minder snel verloopt. Dat is nog eens een extra verschil tussen fust en fles. Bij wijnen is dit ook een bekend verschijnsel. Ik meen dat het te maken heeft met het reductieproces (dus niet oxidatie, want veel zuurstof is niet aanwezig, en als het er al was, dan was die hoeveelheid verhoudingsgewijs ongeveer gelijk). Hoe reductie precies werkt moet ik dan weer op opzoeken.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #6 Gepost op: 22-09-2010 18:36 u »
Ha Jasper,

dat weet ik niet hoor, van die reductie. Je kunt niets reduceren zonder tegelijk iets te oxideren (bij de 1 komt er een electron bij, en bij de ander gaat er eentje af), en voor oxideren heb je niet per se zuurstof nodig... Dit gaat mij, en jou ook volgens mij, boven de pet. Neemt niet weg dat het effect er inderdaad lijkt te zijn!

:degroeten: JW.

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #7 Gepost op: 22-09-2010 18:48 u »
Laatst dronk ik naast elkaar het laatste glas uit het fust en het laatste flesje van de Stoere Kruier, een robuust porter. Het bier was op 14 maart gebrouwen. De verschillen waren enorm.

Ondanks dat zij al die tijd in dezelfde koeling hebben gestaan, smaakte de fustversie veel zachter en uitgebalanceerder. De flessenversie was duidelijk bitterder, droppiger en wat harder. De fustversie was meer chocolade-achtig en fruitig. Vooral het verschil in bitterheid vond ik opmerkelijk en die kan ik ook niet verklaren. De fustversie was veel lekkerder dan de flessenversie. Gelukkig.

Hebben meer mensen een soortgelijke ervaring? Hebben jullie verklaringen voor het verschil in bitterheid?
kan het ook te maken hebben met de hoeveelheid koolzuurgas in het bier.
wanneer dat anders is is de smaak ook anders.

Groet Jelle

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 22-09-2010 18:50 u »
Ik heb het verschil wel geproefd.
We hebben geŽxperimenteerd met kleine en grote flessen.
Het bier in een grote fles is sneller rijp als bier in een kleine fles.
Dat heeft niets met oxidatie te maken denk ik.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #9 Gepost op: 22-09-2010 19:46 u »
Adrie, je fustbier is mogelijk geforceerd van koolzuur voorzien en de fles is hergist op fles neem ik aan.

Mogelijk is het bier nog iets verder doorgegist waardoor je op fles meer koolzuur krijgt en op het fust niet want daar regel je de druk.

Wel interessant, zeker omdat ze bij jou in dezelfde koelkast bewaart zijn.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 22-09-2010 19:51 u »
Ik heb het verschil wel geproefd.
We hebben geŽxperimenteerd met kleine en grote flessen.

Juist, dat was deze proeverij:

Het verschil tussen de kleine fles (0,25 l) en de grootste fles (9 of 15 liter  :weetniet:) was enorm! Terwijl natuurlijk in alle flessen evenveel koolzuur zat. Een dergelijk verschil is natuurlijk hetzelfde als op fles  versus fust.  De ontwikkeling van het bier hangt dus ook samen met het volume waarin het gebotteld is. Tsja verklaar het maar  :weetniet:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 22-09-2010 20:27 u »
Dat heeft niets met oxidatie te maken denk ik.

Of dat eerste waar is weet ik niet, maar kleine fles of grote fles heeft natuurlijk wel invloed op de mate van (bottel-) oxidatie. Hoe kleiner de fles, hoe groter de relatieve zuurstofinbreng.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 22-09-2010 20:37 u »
Een groot verschil tussen fust en fles is natuurlijk de hoeveelheid opgelost CO2. Normaal bottel je een fust met ongeveer de helft van de bottelsuiker van een fles.
Die CO2 heeft van zichzelf al smaak. Bovendien zal het op je tong in gasvorm overgaan, hetgeen het contact van andere stoffen met smaakpapillen zal verminderen of toch de smaakbeleving kan veranderen. Dat verdampen voel je ook gewoon. Dus hoe meer CO2, hoe groter dat effect.
Minder CO2 proeft 'rustiger' en smaakt zachter en verfijnder.

Dat verschil ken ik, Jasper. De flessenvariant was laag gecarboniseerd en had misschien maar ietsje meer CO2. Naar mijn idee niet genoeg om het grote verschil te verklaren.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #13 Gepost op: 22-09-2010 20:38 u »

In mijn ervaring is dat juist andersom.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 22-09-2010 20:47 u »
Ha Jasper,

dat weet ik niet hoor, van die reductie. Je kunt niets reduceren zonder tegelijk iets te oxideren (bij de 1 komt er een electron bij, en bij de ander gaat er eentje af), en voor oxideren heb je niet per se zuurstof nodig... Dit gaat mij, en jou ook volgens mij, boven de pet. Neemt niet weg dat het effect er inderdaad lijkt te zijn!

Google jij maar eens op wijn + rijping + reductie of zoiets, dan vind je het wel.
Wijnen op vat verouderen vooral door oxidatie, wijnen in fles door reductie. Klassiek voorbeeld is natuurlijk het verschil tussen tawny en ruby port, en dan met name colheita en vintage.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #15 Gepost op: 22-09-2010 20:56 u »
Punt wat JW maakt (en heeft) is dat waar iets gereduceerd wordt, er ook altijd iets ge-oxideerd wordt en vice versa, daarom worden het redox-reacties genoemd. De een is gekoppeld aan de ander...

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 22-09-2010 21:08 u »
Google jij maar eens op wijn + rijping + reductie of zoiets, dan vind je het wel.
Wijnen op vat verouderen vooral door oxidatie, wijnen in fles door reductie.

Dat komt doordat die vaten zuurstof doorlaten. Dat doen mijn fustjes niet, hoor.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 22-09-2010 23:15 u »
Mijn fustenbier bottel ik met dezelfde hoeveelheid bottelsuiker als de flesjes en toch smaakt de fust beter. Het is wel zo dat het schuim van een tapbier er anders uitziet dan van een flesje. Het is stabieler. Misschien heeft het ook daar mee te maken.
HansH

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 23-09-2010 09:35 u »
Punt wat JW maakt (en heeft) is dat waar iets gereduceerd wordt, er ook altijd iets ge-oxideerd wordt en vice versa, daarom worden het redox-reacties genoemd. De een is gekoppeld aan de ander...

Precies. Als iets geoxideerd wordt in de aanwezigheid van zuurstof, wordt de zuurstof gereduceerd. Als er geen zuurstof aanwezig is, moet er iets anders worden gereduceerd. Dat is gewoon zo. Maar verder claim ik geen kennis over wat hier aan de hand is. Vermoedelijk gebruiken ze die termen oxidatie en reductie niet in deze (op zich juiste) context in jouw links.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #19 Gepost op: 23-09-2010 10:50 u »
Weet je waar ik denk dat het mee te maken heeft...

Ik ben er van overtuigd dat hergisting op de fles meer negatieve smaakcomponenten met zich meebrengt omdat er door de zuurstof in de headspace gistgroei ontstaat voordat de cellen suiker om gaan zetten in alcohol en CO2. Door bier te fustelen of te bottelen in grotere volumes is de verhouding zuurstof en headspace relatief gezien kleiner. Dit resulteert in minder gistgroei voordat de suiker wordt omgezet en een beter smaakprofiel.

In Weizens of Belgische bieren zijn deze extra nevenproducten misschien weer gewenst en smaakt het bier op fles beter dan op fust!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 23-09-2010 11:59 u »

Ik ben er van overtuigd dat hergisting op de fles meer negatieve smaakcomponenten met zich meebrengt omdat er door de zuurstof in de headspace gistgroei ontstaat voordat de cellen suiker om gaan zetten in alcohol en CO2. Door bier te fustelen of te bottelen in grotere volumes is de verhouding zuurstof en headspace relatief gezien kleiner. Dit resulteert in minder gistgroei voordat de suiker wordt omgezet en een beter smaakprofiel.

In Weizens of Belgische bieren zijn deze extra nevenproducten misschien weer gewenst en smaakt het bier op fles beter dan op fust!

Dit klink heel logisch en aannemelijk.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #21 Gepost op: 23-09-2010 13:06 u »

Volgens mij is de hoeveelheid headspace relatief gelijk in de verschillende formaten. Maar wat jij aangeeft zou dus al merkbaar moeten zijn in gelijke fles, door de headspace te halveren. En dat is weer niet zo.

Die redox toestanden zijn chemisch theoretisch natuurlijk waar, maar het gaat om het resultaat. Daarin is oxidatie anders dan reductie. Daar kunnen we lang theoretisch over zeuren, maar proef nu gewoon het verschil tussen een wijn uit fles en een wijn uit vat en dan is het duidelijk.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 23-09-2010 13:20 u »
Ik zou denken aan een combinatie van headspace en het deel van het bier dat bij vullen hevig wervelt. Dat laatste lijkt me in een vat of grote fles een kleiner aandeel te zijn.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 23-09-2010 14:55 u »
Daar kunnen we lang theoretisch over zeuren, maar proef nu gewoon het verschil tussen een wijn uit fles en een wijn uit vat en dan is het duidelijk.

Zeuren kunnen we gelukkig alletwee goed  :).

Ik heb je raad opgevolgd, en gegoogled op reductie en wijn en rijping, en wat ze lijken te bedoelen is dat in een vat er meer zuurstof beschikbaar is wegens diffusie door het hout heen. Daarom verloopt de rijping in een (houten) vat onder condities met een hogere redoxpotentiaal en in een fles met een lagere redoxpotentiaal. Dat zal ongetwijfeld tot andere redox processen leiden inderdaad. Ze gebruiken daar dan de termen oxidatie en reductie voor, wat prima is in de wijnmakerij maar in eerste instantie wat verwarring oproept als je deze termen alleen uit de chemie kent.

Ik zie niet hoe dit de verschillen zou kunnen verklaren die wij vinden, want dat geldt alleen voor vaten waar wat zuurstofdiffusie door mogelijk is. En dat is voor onze metalen vaatje niet zo.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 23-09-2010 15:10 u »
Ik vind de theorie van Caspar wat betreft grote en kleine volumes van flessen/vaten (van hetzelfde materiaal!)
dusdanig plausibel dat ik dit aanneem als verklaring voor de smaak-verschillen.

Het staat voor mij nu vast.

Houten vaten is een compleet ander verhaal.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 23-09-2010 15:15 u »
De verklaring van Caspar klinkt inderdaad plausibel, maar verklaart niet het grote verschil in bitterheid dat ik proefde in mijn bier.

Als gevolg van de nagisting proef ik inderdaad regelmatig verschillen in gehalten aan diacetyl en acetaldehyde en dat verandert in de loop der tijd. Als je bier op fles lang genoeg warm laat staan verdwijnen die stoffen weer. Grote verschillen in esters of hogere alcoholen heb ik eigenlijk nooit geproefd. Ik kan me ook voorstellen dat je door meer zuurstof eerder oxidatiesmaken krijgt (en dan denk ik eerder aan gedroogd fruit dan aan papier).

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 23-09-2010 15:17 u »
Ik vlak Edgar ook nog niet helemaal uit met zijn werveling verhaal.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #27 Gepost op: 23-09-2010 15:21 u »
 " Ik zie niet hoe dit de verschillen zou kunnen verklaren die wij vinden, want dat geldt alleen voor vaten waar wat zuurstofdiffusie door mogelijk is. En dat is voor onze metalen vaatje niet zo."
Eens met JWVG.
Inderdaad, we zoeken het in de scheikunde maar misschien wordt veroorzaakt door een natuurkundig proces. nl de CO2 structuur van grote en/of kleine bellen. Tapbier heeft waarschijnlijk een hoger verzading aan kleine bellen, waardoor een zachte smaakbelevenis ontstaat  :weetniet:

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #28 Gepost op: 23-09-2010 15:34 u »
Naast mijn theorie, spelen CO2 en oxidatie / veroudering / degeneratie ook een belangrijke rol. Ik kan me alleen niet echt mengen in die discussie omdat ik de wetenschap hierachter (nog) niet begrijp ;) . Onderschat de impact van headspace en hergisting echter niet... vul voor de gein maar eens een flesje 3/4 vol, sluit deze af en schud flink. Ook al wacht je 3 maanden, het bier heeft altijd afwijkende (gist)smaken ten opzichte van de normaal gevulde flesjes. Dit heb ik regelmatig in de praktijk ondervonden.

Sterker nog, ik denk dat ik een experimentje ga doen met mijn volgende bier (mits ik tegen die tijd geen kegging systeem heb  ::) ).

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 23-09-2010 15:43 u »
Ik zit op de lijn van Caspar. Ik heb mijn laatste bier eens afgevuld op niveau "afvulpijpje" (dus een redelijk stuk onder de rand) en ik vind 'm een stuk minder fris dan anderen. Overigens zijn er 2 verschillende dingen die hier een rol spelen:
1 wel / niet hergisten
2 groot vs klein volume
Dat bier bitterder smaakt door hergisting vind ik niet heel gek, er vind gistgroei plaats en daardoor worden er behalve aroma-componenten ook allerlei eiwitten en peptides gevormd die bitter kunnen zijn.

Wijn is een heel ander verhaal, omdat er zuurstof nodig is voor het "verzachten" (polymeriseren) van de tannines, wat bij bier geen rol speelt.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #31 Gepost op: 27-09-2010 10:41 u »
Toch nog een berichtje...

Mijn verwijzing naar wijn ging over het feit dat ook daar duidelijke verschillen zijn te proeven tussen grote en kleine flessen. Wijn wordt niet hergist in fles. Toch proef je het daar ook. Hergisting alleen zal het dan wel niet zijn.

Daarom heb ik de 'reductie' (lees veroudering) van wijn in flessen aangehaald en daarbij juist aangegeven dat het niet om oxidatie gaat. Het houten vaten verhaal ging om de chemische discussie over oxidatie/reductie, niet over de smaak van bier in fles of fust.

Ik wil maar zeggen dat het in wijn gelijkaardig is en we misschien moeten kijken naar overeenkomsten in plaats van verschillen. Verschillen kunnen bijdragen, maar zijn dan misschien niet de hoofdoorzaak.

Voor mij zijn overeenkomsten:
- grotere volumes smaken zachter
- grotere volumes moeten langer rijpen aleer op dronk te komen
- grotere volumes blijven veel langer lekker

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 27-09-2010 11:06 u »
Kan je eens een link geven, waarin uitgelegd wordt wat er bedoelt wordt met wijn reductie?

Ik ben wel benieuwd.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #33 Gepost op: 27-09-2010 18:36 u »
Kan je eens een link geven, waarin uitgelegd wordt wat er bedoelt wordt met wijn reductie?

Ik ben wel benieuwd.

Ik zou eens in mijn cursusboeken terug moeten zoeken of ik iets specifiekers kan vinden...ik herinner me nog vaag iets dat de zeer geringe hoeveelheid zuurstof die door de kurk heen dringt, dat gaat om enkele moleculen, het reductieproces gaande houdt, wat dan weer overeenkomt met de chemische definitie. Maar het beetje zuurstof is slechts een kleine catalysator, niet de drijvende kracht.
Vooral vintage portwijnen worden zo gekurkt en gecapsuleerd, dat er nauwelijks nog zuurstof bij kan.

Maar tegenwoordig worden ook klasse wijnen al afgesloten met aluminium schroefdop en speciale kunststof...ik weet niet of daar ook wel zuurstof doorheen kan.

Vergeet ook niet dat wijn sulfiet bevat, dat de vrije zuurstof moet afvangen. De hoeveelheid sulfiet in wijn is mede afhankelijk van de beoogde bewaartijd van de wijn. Langer bewaren, meer sulfiet.

Hier bijvoorbeeld iets:
http://www.vinos-de-espana.nl/?Pageid=274

Afijn, ik lees van alles en weet het ook niet meer.  ;D. En het maakt me eigenlijk ook niet uit. Groot is lekkerder, ofwel size does matter!

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 08-11-2010 20:38 u »

Nog wat info in deze discussie, afkomstig van Westmalle: "Wat betreft lucht in de flessenhals is het een misverstand dat er zuurstof nodig is voor de gist. Wij vullen onze flessen zoveel mogelijk zuurstofvrij af omdat zuurstof zorgt voor oxidatie van het bier. Als de gist een goede vitaliteit heeft voordat hij op de fles gaat heeft hij geen extra zuurstof nodig om het bier in de fles verder te vergisten. De koolzuur die in de fles gevormd wordt zal in het bier verzadigen en uiteraard ook volgens de saturatiedruk een deel terecht komen in de fleshals. De aanwezige zuurstof zal slechts gedeeltelijk opgenomen worden (het deel dat opgelost is in het bier) door de gist, maar de rest van de zuurstof in de luchthals zal slechts in de loop der maanden/jaren verder reageren met het bier en zorgen voor oxidatiesmaken.

Tussen grote en kleine fles is er geen verschil in suikerdosage omdat beide hoeveelheden voor eenzelfde saturatie moeten zorgen, en zoals ik reeds schreef zit het verschil in veroudering in de mate er meer of minder zuurstof in de luchthals aanwezig is. "

Hopbier

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 08-11-2010 21:01 u »
Ik zou eens in mijn cursusboeken terug moeten zoeken of ik iets specifiekers kan vinden...ik herinner me nog vaag iets dat de zeer geringe hoeveelheid zuurstof die door de kurk heen dringt, dat gaat om enkele moleculen, het reductieproces gaande houdt, wat dan weer overeenkomt met de chemische definitie. Maar het beetje zuurstof is slechts een kleine catalysator, niet de drijvende kracht.
Vooral vintage portwijnen worden zo gekurkt en gecapsuleerd, dat er nauwelijks nog zuurstof bij kan.
http://www.vinos-de-espana.nl/?Pageid=274

Kijk, daar is inderdaad de bron van de verwarring:
Zoals JW ook al aangeeft is het in dit geval een oneigenlijk gebruik van de term reductie.

De term  reductie is hier (scheikundig gezien) ongelukkig gekozen omdat er in de "reductiefase" nog steeds sprake is van oxidatie (en reductie) maar nu van de smaakcomponenten onderling in plaats van met de continue gestage aanvoer van zuurztof.
Een anaerobe oxidatie zo je wilt.

Om het voor de leek eenvoudig te maken en voor de sommelier interessant te laten klinken hebben ze dat dan maar reductie genoemd? :weetniet:

Dergelijke verwarring is altijd lastig en vervelend omdat je denkt het over hetzelfde te hebben terwijl dat niet zo is.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #36 Gepost op: 08-11-2010 21:15 u »
Ik reduceer regelmatig mijn snelheid als ik autorijd.
Ook probeer ik mijn calorieinname te reduceren.

Ofwel, er zijn meerdere betekenissen van het woord  ;).

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 08-11-2010 21:18 u »
Dit lijkt me toch minder een andere betekenis, en meer een geval van de klok en de klepel... (Niet door Jasper trouwens, maar door de mensen die het in dit verband gebruiken).

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 08-11-2010 21:18 u »
Uiteraard, maar je gebruikt(e) het samen en in verband met oxidatie (sterker nog als een soort tegenhanger). Dat zou normaliter duiden op de scheikundige variant, wat de verwarring in dit geval geheel rechtvaardigt.

@JW: Inderdaad!
Jasper is slechts de boodschapper ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #39 Gepost op: 08-11-2010 21:34 u »
Het zal ook wel allemaal van Franse oorsprong zijn... van voordat Pasteur de gist had ontdekt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 08-11-2010 22:04 u »
De aanwezige zuurstof zal slechts gedeeltelijk opgenomen worden (het deel dat opgelost is in het bier) door de gist, maar de rest van de zuurstof in de luchthals zal slechts in de loop der maanden/jaren verder reageren met het bier en zorgen voor oxidatiesmaken.
Dit begrijp ik niet goed. Als de gist in het bier de zuurstof daar verbruikt en er zit nog zuurstof in de flessenhals dan zou ik verwachten dat die zuurstof snel naar het bier toe diffundeert en daar alsnog verbruikt wordt.
HansH

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 08-11-2010 22:40 u »
Dit begrijp ik niet goed. Als de gist in het bier de zuurstof daar verbruikt en er zit nog zuurstof in de flessenhals dan zou ik verwachten dat die zuurstof snel naar het bier toe diffundeert en daar alsnog verbruikt wordt.

Ik dacht ook anders. Maar het antwoord kwam van Hoofd Productie van Westmalle.

Hopbier

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #42 Gepost op: 08-11-2010 23:25 u »
Ik weet wel dat je met bier zonder hergisting op de fles wel problemen krijgt met zuurstof omdat die dan niet meer kan worden vergist. soms heb je met afvullen van de flesjes wel eens een laatste flesje wat niet helemaal vol komt. Ik heb wel gemerkt dat dat flesje wel op druk komt, maar een afwijkende smaak geeft, maar je praat dan wel over een flesje wat maar half vol is bij het bottelen, dus erg veel zuurstof bevat.
Maar weer een proefje doen dan? 10 flesjes bottelen en vullen tot 10%, 20% 30% -- 100% van de vulhoogte en dan na rijping proeven of je het verschil kunt proeven?
HansH

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 09-03-2020 19:02 u »
Dit is al een oud topic, maar vandaag viel het me weer op:
tripel op fles en fust afgevuld. De fust smaakt veel zachter en minder harde bitterheid. gewoon lekkerder dan de flesjes.

Online beun

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #44 Gepost op: 09-03-2020 21:19 u »
Dit is al een oud topic, maar vandaag viel het me weer op:
tripel op fles en fust afgevuld. De fust smaakt veel zachter en minder harde bitterheid. gewoon lekkerder dan de flesjes.
Ik heb dezelfde ervaring, een bier op fust is gewoon zachter en lekkerder dan hetzelfde bier uit dezelfde batch op fles. ik wijt het aan blootstelling aan zuurstof tijdens het bottelen.
Daarom denk ik eraan om mijn toekomstige brouwsels direct vanuit cct in de fles te laten lopen of gecarboniseerd te gaan afvullen i.p.v. bottelemmer.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #45 Gepost op: 09-03-2020 22:34 u »
Heeft het niet vooral te maken met de hoeveelheid CO2? Bier met hergisting op fles is meestal sterker gecarboniseerd.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
    • Brouwerij de 12 Stuyvers
« Reactie #46 Gepost op: 09-03-2020 22:48 u »
Naar mijn mening zijn donkere en zoetere bieren beter op fles. Lichte en drogere bieren veel beter op fust.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #47 Gepost op: 10-03-2020 07:59 u »
Afgelopen vrijdag een Landbier gedronken, zowel van tap als uit flesje. Voor mijn gevoel was het Landbier van de tap ook zachter, de fles kwam wat 'harder' over. Zal deze tests vaker doen, wel interessant om te ervaren!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 10-03-2020 13:44 u »
Heeft het niet vooral te maken met de hoeveelheid CO2? Bier met hergisting op fles is meestal sterker gecarboniseerd.
In mijn geval is dat niet van toepassing. Beiden gebotteld vanuit dezelfde bottelemmer met bottelsuiker gemengd. Wat wel kan zijn is dat bij het tappen meer koolzuur vrijkomt wat misschien een soort uitwassende werking heeft op smaakjes en die meeneemt in de bellen of wat zachter overkomt in het glas. Maar ik proefde duidelijk ook verschil in bitterheid en en specifieke stoffen die de gist aanmaakt zoals kruidig, peperig etc.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 10-03-2020 13:50 u »
In mijn geval is dat niet van toepassing. Beiden gebotteld vanuit dezelfde bottelemmer met bottelsuiker gemengd. Wat wel kan zijn is dat bij het tappen meer koolzuur vrijkomt wat misschien een soort uitwassende werking heeft op smaakjes en die meeneemt in de bellen of wat zachter overkomt in het glas. Maar ik proefde duidelijk ook verschil in bitterheid en en specifieke stoffen die de gist aanmaakt zoals kruidig, peperig etc.
Hetzelfde verschil proef je, misschien in mindere mate, tussen bier dat gebotteld is in flesjes van 33 of 75 cl. Het bier in de grotere flessen smaakt toch altijd wat anders en zachter.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #50 Gepost op: 10-03-2020 13:51 u »
Hetzelfde verschil proef je, misschien in mindere mate, tussen bier dat gebotteld is in flesjes van 33 of 75 cl. Het bier in de grotere flessen smaakt toch altijd wat anders en zachter.
Dan zou het toch oxidatie moeten zijn, maar dan verwacht je ook dat het verschil in de loop van de tijd groter moet worden.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 10-03-2020 13:59 u »
Dan zou het toch oxidatie moeten zijn, maar dan verwacht je ook dat het verschil in de loop van de tijd groter moet worden.
IK denk niet dat het door oxidatie komt, je proeft het ook bij bier van brouwers die op tegendruk afvullen. (Duvel, Westmalle...)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 10-03-2020 16:10 u »
IK denk niet dat het door oxidatie komt, je proeft het ook bij bier van brouwers die op tegendruk afvullen. (Duvel, Westmalle...)
Oxidatie kan dan nog steeds via de afsluitrand van de dopjes. Als het geen oxidatie is, wat blijft er dan nog over als verklaring? 

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 10-03-2020 16:24 u »
Mijn gevoel wijst toch richting koolzuurgas. Heb je het fles- en fustbier al eens naast mekaar gezet en gekeken naar de hoeveelheid en grootte van de belletjes? Door tappen verlies je denk ik inderdaad meer CO2 dan door voorzichtig inschenken. Misschien gebeurt de saturatie anders in grotere volumes?
Een pils van het vat is altijd zachter dan een pils op fles of blik. En daar is geen vergisting want gepasteuriseerd.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: 10-03-2020 17:48 u »
Naar mijn mening zijn donkere en zoetere bieren beter op fles. Lichte en drogere bieren veel beter op fust.
Dit was  me ook opgevallen. Het negatieve smaakverschil verschil bij licht droger bier gooide ik op nagisten op fles waarbij er meer bezinksel is dan bij geforceerd carboniseren op keg . Ik hevel onder koolzuurdruk van Fermentasaurus naar keg die van tevoren voorzien is van koolzuur. Ik zal ter vergelijking ook eens nagisten op keg en geforceerd carboniseren op fles. Een beetje droger zoet bier door nagisten op fles valt minder op.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 10-03-2020 19:27 u »
Bij mij is er ook op fust dezelfde nagisting als op fles met precies dezelfde hoeveelheid bottelsuiker. dus het is echt het verschil tussen getapt bier van fust en fles wat het hem doet.

Online beun

• Vol lid
« Reactie #56 Gepost op: 10-03-2020 22:11 u »
ik bottel op fust met 3 gram p/ltr. en op fles 6 gram per liter. toch ervaar ik ook een duidelijk verschil. ik heb tot nu toe alleen ondergistende bieren op fust gehad, maar dit zijn wel de bieren waarin zulke verschillen meteen opvallen.
dat het met de hoeveelheid koolzuur te maken heeft zou kunnen.
toch denk ik dat zuurstofinslag tijdens het bottelen en de zuurstof opgesloten onder de kroonkurk de boosdoener zijn en voor oxidatie zorgen. normaal zou je dit niet opmerken maar doordat er een referentie bier op fust is proef je het verschil.
daarbij komt, hoe groter de flessen, hoe minder je het lijkt te proeven. waarom zou dit zijn? toch de kopruimte t.o.v. hoeveelheid bier?
of is groter verpakt gewoon beter?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 11-03-2020 17:46 u »
als ik het schuim proef van een getapt bier dan is dat heel zwaar blijvend schuim en smaakt erg bitter (vooral harde wrange bitterheid) en het bier veel minder bitter en daardoor zachter. Als het schuim is ingezakt smaakt het bier ook weer bitterder heb ik gemerkt. Het zou dus misschien kunnen zijn dat tijdens het tappen het schuim veel bitterheid meeneemt waardoor het bier veel zachter smaakt. 

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 11-03-2020 18:59 u »
Interessant. Schuim is natuurlijk vooral bier, maar misschien spelen eiwitten een rol in de bitterheidebeleving? En heeft ook hier zuurstof een invloed?

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #59 Gepost op: 11-03-2020 21:59 u »
als ik het schuim proef van een getapt bier dan is dat heel zwaar blijvend schuim en smaakt erg bitter (vooral harde wrange bitterheid) en het bier veel minder bitter en daardoor zachter. Als het schuim is ingezakt smaakt het bier ook weer bitterder heb ik gemerkt. Het zou dus misschien kunnen zijn dat tijdens het tappen het schuim veel bitterheid meeneemt waardoor het bier veel zachter smaakt.
Ik ervaar bij tappen een goede balans in geur, smaak van schuim en het bier bij tappen. Jouw ervaring deel ik niet.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 12-03-2020 17:26 u »

Bij het biermuseum in het Belgische Bocholt heb ik een paar keer een proeverij meegemaakt waarbij een bier op twee verschillende manieren getapt werd. Het ging dus om bier uit hetzelfde vat. De wijze van tappen maakte een groot verschil voor de smaakbeleving. Het bier dat meer koolzuur bevatte kwam wat harder over, maar door het hogere koolzuurgehalte kwamen er ook meer smaken uit het bier.

Online beun

• Vol lid
« Reactie #61 Gepost op: 12-03-2020 21:06 u »
Het heeft dus o.a. te maken met hoeveelheid koolzuur in het bier en de manier van uitschenken.
Zou een bier met minder of meer koolzuur ook anders rijpen en daardoor iets anders gaan smaken?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #62 Gepost op: 12-03-2020 21:53 u »
Het heeft dus o.a. te maken met hoeveelheid koolzuur in het bier en de manier van uitschenken.
Zou een bier met minder of meer koolzuur ook anders rijpen en daardoor iets anders gaan smaken?
Koolzuur werkt prikkelend op de tong, dus als er meer of minder van is zul je dat effect zeker merken. Maar dat is een momentaan effect. Dat staat natuurlijk los van wat daarvoor gebeurt in fust of flesjes.

Offline Duuuf

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 15-03-2020 21:52 u »
Even een vraagje tussendoor, als jullie het over fust hebben, bedoelen jullie dan die 5 liter vaatjes of de "gewone" 50 liter vaten?

(die 5 liter dingen vind ik wel interessant. Om bier in te kopen is veel te duur maar voor je eigen brouwsels is het wel een stuk minder werk en compacter opbergen)

Online beun

• Vol lid
« Reactie #64 Gepost op: 16-03-2020 20:44 u »
Even een vraagje tussendoor, als jullie het over fust hebben, bedoelen jullie dan die 5 liter vaatjes of de "gewone" 50 liter vaten?

(die 5 liter dingen vind ik wel interessant. Om bier in te kopen is veel te duur maar voor je eigen brouwsels is het wel een stuk minder werk en compacter opbergen)

Ik gebruik soda kegs van 19 liter of dolium's van 20 liter en dan meestal om bier in af te vullen voor speciale gelegenheden. Ik vind de meeste kleine vaatjes in verhouding erg kostbaar om er meerdere van te kopen, dus dan maar 7 5cl flessen. En als je meerdere soorten bier op voorraad hebt en van afwisseling houdt is een bier op fles toch ook handiger :proost:
Maar zoals gezegd vind ik hetzelfde bier uit een fust lekkerder smaken dan uit de fles.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #65 Gepost op: 16-03-2020 21:18 u »
In mijn geval ook sodakegs 19 L, maar ik verwacht hetzelfde effect voor grotere fusten. Of het voor 5 liter ook geldt weet ik niet. Dat hangt af van de exacte oorzaak en daar zijn we dus nog niet uit.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #66 Gepost op: 16-03-2020 21:45 u »
Ik vind een getapt bier altijd lekkerder dan bier uit fles.

Online beun

• Vol lid
« Reactie #67 Gepost op: 16-03-2020 21:57 u »
Koolzuur werkt prikkelend op de tong, dus als er meer of minder van is zul je dat effect zeker merken. Maar dat is een momentaan effect. Dat staat natuurlijk los van wat daarvoor gebeurt in fust of flesjes.
Volgens mij heeft het ook met het rijpingsproces te maken dat schijnbaar anders verloopt in een groot fust dan in een kleine fles. Het verschil dat ik waarneem kan ik niet alleen door de hoeveelheid koolzuur of manier van uitschenken verklaren.
ik gebruik nu ook de zuurstof absorberende doppen om te zien of dit het verschil tussen fust en fles kleiner gaat maken. Ik weet zeker dat het ook iets met oxidatie te maken heeft.