Jan Jansen ik wil graag weten wat dat inhoud die niet zo goeie ervaringen wat gebeurd er dan?
Hans
Hans,
Mijn blikbrouwsels hadden allemaal een zelfde "bijsmaak". Of ik nou een Grand Cru maakte, een Diabolo, een Kerstbier (of andere blikken, ben de namen even kwijt): die bijsmaak kwam steeds terug. Ik heb in die tijd ook eens een moutpakket (zelf schroten dus) gemaakt, dit maal met vloeibare (Wyeastgist) en verdomd: zelfde bijsmaak weer.
Toen heb ik 2 dingen veranderd:
- ik ben een giststarter gaan maken
- ik ben op lagere temperatuur gaan vergisten (max 20 graden)
Dat hielp.
Het eerste moutpakket dat ik op die manier brouwde was een witbier (Mr. White).
En dat was meteen een schot in de roos.
Voor het eerst een biertje dat echt 100% lekker smaakte.
Dat was ook het moment dat ik besloot door te gaan met deze hobby, want het KON dus echt: lekker bier maken.
Wat de theorie hierachter betreft: er zijn andere forumleden die daar meer over kunnen vertellen dan ik. Waar het zo’n beetje op neerkomt is dat gisting bij hogere temperaturen (bij)smaakjes kunnen veroorzaken (esters, hogere alcoholen?) waar niet iedereen van houdt. Wat betreft de giststarter: het maken daarvan zorgt voor een ruime hoeveelheid aktieve gist, zodat die gist flink kan doorpakken.
Die 2 aanpassingen (giststarter en temperatuur-gecontroleerd vergisten) zijn niet 123 gerealiseerd.
Er moet wat geknutseld worden. Als je daarvan houdt (zoals ik) wordt de hobby alleen maar leuker trouwens. Voor een giststarter heb je liefst een magneetroerder nodig. Die is best zelf te maken. Temperatuurgecontroleerd vergisten is ook een gedoetje, maar er zijn simpele oplossingen mogelijk, kijk maar eens rond op dit forum.
Succes,
JJ