Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lageren van een Brewferm blik  (gelezen 15016 keer)

Offline rutger

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Lageren van een Brewferm blik
« Gepost op: 20-09-2010 19:11 u »
Hey iedereen  :)

Ik sta op het punt om te beginnen met mijn eerste Brewferm blik en om wat ervaring op te doen zou ik dit ook willen lageren :)
 :shelp: extra tips om te beginnen zijn altijd welkom.

Om het www kwam ik tegen dat je mag lageren tot je SG 30 procent bedraagt van de begin SG. Maar wanneer wordt deze begin SG dan gemeten?

greetz

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline janjansen

• Super lid
  • Land: nl
Re: lageren van een Brewferm blik
« Reactie #1 Gepost op: 20-09-2010 19:37 u »
hallo Rutger,

Het begin SG meet je na het koken, nadat het is afgekoeld.
Wat voor Brewfermblik heb je?

Offline rutger

• Junior lid
  • **
Re: Lageren van een Brewferm blik
« Reactie #2 Gepost op: 20-09-2010 21:52 u »
Hey,

Eentje van abdijbier :)

greetz

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 21-09-2010 08:29 u »
Rutger,

Lekker!  :proost:
Als ik je een tip mag geven: ik heb persoonlijk minder goede ervaringen met (blik)brouwsels die vergist zijn op hogere temperaturen. Probeer je (hoofd)vergisting zo rond de 20 graden te houden. Dus een buitentemperatuur die net even iets onder de 20 graden ligt.

Enne, ben je nog van plan om eens met mout te gaan brouwen?

groet,
JJ

Offline rutger

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 21-09-2010 19:20 u »
Hey,

Ik wil eerst kijken hoe dit afloopt :proost:
Daarna waarschijnlijk wel, of misschien wel nog een blik.
Het echte brouwen lijkt me redelijk moeilijk :)

greetz

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 21-09-2010 21:31 u »
Het echte brouwen lijkt me redelijk moeilijk :)

Dat valt reuze mee. Volg de cursus op deze site en dan zie dat het allemaal niet zo moeilijk is. Je hebt iets meer apparatuur nodig. Het vergaren/maken van deze apparatuur kan een hobby op zich zijn. Het gaat niet te veel apparatuur: een (schijven)molen, een thermometer, een grote pan en en paar stukken koperen pijp, verbindingsstukjes, een slang en een kraantje. Dat is alles!

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #6 Gepost op: 22-09-2010 07:56 u »
Het maken van een hevelfilter alleen al is bijna eenn hobby op zich :P
Maar als je dan op je eerste brouwdag na een paar keer zuigen een constante stroom 'bier' door je filter ziet lopen, weet je meteen waar je het voor gedaan hebt.
En als dat nog niet helpt, moet je eens je eerste biertje proeven  :proost: die je volledig zelf gebrouwen hebt. Dan weet je meteen waar je je het ook alweer voor gedaan hebt.

Niets mis met de Brewferm blikken overigens, wij brouwen ze hier zeer regelmatig en experimenteren er lekker mee.

Offline twc

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 22-09-2010 09:17 u »
Jan Jansen ik wil graag weten wat dat inhoud die niet zo goeie ervaringen wat gebeurd er dan?

Hans

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 22-09-2010 12:25 u »
Jan Jansen ik wil graag weten wat dat inhoud die niet zo goeie ervaringen wat gebeurd er dan?

Hans

Hans,

Mijn blikbrouwsels hadden allemaal een zelfde "bijsmaak". Of ik nou een Grand Cru maakte, een Diabolo, een Kerstbier (of andere blikken, ben de namen even kwijt): die bijsmaak kwam steeds terug. Ik heb in die tijd ook eens een moutpakket (zelf schroten dus) gemaakt, dit maal met vloeibare (Wyeastgist) en verdomd: zelfde bijsmaak weer.

Toen heb ik 2 dingen veranderd:
- ik ben een giststarter gaan maken
- ik ben op lagere temperatuur gaan vergisten (max 20 graden)

Dat hielp.
Het eerste moutpakket dat ik op die manier brouwde was een witbier (Mr. White).
En dat was meteen een schot in de roos.
Voor het eerst een biertje dat echt 100% lekker smaakte.
Dat was ook het moment dat ik besloot door te gaan met deze hobby, want het KON dus echt: lekker bier maken.

Wat de theorie hierachter betreft: er zijn andere forumleden die daar meer over kunnen vertellen dan ik. Waar het zon beetje op neerkomt is dat gisting bij hogere temperaturen (bij)smaakjes kunnen veroorzaken (esters, hogere alcoholen?) waar niet iedereen van houdt. Wat betreft de giststarter: het maken daarvan zorgt voor een ruime hoeveelheid aktieve gist, zodat die gist flink kan doorpakken.

Die 2 aanpassingen (giststarter en temperatuur-gecontroleerd vergisten) zijn niet 123 gerealiseerd.
Er moet wat geknutseld worden. Als je daarvan houdt (zoals ik) wordt de hobby alleen maar leuker trouwens. Voor een giststarter heb je liefst een magneetroerder nodig. Die is best zelf te maken. Temperatuurgecontroleerd vergisten is ook een gedoetje, maar er zijn simpele oplossingen mogelijk, kijk maar eens rond op dit forum.

Succes,
JJ

Offline rutger

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 22-09-2010 19:07 u »
Hey,

Ik heb gisteren avond alles bij elkaar gegoten en deze middag begon alles vrolijk te borrelen.
Wel heb ik nog geen SG kunnen meten, is dit nu nog zinvol voor het latere lagen?

greetz

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 22-09-2010 20:30 u »
Tja... Meten is weten en de eerste meting dient vr de vergisting te gebeuren. Jij hebt als voordeel dat je, indien je de handleiding geheel precies gevolgd en uitgevoerd hebt, uit kan/mag gaan van het opgegeven startSG op de verpakking.

Ik denk overigens dat je iets niet goed gelezen had met het lageren tt 30% vh begin SG. Lijkt me dat dat vanaf 30% moet zijn, tot het uitvergist is.

Je kan ook kijken wanneer de vergisting weer duidelijk rustiger wordt, dat je dan hevelt voor het lageren/klaren.

Offline twc

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 23-09-2010 09:58 u »
Ik heb deze ervaring niet maar ik brouw met een ander merk concentraat. Bedankt voor je uitleg.
Hans

Offline Dikke Dries

• Junior lid
  • **
  • Okay nog eentje dan
« Reactie #12 Gepost op: 23-09-2010 18:55 u »
Hallo allen. Ik heb gisteren toevallig ook mijn 1e blikbrouwsel gemaakt. En toevallig ook diezelfde abdijbier. Mijn emmertje staat nu lekker te borrelen boven. Maar nu vraag ik me toch af of het geen drukvat staat te worden? Moet dat rode dopje niet van het waterslot af? Ik ben maar een simpele procesoperator, maar watersloten zijn normaal gezien niet afgesloten met een dopje. <oet ik anders af en toe ontluchten of zo? Alvast bedankt.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-09-2010 19:29 u »
Dries,

Zolang hij borrelt ontsnapt er gas en wordt er dus geen druk opgebouwd.
Het rode dopje is tegen vliegend ongedierte dat infecties kan veroorzaken.
Lekker laten zitten zou ik zeggen.

succes!

Online Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #14 Gepost op: 23-09-2010 20:24 u »
Het rode dopje sluit niet geheel af en is om ongedierte en stof uit het water te houden, lekker laten zitten dus.  :proost:

Offline Dikke Dries

• Junior lid
  • **
  • Okay nog eentje dan
« Reactie #15 Gepost op: 24-09-2010 10:35 u »
Oh okay. Ik snapte al niet waarom een waterslot nog eens afgesloten werd. maar het dopje sluit dus niet volledig af. Bedankt. Nu kan ik met een gerust hart naar mijn pruttelende emmertje gaan zitten staren. :)

Offline rutger

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 25-09-2010 08:06 u »
Hey,

Ondertussen borrelt het biertje al veel minder, hij bouwt nog druk op in het vat maar borrelt stukke minder als ervoor.
Begindichtheid:1.070 ( wel volgens het internet  ;))
Sg gemeten 1 dag na het bereiden: sg was 1.058.

Zou dit al lageren kunnen betekenen of zou ik er nog wat mee moeten wachten?

Nog een vraagje over lageren: hoe weet je dat je moet beginnen of stoppen met lageren, je kan dat toch ook in hetzelfde vat doen?
En wat heeft de temperatuur hier dan invloed op?
Maar eigenlijk kan je toch blijven lageren tot alle suikers weg zijn of is dit niet goed?

greetz

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 25-09-2010 09:34 u »
Zou dit al lageren kunnen betekenen of zou ik er nog wat mee moeten wachten?

Nog een vraagje over lageren: hoe weet je dat je moet beginnen of stoppen met lageren, je kan dat toch ook in hetzelfde vat doen?
En wat heeft de temperatuur hier dan invloed op?
Maar eigenlijk kan je toch blijven lageren tot alle suikers weg zijn of is dit niet goed?

greetz

Om de overgang van hoofdgisting naar nagisting te bepalen kijk je naar het waterslot, het SG van het bier en de dikte van de schuimlaag op het bier (alhoewel dat laatste niet erg betrouwbaar is bij bepaalde gistsoorten). Als het SG ongeveer 1/4 is van het begin SG en het waterslot weinig meer werkt (veel gistvaten die verkocht worden aan beginnende hobbybrouwers sluiten niet goed af) is de hoofdgisting voorbij. Die overgang gaat overigens geleidelijk aan.

Je kunt in het vat waarin de hoofdgisting heeft plaatsgevonden ook de nagisting uitvoeren. Maar over het algemeen wordt het jongbier ontdaan van het grootste gedeelte van de gist. Dit zou een iets beter smakend bier geven. Overigens is er altijd wat gist nodig tijdens de nagisting om te voorkomen dat het bier een sterke botersmaak krijgt. Dat ontdoen van de gist doe je door het bier over te hevelen.

Overhevelen in een glazen fles heeft tevens als voordeel dat glas minder zuurstof doorgeeft dan plastic. Met zuurstof moet je namelijk opletten omdat het kan zorgen dat je bier minder fris smaakt.

Nagisting kan bij kamertemperatuur uitgevoerd worden (van lageren spreken we eigenlijk als je het bier bij temperaturen rond het vriespunt laat 'rijpen'). Beter is het een paar graden lager te doen omdat dan de gist wat makkelijker uitzakt.

Het beste is de nagisting niet te lang te laten duren. Twee tot drie weken is meestal voldoende. Als je langer wacht met bottelen duurt het veel langer dat de hergisting op de fles op de gang komt.

Tip: lees ook de online cursus op deze site eens door vanaf het filteren van het gekookt wort.

Offline rutger

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 27-09-2010 08:20 u »
Hey,

Ik heb gisteren alles op een mandfles geheveld. Alleen had ik geen last van een soort koek op het bier, er stond alleen wat schuim op.
Ook werkt het waterslot nu weer af en toe, wat het voor het hevelen niet meer deed.
Nu ongeveer 2 weekjes laten staan en dan op flesjes doen.

Greetz

Offline Dikke Dries

• Junior lid
  • **
  • Okay nog eentje dan
« Reactie #19 Gepost op: 27-09-2010 14:33 u »
Mijn emmertje is na 4 dagen ook gestopt met pruttelen. Ik werd ook wel een beetje nerveus omdat de gebr. aanw. zegt dat het langer zou moeten duren. Dus ga vanavond maar evenhet sg meten. Bij mij wordt er trouwens ook niks gezegd over 2-3 weken nagisten. Ik moet het overhevelen en daarvandaan gelijk bottelen?! Klopt dit dan wel? Ik heb trouwens wel ernstig de smaak te pakken haha. Ik ben al aan het inkopen doen voor een herms.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #20 Gepost op: 27-09-2010 14:46 u »
Het is niet verstandig om blind te handelen op de gebruiksaanwijzing. Emmertjes lekken meestal, dus gestopt met pruttelen is geen goede aanwijzing. Laat nog een paar dagen staan en hevel dan over naar een mandfles met waterslot. Die sluit als het goed is wel goed af. Aan het waterslot zie je dan wanneer het bier is uitgegist. Soms duurt dit een week, soms drie, soms langer. Dat hangt af van hoe zwaar het bier is, wat de temperatuur is en hoe de conditie van de gist.

Als het bier is uitgegist komt er bijna niets meer door het waterslot (minder dan een pruttel per twee minuten) en wordt het bier helder (kraakhelder hoeft niet, dat komt wel in de flesjes). Dan is het tijd om te bottelen en niet eerder.

Offline rutger

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 27-09-2010 17:22 u »
Hey,

Bij mij kwam in de emmer al minder als 1 pruttel per 2 min. naar buiten, dit is ook bij mijn mandfles het geval. Het staat nu te lageren op 17-18-19 graden celcius.
Ik heb er ook een zak over gedaan voor het zonlicht, is dit echt nodig?

greetz

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 27-09-2010 17:24 u »
Hey,

Bij mij kwam in de emmer al minder als 1 pruttel per 2 min. naar buiten, dit is ook bij mijn mandfles het geval. Het staat nu te lageren op 17-18-19 graden celcius.
Ik heb er ook een zak over gedaan voor het zonlicht, is dit echt nodig?

greetz

Hey yo,

Daglicht gaat nog wel, maar directe zon is funest.

:duimonder: ;)

:degroeten:

Offline rutger

• Junior lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 27-09-2010 17:35 u »
Hey,

Voor alle zekerheid toch maar afgedekt  ;D
mijn emmertje is na 4 dagen ook gestopt met pruttelen. ik werd ook wel een beetje nerveus omdat de gebr. aanw. zegt dat het langer zou moeten duren. dus ga vanavond maar evenhet sg meten. bij mij word er trouwens ook niks gezegd over 2-3 weken nagisten. ik moet het overhevelen en daarvandaan gelijk bottelen?! klopt dit dan wel? ik heb trouwens wel ernstig de smaak te pakken haha. ik ben al aan het inkopen doen voor een herms.
Bij de handleiding lageren ze het bier niet in een apart vat maar laten ze het iets langer in de emmer zitten en dan nog wat op flesjes nagisten. (als ik het goed begrepen heb toch  :P) Maar omdat lageren de smaak ten goede gaat en ik ook zo wat kan bij leren heb ik beslist om dat er bij te nemen :)

greetz

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 27-09-2010 20:28 u »
Daglicht gaat nog wel, maar directe zon is funest.

Het beste is het om de mandfles geheel af te schermen voor elk licht. Onder invloed van UV-stralen (kan ook van sommige lampen komen) kan er een onaangename smaak ontstaan. Dit is n van de redenen waarom vergisten in een rvs gistvat voor de nagisting de voorkeur heeft. Een zeer geschikt alternatief is glas maar dan wel verduisterd.