Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hevelfilter  (gelezen 14380 keer)

Offline carpen

• Boven 10 berichten
  • *
Hevelfilter
« Gepost op: 20-09-2010 16:08 u »
 Goedendag brouwers,

Vorige week mijn eerste echte (niet met moutextract) biertje willen brouwen. na de nodige voorbereidingen van start gegaan.
 Ging perfect, tot het filteren van het wort na het maischen. mijn hevelfilter leek dicht te slaan. Met water hevelde hij goed, maar het wort werd niets, steeds na aanzuigen een heel klein beetje. Verder is het hevelfilter volgens het plaatje gemaakt zegmaar, sleufjes van 1 a 1,5 mm. halve cm tussenafstand. Ik wil  niet nog een brouwsel verpesten, dus wil eerst een goed filtersysteem maken. 

Hoe zijn jullie ervaringen met een filteremmer?
Werkt een hevelfilter het beste t.o.v. een filteremmer? Zoja, wat zou nog een probleem kunnen zijn bij mijn huidige hevelfilter?

Bedankt,

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: hevelfilter
« Reactie #1 Gepost op: 20-09-2010 16:12 u »
Het ligt waarschijnlijk niet aan je hevel, maar aan het schroten. Dichtgeslagen filterbedden wijzen bijna altijd op te fijn schroten. Wat voor schrootmolen heb je?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: hevelfilter
« Reactie #2 Gepost op: 20-09-2010 16:14 u »
De hevelfilter zoals jij beschrijft zou goed moeten werken. Omdat ie met water goed werkt neem ik aan dat hij lekvrij is.

Mijn ervaring voor het aanmaken van een goede hevel:
- op het moment dat je de hevel plaats zorgen dat de maisch net geroerd is (dus geen bostellaag op de bodem) waarin je de hevel vast drukt.
- direct de hevel aanzuigen en op maximale snelheid laten lopen (0.5 liter) en daarna de snelheid reduceren
- als de hevel niet wil starten even doorblazen en opnieuw beginnen.
- zorg dat de stijgpijpen verticaal staan (raar, maar ik merk dat het effect heeft). Misschien dat er zich bij een schuine constructie lucht kan verzamelen.

Offline carpen

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Hevelfilter
« Reactie #3 Gepost op: 20-09-2010 22:17 u »
 Ik heb gewoon een schijvenmolen. Misschien moet ik de platen wat losser zetten, zodat er minder fijn geschroot wordt. Daarnaast kan het inderdaad zijn, dat het hevelfilter met de sleuven gelijk in de mout gestaan heeft, cg gedrukt is.  Maar eigenlijk gewoon nog een keer proberen, want een hevelfilter werkt beter dan een filteremmer ?

Bedankt, Gr carpen

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-09-2010 09:03 u »
Hallo Carpen,

Ik heb eens een filteremmer gekocht. Die had goed in het draadje "onnodige aankopen" gepast, want ik heb het ding nooit gebruikt.
Het is zo'n emmer met een metalen rek waar dan een plastic geperforeerde plaat op ligt.

Ik heb die filteremmer-construktie nooit alszodanig gebruikt (dus of zoiets goed werkt weet ik ook niet) maar ik weet wel dat zo'n geferforeerde plaat handig is om je spoelwater op te mikken zonder het filterbed teveel te verstoren.

Over je hevelfilter: kun je een fotootje uploaden?

groet,
JJ

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 21-09-2010 10:31 u »
Ik heb gewoon een schijvenmolen. Misschien moet ik de platen wat losser zetten, zodat er minder fijn geschroot wordt. Daarnaast kan het inderdaad zijn, dat het hevelfilter met de sleuven gelijk in de mout gestaan heeft, cg gedrukt is.  Maar eigenlijk gewoon nog een keer proberen, want een hevelfilter werkt beter dan een filteremmer ?

Bedankt, Gr carpen

Je moet de molen zo instellen dat er nét geen hele korrels doorheen komen, is mijn ervaring. Ik heb ook regelmatig bij het filteren staan vloeken omdat ik weer eens te fijn had geschroot en er geen druppel doorheen kwam.

Offline carpen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2010 22:28 u »
@ Jan Janssen,  ik zal binnenkort even een fototootje erbij zoeken

Verder denk ik inderdaad dat het aan het schroten heeft gelegen als ik zo het een en ander lees en hoor. Volgende week waarschijnlijk mijn 2e poging, ik laat jullie het wel horen of het deze keer beter is gegaan. Bedankt voor de reacties alvast.

Gr carpen

Offline j3r03nq

• Senior lid
  • Q-Brew
« Reactie #7 Gepost op: 30-09-2010 15:10 u »
Ik heb eens een filteremmer gekocht. Die had goed in het draadje "onnodige aankopen" gepast, want ik heb het ding nooit gebruikt.

Ik heb deze ook, bij mij past hij beter in het draadje 'beste aankopen ooit'.
Beslag in de kuip, circuleren, filteren/spoelen terug de ketel in en mooi helder wort koken.
Ideaal.

Offline rumour

• Senior lid
  • Land: cn
  • Brouwerij Morele
« Reactie #8 Gepost op: 30-09-2010 18:07 u »
Als je schrootsel met een schijvenmolen er ongeveer uitziet als hieronder is weergegeven dan zou je geen filterproblemen moeten hebben. Als er teveel te dun geschroot gerst tussen zit (of meel) dan klapt je hevelfilter te snel dicht en kun je de problemen krijgen die nu ervaart. Is je schrootsel vergelijkbaar?

Offline VEMP

• Super lid
  • Loatj um smaake!
« Reactie #9 Gepost op: 09-10-2010 14:09 u »
Nu ben ik aan het brouwen met een hevelfiler. Maar ik wil eigenlijk 2 pannen op gelijke hoogte hebben. Daarom wil ik er een pomp tussen zetten. Maar zijn deze ook regelbaar, dus voor de filtering langzaam te laten verlopen?

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #10 Gepost op: 09-10-2010 14:27 u »
Nu ben ik aan het brouwen met een hevelfiler. Maar ik wil eigenlijk 2 pannen op gelijke hoogte hebben. Daarom wil ik er een pomp tussen zetten. Maar zijn deze ook regelbaar, dus voor de filtering langzaam te laten verlopen?
Hoi Vemp: dat is exact hoe ik werk. Mijn HERMS-installatie is al lang geen HERMS meer, maar de twee gamellen met een pompje BOVEN de gamellen wordt nog steeds gebruikt. Zie voor de oude oplossing:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4022.0.html

Offline rumour

• Senior lid
  • Land: cn
  • Brouwerij Morele
« Reactie #11 Gepost op: 09-10-2010 14:29 u »

Als je een magneetpomp gebruikt dan kun je er gewoon een kogelklep tussen doen zodat je het debiet kan regelen.

(Ik kan de foto's van PietO niet bekijken, ligt aan de Chinese verbinding overigens, maar dat zal wel dezelfde oplossing bevatten)

Offline hirsnl

• Vol lid
  • Na testen en meten het brouwen niet vergeten.
« Reactie #12 Gepost op: 12-10-2010 03:01 u »
@ Jan Janssen,  ik zal binnenkort even een fototootje erbij zoeken

Verder denk ik inderdaad dat het aan het schroten heeft gelegen als ik zo het een en ander lees en hoor. Volgende week waarschijnlijk mijn 2e poging, ik laat jullie het wel horen of het deze keer beter is gegaan. Bedankt voor de reacties alvast.

Gr carpen
Je zou ook iets anders kunnen proberen dat mijn inziens ook werkt. Ik twijfel namelijk aan het schroten. Wanneer je begint met afhevelen zorgen dat je de slang een beetje afknijpt of er een kraantje tussenplaats zodat je de doorstroom kunt regelen. het wort gaat langzamer gaat lopen. Nu kan het filterbed zich beter opbouwen d.m.v. de vliezen. Laat het wort net zolang doorlopen totdat deze helder is. Natuurlijk het wort die je aftapt steeds rustig terug gieten in de maischketel. Nu het kraantje helemaal openen. Het filterbed is hierdoor gevormd en het wort wordt helder afgetapt.

Offline hirsnl

• Vol lid
  • Na testen en meten het brouwen niet vergeten.
« Reactie #13 Gepost op: 12-10-2010 03:17 u »
Als je een magneetpomp gebruikt dan kun je er gewoon een kogelklep tussen doen zodat je het debiet kan regelen.

Houd er dan wel rekening mee dat je de druk voor de kraan opvoert en na het filter verlaagt. Het zogenaamd vacuüm trekken omdat de pomp blijft vragen. Dan kan het wel eens gebeuren dat je filterbed dicht slaat. Het beste is dat je over de pomp een bypass maakt met een kraantje er tussen en regel je de doorstroomsnelheid af op ongeveer 9ltr./min. In dit systeem zal de druk in de leiding overal gelijk zijn. Over het algemeen worden er pompen gebruikt die veel te veel leveren en dan moet er geknepen worden. Ik werk met RVS centrifugaalpompen voor de drinkwatervoorziening (Grundfoss) en die voldoen uitstekend.
Bij mij is nog nooit het filterbed dichtgeslagen in mijn RIMS-systeem van 20 ltr.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #14 Gepost op: 25-04-2012 15:43 u »
Hallo, mijn eerste post hier na eerste brouwpoging: ik heb een hevelfilter gemaakt waarvan ik de opgaande (koperen) pijp aangesloten heb op een hevel met pompje (van Brouwland).

Ik heb dan het probleem dat
1) bij het maken van de hevel je met dat pompje lucht in je hevelfilter blaast => werveling in je filterbed
2) bij het sluiten van het kraantje (om spoelwater toe te voegen en suikers te laten oplossen in maischketel) de hevel stopt, je alles weer moet aanpompen, terug lucht in filterbed etc...

Me al kapotgetobd hoe ik dit oplos.

Hoe doen jullie dit, maw, zuigen jullie elke keer die hevelfilter met de mond aan?
Ik weet dat ik ook een kraan zou kunnen installeren op brouwketel, maar wou eerst even weten hoe jullie de hevel aanzuigen.

Bedankt alvast!

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #15 Gepost op: 25-04-2012 16:57 u »
Hallo, mijn eerste post hier na eerste brouwpoging: ik heb een hevelfilter gemaakt waarvan ik de opgaande (koperen) pijp aangesloten heb op een hevel met pompje (van Brouwland).

1) bij het maken van de hevel je met dat pompje lucht in je hevelfilter blaast => werveling in je filterbed
2) bij het sluiten van het kraantje (om spoelwater toe te voegen en suikers te laten oplossen in maischketel) de hevel stopt, je alles weer moet aanpompen, terug lucht in filterbed etc...

Me al kapotgetobd hoe ik dit oplos

Hoe doen jullie dit, maw, zuigen jullie elke keer die hevelfilter met de mond aan?
Ik weet dat ik ook een kraan zou kunnen installeren op brouwketel, maar wou eerst even weten hoe jullie de hevel aanzuigen.

Bedankt alvast!

Aanzuigen!

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
« Reactie #16 Gepost op: 25-04-2012 17:08 u »

Me al kapotgetobd hoe ik dit oplos

Bedankt alvast!

Hallo Cies,
je hebt feitelijk geen pompje nodig als je ervoor zorgt dat de neergaande buis van je hevel (dus buiten de ketel) langer is dan de opgaande. Een goed werkende constructie is een hevelbuis (omgekeerde U) die aan de buitenkant voorbij de bodem van je ketel reikt en afgesloten is met een kraan. Aan de onderkant van de kraan monteer je nog een stukje buis en daar schuif je een siliconenslang op die tot op de bodem van het ontvangende vat reikt. Daardoor ontstaat er na het aanzuigen met de mond een vloeistofkolom in de neergaande buis die voldoende gewicht heeft om de vloeistofkolom in de opgaande buis omhoog te "trekken". Na het aanzuigen knijp je de slang even dicht (dubbel) en steek je het uiteinde in een flesje alcohol, dat moet voldoende zijn. Daarna laat je de slang los waardoor de hevelwerking begint. Zorg er wel voor dat de siliconenslang niet te dicht bij je brander komt, maak desnoods de koperen hevelbuis wat langer zodat hij voorbij de brander reikt.

Zoek nog eens naar JAVAL filter op dit forum. En nu niet meer tobben maar brouwen!

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #17 Gepost op: 26-04-2012 09:09 u »
Thanx Javal, heb dat pompje eruit gehaald en slang gewoon aangesloten en aangezogen, werkt nu perfect, ook na sluiten kraantje. Dat rotpompje is gewoon te breed en bevatte teveel lucht, waardoor alle vloeistof terugliep.