Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weizenbock  (gelezen 2608 keer)

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • Land: nl
  • On my way
Weizenbock
« Gepost op: 20-09-2010 14:53 u »
Net 20 L weizenbock gebrouwen (2e brouwsel).

2.5 kg: Tarwemout    
1.0 kg: Tarwevlokken  (had ik over)
1.0 kg: Roggemout
1.0 kg: Pilsmout
1.0 kg: Amber (50 EBC)
0.2 kg: Chocolademout (800 EBC)

Hop: Perle 7,9%: (25gr - 90 min) en (25gr - 15 min)

Gestort op 40 șC,
verhit tot 50 șC en dan 20 minuten rust
verhit tot 63 șC , daarna 1/3 overgegoten in een andere pan en aan de kook gebracht voor 30 minuten
Daarna het gekookte gedeelte teruggestort waarbij de temp op 72 graden uitkwam.
op 72 șC nog een rust van 20 minuten en daarna doorgekookt naar 78 (5 minuten).

Gefilterd en met de Perle hop 90 minuten gekookt.

Volgens BeerAlchemy zou ik op zo'n 1075 uit moeten komen, het is echter 1065 geworden.
Kan dat komen omdat er niet goed geschroot is?
Heb voor de rogge ook een maasbreedte van 1.3 aangehouden.

Daarna heb ik het gekoeld en op het vergistingsvat gedaan met Wyeast 3638

Dat pack had ik reeds gesmacked op 9 augustus, maar omdat het pak niet bol ging staan heb op mijn toenmalige brouwel een korrelgist (WB-06) gedaan.
Een aantal dagen later begon het pack toch te bollen. Ik heb deze toen in de koelkast (5 graden) bewaard.
Tot gisteren, toen heb ik een starter aangemaakt, maar daar was vandaag nog geen leven in terug te vinden.

Ik heb hem toch maar gebruikt, maar ben bang dat het nu niet helemaal lekker gaat vergisten.
Zal vanavond nog maar eens kijken, als er nog geen leven inzit gooi ik er maar weer een korrelgist op.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Weizen bock
« Reactie #1 Gepost op: 20-09-2010 15:00 u »
Zo he, een 2e brouwsel en dan ook maar decoctie en dan ook nog eens een flink aandeel tarwe in de stort :groots:. Je hebt het jezelf niet gemakkelijk gemaakt maar zo te horen is alles goed gegaan.

Met welk brouwrendement reken je in BeerAlchemy? Misschien heb je de waarde iets te hoog ingesteld voor jouw set-up.

Door de hoge tarwestort zou jouw spoelefficientie misschien ook iets lager kunnen zijn (geen vastlopend spoelproces gehad?) wat ook tot een lagere rendement leidt.

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • On my way
« Reactie #2 Gepost op: 20-09-2010 15:17 u »
Spoeling ging goed, ik heb destijds zo'n filterplaat van Brouwland gekocht (daar ging mijn vakantiegeld) maar die doet het goed.
De mash efficiëntie  staat op 75%.
Decoctie omdat ik dat een maischschema genomen heb uit het German Wheat beer boek van Eric Warner.

Ben meer bang voor de vergisting.
Geen idee wat er gebeurt als ik er nu ook nog een korrelgist op strooi.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 20-09-2010 15:24 u »
Jouw efficientie is dan nu ongeveer 65%. Dan kan best een realistische waarde zijn hoewel het wel laag is. Om hier meer gevoel voor te krijgen zul je vaker moeten brouwen met dezelfde installatie.

De gist zal waarschijnlijk wel gaan aanslaan maar daar wil je niet te lang opwachten. Als er morgenochtend geen schuim op staat zou je inderdaad een korrel kunnen toevoegen.

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • On my way
Re: Weizenbock
« Reactie #4 Gepost op: 21-09-2010 10:26 u »
Vanochtend maar even snel gekeken en er stond een heel klein laagje schuim op. Denk dat het nu wel langzaam op gang komt.
note: temperatuur was 19 șC.

Ik lees vaak dat je een felle hoofdvergisting (dus veel actieve gistcellen) moet nastreven.
Dat is hier dus duidelijk niet het geval  :(

Weet iemand wat voor smaak(afwijking) ik zal ervaren?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 21-09-2010 10:32 u »
Vanochtend maar even snel gekeken en er stond een heel klein laagje schuim op. Denk dat het nu wel langzaam op gang komt.
note: temperatuur was 19  șC.

Ik lees vaak dat je een felle hoofdvergisting (dus veel actieve gistcellen) moet nastreven.
Dat is hier dus duidelijk niet het geval  :(

Weet iemand wat voor smaak(afwijking) ik zal ervaren?

Veel actieve gistcellen: ja. Maar of je daar een felle vergisting van krijgt hangt van meer factoren af, onder andere de temperatuur.

Het is moeilijk te zeggen wat er precies met de gist aan de hand is en daarom ook niet wat voor smaakafwijkingen je zult krijgen, als je die al zult krijgen. Je proeft het vanzelf.

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • On my way
« Reactie #6 Gepost op: 21-09-2010 11:10 u »
De vergistingstemperatuur zal tussen de 18 en 20 graden liggen, aanbevolen voor de 3638 is tussen de 18 en 24.
ik heb de 3638 gekozen omdat deze aanbevolenh is voor rogge en voor weizen.

Omdat het een recept is waarvan ik geen idee heb wat het oplevert (zelf in elkaar gefutseld) heb ik nog geen inzichten in de smaak, een afwijkende smaak kan dus (in mijn beleving) aan diverse parameters liggen.

Ik was meer benieuwd naar een (te identificeren) smaakafwijking als je met onvoldoende actieve gistcellen vergist.

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • On my way
« Reactie #7 Gepost op: 21-09-2010 21:48 u »
Er staat inmiddels 1,5 cm schuim op. Dus ik heb hoop dat het allemaal goed komt.
Nu ben ik zeer benieuwd naar de uiteindelijke smaak.
Moet jammer genoeg nog even wachten.

Tags: weizenbock