Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: ESB  (gelezen 4373 keer)

Offline Zaphod_B

• Senior lid
  • Land: nl
    • IT Consultant
ESB
« Gepost op: 20-09-2010 01:30 u »
Als mijn huidige dubbel (die ik morgen of overmorgen ga brouwen, afhankelijk van hoe lekker de starter gaat) klaar is, kan de volgende gemaakt worden, over een weekje of zo. Een Engelse vriend van me vraagt me met veel hartstocht om zo'n lekkere bitter 'zoals thuis'. Dat is dus nogal een taak! Hier mijn recept dat ik in gedachten heb. Met een koudhop, een eenstapsmaisch en de bekende 1968 Londonse gist.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMike's Strong Bitter
KenmerkBitter Ale
Brouwdatum9/26/2010
BiertypePale Ale/Strong Bitter
Aantal liters15
Gewenst begin SG1048 (5.0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater23.6 liter
Maischdikte4.2 l/kg
Maischwater15.0 liter
Spoelwater8.5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur22 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid43 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)90.0 %3231 gr4 EBC
Crystal malt10.0 %359 gr130 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target12.5 %15 gr90 minuten38 EBU
Styrian Golding3.5 %10 gr15 minuten3 EBU
East Kent Golding5.5 %10 gr15 minuten5 EBU
East Kent Golding5.5 %5 grKoud hop0 EBU
Styrian Golding6.0 %5 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1968 London ESB Ale
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter1000 ml
Beluchtingstijd48 uur
Temperatuur giststarter22C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166C90 minuten4.2 l/kg

P.S. ingredienten zijn al in bestelling, maar goeie wijzigingen sta ik altijd voor open! Shoot! :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
Re: ESB
« Reactie #1 Gepost op: 20-09-2010 09:18 u »
Ziet er goed uit. Als je bedoeling is in de buurt te komen van een Fullers zou ik de volgende dingen veranderen:
- iets minder crystal, 5-6% geeft genoeg karamel.
- ik zou de laathopgift verkorten naar ~5 minuten (Fullers gebruikt Northdown/Challenger/EKG (45/45/10) )
- iets hoger start SG (1055-1057)
- vergisten starten op 18 graden en laten oplopen naar 20 (nee, daar wordt je bier echt niet "clean" van met deze gist)

Als het niet de bedoeling is in de buurt van een Fullers te komen, zo ik je recept lekker zou houden.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #2 Gepost op: 20-09-2010 12:49 u »
Nee hoor, hoeft niet op 'n Fuller te lijken. 't Moet binnen de stijl passen en lekker worden ;).

Ik geloof niet zo in hop maar 5 min koken. Niet gebaseerd op ervaring...  :biersmile: maar op gevoel. Kan iemand meer vertellen over het wel/niet nut van zo kort hoppen?
Wel leuk om eens met twee batches te testen! Heb helaas maar 1 gistvat...

Ben vooral ook benieuwd naar die Engelse mout. Tot nu toe alleen met Brewferm mout gewerkt (Brouwmarkt). Tevens ook nog nooit een Engels bier gemaakt. Ook weinig gedronken in mijn leven, maar dat wat ik heb beproeft was helemaal prima!

Heb erg veel zin in deze brouw!

Ohja, voor ik het vergeet: waarom een hoger sg? Volgens het type kan dit wel toch? Die vriend wilde een lekker doordrinkbaar soepel bier...

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 20-09-2010 13:06 u »
Nee hoor, hoeft niet op 'n Fuller te lijken. 't Moet binnen de stijl passen en lekker worden ;).
Prima, dat gaat goedkomen!
Citaat
Ik geloof niet zo in hop maar 5 min koken....Kan iemand meer vertellen over het wel/niet nut van zo kort hoppen?
Bij Fullers koken ze de laatste hop ~2-3 minuten.
Ik heb zelf erg goede ervaring met hop na vlam uit, als de meeste hitte er af is (<80 graden).
Maar het is alles behalve noodzakelijk.

Zodra je hop meekookt gaan heel veel aroma's verloren (niet alle!), persoonlijk "geloof" ik niet zo in hop 15 minuten koken  ;)..
Maar het licht heel erg aan wat voor bier je wilt maken, en wat voor smaken je daarbij verwacht. Ik neig de laatste tijd iets meer naar minder koudhop en wat meer "80-graden-hop".
Citaat
Ben vooral ook benieuwd naar die Engelse mout. Tot nu toe alleen met Brewferm mout gewerkt (Brouwmarkt). Tevens ook nog nooit een Engels bier gemaakt. Ook weinig gedronken in mijn leven, maar dat wat ik heb beproeft was helemaal prima!
Ik vind vooral de Crystal heel anders can Caracrystal of Caramunich van Brouwland.

Citaat
Ohja, voor ik het vergeet: waarom een hoger sg?
Fullers ESB heeft 5,9% (in fles), dus daarom. Maar aangezien je daar niet op mikt kan je het prima op 1048 laten, wordt'ie ook wat doordrinkbaarder.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #4 Gepost op: 20-09-2010 15:30 u »
Hmm, interessant. Ik had verwacht dat juist de smaak uit de hop komt door het koken. Ik denk dat ik het misverstand nu begrijp:

- door koken komen de bitters vrij, maar minder aroma
- door heel laat toevoegen van hop, alsmede koudhoppen, krijg je vooral dus aroma, weinig tot geen bitter.

Interessant. Misschien toch maar gaan voor die 5 min ipv 15...

En inderdaad, het hoeft zeker geen Fullers te worden. Het moet lekker worden ;). Ik ga inderdaad nog even kijken naar die hoeveelheid Crystal. 6% zeg jij? De rest pale ale? Of nog een andere mout?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-09-2010 15:49 u »
Hmm, interessant. Ik had verwacht dat juist de smaak uit de hop komt door het koken.
Dat is ook wel zo, hoor. Het is alleen nogal ingewikkelde materie.
Sterk gesimplificeerd is het ongeveer zoals je het schrijft:
Citaat
- door koken komen de bitters vrij, maar minder aroma
- door heel laat toevoegen van hop, alsmede koudhoppen, krijg je vooral dus aroma, weinig tot geen bitter.
Komt nog wel bij dat je door kort (10-15 minuten) koken misschien de wat meer "harsige" aroma's kwijt raakt, en de wat "nobelere" aroma's behoudt. Maar dat is vooral theorie hoor.

Citaat
Ik ga inderdaad nog even kijken naar die hoeveelheid Crystal. 6% zeg jij? De rest pale ale? Of nog een andere mout?
Inderdaad, geen andere mout. Keep it Simple.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #6 Gepost op: 21-09-2010 08:51 u »
Dat is wel gelukt denk ik met dit recept ;). Als mijn Dubbel (die ik vandaag ga maken) klaar is met de hoofdvergisting, dan gaat deze ESB de maischpan in!

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #7 Gepost op: 27-09-2010 00:47 u »
Ik geloof dat ik een beetje last heb van de ESB mania aan het begin van dit jaar hiero ;). Mijn 1968 London Ale gist is van 1 feb 2010... Van der Kooy zal toen wel flink hebben ingeslagen in de trant van: "goh die gist is populair de laatste tijd, laat ik er wat meer van inkopen!"... Heb 'm vrijdagavond een klap gegeven maar het is nog nauwelijks gezwollen... Wilde eigenlijk vandaag brouwen, of morgen. Beiden is 't 'm niet dus. Wordt op z'n allervroegst dinsdag.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 27-09-2010 08:13 u »
Als de gist wat ouder is kun je het beste het kapotslaan een week voor het geplande gebruik uitvoeren. Je weet namelijk nooit of het opbollen snel of toch wat langzamer zal verlopen. In het geval het zakje al snel bol staat kun je deze in de koelkast bewaren voordat je hem daardwerkelijk gebruikt. Door de lagere temperatuur worden de cellen in een soort slaaptoestand gebracht en teren ze niet in op hen reservestoffen. Hierdoor behouden de cellen hun vitaliteit. Zoals je wellicht weet moet je voor een goede vergisting voldioende vitale gistcellen hebben.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #9 Gepost op: 27-09-2010 09:47 u »
Brouwen = geduld.. ;). We wachten inderdaad maar even af ja. Tot nu toe gingen die pakken veel sneller. Het is wel jammer, maar ja, brouwen we een paar dagen later  :brouwen:.

Tags: ESB