Hop met de Gijt "Centennial"

Gestart door VEMP, 16-09-2010 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VEMP

Zaterdag wil ik met mijn nieuwe pannen en brander gaan brouwen. Ben benieuwd. Ook wil ik de hop uit de tuin gaan gebruiken. Heb een receptje gemaakt. Iemand nog tips?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHop met de Gijt "Centennial"
KenmerkCentennial uit de tuin
Brouwdatum18-9-2010
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters40
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement72,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater59,3 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater45,1 liter
Spoelwater14,2 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur20 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid78 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout 7 EBC100,0 %12893 gr7 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Centennial11,5 %20 gr90 minuten13 EBU
Centennial11,5 %20 gr15 minuten6 EBU
Centennial11,5 %20 gr10 minuten4 EBU
Centennial11,5 %20 gr5 minuten2 EBU
Centennial11,5 %40 grKoud hop0 EBU
Target12,5 %71 gr90 minuten50 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C60 minuten3,5 l/kg
280°C1 minuten3,5 l/kg


DP

 ;D

Jou India Pale Ale Hop met de Gijt was in ieder geval heerlijk  :proost:
Aan je fustje druf ik (nog) niet te komen....  :-X

succes met brouwen ! :degroeten:

DP :biersmile:

VEMP

Dank je wel!

Heb je al de druk gemeten?

DP

Citaat van: VEMP op 16-09-2010  19:27 uDank je wel!

Heb je al de druk gemeten?

Zeker ... en vast ...Uiteraard...doe niets anders!
we moeten goed uit de bus komen hé!  :biersmile:

De druk heb ik nu staan op 1,2 bar.
Ik heb wat forum regels gelezen, en er is nog al wat verschil tussen de ene en de andere brouwer.
Zelf ben ik nu online op dit forum om eigenlijk nou eens concreet een antwoord te vinden.
Ik wil je draadje ermee niet bevuilen, maar een ander draadje openen is ook niet de bedoeling omdat
het vast ergens in dit forum staat. Maar we hebben dadelijk twee bieren onder één tap.
Jij een IPA ik een Tripel. Ik zo graag veel CO2 willen jij wellicht niet  :weetniet:
We willen gemakkelijk kunnen tappen maar niet ten kosten van de gevormde CO2.
Er zijn leden die de druk op 1 bar zetten en leden die gaan voor 1,5 bar maar er zijn ook leden die voor 2bar gaan.
Ik denk persoonlijk gezien de installatie dat wij niet fijn kunnen tappen bij twee bar.
Ik twijfel dus..... 1,2 bar is het nu! zo laten of opvoeren naar 1,5 bar.

Wat denk jij?
Hoe is jou menig qua CO2 gehalte voor jou bier?

Groet,Dave
DP  :degroeten:

VEMP

Ik heb er geen idee over, maar ik zag in de andere draad dat er al een oplossing is.

Iemand nog tips over het recept? Ben zelf niet bekend met Centennial.

Caspar

Citaat van: VEMP op 17-09-2010  13:15 uIemand nog tips over het recept? Ben zelf niet bekend met Centennial.

Gewoon zo brouwen, dan ben je over 2 maandjes wel bekend met Centennial ;) .

MO

Waarom die Target en ook nog eens met een hoge IBU bijdrage van 50? Kun je het bier niet alleen met centennial brouwen als je echt iets van de centennial smaak wil leren?

De-Geert

Ik gok omdat het tuinhop is.

VEMP

Goede vraag. Ik wil hem graag bitter maken en ik vind het vaak zonde om aromahop als bitterhop te gebruiken. Ga ik zo te weinig Centennial proeven? Als dat zo is, pas ik hem aan.

VEMP

Vandaag gebrouwen met nieuwe installatie. Ging allemaal prima, ook de platenkoeler, wat een luxe!

Maar ik moet de installatie leren kennen merk ik. Ik ging 40 liter brouwen met standaard instellingen in BrouwVisie. Heb nog 1,5 liter extra water toegevoegd en kwam uit op 31 liter. Helaas bleef er veel achter in de kookpan/hop. Ook bleef er veel achter in de maischketel. Het SG is niet 1070 maar 1068 geworden. Ik moet de verliezen volgende keer ophogen.

EBC

Het is echt onzin dat je van hop die een uur kookt niks proeft, maar alleen bitter overhoudt.

Grote commerciële brouwerijen doen dat, omdat het goedkoper is en de consument er toch niks van weet.

Hop geeft altijd smaak. Weg met de bitterhoppen, lang leve de aromahoppen!

Nou dat wordt reacties incasseren  ;)

Oscar

Citaat van: EBC op 18-09-2010  16:06 uHop geeft altijd smaak. Weg met de bitterhoppen, lang leve de aromahoppen!

Vind je erg als ik voor beide ga... dus bitter en aroma hop.. :brouwen:

VEMP

Nu een week op fles. De versie met Amarillo koudhop is ok, maar moet nog rijpen. De andere, met Centennial koudhop is minder. Ik denk ik een melkzuurinfectie, maar dat weet ik niet zeker. Dit had de hardcore IPA ook. Een rare smaak die het aroma helemaal weghaalt. Weet iemand hoe ik de melkzuurinfectie kan herkennen?

Jacques

Het grappige is dat zuivere melkzuur geen smaak heeft. Dat neemt niet weg dat je melkzuurinfectie wel kunt herkennen in bier aan de hand van de esters van dit zuur en ook aan de fermentatienevenproducten. Meestal krijg je een zachte zurige smaak maar het kan zijn dat de smaak van diacetyl en boterzuur gaan overheersen.  Vooral de smaak van boterzuur is zeer onaangenaam. Ook kan de bitterheid wat sterker worden. Naast melkzuur wordt door melkzuurbacteriën ook een beperkte hoeveelheid azijnzuur geproduceerd.

MO

Doe mij maar een flesje. Ik heb genoeg geïnfecteerde bieren geproefd, melkzuur smaakt wat mij betreft gewoon zuur. Vreemd toch, dat een gedeelte van een partij zuur zou zijn. Is het niet dat ene flesje dat net niet goed genoeg is schoongemaakt?

VEMP

Ok. Tja, ik vind het bier wat romig smaken. Heel apart. Ik hoop dat het aan een flesje ligt.

Als ik je zie, MO, zal ik een flesje meenemen. Fijn als iemand mee kan proeven.

Jacques

Citaat van: MO op 09-10-2010  23:09 uDoe mij maar een flesje. Ik heb genoeg geïnfecteerde bieren geproefd, melkzuur smaakt wat mij betreft gewoon zuur. Vreemd toch, dat een gedeelte van een partij zuur zou zijn. Is het niet dat ene flesje dat net niet goed genoeg is schoongemaakt?

Bij het merendeel van de melkzuurinfecties is het bier (voor mij aangenaam) zuur.
Ook ik heb er geen probleem mee om dergelijke bieren te drinken. Een geuze en Rodenbach mag ik graag.

MO

Romig associeer ik meer met diacetyl (boter achtige smaak). Als dat het geval is, dan is er geen probleem. De gist ruimt dit vanzelf op.

DP

 ;D

Zal ik ook is proeven?
Heb nog en kleine 20 liter staan! :-\

 :o

DP

VEMP

Vorige week een brouwer uit Belgie getroffen. Deze heb ik dit bier meegegeven. Hij heeft hem laten analiseren. Wat opvalt is het aantal EBU's dat klopt niet:

Kleur 21,1 EBC
Bitterheid: 42,45 EBU
7,55% alc.
16,94 origineel extract
81,14% vergist
 
De bitterheid is zoals ik op de degustatie vertelde lager dan wat je meestal zelf berekend. Het hoparoma zorgt vaak voor de indruk dat er meer hop in zit waardoor je zo indirect zal denken dat de EBU hoger is. De smaak van de bitterheid was goed, wat belangrijker is, naar mijn mening toe, dan wat het cijfertje aangeeft. Als je de hopping nog fijner wilt, maar de EBU zal wel zakken, dan kan je dit doen door de pH tijdens het koken te verlagen.
De vergistingsgraad van 81,14% is uitstekend, lager zal een zoeter bier geven, hoger natuurlijk minder, maar je bier kan daardoor wel minder vol smaken.
 
De GC waarden heb ik ook, maar zal die laten inscannen. Om snel toch iets te geven: diacetyl is perfect, DMS is aan de hogere kant, maar zeker niet extreem hoog en zal door de sterkte van het bier niet opvallen.

Adrie

En als je nu eens een andere formule selecteert in BrouwVisie voor de berekening van de bitterheid. Welke komt er dan als beste uit?

De-Geert

Dat zal Garetz wel zijn, die geeft de laagste waarde.

Ben ook wel benieuwd naar de GC analyse.

Hopmans

Citaat van: De-Geert op 12-11-2010  14:49 uDat zal Garetz wel zijn, die geeft de laagste waarde.

Ha ha, zien jullie het nu?
Ik schreew het al jaren van de daken.
Ik heb niet voor niks een correctiefactor voor mezelf in het leven geroepen.
Tinseth klopt wel redelijk bij grote volumes, maar niet bij kleine volumes.


VEMP

Citaat van: Adrie op 12-11-2010  14:36 uEn als je nu eens een andere formule selecteert in BrouwVisie voor de berekening van de bitterheid. Welke komt er dan als beste uit?

Klopt, dat kom ik veel dichterbij, bij de Garetz. Goed opgelet!

Henielma

Wel interessant als een bier van je geanalyseerd wordt.

Wel een groot verschil 42 gemeten en 78 berekend.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.