Oatmeal stout

Gestart door Arjan, 16-09-2010 16:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjan

Hoi,

Ik ben voornemens een haverstout te brouwen. Qua recept ben ik er nog niet helemaal uit.

In de Nederlandse en Engelse recepten welke ik bekeken heb (DW, Oscar, Protz) wordt zwarte mout gebruikt.
Het recept van Samual Smith oatmeal stout bevat ook zwarte mout. Allen bevatten een klein percentage (2-3%) van deze mout.

De Amerikaanse stouts staan vol van de gebrande gerst. Zowel Ray Daniels als Randy Mosher geven aan 8-10 % gerst te gebruiken. Evt 3-6% haver.

Nu neig ik zelf meer naar de Amerikaanse variant. Maar 8% gebrande gerst lijkt me, tja, ambitieus ;)

Anyway. Mijn voorstel is als volgt (voor 20l, SG 1052, 80%brh.eff.):

Palemout 7               3650 g    82%
Havervlokken              356 g     8%
Geroosterde gerst         223 g     5%
Aromamout (Amber 150)     223 g     5%


75 koken met 80 g E.K. Goldings (a 4.8%). 33 IBU (Tinseth)

Gist: Wyeast 1272 (American ale)

Suggesties?

Kleine_Schriek

ik heb zelf net een imperial stout Amerikaans recept gebrouwen en een combi van chocolademout en ger. gerst gebruikt. Tijdens het proeven van de mouten (doe ik altijd) viel mij op dat chocolademout toch heel anders smaakt dan ger. gerst. Dus een combi kan ook altijd nog ;-)

Jacques

Citaat van: Kleine_Schriek op 16-09-2010  17:36 uik heb zelf net een imperial stout Amerikaans recept gebrouwen en een combi van chocolademout en ger. gerst gebruikt. Tijdens het proeven van de mouten (doe ik altijd) viel mij op dat chocolademout toch heel anders smaakt dan ger. gerst. Dus een combi kan ook altijd nog ;-)

'ger. mout'? Bedoel je gerookte gerst of geroosterde gerst?

In dit geval zal wel geroosterde gerst bedoeld zijn gelet op eerdere bericht maar met afkortingen moet je altijd oppassen, zeker als het een ongebruikelijke afkorting is.

Alard

Mijn oatmeal stout (toevallig vanavond eentje van gedronken :) ) had 6% geroosterde gerst, en is niet overdreven gebrand. Beetje meer dan 6% zou kunnen, maar zo smaakt hij ook prima.

Recept op http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,15244.0.html

Arjan

Bedankt. Ik zie dat je verder geen cara of aroma mout hebt gebruikt in jouw recept. Ik hoop dat dat de complexiteit ten goede komt.

Arjan

Wat kan ik het beste gebruiken? Havervlokken of havermout?

De-Geert

Ik zou voor de havermout gaan, maar weet niet precies waarom.


Gerb

Havervlokken zijn volgens de receptuur van Guinness het origineelst. Havermout (gemoute haver) smaakt ook prima. Misschien dat havervlokken iets meer body opleveren, maar het zal niet heel veel uitmaken.

De-Geert

Guinness oatmeal stout?
Volgens mij ben je in de war met gerstevlokken.

Volgens mij wordt in Engeland juist vooral gemoute haver gebruikt, daar komt het immers ook vandaan.

Adrie

Citaat van: De-Geert op 22-09-2010  09:38 uGuinness oatmeal stout?
Volgens mij ben je in de war met gerstevlokken.

Volgens mij wordt in Engeland juist vooral gemoute haver gebruikt, daar komt het immers ook vandaan.

Inderdaad in Guinness gaan naar verluid gerstevlokken.

Gerb

Ja jongens, erg scherp!Ik zag het woord vlokken en ik was getriggered.

In dit geval zou ik ook havervlokken gebruiken.

Arjan

Havervlokken dus. Op basis van de opmerking in Alard's thread en de Biertypen gids, lijkt het me verstandig 5% havervlokken te gebruiken, in plaats van de eerder genoemde 8%. Dan kan er een beetje meer geroosterde gerst in (6%).

Arjan

Vandaag gebrouwen (eindelijk). Het recept is als volgt geworden (20l, SG 1055, rendement 80%):


Pilsmount                       1550 g  32.5%
Pale ale mout                   2458 g  51.5%
Aromamout 150 EBC               240 g    5%
Geroosterde gerst 1400 EBC      290 g    6%
Havervlokken                    240 g    5%

E.K. Goldings  a4.8%    45 g
Fuggle a4.2%            19 g (omdat ik te kort Goldings in voorraad bleek te hebben)

17l Maischwater, 14l spoelwater

Eentrapsmaisch op 65 ÂșC.

De hopjes kookten 75 minuten mee (34 IBU volgens Tinseth).

Gist: 1272 American ale


Hopelijk komt de eind SG in de buurt van de 1016. Dat zou een mooi bier van ca 5% opleveren.

Jacques

Citaat van: Arjan op 31-10-2010  20:16 uHet recept is als volgt geworden (20l, SG 1055, BHE 80%):

BHE 80%? ???

RobinB

BrewHouseEfficiency?
Rendement dus :)

Arjan

Sorry. Teveel Engelse boeken gelezen, denk ik :)

Aangepast.

Arjan

Ik heb al een tijdje niets meer gemeld over dit bier.

Ik moet zeggen dat het uitermate goed is gelukt, uitgegist tot SG 1015. De gebrandheid van de geroosterde gerst valt erg mee en het haver maakt het bier mooi zacht.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.