Koperbuis en epoxylijm

Gestart door JarOfEyeballs, 14-09-2010 23:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JarOfEyeballs

Hallo iedereen,
is het mogelijk koperbuis en koppelstukken te verbinden met epoxylijm in plaats van te solderen? Ik wil namelijk een hevelfilter maken en ik sta er niet voor te springen in mijn appartement met een gasbrander aan de slag te gaan. Ik weet dat het mogelijk is metaal te lijmen met epoxylijm, ik heb er alleen geen flauw idee van hoe goed dit bestand is tegen hoge temperaturen. Ik ga ervan uit dat dat wel het één en het ander kan verdragen, maar ik wil niet voor onaangename verrassingen staan.

Anton

Ik kan er geen zinnig antwoord op geven. En dat is een reden temeer om het gewoon uit te proberen.
Natuurlijk testen met warm water, niet meteen met wort. ;)

SeekingBeer

Ja dat kan, je kunt het verlijmen...

Het lijkt mij niet erg voedselveilig en er is een kleine kans op lekkage die ook niet goed voor het appartement is...

Waarom kan je geen gasbrander gebruiken? Er is vrijwel geen gevaar, gewoon rustig de brandgevaren eens bekijken.  :)

Ik bedoel: Je kookt toch ook eten in je appartement?

Hopmans

Er zijn ook klemkoppelingen voor het gedeelte wat echt waterdicht moet zijn.
Desnoods een soldeerkoppeling iets kleiner smeden zodat deze strak klemt.
Op deze manier kan je het gedeelte wat onder het wort zit nog uit elkaar halen ook.


Ronnie

Niet uitproberen met epoxy of 2componentshars. Is tijdverlies.
Heb ooit nog zo een temperatuursonde in inoxbuisje gegoten. Dat gaat een tijdje mee, maar niet voldoende. Na 1 brouwseizoen wodt het bros.

Adrie

Citaat van: JarOfEyeballs op 14-09-2010  23:37 uIk wil namelijk een hevelfilter maken en ik sta er niet voor te springen in mijn appartement met een gasbrander aan de slag te gaan.

Je kunt toch gewoon buiten gaan solderen? Niet klooien met sub-optimale oplossingen, gewoon solderen anders krijg je gegarandeerd spijt.

hansHalberstadt

Ik heb dit ook ooit gedaan voor mijn hevelfilter en het bleef goed zitten, maar verkleurde wel na verloop van tijd door de inwerking van het wort. De reden was dat ik toen nog geen loodvrij soldeer had. nu je loodvrij soldeer kunt kopen zie ik eigenlijk geen goede reden om het nog te lijmen.
HansH

bob

Ik soldeer koperbuis met een verfbrander, ik gebruik wel altijd soldeerringen.
Gewoon de soldeerring in de fitting met soldeervloeistof en de verfbrander erop en verhitten.
Als je de tin rondom de fitting omhoog ziet vloeien stop je met verhitten.
Dan langszaam af laten koelen en klaar is kees.

janjansen

Hallo Jar,

Volgens mij kan het wel.

Ik heb in mijn kopergebeuren zo'n beetje alles toegepast wat ik kon bedenken.


Verbindingen zijn gemaakt van knelkoppelingen, (zilver)soldeer en ook jawel, 2 componenten epoxyhars.
Voor wat betreft je hevelfilter zou ik de epoxyhars niet willen aanraden. Veel liever maak je dat ding zodat je hem makkelijk los- en dus schoon kunt maken. Dan kom je uit op een combi van zilversolderen, knelkoppelingen en vastklemmen (door de buis ietwat in te drukken, zodat het wel vast zit, maar ook makkelijk los te maken is.


De hopfilter (rvs-mantel van wasmachineslang) is gefabriekt mbv epoxyhars en knelkoppelingen. Dat is dan NIET de epoxyhars die je bij de bouwmarkt koopt,maar de "gietbare"variant, die o.a. in de bootbouw wordt gebruikt. De RVS mantel zit mbv die epoxyhars op koperen buisjes vast"geplakt" en die buisjes klemmen weer in knelkoppelingen. Schoonmaakbaar dus.
Tot nu toe geen epoxysmaakjes  :P

Voor het solderen zijn van die zilversoldeer-ringetjes bij de bouwmarkt verkrijgbaar. Ik gebruik altijd wat S-39, maar misschien is dat helemaal niet nodig.  Even de gasbrander erop en voila. Echt simpel, maar inderdaad niet zonder enig risico: ik heb tijdens zo'n aktie een stuk van mijn werkbank afgefikt. Effe opletten dus.


groet!

SeekingBeer

Ja, gisteren was ik vergeten dat je natuurlijk ook klem koppelingen kunt gebruiken.
Bijv voor in je maschfilter en je hopfilter, voordeel is dat je het altijd makkelijk kunt demonteren om goed schoon te maken.

En die kleine gasbrandertjes zoals hierboven afgebeeld is ook niet alles; ik heb er eentje van de Hornbach en dat is prima voor gewoon solderen maar zilver krijg ik er niet mee gesmolten.
(Maar, dat is wel belangrijk om op te merken: misschien is er een fout soort blikje gas in gekomen met een veel te lage calorische waarde.)

Voor je koelwater kan je rustig lijmen (hoewel ik lijm een vreemde verbindingsvorm blijf vinden voor koper).

Succes ermee!

RobinB

Gezien de voedsel(on)veiligheid zou ik nooit epoxyhars gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.