Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hulp bij het brouwen van sterk bier voor een profiel werkstuk

Gestart door Hai, 14-09-2010 16:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Hai

Mijn zoon zit op 6 vwo en wil een onderzoek doen naar het maken van sterke bieren. :nut:

Wie heeft er tips:
Literatuur.
Gistsoort(en) voor sterkbier (hoge alcohol percentage aankunnen).
ervaringen
Tips etc.

Hai"

Caspar

Hij kan even kijken op de site van Wyeast en White Labs, verder zijn er 4 Podcasts van Brew Strong die gaan over High Gravity brewing... deze kunnen dienen als inspiratie.

http://www.thebrewingnetwork.com/shows/667

Qua boeken zijn er vele tips, maar deze boeken zal je niet in de plaatselijke bieb vinden ;) .

ed

Waarom in boeken zoeken, als je het forum heb. Je kunt er zelf op zoeken en meteen vragen stellen. Misschien zit er wel een brouwer bij je in de buurt waar je een keer kunt gaan kijken. Zo zie je hoe bier gemaakt wordt. Ondertussen wat foto's maken en je heb zo een werkstuk in elkaar zitten.

Ed

Caspar

Ja, maar ik denk wel dat literatuuronderzoek een verplicht onderdeel zal zijn... voorbereidend op de Universiteit ;) .

Admiraal Lodewijk van Boisot

Citaat van: haike op 14-09-2010  16:12 uMijn zoon zit op 6 vwo en wil een onderzoek doen naar het maken van sterke bieren. :nut:
...
En de onderzoeksvraag is? Alleen beschrijven hoe sterke bieren gemaakt worden, zal waarschijnlijk een onvoldoende opleveren. Dat is geen onderzoek, maar een beschrijving van een procedure.

PP

Citaat van: haike op 14-09-2010  16:12 uMijn zoon zit op 6 vwo en wil een onderzoek doen naar het maken van sterke bieren. :nut:

Wie heeft er tips:
Literatuur.
Gistsoort(en) voor sterkbier (hoge alcohol percentage aankunnen).
ervaringen
Tips etc.

Hai"
Beste "zoon",

Als docent scheikunde in het voortgezet onderwijs (en amateur bierbrouwer) heb ik afgelopen jaren diverse leerlingen begeleid met hun profielwerkstuk. Enkele voorbeelden van onderzoeksvragen wil ik je zeker meegeven: leerlingen van 6 vwo hebben het extractierendement van hop bitterstoffen uit hoppellets bepaald; leerlingen van havo 5 hebben de smaakinvloed van de toevoeging van appels aan zelfgebrouwen bier getest.
Via dit forum kun je veel kennis vergaren. Als je ons als forumleden geschikte hoofd - en deelvragen voorlegt krijg je informatie waar je ongetwijfeld een geschikt profielwerkstuk mee kunt afleveren.

Ik ben benieuwd naar je reactie, PP

Oscar

Citaat van: PP op 14-09-2010  21:07 uleerlingen van 6 vwo hebben het extractierendement van hop bitterstoffen uit hoppellets bepaald;

Heb je hier resultaten van? En de methode van bepalen?

PP

Citaat van: Oscar op 14-09-2010  21:16 uHeb je hier resultaten van? En de methode van bepalen?
Leerlingen hebben een spectrofotometrische analyse (UV 275 nm) uitgevoerd aan een iso-octaan / zoutzuur extract van wort (de school beschikt over een spectrofotometer en geschikte randapparatuur / chemicaliƫn om een dergelijke analyse uit te voeren).
Als resultaat van de opdracht hebben leerlingen een bitterheidsverschil aangetoond tussen 2 verschillende typen hop.
Daarnaast hebben ze via metingen aangetoond dat extractietijd (kookduur) de bitterheid van wort verhoogd.

groet, Paul

Oscar

Leuke resultaten  :duimop:

Met die mogelijkheden kun je ook het volgende onderzoeken:

- Wat is de maximale extractietijd van hop en wat is de afhankelijkheid van het wort en de hopsoort

Citaat van: PP op 14-09-2010  22:03 uLeerlingen hebben een spectrofotometrische analyse (UV 275 nm) uitgevoerd aan een iso-octaan / zoutzuur extract van wort (de school beschikt over een spectrofotometer en geschikte randapparatuur / chemicaliĆ«n om een dergelijke analyse uit te voeren).

Dus een bepaling van bitterheid omgerekend in EBU/IBU is mogelijk ? Leuk... dat biedt een mooie kans aan diverse onderzoekjes.

Citaat van: PP op 14-09-2010  21:07 uAls docent scheikunde in het voortgezet onderwijs (en amateur bierbrouwer)

IK zou je leerlingen stimuleren tot meer testen t.b.v je eigen hobby en de kennis op dit forum!  :duimop: :weetbeter: :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

36618

Reacties: 8
Gelezen: 1966

25953

Reacties: 5
Gelezen: 2180

40702

Gestart door middelaersch

Reacties: 16
Gelezen: 1933

29689

Reacties: 36
Gelezen: 12267

1882

Gestart door Barfly

Reacties: 40
Gelezen: 20919

33632

Reacties: 10
Gelezen: 2582

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.