Refractometer: hogere meetwaarde?

Gestart door Hans VH, 12-09-2010 10:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans VH

Deze week is mijn refractometer uit Hong Kong aangekomen. Vandaag gebruik ik hem voor het eerst. Gecalibreerd met gedestilleerd water op 1000. Daarna SG gemeten van mijn sterke blonde die staat te lageren.
Meting met densimeter: 1022
Meting met refractometer: 1037

???
Iemand een verklaring?

Gerb

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt dat de gistcellen de meting met de refractometer verstoren. Zie ook dit onderwerp.

Drents Hopbier

Citaat van: Hans VH op 12-09-2010  10:50 uMeting met densimeter: 1022
Meting met refractometer: 1037

Densimeter zakt dieper, doordat er alcohol aanwezig is (dus wordt schijnbaar s.g. gemeten). Refractometer geeft meer aan (ca. 0,3 per % alcohol).

Hopbier

Jacques

Citaat van: Hans VH op 12-09-2010  10:50 uDeze week is mijn refractometer uit Hong Kong aangekomen. Vandaag gebruik ik hem voor het eerst. Gecalibreerd met gedestilleerd water op 1000. Daarna SG gemeten van mijn sterke blonde die staat te lageren.
Meting met densimeter: 1022
Meting met refractometer: 1037

???
Iemand een verklaring?

Zodra er alcohol gevormd is kun je de uitkomst van je refractometer en je hydrometer niet meer met elkaar vergelijken. Dit heeft te maken met het feit dat alcohol een andere brekingsindex heeft dan water.
Toch kun je met een refractometer goed de vergisting volgen en het alcoholgehalte berekenen. Je moet daarvoor een het begin SG weten (de waarde van je wort voordat de vergisting begonnen was) en beschikken over een rekenprogramma zoals BrouwVisie, BrouwHulp en ProMash.

hansHalberstadt

Citaat van: Hans VH op 12-09-2010  10:50 u
Inderdaad van belang is de link die Gerb aangaf. Je kunt met een refractometer alleen direkt het SG meten van suikeroplossing. In bier zit ook alcohol en opgelost eiwit, vandaar dat hij dan de verkeerde (een te hoge) waarde aangeeft, ookal heeft hij een SG schaal of Plato of Brix schaal.
De reden hiervoor is dat een refractometer werkt volgens het principe van brekingsindex en dat is iets anders dan dichtheid. Het tooltje uit de link corrigeert daarvoor. Mbt de gist is het van belang om te weten dat gist het licht verstrooit en daardoor een wazige streep geeft op de refractometer. Dat kun je oplossen door de gist er via een simpel filtertje eerst uit te filteren, bv door enkele druppeltjes eerst door een droog filterpapiertjer te laten lopen. Daarvoor kun je een enkele malen dubbelgevouwen stukje keukenrol voor nemen.
HansH

rumour

Met de refractometer zelf zal wel niets mis zijn. Ik gebruik er ook eentje uit China en die werkt naar behoren. Het is in het begin even goochelen met de nummers, daar had ik ook een paar forumposts voor nodig  ::)

Verder laat ik de technische details en uitleg graag over aan de heren hierboven.

Hans VH

Citaat van: Jacques op 12-09-2010  11:12 uToch kun je met een refractometer goed de vergisting volgen en het alcoholgehalte berekenen. Je moet daarvoor een het begin SG weten (de waarde van je wort voordat de vergisting begonnen was) en beschikken over een rekenprogramma zoals BrouwVisie, BrouwHulp en ProMash.
Ik gebruik BrouwVisie. Daar volg ik het hele gistgebeuren met het SG gemeten met de densimeter.
In dit geval (sterke blonde, begin SG 1075, eind SG 1022) heb ik een vergistingsgraad van 70%, niet bepaald veel (gebruikte gist zou 72-76% moeten geven).
Vul ik de gemeten waarde van 1037 in, dan krijg ik slechts 50%.
Wat is het meest realistisch?

Citaat van: hansHalberstadt op 12-09-2010  11:16 uHet tooltje uit de link corrigeert daarvoor. met betrekking tot de gist is het van belang om te weten dat gist het licht verstrooit en daardoor een wazige streep geeft op de refractometer. Dat kun je oplossen door de gist er via een simpel filtertje eerst uit te filteren, bv door enkele druppeltjes eerst door een droog filterpapiertjer te laten lopen. Daarvoor kun je een enkele malen dubbelgevouwen stukje keukenrol voor nemen.
HansH
Dan vraag ik mij wel af de meerwaarde van een refractometer is. Je krijgt een foute meting, je moet enkele druppels filteren vooraleer te meten, en dan nog eens het resultaat omrekenen. In die tijd is de (correcte) meting met de densimeter al lang uitgevoerd.
Had ik die 25 euro niet beter voor iets anders gebruikt?

hansHalberstadt

Citaat van: Hans VH op 12-09-2010  11:24 uDan vraag ik mij wel af de meerwaarde van een refractometer is. Je krijgt een foute meting, je moet enkele druppels filteren vooraleer te meten, en dan nog eens het resultaat omrekenen. In die tijd is de (correcte) meting met de densimeter al lang uitgevoerd.
Had ik die 25 euro niet beter voor iets anders gebruikt?
Je krijgt geen foute meting omdat zowel SG als refractometer aflezing beiden even waardevol zijn. Dat filtreren is echt simpeler dan dat geklieder met de hydrometer en een maatcylinder. De voordelen zie ik zie:
-heel weinig nodig
-met een dun steriel slangetje in je gistingsvat kun je zelfs inline meten zonder je gistingsvat te hoeven openen, gewoon met een injectiespuitje wat wort opzuigen en je slangetje met een clipje afsluiten zodat de wordt niet terugstroomt. Via dat injectiespuitje kun je direkt filteren en een druppeltje op je refractometer laten vallen.
-snel meten
-nauwkeuriger dan hydrometer omdat je geen last hebt van koolzuurbelletjes

Werkt voor mij bijna ideaal.
HansH


Henielma

Citaat van: Hans VH op 12-09-2010  11:24 uDan vraag ik mij wel af de meerwaarde van een refractometer is. Je krijgt een foute meting, je moet enkele druppels filteren vooraleer te meten, en dan nog eens het resultaat omrekenen. In die tijd is de (correcte) meting met de densimeter al lang uitgevoerd.
Had ik die 25 euro niet beter voor iets anders gebruikt?

Tijdens het brouwen tot dus tot aan de start van de vergisting is de refractometer erg gemakkelijk. Slechts 1 druppel (heet) wort op de meter leggen en aflezen maar. Ik heb deze meermalen vergeleken met mijn hydrometer maar deze geven dan beide vrijwel dezelfde waarde wanneer ik de brix waarde met 4 vermenigvuldig.
Tijdens de vergisting kan je er ook mee werken maar is het wat meer gedoe. Tijdens de vergisting gebruik ik (nog) de hydrometer omdat ik dan tevens een sample kan proeven.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.