Refractometer: hogere meetwaarde?

Gestart door Hans VH, 12-09-2010 10:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans VH

Deze week is mijn refractometer uit Hong Kong aangekomen. Vandaag gebruik ik hem voor het eerst. Gecalibreerd met gedestilleerd water op 1000. Daarna SG gemeten van mijn sterke blonde die staat te lageren.
Meting met densimeter: 1022
Meting met refractometer: 1037

???
Iemand een verklaring?

Gerb

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt dat de gistcellen de meting met de refractometer verstoren. Zie ook dit onderwerp.

Drents Hopbier

Citaat van: Hans VH op 12-09-2010  10:50 uMeting met densimeter: 1022
Meting met refractometer: 1037

Densimeter zakt dieper, doordat er alcohol aanwezig is (dus wordt schijnbaar s.g. gemeten). Refractometer geeft meer aan (ca. 0,3 per % alcohol).

Hopbier

Jacques

Citaat van: Hans VH op 12-09-2010  10:50 uDeze week is mijn refractometer uit Hong Kong aangekomen. Vandaag gebruik ik hem voor het eerst. Gecalibreerd met gedestilleerd water op 1000. Daarna SG gemeten van mijn sterke blonde die staat te lageren.
Meting met densimeter: 1022
Meting met refractometer: 1037

???
Iemand een verklaring?

Zodra er alcohol gevormd is kun je de uitkomst van je refractometer en je hydrometer niet meer met elkaar vergelijken. Dit heeft te maken met het feit dat alcohol een andere brekingsindex heeft dan water.
Toch kun je met een refractometer goed de vergisting volgen en het alcoholgehalte berekenen. Je moet daarvoor een het begin SG weten (de waarde van je wort voordat de vergisting begonnen was) en beschikken over een rekenprogramma zoals BrouwVisie, BrouwHulp en ProMash.

hansHalberstadt

Citaat van: Hans VH op 12-09-2010  10:50 u