Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hevel op gang brengen  (gelezen 9346 keer)

Offline carpen

• Boven 10 berichten
  • *
Hevel op gang brengen
« Gepost op: 11-09-2010 13:39 u »
 Goedendag brouwers,

Heb zo maar een vraag. Ik heb een hevelfilter gemaakt van koperen pijp. Daaraan een heldere slang. 16 mm binnendiameter, keurig netjes met een slangklep aan de koperen pijp. Maar ik krijg de hevel niet op gang. Heb ik bij de automaterialenzaak zo een pompje gekocht, om vloeistof te hevelen, en nog krijg ik de hevel niet op gang. heb het nu met water geprobeerd, puur om te testen. het lukt wel wanneer ik eerst het systeem vol met water laat lopen. maar dat is lastig tijdens het brouwen. Iemand nog tips?

bedankt, gr arjen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline rumour

• Senior lid
  • Land: cn
  • Brouwerij Morele
Re: hevel op gang brengen
« Reactie #1 Gepost op: 11-09-2010 13:45 u »
De pomp die je gebruikt is niet self-priming waarschijnlijk; deze pomp heeft vloeistof in de pompkamer nodig om te kunnen pompen. Het aanzuigen van de vloeistof zal helpen.

En hevelen kan alleen van boven naar beneden aangezien je zwaartekracht gebruikt. Helpt aanzuigen?

Online Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: hevel op gang brengen
« Reactie #2 Gepost op: 11-09-2010 14:33 u »
Heb je misschien wat bochtjes in de leiding zitten? Die kunnen redelijk wat weerstand geven in een hevel. Probeer eens de koperpijp in z'n geheel in een bocht te buigen zodat de leidingen parallel aan elkaar zijn. Ik weet niet of dit duidelijk is, ik bedoel dat je de pijp in een vloeiende bocht buigt.

Verder kan je door het aantal en grootte van sleuven meer weerstand ondervinden.

Als je een kraantje op de uigaande leiding maakt kan je de stroomsnelheid regelen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Hevel op gang brengen
« Reactie #3 Gepost op: 11-09-2010 15:03 u »
Alle delen buiten de vloeistof moeten dicht zijn. Alles wat onder de vloeistof zit en blijft zitten naarmate je pan leger wordt, mag kieren vertonen.

De slang moet een laagste punt hebben, dat is dus niet persť het uiteinde, dat altijd onder het vloeistofnivo in de pan blijft.

Offline Tommie

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 11-09-2010 17:28 u »
Ik weet dat als je een hevel aan de praat wil krijgen, het moeilijker wordt naarmate de diameter van de slang vergroot.
Met een slang met binnendiameter 16 kan dat inderdaad een probleem zijn en moet je heel snel, heel veel lucht eruit zuigen om het te doen hevelen. Probeer maar eens met een slang met kleinere diameter.

:proost:

Offline carpen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 12-09-2010 10:35 u »
 Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik inderdaad een kleinere slang ga proberen. Voor de rest is alles boven de vloeistof dicht. '

gr arjen

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #6 Gepost op: 12-09-2010 17:03 u »
Ik laat altijd de slang en pomp vollopen mat kraanwater en zodra het hele systeem gevuld is met water start ik de pomp pas. De eerste opbrengst is dus wort / bier verdund met wat water, deze vang ik op in een emmer en gooi ik weg. Het kost je een half litertje wort, maar zo'n ramp is dat niet ;) .

Kan je daar iets mee?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 12-09-2010 17:12 u »
Heb zo maar een vraag. Ik heb een hevelfilter gemaakt van koperen pijp. Daaraan een heldere slang. 16 mm binnendiameter, keurig netjes met een slangklep aan de koperen pijp. Maar ik krijg de hevel niet op gang.

Hoe heb je de sleuven in gezaagd ? en hoeveel? En waar? (Plaats eens een foto, dat maakt een hoop duidelijk). Normaal moet je met water deze gewoon kunnen aanzuigen zonder gebruik te maken van een pomp.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 12-09-2010 20:45 u »
eb zo maar een vraag. Ik heb een hevelfilter gemaakt van koperen pijp. Daaraan een heldere slang. 16 mm binnendiameter, keurig netjes met een slangklep aan de koperen pijp. Maar ik krijg de hevel niet op gang. Heb ik bij de automaterialenzaak zo een pompje gekocht, om vloeistof te hevelen, en nog krijg ik de hevel niet op gang. heb het nu met water geprobeerd, puur om te testen. het lukt wel wanneer ik eerst het systeem vol met water laat lopen. maar dat is lastig tijdens het brouwen. Iemand nog tips?

Kijk ook eens bij de draden die getagd zijn met 'overhevelen'. Via de tags zijn allerlei topics gegroepeerd. De tags zijn dus min of meer een inhoudsopgave van het forum.

Offline Trappistje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2010 08:01 u »
Goedendag brouwers,

Heb zo maar een vraag. Ik heb een hevelfilter gemaakt van koperen pijp. Daaraan een heldere slang. 16 mm binnendiameter, keurig netjes met een slangklep aan de koperen pijp. Maar ik krijg de hevel niet op gang. Heb ik bij de automaterialenzaak zo een pompje gekocht, om vloeistof te hevelen, en nog krijg ik de hevel niet op gang. heb het nu met water geprobeerd, puur om te testen. het lukt wel wanneer ik eerst het systeem vol met water laat lopen. maar dat is lastig tijdens het brouwen. Iemand nog tips?

bedankt, gr arjen

Hey Arjen,

Je moet op het einde van de darm ook een kraantje plaatsen.
Dan kan je gewoon aanzuigen tot bijna tegen dit kraantje, kraantje sluiten, in je kookketel of opvangvat leggen en terug openen.
Als je hevel dan niet werkt is er een probleem met je hevelfilter.  :-\

Tags: overhevelen