Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting controleren met een digitale refractometer  (gelezen 4240 keer)

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • Land: nl
  • On my way
Vergisting controleren met een digitale refractometer
« Gepost op: 10-09-2010 12:38 u »
Hoi,

Ik heb nu een dichtheidsmeter, maar vind het nogal lastig en onnauwkeurig.
Nu heb ik wat vakantiegeld over en zat te denken aan een digitale refractometer.

Nu had ik begrepen dat je daar alleen de begin SG (original gravity) kunt meten. Maar als er eenmaal alcohol gevormd is dat de meting dan niet meer betrouwbaar is. Met andere woorden je kunt de eind SG (final Gravity) alleen meten met een dichtheidsmeter.
Klopt dat?

Of kun je ook met een digitale refractometer het verloop van de vergisting goed controleren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer

Offline ypenga

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • On my way
Re: vergisting controleren met een digitale refractometer
« Reactie #2 Gepost op: 10-09-2010 14:02 u »
De conclusie is dan dat je zonder het aangegeven tooltje wel met een refractometer kan meten maar er geen conclusies aan kunt verbinden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vergisting controleren met een digitale refractometer
« Reactie #3 Gepost op: 10-09-2010 14:38 u »
Dat klopt. Het tooltje is gratis te downloaden. Dat mag dus geen belemmering zijn.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-09-2010 14:55 u »
De conclusie is dan dat je zonder het aangegeven tooltje wel met een refractometer kan meten maar er geen conclusies aan kunt verbinden.
Nee hoor, je kan met een refractometer de gisting volgen en dan weet je wanneer die gestopt is. Je weet dan alleen (zonder omrekening) niet wat het eind SG / alcohol% is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 10-09-2010 16:20 u »
Nee hoor, je kan met een refractometer de gisting volgen en dan weet je wanneer die gestopt is. Je weet dan alleen (zonder omrekening) niet wat het eind SG / alcohol% is.

Zo kun je het ook zien. Toch meten we bijna altijd het eind SG om te weten wat de vergistingsgraad  en alcoholpercentage is.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #6 Gepost op: 10-09-2010 19:29 u »
Oh, en je hebt geen digitale refractometer nodig hoor, heb hem net zien staan in het foldertje van Brouwland, beetje aan de prijs.  Voor een tiende van die prijs kun je hem uit taiwan op laten sturen, te vinden op ebay.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 10-09-2010 23:09 u »
Oh, en je hebt geen digitale refractometer nodig hoor, heb hem net zien staan in het foldertje van Brouwland, beetje aan de prijs.  Voor een tiende van die prijs kun je hem uit taiwan op laten sturen, te vinden op ebay.

Zo goedkoop kan ik hem toch niet vinden op ebay. Ik heb er eentje zien staan voor 180. Dat is duurder dan het exemplaar in de Brouwland folder.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 12-09-2010 11:30 u »
Wij brouwers zijn gewend te denken in eind SG, maar er is in principe net zoveel voor te zeggen om te denken in eindBrix (zoals de refractometer met Brix (of plato) schaal aangeeft). Alleen omdat niemand dat doet zegt het de meesten niet zoveel. Als je echter enkele malen alleen met de refractometer de gisting hebt gevolgd en niet omrekent naar SG dan raak je gewend aan het begrip "eindBrix" en ook dat geeft een gevoel hoever het bier is uitgegist. Met het refractometertooltje van mij kun je dat effect ook zien.
HansH

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2010 20:08 u »
Zo goedkoop kan ik hem toch niet vinden op ebay. Ik heb er eentje zien staan voor 180. Dat is duurder dan het exemplaar in de Brouwland folder.

Denk dat Dennis een normale bedoelt via eBay, dan klopt het ongeveer wel.
En die zijn inderdaad goed genoeg.

Ik heb laatst wel met een digitale mogen spelen en ze werken wel erg fijn. Ook bij een vergist monster gaf hij een waarde zonder eerst te filteren. Of dat schijnzekerheid is heb ik niet getest, maar het werkt wel makkelijk.
Toch rechtvaardigt dat mijns inziens het prijsverschil totaal niet. Misschien dat sommigen (Erick?) daar anders over denken?