Vis en Bier

Gestart door De Kiekert, 09-09-2010 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Kiekert

Ik drink graag bier, maar eet ook graag een visje. Doch hoe te combineren. Welk bier bij een in boter gestoofde tong en welk bier bij een gebakken tong.

Wie heeft op ervaring gebaseerde suggesties. Daar zal ik me dan op kunnen richten bij een volgend brouwsel. :groots:

Hopmans

Citaat van: snuff op 09-09-2010  14:59 uIk drink graag bier, maar eet ook graag een visje. Doch hoe te combineren. Welk bier bij een in boter gestoofde tong en welk bier bij een gebakken tong.
Ik denk dat bij tong ansich een blond bier het beste past.
Het liefst een pils.
Dat is mijn persoonlijke mening.
Het kan best zijn dat andere personen daar anders over denken.
In de wijnwereld gaan ze hier al wat makkelijker mee om als vroeger meen ik.


aldo

Oude Geuze van Boon, de eerste keer dat ik het dronk kreeg ik meteen visioenen van maaltijden met vis en schelpdieren ;D

Ko

In Utrecht zit cafe olivier . Hier hebben ze veel bieren uit België op voorraad, maar serveren ze ook veel gerechten. In hun menu staat bij ieder gerecht welk bier hier het beste bij past. Misschien heb je hier iets aan.

Ondanks dat het bier er wel aan de prijs is, is het een ontzettend mooie gelegenheid (het zit tussen een cafe en een restaurant in). Het zit gehuisvest in een oude schuilkerk waardoor het van buiten niet heel speciaal aandoet, maar eenmaal binnen viel mijn mond open. Het is van binnen nog duidelijk zichtbaar dat het een kerk is geweest (het orgel zit er b.v. nog in). Dus mocht je ooit in Utrecht komen dan is dit zeker een aanrader.

gr. Ko

MM

Citaat van: aldo op 09-09-2010  15:22 uOude Geuze van Boon, de eerste keer dat ik het dronk kreeg ik meteen visioenen van maaltijden met vis en schelpdieren ;D

Dat is grappig. Ik had een vergelijkbare ingeving.

Ik zat te denken aan een zuur bier als Gueuze of Vlaams Rood of Bruin. Puur, omdat ik zelf graag azijn over mijn gebakken vis doe. Dat zure compenseert het vette van de vis.

De Kiekert

Zelf dronk ik onlangs tijdens een bezoek aan Brugge een Geuze van Rodenbach. Een licht zoetje beetje rood en een prachtig zuurtje. Heerlijk bij de oesters. Het liefst had ik een mooie gouden Geuze maar helaas dat hadden ze nou weer niet. En dat in een visrestaurant als de Gouden Karpel in bierland Belgie. Hopelijk kan ik een dergelijk bier kopen bij ons in Zwolle.

 Is zelf een bier te maken als de Geuze?

Fantastisch dit forum, struin er al een tijdje rond heb al behoorlijk wat info vergaard en durf nu pas schoorvoetend deel te nemen na eerst enkele forumleden peroonlijk aan te "mailen".

MM

Citaat van: snuff op 09-09-2010  21:11 uZelf dronk ik onlangs tijdens een bezoek aan Brugge een Geuze van Rodenbach. Een licht zoetje beetje rood en een prachtig zuurtje. Heerlijk bij de oesters. Het liefst had ik een mooie gouden Geuze maar helaas dat hadden ze nou weer niet. En dat in een visrestaurant als de Gouden Karpel in bierland België. Hopelijk kan ik een dergelijk bier kopen bij ons in Zwolle.

 Is zelf een bier te maken als de Geuze?

Fantastisch dit forum, struin er al een tijdje rond heb al behoorlijk wat info vergaard en durf nu pas schoorvoetend deel te nemen na eerst enkele forumleden peroonlijk aan te "mailen".

Je kan een vergelijkbaar bier maken, mout en hop stort zal je op moeten zoeken. Wyeast verkoopt de gist uit de Zennevallei (Gueuze gebied). Zie http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain_detail.cfm?ID=129 .

Daarnaast kan zul je een paar eikenhouten vaten moeten aanschaffen om je bier op te lageren voor een bepaalde tijd. Voor een geuze zou je het brouwsel een paar keer moeten maken, zodat je het kan mengen. Voor een Lambic hoef je maar één keer een brouwsel te maken.

De Kiekert

Lambic, drink je dat als "single malt"?
Geuze bier en Lambic bier, lijkt me dus al met al niet iets om als feut brouwer mee te beginnen.

Maar toch bedankt.

Jacques

Zelf vind ik de combinatie witbier dan wel weizen met vis heerlijk. Rodenbach kan ook voor mijn smaak heel goed.

Voor alle duidelijkheid Rodenbach is geen geuze. De biertypenindelers noemen het een Vlaams bruin.

MM

Citaat van: snuff op 09-09-2010  21:21 uLambic, drink je dat als "single malt"?
Geuze bier en Lambic bier, lijkt me dus al met al niet iets om als feut brouwer mee te beginnen.

Maar toch bedankt.

Lambic kan je inderdaad vergelijken met een Single malt whiskey. Volgens mij zijn er niet veel commerciële voorbeelden van een pure Lambic te vinden. Ze zijn er duidelijk wel. Het is inderdaad een stijl met wat haken en ogen.

bob

Heb effe gegoogled op foodpairing en bier en kwam bij deze link

http://www.beerpassion.com/beersommelier.html

koffie

CiteerBelle Vue Kriek : Tongreepjes in bierbeslag
Beslag:
• 200 gr tongfilet in reepjes gesneden
• 250 gr bloem
• scheutje olie
• 1 fles Belle-Vue kriek
• 1 eierdooier
Dressing:
• 1,5 dl olijfolie
• 1 theelepel mosterd
• 1 dl suikerwater
• peper en zout
• 50 cl frambozenazijn
• 1 fles Belle-Vue kriek
Maak 1 dl suikerwater (0,5 dl water en 50 gr suiker aan de kook brengen en laten
indikken). Breng 1 flesje kriek aan de kook en laat dit inkoken tot 0,5 dl en laat dit
afkoelen. Roer de azijn met mosterd glad en voeg de olie geleidelijk toe.Voeg het
ingekookte bier en suikerwater toe, goed vermengen en op smaak brengen met peper
en zout.
Maak het bierbeslag door de gezeefde bloem te mengen met de andere ingrediënten
en klop dit totdat er geen klontjes meer inzitten. Garneer 4 borden met sla, hoog
opgewerkt in het midden, sprenkel iets dressing over en 2 eetlepel om de sla heen.
Haal de tongreepjes door het bierbeslag en frituur ze op een temperatuur van 180°C
tot ze goudbruin zijn. Zout de reepjes licht na en dresseer ze tegen de sla aan. Direct
serveren

CiteerDe Koninck : Tongfilet op een bedje van prei en
asperges
• 4 tongfilets
• 200 gr broccoli, 200 gr asperges, 300 gr aardappelen
• 20 cl witte wijn
• 25 cl De Koninck
• 50 cl slagroom
• 40 gr boter voor de saus, 40 gr boter voor de broccolipuree
• 80 cl bouillon of visfumet
• peper en zout, nootmuskaat, een snuifje saffraan
• 500 gr jonge prei, 40 gr sjalotten
Voor de groenten : rasp lange schilfers van de geschilde aardappelen met een rasp
Bewaar deze in koud water. Bereidt de broccoli gedurende 5 minuten in kokend water.
Giet ze daarna af en koel ze af met koud water. Dompel de in blokjes van 0,5 gr
gesneden prei heel even in kokend water. Laat afkoelen. Pureer de broccoli fijn met
20 cl slagroom. Voeg kruiden en 40 gr gesmolten boter toe. Voor de saus : doe de
fijngekookte sjalotten samen met 40 gr boter en het bier in een kookpot. Breng dit aan
de kook en laat zachtjes tot de helft inkoken. Voeg 30 cl visfumet toe en laat weer tot
de helft inkoken.Voeg dan 30 cl slagroom toe en laat weer tot de helft inkoken. Voeg
de saffraan toe, zeef de saus en bewaar ze warm. Verwarm de rest van de visfumet
tot bijna aan het kookpunt. Leg er de opgerolde tongfilets voorzichtig in. Pocheer deze
gedurende 6 à 7 minuten. Warm de broccolipuree langzaam op. Meng de
geblancheerde en uitgelekte prei met de rest van de slagroom, zout, peper,
muskaatnoot en verwarm dit op een zacht vuurtje. Maak wafeltjes van de
aardappelschijfjes en bak ze in de friteuse op 180°C. Schik de asperges en de prei op
een bord en leg de tongfilets er op. Schik de broccolipuree en de aardappelwafeltjes
naast de tong en dien warm op.

CiteerRodenbach : Tongfilets van de "roerstok"
• 500 gr tong
• 1 dl Rodenbach
• 1 dl room
• boter
• ui
• bloem
• peper van de molen, zout
• ½ citroen
De tong fileren, de filets reinigen, pletten, kruiden en in bloem wentelen. De filets dan
in een pan met 50 g boter goudgeel bakken. Als de filets voor ¾ gaar zijn, uit de pan
halen. Dan 1 koffielepel fijngehakte ui in de pan brengen, overgieten met 1 dl
Rodenbach en zachtjes laten inkoken. Vervolgens 1 dl room toevoegen en het
mengsel eventjes goed laten doorkoken. De filets met hun kooknat terug in de pan
brengen en even laten inkoken. De tong op een schotel schikken. Overgieten met de
goed op smaak gebrachte saus, waar het sap van ½ citroen aan toegevoegd is.
Garneren met partjes citroen.


aldo

Citaat van: bob op 09-09-2010  22:58 uHeb effe gegoogled op foodpairing en bier en kwam bij deze link

http://www.beerpassion.com/beersommelier.html

Sjeempie krijg honger van al die foodparing! Es kijken of er nog wat over is van me avondmaal!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.