Buffervloeistof

Gestart door Albertus, 02-09-2010 17:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus

Bij het ijken van mijn pH-meter gebruik de bekende buffervloeistoffen (pH= 7,0 en pH=4,01).
Zijn deze buffervloeistoffen eenvoudig zelf te maken?

Bert

William

Ja en nee.

Ik neem aan dat je ze wilt gebruiken om de pH meter te ijken.

Er zijn tabellen bekend met welke zouten je moet oplossen in welke hoeveelheden om een bufferoplossing met bepaalde pH te maken. B.v. hier. Voor elk pH gebied heb je specifieke buffers die stabiel zijn in dat gebied.

Het probleem is dat je moet uitgaan van demi-water en dat je de zouten in redelijke zuiverheid moet kunnen krijgen om ook daadwerkelijk de goede pH-waarden te krijgen.

Het lijkt gemakkelijk maar is nog niet zo simpel als je op 0.01 pH eenheid nauwkeurigheid wilt werken.

Albertus

Citaat van: William op 02-09-2010  18:21 uHet lijkt gemakkelijk maar is nog niet zo simpel.

Daar was ik al bang voor.

Wanneer je de pH op 0,1 eenheden nauwkeurig wilt weten moet je je meter liefst op 0,01 eenheden ijken.
Demiwater is geen probleem, maar het is eenvoudiger om flesjes met buffervloeistof te kopen dan om aan de benodigde chemicaliƫn in de vereiste zuiverheid te komen. Jammer.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.