Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ontplofte fles, wat nu?  (gelezen 1272 keer)

Offline SteefR

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ontplofte fles, wat nu?
« Gepost op: 23-11-2020 19:37 u »
Hallo allemaal,

Ik brouw al een jaar of twee een keer of drie per jaar een batch van ongeveer 18 liter met behulp van  een bierpakket. Tot nu toe gebruikte ik Diabolo van Brewferm. Deze is echter onlangs vervangen door Strong Blonde, wat hetzelfde bier zou moeten zijn. Ik bottel in lege Grolsch beugelflessen.

Ik heb nu mijn eerste batch hiervan gebrouwen en gebotteld, op precies dezelfde manier als alle keren daarvoor. Toen ik net thuis kwam van mijn werk trof ik een bierflesje aan zonder bodem, die uit het kratje was geknald. Nu kan het een beschadigd flesje zijn geweest en is er verder niks aan de hand. Maar hoe kan ik dit controleren? Als ik alle flesjes open maak om de druk eraf te laten, is dan het bier niet nog maar kort houdbaar? Wat kan ik het beste doen? Ik vind het eerlijk gezegd wel wat eng om de andere flessen nu aan te raken.... Heeft iemand een tip?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online SVB

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Ontplofte fles, wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2020 19:45 u »
Ik had laatst ook dat 1 flesje plofte, alle anderen waren prima qua koolzuur... soms kan de fles ook gaar zijn inderdaad.

Maar wat je nu moet doen, geen idee... verwacht niet dat er direct veel zuurstof naar binnenkomt en dat je bier minder houdbaar wordt, maar dat ben ik.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2020 20:04 u »
Als je de druk niet van de flesjes af wilt laten dan kun je het beste een handdoek erover leggen om te voorkomen dat het glas rond gaat vliegen. En een dweil eronder.
Mijn advies zou zijn om van een paar flesjes het dopje voorzichtig een beetje op te lichten om druk af te laten. Als er op alle gelichte flesjes veel druk zit dan zou ik van alle flesjes de druk aflaten. Als de druk op blijft lopen dan moet je dat een aantal keren herhalen.
Als er op de gelichte flesje niet te veel druk zit dan zou ik er een handdoek overheen leggen (en een dweil eronder) en er het beste van hopen.

Ik heb pas twee batches gehad met veel te veel druk. Totaal 4 flessen geklapt. Ik heb meteen van alle flesjes de druk eraf gelaten door de dopjes met een opener voorzichtig iets op te lichten.
In mijn geval heb ik dat een aantal keren moeten herhalen. Ik vermoed dat ik een besmetting had van een vorige gist. Voor deze batches had ik namelijk een Tank 7 kloon gebrouwen met WLP670 American Farmhouse Blend van White Labs (https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/white-labs-vloeibare-gisten/wilde-gisten-bacteri-n/d/vloeibare-gist-wlp670-american-farmhouse-blend-white-labs-purepitch). Deze is ook bij andere leveranciers te verkrijgen.

Voor zover ik weet (en gemerkt heb) heeft het oplichten geen nadelige invloed op de smaak.

Na dit voorval heb ik de kraan van mijn vergistingsvat vervangen voor een 3-delige kraan zodat ik beter kan reinigen en ontsmetten. De batch daarna is na drie weken nog steeds goed.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2020 22:38 u »
Als blijkt dat dit bij meer flesjes is heb ik de volgende beproefde methode:

De flesjes een paar uur rechtop in de vriezer zetten. De CO2 blijft dan beter in het bier zitten. Dop er af halen. De CO2 tussen het bier en de dop is nu weg. Nieuwe dop er op en klaar.

Dit werkt niet bij infectie of als er een lading gist in de flesjes zit.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2020 23:03 u »
Hoe vaak heb je de beugelflessen hergebruikt? Het kan zijn dat je last hebt van biersteen.

Offline SteefR

• *
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2020 00:11 u »

De flesjes een paar uur rechtop in de vriezer zetten. De CO2 blijft dan beter in het bier zitten. Dop er af halen. De CO2 tussen het bier en de dop is nu weg. Nieuwe dop er op en klaar.

Dankjewel, dat klinkt als een plan. En het is niet zo dat het openen van de dop/toelaten van lucht de houdbaarheid nadelig benvloedt?

Offline SteefR

• *
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2020 00:14 u »
Hoe vaak heb je de beugelflessen hergebruikt? Het kan zijn dat je last hebt van biersteen.

Ik denk dat de flesjes nu elk een keer of 8 zijn hergebruikt. Ik spoel ze meteen na het uitschenken goed uit en zet ze omgekeerd weg, voor het bottelen ontsmet ik ze natuurlijk ook nog een keer. Kan biersteen dan nog voorkomen?

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2020 00:37 u »

Zet het bier niet uit in de vriezer? Vind dit wel een 'linke' tip hoor en een vriezer vol met ontplofte bierflessen zet vast ook wel wat druk op je relatie...

Gr. Jeroen

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2020 07:16 u »
Ik denk dat de flesjes nu elk een keer of 8 zijn hergebruikt. Ik spoel ze meteen na het uitschenken goed uit en zet ze omgekeerd weg, voor het bottelen ontsmet ik ze natuurlijk ook nog een keer. Kan biersteen dan nog voorkomen?

Ja. Dat kan zeker. Ik schijn altijd met het zaklampje van mijn telefoon door het flesje. Als je dan een soort waas ziet of heel veel kleine spikkeltjes, heb je last van biersteen. Je kunt flessen niet oneindig hergebruiken als je alleen omspoelt en ontsmet.

Offline Nobock

• Junior lid
  • **
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #9 Gepost op: 24-11-2020 13:01 u »
Bij mij draaien een paar lichtgroene Heinekenflesjes mee. Verrassend hoeveel vervuiling je verzameld die in een bruin flesje niet zichtbaar is. Kan ik iedereen aanraden. 1 of 2 per batch.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-11-2020 14:33 u »
Ik denk dat je je niet direct zorgen hoeft te maken om een ander flesje te testen. Maar, het kan geen kwaad om een veiligheidsbril en handschoenen aan te doen  >:D

Belangrijk is dat je uitvind of het slechts om 1 fles gaat, die toevallig zwakker was en de "normale" druk niet aankon. Als je merkt dat er op de rest van de flessen ook veel druk staat kun je zoals eerder beschreven kijken of je druk af kan laten. Omdat het beugels zijn is dit wat lastiger omdat de dop natuurlijk in 1 keer los komt.
Je hoeft je niet zo snel zorgen te maken dat het bier minder lang houdbaar is, er staat overdruk op de flessen dus als je snel bent heb je dezelfde dop weer snel terug op de fles, zonder dat er iets in komt.

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-11-2020 16:37 u »
Zet het bier niet uit in de vriezer? Vind dit wel een 'linke' tip hoor en een vriezer vol met ontplofte bierflessen zet vast ook wel wat druk op je relatie...
Water zet inderdaad uit in de vriezer.  Daarom drijft een ijsberg in zelfde water waar het ijs van is gemaakt.
En daarom krijg ik soms de wind van voren als ik bier in de vriezer zet en vergeet. Amstel-pils en soortgelijken ontploffen bij mij (vaak getest) na ~1uur.
Eigenbrouwsels houden het veel langer uit, en in ergste geval wordt de dop gelicht (schuim-ijs bij de kop).
Beugelflessen van Grolsch heb ik nooit kapot gekregen.. Soms wordt de beugel gelicht (bevroren schuim) maar fles blijft heel.
Half uurtje vriezer is de max voor mij, desnoods langer koelen in gewone koelkast rond 4'C.
.. En het is niet zo dat het openen van de dop/toelaten van lucht de houdbaarheid nadelig benvloedt?
Als je het bier goed koelt, liefst 1-2 dagen onder 4'C om CO2 goed te binden dan mag bij lichten van de dop het schuim NIET uit de fles spuiten.
Je laat dan wl wat (overtollig?) CO2 af. En je ziet letterlijk een walmpje CO2 in de hals, dus gn zuurstof, mits je gelijk een nieuwe dop plaatst.
Als je een echte durfal bent laat je het geopende flesje staan tot het opschuimt, dus gn zuurstof, en dan als de sodemieter  een dop erop..

Toevoeging:  Je vraag was 'en wat nu'.
Heb je SG gemeten bij bottelen?   Dan nu nogmaals meten.. Als SG is gedaald gist het bier door in de fles, en heb je een probleem, uitdaging of wat dan ook.
Oplossingen genoeg, maar in alle gevallen moet je weten of het bier nu wl is uitvergist, en da's lastig.  Helemaal als je geen metingen hebt.
- Biersteen kan overmatig schuim verklaren, maar geeft gn extra druk in de fles. De koolzuur komt alleen sneller vrij, lijkt minder gebonden in het bier.
In zo'n geval zal na hevig opschuimen het bier ook 'dood' zijn, zit geen CO2 meer in.. Schuim houdbaarheid nihil.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #12 Gepost op: 24-11-2020 16:49 u »
Je bottelt in beugelflessen lees ik. Normaal is het zwakke punt het rubber van de dop. Die gaat als eerste lekken, ik spreek uit ervaring. Ik denk dat je een zwak flesje hebt gehad. Maar als dat niet zou zou zijn, dan kun je toch heel makkelijk een flesje ontluchten door de beugel iets te lichten?

Offline KC

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 24-11-2020 22:54 u »
Ik bedoel kort in de vriezer. Dit bespaart tijd. Je kunt ook zoals eerder gezegd langer bij 4 graden in de koelkast. Je bier is blijkbaar nog aan het gisten in de fles dus de zuurstof in de hals wordt nog wel omgezet in CO2. Ik bewaar nooit bier ik consumeer dus het wordt nooit slecht :) Als ik een klein kratje van 12 flesjes in de vriezer zet is dit echt niet bevroren na een uur.
Wat betreft beugelflessen, ik gebruik niet meer anders en maak ze schoon met caustic en dan goed spoelen. Brandschoon en nooit meer gushers of iets dergelijks.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 25-11-2020 00:47 u »
even een reactie op 3 genoemde zaken.
1) biersteen kan wel zorgen voor gushing, maar niet voor een hogere druk mbt ontploffende flesjes.
2) het dopje lichten heeft geen nut om de koolzuur eruit te krijgen. De druk in de kopruimte neemt welliswaar af tot 0, maar in het biet zit ca 3 volumes aan koolzuur opgelost en kan wel 6 volumes zijn bij veel te veel koolzuur. dus moet er misschien wel een liter koolzuur ontsnappen om weer op een normale waarde te komen. Dat lukt je dus niet door even het dopje op te lichten.
3) bier in de vriezer zetten zorgt voor het afnemen van de druk, maar niet voor het afnemen van de hoeveelheid opgeloste koolzuur. als het bier echter bevroen is en ie doet het flesje open dan krijg je alsnog veel gushing door ijsdeeltjes waar koolzuur op kan ontsnappen.     

Offline Hopfenfox

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 25-11-2020 10:39 u »
Weet iemand of met oud en nieuw ontploffende bierflesjes wel zijn toegestaan? Asking for a friend.

Offline Andr de Laat

• Super lid
  • Ik brouw zoals ik het leuk vind.
« Reactie #16 Gepost op: 25-11-2020 10:45 u »
Weet iemand of met oud en nieuw ontploffende bierflesjes wel zijn toegestaan? Asking for a friend.
Niet zo moeilijk. Vuurtje stoken en leg er maar wat flesjes in...  :) :)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 25-11-2020 11:17 u »
Ik zou gewoon een hele gistingstank nemen of giertank. voor 25% vullen met wort van 1080 en flink wat gist en dan helemaal afgesloten op 25 graden houden tot oud en nieuw. en dan op zijn kop zetten en dan de deksel ontgrendelen. dan heb je wel ca 10 BAR.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #18 Gepost op: 25-11-2020 12:37 u »
even een reactie op 1 van de genoemde zaken.

2) het dopje lichten heeft geen nut om de koolzuur eruit te krijgen. De druk in de kopruimte neemt welliswaar af tot 0, maar in het biet zit ca 3 volumes aan koolzuur opgelost en kan wel 6 volumes zijn bij veel te veel koolzuur. dus moet er misschien wel een liter koolzuur ontsnappen om weer op een normale waarde te komen. Dat lukt je dus niet door even het dopje op te lichten.

Het lichten van het dopje heeft wel degelijk nut. Alleen moet je dat een aantal keren herhalen. Mijn vorige 2 batches hadden veel te veel koolzuur waardoor ik 4 ontplofte flessen had en bij het openen van de fles schuimde de hele inhoud uit de fles. Ik heb gedurende een week iedere dag de dopjes gelicht en de hoeveelheid koolzuur is nu acceptabel. Het bier komt niet meer uit de fles en als je voorzichtig inschenkt blijft het schuim net in een Filou glas.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #19 Gepost op: 25-11-2020 22:10 u »
even een reactie op 1 van de genoemde zaken.

Het lichten van het dopje heeft wel degelijk nut. Alleen moet je dat een aantal keren herhalen. Mijn vorige 2 batches hadden veel te veel koolzuur waardoor ik 4 ontplofte flessen had en bij het openen van de fles schuimde de hele inhoud uit de fles. Ik heb gedurende een week iedere dag de dopjes gelicht en de hoeveelheid koolzuur is nu acceptabel. Het bier komt niet meer uit de fles en als je voorzichtig inschenkt blijft het schuim net in een Filou glas.

Dat is ook mijn ervaring, zeker met beugelflessen is het makkelijk om koolzuur te laten ontsnappen. Maar mijn ervaring is dat via het rubber van de dop er al koolzuur ontsnapt. De beugel werkt als een soort overdrukventiel.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 25-11-2020 22:16 u »
Dat is ook mijn ervaring, zeker met beugelflessen is het makkelijk om koolzuur te laten ontsnappen. Maar mijn ervaring is dat via het rubber van de dop er al koolzuur ontsnapt. De beugel werkt als een soort overdrukventiel.
drukafbouw via dopje optillen kan zeker werken, maar niet bij 1 x . Beugelflessen kun je trouwens ook als overdruk regelaar gebruiken door de beugel niet helemaal dicht te doen maar met een soort veer op een bepaalde kracht te houden overeenkomend met bv 2.5 BAR druk.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #21 Gepost op: 25-11-2020 22:21 u »
Ik zou gewoon een hele gistingstank nemen of giertank. voor 25% vullen met wort van 1080 en flink wat gist en dan helemaal afgesloten op 25 graden houden tot oud en nieuw. en dan op zijn kop zetten en dan de deksel ontgrendelen. dan heb je wel ca 10 BAR.

Dit kan ook gebeuren. Hij zegt "Hij doet het niet" Voor de mensen die geen dialect verstaan.  ;) ;)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #22 Gepost op: 25-11-2020 22:38 u »

Dit kan ook gebeuren. Hij zegt "Hij doet het niet" Voor de mensen die geen dialect verstaan.  ;) ;)

wel en beetje overeenkomend met de hergisting op de fles. ook daar hoor je soms 'hij doet het niet' maar gewoon iets meer geduld hebben.

Tags: