Oh, en ik zou zelf heel graag bij de Korbinian uitkomen en zie nu dat ik dan toch 2x zoveel hop moet gaan toevoegen de volgende keer. Ik denk dat ik met de kleur wel een heel eind in de goede richting zit.
Dat van die hop is niet gelukt, heb ik niet meer aan gedacht. Vandaag nog een weizenbock gebrouwen, nu met een aanzienlijke component gebrande tarwemout in de stort. Het liep niet helemaal soepel. Ik wilde de gist van het vorige brouwsel gebruiken maar... toen ik die gisteren bottelde proefde het bier zuur! Gelukkig had ik nog wat droge gist gekocht laatst en toen ik die bekeek was het niet echt geschikt, s-04 en us-05! MEuh, ik had nog een heel oud Brewferm witbier gistzakje liggen, verlopen sinds september vorig jaar, daar maar vlug een 'startertje' me gemaakt. Ik was er niet zo heel blij mee, het ging een beetje stuntelig, gehydrateerd in te weinig wort, het plakte en kleefde, de muis van mijn hand is nog beurs van het rossen met dat potje.
Ondertussen ook maar een vervanging van mijn brouwemmer geregeld, die vertrouw ik niet meer na mijn zure weizenbock. Ik had nog een emmer van Vanderkooy staan waar nog gaten in gemaakt moesten worden, allemaal last minute natuurlijk.
En helemaal last minute vind ik nog een derde zakje gedroogde gist, w34/70. De te oude gist heb ik weggemikt en de w34/70 heb ik uitgestrooid over het wort in de emmer. Ik heb goede hoop dat het nu toch goedkomt.
Overigens ga ik de weizenbock met het zuurtje
niet wegmikken want ik vind hem heel lekker. Het is een klein zuurtje, bescheiden. En het bier heeft nog een beetje body wat ervoor compenseert. Zeer aangenaam bij het avondeten.
Het thema van vandaag was overigens 'roze':

Roze emmer (van vanderkooy dus) en 'roze' gist.