Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weizenbock tijd  (gelezen 11081 keer)

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Land: nl
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
Weizenbock tijd
« Gepost op: 31-08-2010 21:20 u »
Zodra ik de eerste berichten over weizenbocks las begon het enorm te kriebelen, daar is het tijd voor!  (en ik moet een keer de brouwkalender overnemen in mijn gmail)

Goed, ik dus bezig met het samenstellen van een recept maar ik heb een beetje moeite ermee.  Ik zie zoveel exotische dingen in de pan gemikt worden, complexe moutstort, toevoegingen of nog meer toevoegingen!  Mijn moutkeuze is een beetje beperkt (   * pils    * tarwe    * munich 15    * amber 50    * cara 50    * cara 120    * special B) en ik ga geen halve banaan toevoegen op het straatfestival waar ik 11 september in Utrecht ga sta brouwen (en anders ook niet).

Anyhow, compromissen leiden tot het volgende recept.
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkOWTB-12
Naam receptDerat weizenbock
Brouwdatum11-09-2010
BiertypeWeizen(doppel)bock
Volume25 liter
Gewenst begin SG1070 g/l
Berekende kleur36 EBC (Morey)
Berekende bitterheid14 IBU (BrouwHulp)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement70%
Totaal brouwwater35,8 liter
Beslagdikte1,27 l/kg
Maischwater10 liter
Spoelwater25,84 liter
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3342,03,450
Tarwemout342,03,450
CaraMunich (Cara 120)12310,00,821
Bruine basterdsuiker304,00,329
Special B (Cara 400)3912,00,164

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
kruidnagelrust400101,27
Versuikering681501,27

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Hallertau mittelfruh4,0Hopbellen6035,013
Hallertau mittelfruh4,0Hopbellen1510,01

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3068 weihenst.
GistvormPropagator

Maischwater is 10 liter omdat ik bij 40 graden begin met weinig water en dan met kokend water naar 68 graden wil gaan.

Waarover ik twijfel is dus de moutstort.  Ik kom niet aan de benodigde EBC's en ik weet niet of ik op de goede manier aan de donkere kleur kom nu.  Any thougths?  Nog een last minute bestelling bij Vanderkooy?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Weizenbock tijd
« Reactie #1 Gepost op: 31-08-2010 22:19 u »
Een donkere weizen wordt volgens mij meestal gebrouwen met een donkere tarwemout. Dat zal al heel veel kleur geven. Special B en suiker hoort absoluut niet thuis in een weizen. Meer mout en minder suiker geeft ook kleur. Maar dat is stijlpolitie-taal: indien goed gebrouwen denk ik wel dat dit een lekker bier zal worden.

Je kunt eventueel nog langer koken (2 uur) of zo hard mogelijk koken voor meer kleur. Niet aan laten branden natuurlijk.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 31-08-2010 22:20 u »
Tja, suiker hoort natuurlijk absoluut niet in een Weizenbock, maar als je dat wilt, ga je gang. Ik heb niet veel ervaring met Weizenbocks, dus volg je instinct, zou ik zeggen.

Offline basterd-brewer

• Super lid
  • Wageningse Hobbybrouwer in Overleg
    • Brouwerij Wageningen: brouwen zonder grenzen
« Reactie #3 Gepost op: 01-09-2010 12:16 u »
Hey Dennis,

Bij een Weizen-bock denk ik alvast aan een minimum van 50% tarwe, en geen suiker. Naar mijn idee mag je voor een bockige soort best 5% specialB gebruiken, dat geeft een lekker moutbitter. Om de kleur verder op te krikken kan je ook een decoctie doen want het koken met maisch-pap voegt behoorlijk kleur toe.

grtz, Stefan

Offline zigurana

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 01-09-2010 16:39 u »
Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat bruine basterd suiker ook smaak toevoegd, niet enkel kleur. Misschien dat je die smaak wilt hebben, maar anders zijn er andere manieren om kleur te verkrijgen (zoals Stefans opmerking hierboven).

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #5 Gepost op: 01-09-2010 17:10 u »
Okay dan, geen suiker. 

En dan ga ik na dit brouwsel wel een bock met een donkere tarwemout maken, kan ik de verschillen eens proeven.  5% special b vind ik een beetje eng, ik hou het maar bij 3% denk ik en misschien heb ik gelegenheid om een decoctie te doen...

Offline Het Alfazuurmannetje

• Vol lid
  • Land: fr
« Reactie #6 Gepost op: 01-09-2010 17:35 u »
hoezo geen suiker? vul je onder druk af of gebruik je dan extract?

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #7 Gepost op: 01-09-2010 17:52 u »
Nee, suiker component in de moutstort!

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #8 Gepost op: 12-09-2010 10:41 u »
Goed, uiteindelijk wijzigingen:
 - geen suiker in de stort
 - 50% tarwe
 - 5% special "B"

Gisteren ging het brouwen goed (zie elders) en ik ben benieuwd hoe dit bier gaat worden!  Ik denk net op tijd voor het bockbier seizoen.

Offline het kerrewiel

• Vol lid
  • beter weinig en goed dan veel en niet te zuipen!
« Reactie #9 Gepost op: 12-09-2010 10:55 u »
Hoi Dennis,

Ik ga vandaag ook een weizenbock brouwen (als het nog eens stopt met regenen).
Het recept dat ik ga gebruiken hebben we een tijd geleden op een clubavond van de roerstok gezamenlijk vastgesteld, waarna iedereen een moutpakket kon bekomen. Dit had ik nog staan, en aangezien ik al heel lang niet meer gebrouwen heb, ga ik hier mee aan de slag.

Hieronder heb ik het recept gezet, het is nogal anders dan wat jij bedacht hebt zag ik.
Nou, ik ga vast de pannen poetsen en alles klaarzetten!

Proost,

Lucas

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWeizenbock
KenmerkRoerstok Weizenbock
Brouwdatum9/1/2010
BiertypeWeizendoppelbock/Weizenbock
Aantal liters20
Gewenst begin SG1067 (7.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement77.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31.4 liter
Maischdikte4.0 l/kg
Maischwater22.7 liter
Spoelwater8.6 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur11 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC24.7 %1405 gr3 EBC
Munich mout 15 EBC1.1 %60 gr16 EBC
Tarwemout53.0 %3011 gr3 EBC
Viennamout21.2 %1204 gr6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)6.9 %12 grFWH9 EBU
Perle (D)6.9 %12 gr60 minuten9 EBU
Perle (D)6.9 %12 gr15 minuten5 EBU
Perle (D)6.9 %6 gr0 minuten0 EBU

Opmerkingen     

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Blanche
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen       

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C40 minuten4.0 l/kg
273°C20 minuten4.0 l/kg
378°C1 minuten4.0 l/kg

Opmerkingen     

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #10 Gepost op: 12-09-2010 11:02 u »
Dat is beste een lichte kleur. Bij een Weizenbock denk ik meteen aan een donker bier, maar dit zal dan een lichte variant zijn.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #11 Gepost op: 12-09-2010 11:35 u »
Lucas,
Het verschilt inderdaad behoorlijk, lijkt erop dat jullie met dat recept meer inzetten op de bitterheid dan op de donkere kleur.  Je zou een handje donkere mout (chocolade of special b) kunnen toevoegen als je dat voorhanden hebt en toch iets donkerder wilt uitkomen.  Ik denk dat het sowieso een lekker biertje kan worden hoor! 
En ik hoop ook dat het gaat ophouden met regen, ik moet nog eea opruimen van gisteren.
Gr,
  D.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #12 Gepost op: 12-09-2010 11:39 u »
Oh, en ik zou zelf heel graag bij de Korbinian uitkomen en zie nu dat ik dan toch 2x zoveel hop moet gaan toevoegen de volgende keer.  Ik denk dat ik met de kleur wel een heel eind in de goede richting zit.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #13 Gepost op: 04-10-2010 16:04 u »
Oh, en ik zou zelf heel graag bij de Korbinian uitkomen en zie nu dat ik dan toch 2x zoveel hop moet gaan toevoegen de volgende keer.  Ik denk dat ik met de kleur wel een heel eind in de goede richting zit.

Dat van die hop is niet gelukt, heb ik niet meer aan gedacht.  Vandaag nog een weizenbock gebrouwen, nu met een aanzienlijke component gebrande tarwemout in de stort.  Het liep niet helemaal soepel.  Ik wilde de gist van het vorige brouwsel gebruiken maar... toen ik die gisteren bottelde proefde het bier zuur!  Gelukkig had ik nog wat droge gist gekocht laatst en toen ik die bekeek was het niet echt geschikt, s-04 en us-05!  MEuh, ik had nog een heel oud Brewferm witbier gistzakje liggen, verlopen sinds september vorig jaar, daar maar vlug een 'startertje' me gemaakt.  Ik was er niet zo heel blij mee, het ging een beetje stuntelig, gehydrateerd in te weinig wort, het plakte en kleefde, de muis van mijn hand is nog beurs van het rossen met dat potje.
Ondertussen ook maar een vervanging van mijn brouwemmer geregeld, die vertrouw ik niet meer na mijn zure weizenbock.  Ik had nog een emmer van Vanderkooy staan waar nog gaten in gemaakt moesten worden, allemaal last minute natuurlijk. 
En helemaal last minute vind ik nog een derde zakje gedroogde gist, w34/70.  De te oude gist heb ik weggemikt en de w34/70 heb ik uitgestrooid over het wort in de emmer.  Ik heb goede hoop dat het nu toch goedkomt.

Overigens ga ik de weizenbock met het zuurtje niet wegmikken want ik vind hem heel lekker.  Het is een klein zuurtje, bescheiden.  En het bier heeft nog een beetje body wat ervoor compenseert.  Zeer aangenaam bij het avondeten.

Het thema van vandaag was overigens 'roze':

Roze emmer (van vanderkooy dus) en 'roze' gist.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #14 Gepost op: 04-10-2010 16:12 u »
Die kraantjes van deze gistvaten zijn verradelijk! Ik gebruik tegenwoordig gewoon weer standaard emmers en een hevelfilter, lekker simpel en minder kans op infecties.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #15 Gepost op: 04-10-2010 21:14 u »
Die kraantjes van deze gistvaten zijn verradelijk! Ik gebruik tegenwoordig gewoon weer standaard emmers en een hevelfilter, lekker simpel en minder kans op infecties.
Wat bedoel je?  Dat het zelf maken van het gat niet zo netjes kan en wel eens voor problemen zou kunnen gaan zorgen?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #16 Gepost op: 04-10-2010 21:39 u »
Lastig schoon te houden, er blijven altijd wel restjes achter in gaatjes en kiertjes... Sommige brouwers halen ze zelfs helemaal uit elkaar.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #17 Gepost op: 05-10-2010 07:01 u »
Lastig schoon te houden, er blijven altijd wel restjes achter in gaatjes en kiertjes... Sommige brouwers halen ze zelfs helemaal uit elkaar.
Op zo'n manier.  Ja, ik haal ze ook helemaal uit elkaar en laat ze meedraaien in de vaatwasmachien.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 05-10-2010 14:33 u »
Zuur bij afvullen wordt vaak kneiterzuur na een paar weken op fles. Bedenk dat de melkzuur bacterie vrolijk melkzuur blijft produceren. Maar misschien valt het mee. Wel chaotisch allemaal.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 05-10-2010 15:02 u »
Zuur bij afvullen wordt vaak kneiterzuur na een paar weken op fles. Bedenk dat de melkzuur bacterie vrolijk melkzuur blijft produceren. Maar misschien valt het mee. Wel chaotisch allemaal.

Hoe doen ze dat dan eigenlijk bij het versnijden van een zure Grand Gru en een niet zure component zoals bij een Vlaams Bruin?

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #20 Gepost op: 05-10-2010 15:13 u »
Hoe doen ze dat dan eigenlijk bij het versnijden van een zure Grand Gru en een niet zure component zoals bij een Vlaams Bruin?

Als je doelt op Rodenbach: Da's dood bier. Gepasteuriseerd dus.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #21 Gepost op: 05-10-2010 15:15 u »
Op zo'n manier.  Ja, ik haal ze ook helemaal uit elkaar en laat ze meedraaien in de vaatwasmachien.

In 3 delen dus he, dennis? 4, als er een wartel bij zit en 5 inclusief het rubbertje.

('k weet, 't is een stokpaardje, maar je kunt die kraantjes bijvoorbeeld bewaren onder alcohol. Dat doe ik altijd en dat geeft een gerust gevoel.)

duidelijk is het vuil te zien tussen de 1e en 2e afsluitring van het binnendeel.

Hier is het binnendeel verwijderd. Ik wil dit toch liever niet in mijn bier.

Het demonteren en monteren van de kraantjes verkort wel de levensduur. De verbinding tussen de ronde buis die het bewegend kraandeel omvat, en het binnenste kraandeel, heeft te lijden onder de flinke kracht die je moet zetten. Maar het is het volgens mij meer dan waard als je ziet wat voor vuiligheid je voorkomt. Het is eenvoudigweg géén hermetisch systeem en infecties zijn dus bijna onvermijdelijk als je geen maatregelen neemt.

Ze kunnen ook tegen koken, heb ik gemerkt, dus dat is misschien ook een optie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 05-10-2010 17:29 u »
Zouden de demonteerbare kogelkranen niet een betere optie zijn? Ze zijn wel een heel stuk duurder. Daar staat tegenover dat ze zeer duurzaam zijn en goed te reinigen.

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #23 Gepost op: 05-10-2010 17:43 u »
Zouden de demonteerbare kogelkranen niet een betere optie zijn? Ze zijn wel een heel stuk duurder. Daar staat tegenover dat ze zeer duurzaam zijn en goed te reinigen.

Ik vraag me af of die kogelkranen op die plastic vaten kunnen worden aangesloten.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #24 Gepost op: 05-10-2010 19:59 u »
Ik ben het fust nu ook zo snel mogelijk aan het leeg drinken...  :nut:

In 3 delen dus he, dennis? 4, als er een wartel bij zit en 5 inclusief het rubbertje.
Ja, daar kwam ik laatst ook achter.  Tot dan toe had ik alleen het kraan gedeelte zelf losgemaakt.

Ze kunnen ook tegen koken, heb ik gemerkt, dus dat is misschien ook een optie.
Maar niet tegen de snelkookpan.  Daarna past het allemaal wel heel soepel :(

Ach, kogelkranen moeten ook schoongemaakt worden.  Eigenlijk vind ik het kraantje vooral gemakkelijk bij het bottelen, hoef ik me geen zorgen te maken over de hevel (niet veel zorgen, maar toch).  Misschien moet ik eens een keer bottelen met een hevel en daarna afstappen van de kraantjes.  Ik heb nog zo'n roze emmer zonder kraantje.

Overigens vond mijn wederhelft het gisteren zonde van al het plastic en toen ik zei dat er een alternatief was, cilinder-conisch vond ze dat wel een goed idee!  Daarna uitgelegd dat het een behoorlijk apparaat is van 300 euro en nog steeds redelijk positief!

Tags: weizenbock recepten