Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Real Ales  (gelezen 8982 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Real Ales
« Gepost op: 31-08-2010 17:19 u »
Afgelopen 2 weken ben ik in Zuid-Engeland wezen wandelen. Met een groep van 10 mensen van het zuiden van Zuid-Engeland naar het Noorden (Kust) van Zuid-Engeland en nog een paar dagen langs de kust gelopen. Door het natuurgebeid Dartmoor & Exmoor. Gemiddeld ruim 20 km per dag gelopen met volledige bepakking (Kleding, tent & eten voor 3-4 dagen) wat neer komt op ± 20-22 kg voor mij. In 11 loopdagen ruim 220 km gelopen :

Tijdens deze vakantie zijn we, gelukkig voor mij, ook de nodige pubs tegen gekomen, waarvan de meeste "Free house" waren, wat inhoud dat deze geen wurg-contract met een brouwerij hebben  :hoera: :biersmile:. En daarbij had ik het geluk dat ik werkelijk bij iedere pub weer een nieuw bier tegen kwam, dus ik heb de nodige "real ales" geproefd.

IK had al snel een klein notitieblokje gekocht om zo wat korte beknopte proefnotities te maken voor alle geproefte bieren.  Mijn mede reisgenoten vonden dit wel grappig om te zien hoe serieus ik met bier om ging.

Ik ben deze bieren wel gaan waarderen ontdanks hun lage koolzuurgehalte, en vindt het knap dat deze bieren ontdanks hun lage alcohol % toch nog veel smaak en vaak een volle body hebben. Adrie had het al opgemerkt, en het komt ongetwijfeld door hun mouten (Wat meer dextrines in de mout ?  :weetniet:).

Hier onder een overzicht van mijn proefnotities :

Dartmoor Ipa :
4% alc, scherp bitter, hoppig, vomondig. Lekker !

Dartmoor Gold :
4,8% alc, Mild van smaak, fruitig en licht oplosmiddel in de geur.

Old slag porter (?) :
Licht gebrand, chocolade, iets verwarmend. Lauw geserveerd.

Newmans "Bruide choice"
Lekker vol van smaak, licht karamel.

Sharps Doombar :
4% alc, Lichtbruin, licht karamel, vol moutig. Goed doordrinkbaar.

Withbread Throphy bitter :
3,4%, Lichtruin van kleur, redelijk vol, licht bitter tot in de nasmaak.

Nils Oscar - God Lager : (Eigenlijk zweeds bier)
5,3 alc, Pittig, moutig, licht aangenaam bitter, moutig in geur.

Innis & Gunn - Oak aged :
7,4% alc, Donkerbruin, lichte hout geur, iets karamel in geur en smaak. Licht bitter.

Whitebread best bitter :
Vol van smaak, licht bitter, lichtbruin van kleur. Hoppig in de geur. Lekker !!  :proost:

Timothy Taylor - Golden best :
3,5% alc, Lichtbruin/donker geel, matige body, matig bitter en hoppig in de geur. Lekker  :biersmile:

Dartmoor Ale :
3,8% alc, Lichtbruin van kleur, tamelijk volle body, licht bitter. Iets plakkerig in de nasmaak en bitterig.

Tawney Bitter :
3,8% alc, Lichtbruin/palm-achtig van kleur, hoppig in de geur, moutig en licht karamel. In de smaak zacht karamel, licht gebrand en bitterig. Doet romig aan. Medium tot volle body, bitter in de nasmaak. Toppertje !!  :proost:

Courage Best bitter :
4% alc, lichtbruin van kleur, hoppig en grassig in geur (Saaz?/verse hop). Licht karamel en mout bitterig in de smaak, ietsje hopbitter.

Bath ales - Gem (Exceptional best bitter) :
4,1% alc, Geur is vrij neutraal, heel licht moutig in de smaak. Romig, fruitig, licht bitter (Mout+hop) tot in de nasmaak.

Beautiful Daze (Otter br.) :
3,6% alc, Goud geel van kleur, moutig en hop/kruidig/bloemig in de geur. Moutig en vooral hoppig en hopbitter in de smaak. Lichte koolzuur prikkeling.

Exmoor Beast : - Chocolate & Crystal malts+Challenger & Goldings hops
6,6% alc, Donker bruin van kleur met rode gloed. Lichte geur van karamel & chocolade. In de smaak heel licht gebrand en duidelijke chocolade smaak(tot in de nasmaak). Volle body. Verder : Lekker romig, plakkerig en droppig mondgevoel.

Quantock Stout : - Pilgrim+Sovereign hops
4,5% alc, licht gebrand en rokerig in geur. Matig gebrand, iets samentrekkend en licht bitter in de smaak. Dunne body, droog.

Exmoor Gold : (Golden mill br.)
5% alc, moutig in geur en smaak. Iets brood-achtig, licht bitterig en een bittere nasmaak.

Exmoor Silver stallion :
4,3% alc, Goud geel van kleur, licht hoppig in geur, redelijk vol en moutig in de smaak.

Exmoor fox :
4,2% alc, Licht bitter, fruitig en moutig in de smaak, licht hoppig in geur. Medium body.

Devon Darter : (Crearwater br.)
4,5% alc, Licht hoppig in geur, lichte body, licht moutig. Bitter pas in de nasmaak, een beetje flauw/laf in de smaak.

Liquid Sunshine : (St. Austell br.)
4,0% alc, Licht hoppig in geur, heel iets fruitig. Matig bitterig tot licht bitter in de nasmaak.

Dartmoor Best Bitter : (Brewed in Cornwall)
3,9% alc, Lichtbruin van kleur, weinig geur, vrij mild van smaak. Matige body, licht bitterig, licht karamel in de smaak.

Tribute : (St Austell Br)
4,2% alc, Vol moutig licht bitterig tot in de nasmaak, licht buin van kleur.

Bath ales - Wild Hare (Bottle) :
Erg hoppig in geur, licht citrus (Heel licht citroen). Fris hoppig en matig bitter tot bitter in de smaak. Droog en iets harsig in de nasmaak.

Yellow hammer : (O' Hanlon's Br)
4,2% alc, Donker geel, licht moutig en licht hoppig in geur. Vol moutig, hoppig in de smaak. Redelijk bitter, zakt weg in de nasmaak.

Northern star : (Cottage Brewing)
4,8% alc, Lichtbruin-bruin van kleur. karamellig, chocolade, zoetig in geur. Moutig, licht gebrand, bitterig(mout), licht karamellig van smaak.

Devon Dumpling : (Bays br.)
5,1% alc, Lichtbruin van kleur, moutig in geur en licht hoppig. Licht bitterig, vol moutig in de smaak. Matige tot volle body, heel licht karamel in de smaak.

Old Wallop :
5,6% alc, Lichtbruin van kleur. Hoppig en licht moutig in geur. Bitterig, licht karamel, iets gebrand.

Wat bierige vakantie foto's :

Deze flessen bij een pub vol getapt omdat ik niet genoeg tijd had om ze daar te proeven. 1 a 2 dagen blijft het bier in plastic goed te drinken !!

Even genieten van een Tawney bitter...daarna nog ± 5 km lopen....

Laatste dag, op een terrasje. Wat vertegenwoordigers van deze brouwerij stonden hier hun bieren te promoten.

Het licht nog in de Planning om of dit jaar of begin volgend jaar een Soort bier te gaan brouwen waarvan Camra zou zeggen dat het een Real Ale is... :brouwen:

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Real Ales
« Reactie #1 Gepost op: 31-08-2010 18:05 u »
Dat was geen vakantie, maar werken.
Heb jij tussen het proeven gelopen of tussen het lopen geproefd? Petje af voor de combinatie van deze twee.

Waren deze bieren van lokale brouwerijen?

Bert

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #2 Gepost op: 31-08-2010 18:23 u »
Tjonge, dat je nog aan lopen toekwam. Mooi verslag trouwens. Mooi gebied ook, ik heb er eens vakantie gehad.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 31-08-2010 18:26 u »
 ;D ;D Tussen en na het lopen geproefd. Notitiblokje bij de portomonnaie. Deze bieren waren vooral van Lokale brouwerijen (Streek Devon).

Qua stijl voldoen de meeste bieren aan de omschrijving van DW voor een Bitter (Ordinary & Best) op het koolzuur gehalte na. De proefnotities komen meestal van bieren van de tap en deze bevatten nauwelijks koolzuur tot een max van 0,15-0,2 gew% CO2.

Ook het Recept in DW is niet haalbaar omdat er uitgegaan wordt van 7 EBC Pale mout (dingemans) en ik geloof nooit dat je daarmee en bier van 3,5% kunt brouwen met een volly body/mondgevoel. Hiervoor zijn echt de Engelse mouten nodig mijn inziens.

In DW staat ook "Body dun tot medium". Maak daar maar medium tot vol van !  :biersmile:

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #4 Gepost op: 31-08-2010 18:26 u »
Mooie wandeling.
Bijna perfecte vakantie. :proost:

Ik zal eens kijken in joure of daar ook van die bieren te vinden zijn.

Citaat
Real ale is a natural, living product. By its nature this means it has a limited shelf life and needs to be looked after with care in the pub cellar and kept at a certain temperature to enable it to mature and bring out its full flavours for the drinker to enjoy.

Bovenstaande staat op de site van CAMRA bij de vraag wat is real ale.
Betekent dit dat wij vooral real ale brouwen????

Groet Jelle

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #5 Gepost op: 31-08-2010 19:31 u »
Ook het Recept in DW is niet haalbaar omdat er uitgegaan wordt van 7 EBC Pale mout (dingemans) en ik geloof nooit dat je daarmee en bier van 3,5% kunt brouwen met een volly body/mondgevoel. Hiervoor zijn echt de Engelse mouten nodig mijn inziens.

Mee eens. Mild Ale Malt is daarvoor heel geschikt.

Bert

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 31-08-2010 20:22 u »
Wauw, mooie vakantie!
Er gaat niets boven een bier na een grote wandeling.
Ik ben 2 jaar terug ook in het Dartmoor national park geweest.
Prachtige omgeving.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 31-08-2010 20:44 u »
29 stuks. Helemaal niet gek. Ik heb er maar iets van 24 gered in Oostenrijk waarvan ik nu thuis notities plaats. Weet je wat: ik neem er een!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 31-08-2010 20:48 u »
Ik heb er maar iets van 24 gered in Oostenrijk

Ik heb er voor mijzelf slechts 10 kunnen redden..ze moesten in mijn rugzak..dus de laatste dag ff flink sjouwe... :nut: (Ruim 25 kg totaal gewicht)

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #9 Gepost op: 31-08-2010 21:18 u »
Het ziet eruit een als een mooie vakantie Oscar. Ik krijg nu de neiging om morgen het vliegtuig die kant op te pakken.  ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 31-08-2010 21:30 u »
Ik krijg nu de neiging om morgen het vliegtuig die kant op te pakken.  ;D

:neenee:  Trein !!  :)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #11 Gepost op: 31-08-2010 22:20 u »
Mooi verslag, Oscar. Dat moet een geweldige vakantie geweest zijn.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 31-08-2010 22:22 u »
Leuk Oscar! Ben je nog een weerwolf tegengekomen, ik dacht dat die daar voorkwamen?

Overigens is de Pale Ale van Dingemans 9 EBC en een stuk voller van smaak dan die van Weyermann, maar dat terzijde.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 31-08-2010 22:27 u »
Mooi verslag, Oscar. Dat moet een geweldige vakantie geweest zijn.

Zwaar, maar wel mooi..en ben 6 pond lichter geworden... ;D ;D

Leuk Oscar! Ben je nog een weerwolf tegengekomen, ik dacht dat die daar voorkwamen?

Tijdens een nacht met volle maan wel wat onrustg geslapen en had die ochtend geen trek in ontbijd.... >:D >:D >:D en ik werd naakt wakker... ::) >:D :nut:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 31-08-2010 22:49 u »
Geen plotselinge haargroei ervaren? Of overmatige speekselproductie?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #15 Gepost op: 31-08-2010 23:39 u »
Een mooie vakantie geweest zo te lezen. Mooi verslag.

Zo leer je die bieren goed kennen.

Leuk idee dat bier in die PET flessen voor onderweg.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 31-08-2010 23:44 u »
Het ziet eruit een als een mooie vakantie Oscar. Ik krijg nu de neiging om morgen het vliegtuig die kant op te pakken.  ;D

Je kunt heel voordelig naar Engeland met je eigen auto via de Norfolk Line Duinkerken - Dover. Daar kan geen vliegtuig tegen op. Het voordeel is dat je in de kofferbak heel wat biertjes kwijt kunt. Verder overnachten in de buurt van verschillende pubs met real ales zodat je 's avonds niet hoeft te rijden.

@ Orcar,
Mooi verslag en jouw ervaringen zijn heel herkenbaar. In juni ben ik ook een paar dagen in zuid-Engeland geweest maar dan in het oostelijke gedeelte. Het is heel opmerkelijk hoe de Engelsen zo veel smaak aan hun laag alcoholische bieren kunnen krijgen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 01-09-2010 00:29 u »
Dat moet een geweldige vakantie geweest zijn.

Voor de liefhebbers hier de foto's :

http://www.mijnalbum.nl/Album=RNQZA8CI

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 01-09-2010 01:05 u »
Ik heb zelf in BrouwVisie de Real Ales tot een biertype verheven, Het is een afgeleide van De bitter (ordenary en Best) :

Technische fische :
Vergistingsgraad : 65 - 75 %
Alcohol : 3,4 - 4,8%
Dichtheid : 1033 - 1048
Kleur : 10 - 30 EBC
Bitterheid : 20 - 40 EBU
Koolzuur gehalte : 0 - 0,2 gew%
pH : 3,9 - 4,5

Organoleptische Fiche :
Kleur : Geel tot koperbruin/amberbruin
Helderheid : Helder
Schuim : Zeer weinig tot geen
Schuimstabiliteit : onstabiel, ongelijkmatig
Geur : Moutig, hoppig, soms fruitig
Smaak : Bitterig tot bitter, hoppig(Dry hop)
Basissmaak : bitterig tot bitter, soms iets zoetig
Body : medium tot vol
Mondgevoel : Volmondig, soms droog en soms wat plakkerig
Nasmaak : hoppig en bitter tot zeer bitter, soms wat fruitig

:brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 01-09-2010 07:40 u »
Ik heb zelf in BrouwVisie de Real Ales tot een biertype verheven, Het is een afgeleide van De bitter (ordenary en Best) :

Technische fische :
Vergistingsgraad : 65 - 75 %
Alcohol : 3,4 - 4,8%
Dichtheid : 1033 - 1048
Kleur : 10 - 30 EBC
Bitterheid : 20 - 40 EBU
Koolzuur gehalte : 0 - 0,2 gew%
pH : 3,9 - 4,5

Organoleptische Fiche :
Kleur : Geel tot koperbruin/amberbruin
Helderheid : Helder
Schuim : Zeer weinig tot geen
Schuimstabiliteit : onstabiel, ongelijkmatig
Geur : Moutig, hoppig, soms fruitig
Smaak : Bitterig tot bitter, hoppig(Dry hop)
Basissmaak : bitterig tot bitter, soms iets zoetig
Body : medium tot vol
Mondgevoel : Volmondig, soms droog en soms wat plakkerig
Nasmaak : hoppig en bitter tot zeer bitter, soms wat fruitig

:brouwen:

Hahaha. Nu gaat we zelfs een wijze van schenken en verpakken als biertype benoemen. Hoe ver kun je gaan met biertypen?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 01-09-2010 08:09 u »
Dit gaat inderdaad wel erg ver.
Een Real Ale is gewoon een soort keurmerk voor een echte ambachtelijke bitter.
In Noord Engeland zit er meer koolzuur in een Real Ale.
Dat is dan alweer de eerste splitsing op de Real Ale.
 :)

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 01-09-2010 08:32 u »
Hahahaha, die Oscar. Volgens mij heb je gewoon de definitie van Bitter opgeschreven. Real ale is geen biertype. Er zijn ook (vele) real ales >30 EBC, >4,8%, <20 IBU, >40 IBU......

Zoals Jacques zegt: het is een wijze van brouwen (niet pasteuriseren, niet filteren, niet geforceerd carboneren), verpakken en schenken.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #22 Gepost op: 01-09-2010 10:13 u »
Dit zegt de CAMRA zelf over een Real Ale:

Citaat
What is real ale?

In the early 1970s CAMRA coined the term ‘real ale' to make it easy for people to differentiate between the bland processed beers being pushed by the big brewers and the traditional beers whose very existence was under threat.

Many pubs and brewers use the term to describe their beers, but, just to keep you confused, they are also called cask beers, cask-conditioned ales or even real beer! In the pub the huge majority of real ales are served using traditional hand-pulls, rather than through modern fonts, but there are some exceptions to this, so if in any doubt, just ask.

Bert

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
« Reactie #23 Gepost op: 01-09-2010 21:24 u »
Ah een discussie over Real ale. Ik heb hier nog een toevoeging van aan tekst van Albertus gevonden:
http://www.camra.org.uk/page.aspx?o=181061

Je kunt heel voordelig naar Engeland met je eigen auto via de Norfolk Line Duinkerken - Dover. Daar kan geen vliegtuig tegen op. Het voordeel is dat je in de kofferbak heel wat biertjes kwijt kunt. Verder overnachten in de buurt van verschillende pubs met real ales zodat je 's avonds niet hoeft te rijden.

Dat ziet er ook wel interessant uit. Ik zat zelf te denken om meer richting het zuid-westen (zelfde kant als Oscar) te gaan.

Offline pascoa

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: england
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #24 Gepost op: 09-09-2010 21:17 u »
Als woonachtige in Engeland doet deze lofzang op de real ale me deugd. Het is een ondergewaardeerde biersoort op het continent vind ik (ik krijg regelmatige negatief commentaar van vrienden die me opzoeken). Ik vind het ook fantastisch dat je om de haverklap nieuwe bieren kunt ontdekken na een wandeling. Mooie besteding van je zondagmiddag!