Wat is jouw favoriete gist?

Gestart door Adrie, 30-08-2010 10:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Even dit leuke topic omhoog schoppen na bijna 8 jaar.  :)

Omdat ik straks ein-de-lijk een gistkast heb en me dan ook eens eindelijk aan de ondergisters ga wagen:

Wat is jouw favoriete lager/pilsgist en waarom?

Traploper

Ik ben in ieder geval geen fan van de ondergisten van Mangrove Jack's. Duurt er lang voor ze op gang komen, ook al voeg je voldoende gist toe.

Ik heb de Fermentis W34-70 een aantal keer met veel plezier gebruikt.

seed7

W34-70, gewoon oersolide. Afhankelijk van je doel probleemloos inzet baar van 0°C tot 22°C.
De Bavarian Lager voor wat meer moutigheid.

Bovengistend,
WLP026, WY3822, Dupont

Ingo

Sir Wicked III

Ik zie hier voornamelijk Wyeast en Safale gisten voorbij komen. Ben wel benieuwd waarom deze merken veel gebruikt worden en bijvoorbeeld Mangrove Jack's in mindere mate?

emiel1

Citaat van: Sir Wicked III op 07-08-2018  10:41 uIk zie hier voornamelijk Wyeast en Safale gisten voorbij komen. Ben wel benieuwd waarom deze merken veel gebruikt worden en bijvoorbeeld Mangrove Jack's in mindere mate?
Ik denk dat dat voor een heel groot deel komt omdat dit topic al 8 jaar oud is en Mangrove Jack toen nog niet in Nederland te koop was (als het überhaupt al bestond)
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld White Labs (zo te zien vanaf 2014), Bulldog (sinds begin dit jaar) en Imperial (pas een paar weken)...

ciesvandekwis

Belle Saison, nog altijd goed als allemansvriend.
En uit mijn eigen opkweekgistbank: Conan gist, ooit uit een blikje Heady Topper, 5 jaar terug, en nog altijd springlevend uit de vriezer. Nu volgens mij commercieel verkrijgbaar als Vermont bij TYB.

jaapz

Mijn favoriete gist tot nu toe is Sigmund's Voss Kveik omdat die op hoge temperatuur super snel vergist en je er prachtige Pale Ales mee kan maken, plakt mooi op de bodem van de fles na hergisting op de fles

tdp

M36 Liberty Ale van Mangroves Jack voor Engelse en hoppige bieren
US05 als alleskunner
Windsor van Lallemand

Eric v B

Als favoriete = meest gebruikt, dan is dat Danstar Nottingham. Die kun je in heel veel biertypes kwijt.

BrouwMark

Zelf ook maar even een duit in het zakje:

Westmalle-opkweek, heerlijk complex en fruitig
Wy1084, voor stouts
Nottingham, voor stouts
Us-05 voor IPA's
Blanche voor witbier

Maar... Lagergist? Geen idee. Ik kan wel opzoeken welke minder diacetyl en zwavel produceren natuurlijk, maar ervaring nul. Is de ene beter voor een bok, de ander voor een pils etcetera?

Jacques

Ten behoeve van het boek dat ik geschreven heb en dat over een aantal weken uitkomt (Bierbrouwen voor dummies) heb ik onderzocht welke gisten veel gebruikt zijn door winnaars van het grote wedstrijden in Nederland.

Zonder meer favoriet is de US-05.
Hierna geef ik een overzicht van de korrelgisten en het aantal keren dat er een bier mee gebrouwen is dat in de prijzen is gevallen


31   D   Fermentis US-05   
9   D   Fermentis W-34/70 Saflager Lager   
8   D   Fermentis SafAle English Ale (S-04)   
6   D   Fermentis SafLager West European Lager (S-23)   
4   D   Fermentis SafAle S-33   
3   D   Danstar Nottingham   
2   D   Brewferm Blanche   
2   D   Brewferm Top   
2   D   Fermentis Safbrew T-58   
2   D   Fermentis WB-06   
1   D   Danstar Belle Saison   
1   D   Danstar BRY-97 American West coast   
1   D   Fermentis K-7   
1   D   Fermentis Safbrew Abbaye   
1   D   Mangrove Jack's M29   
74      15 gisten   


Bij de vloeibare gisten is het beeld als volgt:
9   V   3068 Weihenstephan Weizen   
7   V   1056 Wyeast American Ale   
5   V   1084 Wyeast  Irish Ale   
5   V   1762 Belgian Abbey II   
5   V   3944 Belgian Witbier   
4   V   2206 Bavarian Lager   
4   V   2308 Munich Lager   
3   V   1318 London Ale III (Wyeast Labs   
3   V   2124 Bohemian Lager   
3   V   2352 Munich Lager II   
3   V   3522 Belgian Ardennes   
3   V   3763 Roeselaere Belgian Blend   
2   V   1028 London Ale Yeast   
2   V   1214 Belgian Ale Yeast   
2   V   1272 american ale 2   
2   V   1388 Belgian strong ale   
2   V   1728 Scottish Ale   
2   V   1968 Wyeast London ESB Ale Yeast   
2   V   3436 Forbidden Fruit   
2   V   WLP001 California Ale   
2   V   WLP550 Belgian Ale    
1   V   1450 Wyeast Denny's Favorite 50   
1   V   1469 West Yorkshire Ale   
1   V   2002 Gambrinus Lager   
1   V   2007 Wyeast 2007 Pilsen Lager   
1   V   2782 Wyeast Staro Prague Lager   
1   V   3711 French Saison   
1   V   3724 Belgian Saison   
1   V   3787 Wyeast Trappist High Gravity   
1   V   Westmall eigen opkweek   
1   V   WLP320 American Hefeweizen Ale    
1   V   WLP500 Trappist Ale    
1   V   WLP565 Belgian Saison I   
84      33 gisten   


Als je bedenkt dat de Wyeast #1056 American Ale de vloeibare variant is van de US-05 dan de overmacht van deze gist nog groter.

Jacques

Citaat van: emiel1 op 07-08-2018  11:12 uIk denk dat dat voor een heel groot deel komt omdat dit topic al 8 jaar oud is en Mangrove Jack toen nog niet in Nederland te koop was (als het überhaupt al bestond)
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld White Labs (zo te zien vanaf 2014), Bulldog (sinds begin dit jaar) en Imperial (pas een paar weken)...

Klopt. De "oude" gisten zijn wat dit betreft in het voordeel.

BrouwMark

Leuk, Jacques! Ik ben benieuwd naar het boek.

Niemand verder die iets over lagergisten zegt: die is goed voor dat, want daarom?

chthon

Ik brouw iedere winter bock met Mangrove Jack's lagergisten en daar ben ik zeer tevreden van. Wat ik wel doe is de nodige gist een dag voor het brouwen hydrateren, en tijdens het brouwen met behulp van kleine starter actief maken. Daarmee zijn ze de volgende ochtend vertrokken.

Dookiy

Citaat van: BrouwMark op 10-08-2018  19:33 uNiemand verder die iets over lagergisten zegt: die is goed voor dat, want daarom?

Wyeast 2278, mee gebrouwen om de Tsjechische/Bohemian pils stijl mee te brouwen. Mout, hop en gist allen de hoofdrol.

Verder de Fermentis 34/70 als droge gist, gebruikt voor een dunkel, smaakte erg goed en herkenbaar, waarschijnlijk omdat de 'craft' brouwers die als voorbeeld dienen ook veel gebruikmaken van deze korrel.

Andert



Citaat van: Jacques op 07-08-2018  22:33 uTen behoeve van het boek dat ik geschreven heb en dat over een aantal weken uitkomt (Bierbrouwen voor dummies) heb ik onderzocht welke gisten veel gebruikt zijn door winnaars van het grote wedstrijden in Nederland.

Zonder meer favoriet is de US-05.
Hierna geef ik een overzicht van de korrelgisten en het aantal keren dat er een bier mee gebrouwen is dat in de prijzen is gevallen


31DFermentis US-05
9DFermentis W-34/70 Saflager Lager
8DFermentis SafAle English Ale (S-04)
6DFermentis SafLager West European Lager (S-23)
4DFermentis SafAle S-33
3DDanstar Nottingham
2DBrewferm Blanche
2DBrewferm Top
2DFermentis Safbrew T-58
2DFermentis WB-06
1DDanstar Belle Saison
1DDanstar BRY-97 American West coast
1DFermentis K-7
1DFermentis Safbrew Abbaye
1DMangrove Jack's M29
7415 gisten


Bij de vloeibare gisten is het beeld als volgt:
9V3068 Weihenstephan Weizen
7V1056 Wyeast American Ale
5V1084 Wyeast  Irish Ale
5V1762 Belgian Abbey II
5V3944 Belgian Witbier
4V2206 Bavarian Lager
4V2308 Munich Lager
3V1318 London Ale III (Wyeast Labs
3V2124 Bohemian Lager
3V2352 Munich Lager II
3V3522 Belgian Ardennes
3V3763 Roeselaere Belgian Blend
2V1028 London Ale Yeast
2V1214 Belgian Ale Yeast
2V1272 american ale 2
2V1388 Belgian strong ale
2V1728 Scottish Ale
2V1968 Wyeast London ESB Ale Yeast
2V3436 Forbidden Fruit
2VWLP001 California Ale
2VWLP550 Belgian Ale
1V1450 Wyeast Denny's Favorite 50
1V1469 West Yorkshire Ale
1V2002 Gambrinus Lager
1V2007 Wyeast 2007 Pilsen Lager
1V2782 Wyeast Staro Prague Lager
1V3711 French Saison
1V3724 Belgian Saison
1V3787 Wyeast Trappist High Gravity
1VWestmall eigen opkweek
1VWLP320 American Hefeweizen Ale
1VWLP500 Trappist Ale
1VWLP565 Belgian Saison I
8433 gisten


Als je bedenkt dat de Wyeast #1056 American Ale de vloeibare variant is van de US-05 dan de overmacht van deze gist nog groter.

Misschien een oud topic en ik weet niet of de informatie nog boven water te halen is.

Jacques, ik vroeg me af of je bij dit overzicht ook de betreffende, in de prijzen gevallen, biertypen per gist kunt aangeven. (als het niet teveel moeite kost natuurlijk)

middelaersch

Citaat van: Andert op 23-10-2020  20:01 uMisschien een oud topic en ik weet niet of de informatie nog boven water te halen is.

Jacques, ik vroeg me af of je bij dit overzicht ook de betreffende, in de prijzen gevallen, biertypen per gist kunt aangeven. (als het niet teveel moeite kost natuurlijk)

Ik neem aan dat dit overzicht gebaseerd is op de 'bewezen recepten' zoals die hier op het forum staan.
Dus dat overzicht zou je ook zelf kunnen maken, en dan hier posten uiteraard....  :biersmile:

Zou inderdaad best interessant zijn!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,5.0.html

Andert

Citaat van: middelaersch op 23-10-2020  21:06 uIk neem aan dat dit overzicht gebaseerd is op de 'bewezen recepten' zoals die hier op het forum staan.
Dus dat overzicht zou je ook zelf kunnen maken, en dan hier posten uiteraard....  :biersmile:

Zou inderdaad best interessant zijn!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/board,5.0.html
Had ik ook al bedacht maar wellicht dat Jacques die informatie zo beschikbaar heeft, dat ik een stuk minder werk [emoji6]

Jacques

Citaat van: middelaersch op 23-10-2020  21:06 uIk neem aan dat dit overzicht gebaseerd is op de 'bewezen recepten' zoals die hier op het forum staan.

Klopt.

Citaat van: Andert op 23-10-2020  21:29 uHad ik ook al bedacht maar wellicht dat Jacques die informatie zo beschikbaar heeft, dat ik een stuk minder werk [emoji6]

Net even gezocht maar ik kan het Excel bestand dat ik hiervoor gebruikt heb zo snel niet terugvinden.

middelaersch

Wellicht heb je iets aan dit artikel van Adrie Otte:

http://roodetoren.nl/index.php/artikelen-over-brouwen/18-gisten-en-bierstijlen

In dat artikel staat ook een link naar een pdf bestand waarin aangegeven is welke gisten voor welke stijlen geschikt zijn.
Volgens mij zijn dat (ongeveer?) dezelfde overzichten als in zijn boek 'Verander water in bier' staan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.