Wij brouwen tot heden enkel met Brewferm blik concentraten. (
niet helemaal waar)
Het is me opgevallen dat alle bieren die we zo maken eenzelfde 'fruitige' geur en smaak hebben.
na de 3 eerste brouwsels heb ik een vergistings koelkast gekocht, om de vergistingstemperatuur beter te controleren en zo mogelijk die fruitige smaak te verminderen. dat heeft wel wat geholpen, maar nogsteeds proefden we de overrijpe appeltje smaak.
Inmiddels is onze eertse tripel op leeftijd (bijna 3 maanden). Hierbij proef ik nu dat die fruitigheid flink is afgenomen. Maar nogsteeds duidelijk herkenbaar aanwezig. Deze tripel heb ik overigens de laatste maand of zo op kamertempertauur bewaard om zo wat meer afbraak van die fruitigheid te krijgen.
Enkele weken geleden hebben we twee batches Grand cru (Brewferm) gemaakt van ieder 9 liter; 1 met het meegeleverde korrelgist, en 1 met Wyeast Belgian Strong Ale & Wyeast Belgian Abbey (combinatie als gevolg van verstokte vergisting).
Vanavond beide bieren geproefd.
De grand cru met de standaard korrelgist had weer de herkenbare fruitigheid.
Maar in de Grand Cru met de Wyeast gisten was deze smaak en geur absoluut afwezig!
De smaak was volkomen anders, het was heerlijk! Het aroma houd het midden tussen de Westmalle Tripel 'bananen smaak' en de wat melige smaak van witbier. Het is te vergelijken met Hoegaarden Grand Cru.
Twee conclusies heb ik dus durven trekken;
1. (en dat is al vele malen op het forum uit de doeken gedaan) De gistsoort heft een enorm aandeel in de uiteindelijke smaak van het bier
2. De door menigeen bekritiseerde typische 'Brewferm blik smaak' is het gevolg van de gist, niet het blik concentraat.
Joris