Vier Broeders Brown Porter

Gestart door Adrie, 27-08-2010 14:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Eindelijk gaan we weer eens gebroederlijk brouwen en wel morgen. Deze keer staat een Brown Porter op het programma, wederom in het kader van het uitproberen van de Engelse mouten van Van der Kooy. Dit is een uitgelezen bier om brown malt uit te proberen.

Zoals gebruikelijk de laatste tijd bij voor mij nieuwe biertypen ga ik het recept uit Brewing Classic Styles van Palmer en Zainasheff grotendeels volgen. Alleen gebruik ik een afwijkende gist, namelijk de Ringwood Ale waar ik nog een slurry van in de koeling had. Deze heb ik gisteravond wakker geschud met 4,5 liter verse wort (en vanmorgen was hij alweer uitgegist).

Hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkVB042
Naam receptBrown Porter
Brouwdatum2010/08/28
BiertypePorter (Brown)
Volume120.0 liter
Gewenst begin SG1050 g/l
Berekende kleur64 EBC (Morey)
Berekende bitterheid28 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement75%
Totaal brouwwater161.0 liter
Beslagdikte4.68 l/kg
Maischwater130.0 liter
Spoelwater31.0 liter
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
TF Halcyon Pale Ale67520.837
TF Brown Malt200102.778
TF Light Crystal6692.5
Chocolademout (Mout roost 900)80061.667

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Versuikeringsrust670754.68

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Northdown8.7Hopbellen6012521
Fuggles4.5Hopbellen60504
Fuggles4.5Hopbellen10652

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 1187 Ringwood Ale
GistvormSlurry


EBC


Adrie

Zover is mijn Fuggle nog niet. Gisteravond even geprobeerd, maar de bellen zijn nog niet rijp.

Edgar

Ringwood slurry, da's interessant. Dat betekent dat je er nog ander bier mee hebt gebrouwen. Is 'ie zo apart als men beweert?

edit: Ah de Powerdown Brown, ok effe inlezen

Adrie

Citaat van: Edgar op 27-08-2010  16:10 uRingwood slurry, da's interessant. Dat betekent dat je er nog ander bier mee hebt gebrouwen. Is 'ie zo apart als men beweert?

Wat beweert men dan?

Edgar

Van hun website:

Great yeast strain with unique fermentation and flavor characteristics.

En op veel andere plaatsen wordt ook beweerd dat het een heel karakteristieke gist is.

Adrie

Citaat van: Edgar op 27-08-2010  16:38 uVan hun website:

Great yeast strain with unique fermentation and flavor characteristics.

En op veel andere plaatsen wordt ook beweerd dat het een heel karakteristieke gist is.

Nou, de Brown zit dik een week op het fust. Vanavond komen de Broeders een potje risken en bier drinken, dus dan gaan we eens even een paar glazen tappen. Maar bij het op fust zetten proefde ik niet bepaald karakteristieke eigenschappen. Gewoon een Engels type gist die vooral moutigheid naar voren laat komen. Ik ben benieuwd wat ze bedoelen met unieke vergistingseigenschappen.  :weetniet:

Adrie

Zo, de brown porter zit in het gistingsvat. We hebben teruggekoeld naar 19 graden en de thermostaat schakelt de koeling aan als het bier de 20,1 graden bereikt om hem dan terug te koelen naar 19,9. Nu breekt het grote wachten weer aan.

Geen bijzonderheden bij het brouwen, behalve dat het heel gezellig was om weer eens met de Broeders te brouwen. Moeten we vaker doen.  ;D

Adrie

De afgelopen dagen moest de koeler behoorlijk aan de slag om de temperatuur op de 20 graden te houden. Gisteravond was die gezakt naar 19,3, dus nu staat de verwarming aan om de boel op 20,5 graden te krijgen en houden. De vergisting is flink ingezakt met nog maar een blub per 25 seconden.

Adrie

Ondertussen is dit bier alweer een week geleden gebotteld. Ook dit bier smaakt dankzij de Engelse mouten totaal anders dan de voorgangers met Belgische mouten. Die brown malt geeft een uniek karakter aan dit bier. Als een brown porter inderdaad hoort te smaken zoals dit bier, met deze mouten, dan hebben we de afgelopen jaren maar wat aan zitten prutsen met z'n allen. Jullie kunnen dit bier trouwens proeven op de Hobbybrouwendag, want dan neem ik een 10 literfust mee.

Bij deze wil ik iedereen met klem verzoeken toch vooral Engelse mouten bij van der Kooy te bestellen, zodat hij de aanvoer van deze mouten continueert.  :brouwen:

Oscar

Citaat van: Adrie op 22-09-2010  15:13 uBij deze wil ik iedereen met klem verzoeken toch vooral Engelse mouten bij van der Kooy te bestellen, zodat hij de aanvoer van deze mouten continueert.  :brouwen:

Ik ga er in november ff langs om in te slaan voor mijn real ale... :brouwen:

Zaphod_B

Citaat van: Adrie op 22-09-2010  15:13 uBij deze wil ik iedereen met klem verzoeken toch vooral Engelse mouten bij van der Kooy te bestellen, zodat hij de aanvoer van deze mouten continueert.  :brouwen:
Check, gedaan! Voor mijn ESB die ik hopelijk aankomend weekend ga brouwen. Wel een beetje jammer was dat de 150 EBC crystal niet op voorraad was. Zonder melding kreeg ik dus een 65 EBC'er opgestuurd... Had ik wel even van te voren willen weten! Maar goed, zal ook lekker zijn, wordt 't een wat lichter bier ;).

Ben benieuwd hoe jouw bier uit gaat vallen! Recept van mijn EBS in dit zelfde forum deel.

P.S. mijn hemel wat een hoeveelheden zeg, 120 liter! Best bizar ;). Ik doe max 20 litertjes ;).

Adrie

Citaat van: Zaphod_B op 23-09-2010  01:27 uP.S. mijn hemel wat een hoeveelheden zeg, 120 liter! Best bizar ;).

Ja, maar we moeten het wel met z'n vieren delen, dus dan valt het wel weer mee.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.