Hallo allemaal,
Ik ben al enige dagen te gast op dit forum en heb ontdekt dat hier zich een schat aan info en 'know how' bevindt.
Ook zie ik de nodige uitwisselen van meningen, zonder dat het daarbij ongemakkelijk wordt. Gezellig, daar voel ik me gelijk al bij thuis. De ideale omgeving om t een en ander over bierbrouwen (en het genieten ervan) te leren.
Ik zal me zelf even voorstellen:
Mijn naam is Martin Verbiest, 35 jaar, getrouwd en al in mijn pubertijd (zo rond mijn 15e) een bierliefhebber. Destijds verzamelde ik alles wat met bier te maken had, van lege verpakkingen tot asbakken, viltjes en glazen. Ik was zelfs lid van de BAV (bestaat dat nog?) Ik was toen ook van plan ooit eens mijn eigen bier te maken, maar dacht daar te moeilijk over. Ik hield het maar bij het maken van etiketten en deze over de gebruikelijk Dommelsch en Brand etiketten te plakken; had ik toch mijn eigen pils.
Op een gegeven moment verloor ik mijn interesse en heb ik bijna al m n verzamelde spullen weg gedaan, behalve mijn glazen; ik vind het nl nog steeds geweldig om bij welk bier dan ook, het bijbehorende glas te hebben. Blijft grappig.
Mijn interesse verlegde zich naar de whisky en dan voornamelijk de schotse single malts. Dit kwam door onze vakanties naar Schotland. Inmiddels ben ik nu een fervent whisky liefhebber; ik ben 7 x naar Schotland geweest, heb rond de 35 distilleries van binnen gezien en bezit zo'n 90 flessen whisky (allemaal open, want ik koop whisky om van te genieten).
Inmiddels heb ik ook interesse opgevat voor het zelf distilleren en de persoon van wie ik de kunst ben aan t afkijken, pleegt nog weleens zelf zijn bier te maken. Dat leek mij ook wel wat en zodoende ben ik vorige week zaterdag eens met n blik Brewferm begonnen, n Grand Cru. Morgen moet ik al gaan bottelen want het boeltje is volkomen uitgegist; moet ook wel, na 10 dagen.
Spannende tijden dus voor mij; ik hoop op mijn verjaardag (07.12) mijn gasten te kunnen trakteren op mijn eigen gemaakte bier, uit flessen met mijn eigen etiketten. Ik kijk er erg naar uit. Wellicht dat ik ooit nog eens de volledige methode ga proberen, maar de komende jaren denk ik dat ik me wel vermaak met de blikken concentraat.....
Zo, da's al n heel verhaal zie ik. Dan hou ik het hier maar even bij.
De groeten,
Martin