Whisky liefhebber eindelijk begonnen met bierbrouwen...

Gestart door Bierbeast, 24-08-2010 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierbeast

Hallo allemaal,

Ik ben al enige dagen te gast op dit forum en heb ontdekt dat hier zich een schat aan info en 'know how' bevindt.
Ook zie ik de nodige uitwisselen van meningen, zonder dat het daarbij ongemakkelijk wordt. Gezellig, daar voel ik me gelijk al bij thuis. De ideale omgeving om t een en ander over bierbrouwen (en het genieten ervan) te leren.

Ik zal me zelf even voorstellen:
Mijn naam is Martin Verbiest, 35 jaar, getrouwd en al in mijn pubertijd (zo rond mijn 15e) een bierliefhebber. Destijds verzamelde ik alles wat met bier te maken had, van lege verpakkingen tot asbakken, viltjes en glazen. Ik was zelfs lid van de BAV (bestaat dat nog?) Ik was toen ook van plan ooit eens mijn eigen bier te maken, maar dacht daar te moeilijk over. Ik hield het maar bij het maken van etiketten en deze over de gebruikelijk Dommelsch en Brand etiketten te plakken; had ik toch mijn eigen pils.

Op een gegeven moment verloor ik mijn interesse en heb ik bijna al m n verzamelde spullen weg gedaan, behalve mijn glazen; ik vind het nl nog steeds geweldig om bij welk bier dan ook, het bijbehorende glas te hebben. Blijft grappig.

Mijn interesse verlegde zich naar de whisky en dan voornamelijk de schotse single malts. Dit kwam door onze vakanties naar Schotland. Inmiddels ben ik nu een fervent whisky liefhebber; ik ben 7 x naar Schotland geweest, heb rond de 35 distilleries van binnen gezien en bezit zo'n 90 flessen whisky (allemaal open, want ik koop whisky om van te genieten).


Inmiddels heb ik ook interesse opgevat voor het zelf distilleren en de persoon van wie ik de kunst ben aan t afkijken, pleegt nog weleens zelf zijn bier te maken. Dat leek mij ook wel wat en zodoende ben ik vorige week zaterdag eens met n blik Brewferm begonnen, n Grand Cru. Morgen moet ik al gaan bottelen want het boeltje is volkomen uitgegist; moet ook wel, na 10 dagen.

Spannende tijden dus voor mij; ik hoop op mijn verjaardag (07.12) mijn gasten te kunnen trakteren op mijn eigen gemaakte bier, uit flessen met mijn eigen etiketten. Ik kijk er erg naar uit. Wellicht dat ik ooit nog eens de volledige methode ga proberen, maar de komende jaren denk ik dat ik me wel vermaak met de blikken concentraat.....

Zo, da's al n heel verhaal zie ik. Dan hou ik het hier maar even bij.
De groeten,
Martin

Admiraal Lodewijk van Boisot

Hallo Martin,

Als je whiskyliefhebber bent (net als ik), denk ik dat je iemand bent die er van houdt om fijne nuances in smaken te ontdekken en daarvan te genieten. Daarom denk ik ook niet dat je je jarenlang weet te vermaken met blikken concentraat. Ik heb dit ook één keer gedaan, maar daarna (zeker door hier op het forum te lezen), leer je steeds meer en wil je dat gaan toepassen op je eigen brouwsels.

Overigens ben ik enigszins jaloers op je niet geringe collectie whiskies.

Ronnie

Leuk, kapitein Haddock die met bier gaat beginnen  :ziek:

RobinB

Hoi Martin!

Welkom op het forum, er valt hier veel te lezen, maar vragen (of antwoorden) zijn natuurlijk ook welkom.

Citaat van: Bierbeast op 24-08-2010  21:31 uMorgen moet ik al gaan bottelen want het boeltje is volkomen uitgegist; moet ook wel, na 10 dagen.

Eerste tip die ik je wil geven:
Vergist niet op de klok, maar kijk naar en meet aan je bier om vast te stellen dat hij daadwerkelijk is uitgegist.
Deze zal vast uitgegist zijn, maar uitzonderingen bevestigen de regel ;)

johandh


Hoi bierbeast,

Leuk verhaal, heel verstandig van je om goede voornemens direct om te zetten in bier. Succes met bottelen en het wachten tot de boel op smaak is.

Volgens mij heb ik vroeger nog bij jou op school gezeten (in je pre-baard-periode).

Ik ben vorig jaar begonnen met brouwen en heb inmiddels een achttal brouwsels (op)gemaakt. Komende tijd ga ik weer wat vaker brouwen en weer voorraad opbouwen, dus als je zin hebt een keer om te proeven of mee te kijken bij een andere amateur hoor ik het wel.

Veel plezier met je nieuwe verslaving.

groeten

johan den hartog

Bierbeast

Hallo allemaal,

Bedankt voor de warme welkoms berichten. Gezellig hier.

Even wat recaties:
Admiraal LvB: Inderdaad, in whisky zoek ik veelal smaken en geuren, die ik, samen met wat vrienden, vaak aan de hand van een zelf ontwikkeld formulier, probeer te definïëren en te beoordelen. Wellicht dat ik dit voor bier ook zal gaan doen en dus ook ooit zelf wil beginnen met 'echt' bier te maken, te meer nog om de smaken en geuren beter te kunnen waarderen. En de whisky voorraad is ook best indrukwekkend. Alleen, ik zie t als n verzameling die helaas, langzaam op gaat. Zonde.

Ronnie: Duizend bommen en granaten; in mijn optiek is (bijna) alle alcohol het waard om onderzocht en geproefd te worden. En bier is n oude liefde, die weer nieuw leven ingeblazen moet worden.

RobinB: bedankt voor je advies. Je ziet t, ik ben behoorlijk theoretisch, dus bij instructies, letterlijk van papier, voel ik me goed. Maar ik ben niet bang om de diepte in te gaan en weer te leren vertrouwen op mijn zintuigen. Tenslotte drink ik ook geen bier van papier!

JohandH: ja maar natuurlijk; Johan, ouwe transformer! Geweldig jou ook hier aan te treffen. De laatste keer dat we elkaar spraken was volgens mij in café Het Vossehol in Willemstad. Zoals ik nu al zie, hebben wij heel wat bij te praten; lijkt me gezellig om weer eens af te spreken.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.