Foto's hopbellen

Gestart door EBC, 24-08-2010 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Een draad om de verschillende hopbellen te kunnen herkennen. Voor zover dit mogelijk is.

Als eerste Mittelfruh en Tettnang. De bellen zijn aan de zijkanten duidelijk afgeplat, wat de bel een rechthoekige doorsnede geeft.

in totaal zijn er 12 verticale rijen schutblaadjes te herkennen. Twee rijen midden over elke afgeplatte zijkant en 1 rij onder 45º op elke hoek van de bel. De blaadjes op de hoeken krullen wat omhoog



Tettnang ziet er gelijk uit, maar is een forse maat groter:

EBC

Fuggle is meer een ratjetoebel.

De bellen zijn groot en van onderen dikker dan van boven. In doorsnede is ook Fuggle rechthoekig. De schutblaadjes zijn van verschillende grootte en lijken wat ongeorganiseerd te liggen. De bel wil zich van onderen sluiten. Fugglebellen vallen gemakkelijk uit elkaar bij aanraken.


Centennial vormt lichtgroene bellen die vast zijn en naar onder taps in een puntje toelopen. De schutblaadjes hebben ook een duidelijk puntje aan de onderkant. Een centennialbel is meer rond dan rechthoekig. De bellen worden wel wat groter dan op de foto.

EBC

Northdown



Een stevige bel langgerekt, bijna cilindervormig.

EBC

Saaz.

Kleine stevige gelijkmatige bellen. Groeit in flinke trossen. Doorsnede is afgeplat, maar niet echt vierkant.


Drents Hopbier

Citaat van: EBC op 24-08-2010  16:46 uEen draad om de verschillende hopbellen te kunnen herkennen. Voor zover dit mogelijk is.

Mooi vergelijkingsmateriaal op 
http://www.barthhaasgroup.com/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=25



Hopbier

EBC

Chinook van een eerstejaars plant uit rhizoom. De bel is nog wat klein, maar zou veel langer moeten kunnen worden. Puntige schutbladeren die opkrullen en openstaan.

Cascade is langgerekt. De bovenste paar schutbladeren krullen op. Ook hier van een een nog jonge plant.



MO

Discussie mag wel maar wordt uiteindelijk verwijderd.

Die chinook lijkt nog helemaal niet rijp, hij is nog veel te licht van kleur. Wat jij, Jasper?

EBC

Citaat van: MO op 02-09-2010  15:22 uDiscussie mag wel maar wordt uiteindelijk verwijderd.

Die chinook lijkt nog helemaal niet rijp, hij is nog veel te licht van kleur. Wat jij, Jasper?

Chinook is inderdaad niet rijp. Ze zal het ook niet echt worden, er zitten misschien 20 bellen aan de plant. Toch knap als je uit een rhizoompje komt.

Willamette daarentegen komt dit jaar ook uit een rhizoom, al was het wel een grote. Die haalt wel 100 gram droog denk ik.

EBC

Prima Donna, een dwerg hop, maar met grote bellen. Ze zijn haast vlezig, dik en stevig. Sommige bellen zijn zeer groot.


aldo

FUGGLES:

Was dit jaar een flinke plant, staat nu voor het 2de jaar in mijn hoptuin.
Vorig jaar (te) zwaar bemest met paardenmest, dit voorjaar iets grove VAM-compost boven op de grond uitgestrooit.
Plant heeft aan het begin van het jaar flinke natte voeten gehad (voorjaar laat+ leemgrond).
De bellen begonnen op ongeveer 2 meter boven het maaiveld.
Oogstdatum 10 sept 2010


MO

Magnum. Voorbeelden van grote en kleine bellen.


De-Geert

Als ik al die mooie groene bellen zo zie, denk ik dat ik mijn hop beter niet kan gebruiken.  :huilen:
Ik weet niet of ik gewoon te laat heb geoogst of dat de kleigrond er debet aan is (of beide), maar het merendeel is toch wel wat bruinig.

Henielma

Misschien dat mensen de mooiste bellen op de foto zetten.  :weetniet:

MO

Mijn magnum oogst was mooi groen.

De Cascade had een aantal bruine bellen.

De "Saaz" was bruin maar had ook albino bellen.

Deze foto is representatiever. Maar bellen die te bruin waren (laten we zeg vanaf 20% bruining) heb ik niet meegenomen in de oogst.


janjansen

uurtje geleden geplukt. Perle.
Geen spruiten.

Staat nu in de oven te bakken bij 50 graden.
Volgende week aromahop voor experimenteel brouwsel met 1214 gist.
Volmout met een boel tarwe is het plan.
*dat kan veranderen als de wind*

MO

Jan heeft zijn hop te warm gedroogd (75 °C), de discussie hierover staat hier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.