Decoctiereinheitsspeiseweizen!

Gestart door JWVG, 19-08-2010 21:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Een propagator is toch een smackpack?  :weetniet:. Tja, daar loopt het Reinheitsgebeuren inderdaad een klein beetje spaak.

 :degroeten: JW.

RobinB

Nah, valt wel mee. Dacht altijd dat er een klein beetje wort in het smack gedeelte zat?

Joran

@The Dude: Propagator is alleen gist en Activator is de smackpack volgens mij.

@RobinB: Ik wist het niet zeker op de site staat: include a sterile liquid nutrient pouch. Ik kan zo snel niets vinden over de inhoud van deze nutrient pouch.

@janjansen: Ik dacht dat The Dude geen gistvoeding wilde gebruiken en ik kan me zo voorstellen dat dat ook in de smackpack zit. Maar zeker weet ik het niet. En op de site van Wyeast kan ik het zo snel niet vinden.

Nu ik er zo over nadenk, kan je (als er wort in de activator zit), en je wilt een glutenvrij bier brouwen, beter een propagator of een korrelgist gebruiken. Of is dat mierenn*uken?

Oxhead

Ook een propagator is een smackpack alleen kleiner/ minder cellen. Om op te kweken (to propagate zeker  :weetniet:)

RobinB

Inderdaad, in een propagator zit ook een smack-zakje.
Propagatie is opkweken en dat is dan ook wat er van je verwacht wordt met een propagator.
Omdat er minder gist in zit móet je altijd een starter maken volgens Wyeast, alleen de activator kan zonder.

Overigens hoef je niet per se te smacken, dat is slechts een activiteits controle. Als je pak vers is, kan je ook direct opkweken. 

JWVG

Uhm. Ik zal het maar opbiechten - ik ben nu al de fout in gegaan. Zonder er bij na te denken 2 druppeltjes olijfolie toegevoegd aan de starter  :verbergen:. Nou ja, als het bier niet lekker wordt, weten we waaraan het heeft gelegen  ;). Vanaf nu doe ik weer goed mijn best  :engel:.

 :degroeten: JW.

Joran

Ik wist niet dat een Propagator ook een smackpack was.

EBC

Citaat van: Joran op 22-09-2010  21:19 uNu ik er zo over nadenk, kan je (als er wort in de activator zit), en je wilt een glutenvrij bier brouwen, beter een propagator of een korrelgist gebruiken. Of is dat mierenn*uken?

Daarvoor maakt Wyeast ook speciaal glutenvrije gist van een beperkt aantal soorten, maar alleen in grootverpakking.

Hopmans

Citaat van: JWVG op 23-09-2010  09:27 uUhm. Ik zal het maar opbiechten - ik ben nu al de fout in gegaan. Zonder er bij na te denken 2 druppeltjes olijfolie toegevoegd aan de starter  :verbergen:.
Wat is daar mis mee dan?
 :weetniet:

Hopmans


JWVG

Inderdaad ja!

Ach, als die Ludwig (dat was 'm toch?) olijfolie had gehad, had hij dat er wel bij genoemd als toegestaan in het Reinheitsgebot.  ;)

 :degroeten: JW.

Hopmans

Het is natuurlijk nog de starter.
Misschien mag je dat los zien van het hoofdbrouwsel.
Ten tijden van het Reinheitsgebot werkte men nog niet met starters, maar met wilde gist.
Ik denk dat je nog goed bezig bent.


JWVG

Grrrr  >:( Gaat niet lukken maandag, te druk met werk  :-\. Dan maar van de nood een deugd maken, en op de hobbybrouwdag dit recept brouwen (als die echt niet doorgaat)....

 :degroeten: JW.

Hopmans

Citaat van: JWVG op 25-09-2010  11:19 uGrrrr  >:( Gaat niet lukken maandag, te druk met werk  :-\.
Meld je eigen ziek man.
 >:D

JWVG

Het probleem met mijn werk is dat er dan dinsdag twee keer zo veel ligt. Het gaat niet weg  ;).

 :degroeten: JW.

Hopmans

Citaat van: JWVG op 26-09-2010  07:44 uHet probleem met mijn werk is dat er dan dinsdag twee keer zo veel ligt. Het gaat niet weg  ;).

 :degroeten: JW.
Mmm, dat probleem heb ik ook.
Drie weken vakantie betekent 3 x 3 = 9 weken beulen om het in te halen.


SeekingBeer

Ja dat is wel sneu, je kunt veel beter een maandje hard beulen en dan op vakantie dan omgekeerd.
Als je werk onmisbaar is dan is iedereen blij dat je terug bent van vakantie...  ;D

Hopmans

Citaat van: SeekingBeer op 26-09-2010  22:24 uJa dat is wel sneu, je kunt veel beter een maandje hard beulen en dan op vakantie dan omgekeerd.
Als je werk onmisbaar is dan is iedereen blij dat je terug bent van vakantie...  ;D
Tja, nu nog wel "onmisbaar", maar ook hier gaat men knippen en uitbesteden.
Het bedrijfsleven is echt niet leuk meer.
Ieder jaar is er wel weer wat.


Edwin

Citaat van: JWVG op 25-09-2010  11:19 uGrrrr  >:( Gaat niet lukken maandag, te druk met werk  :-\. Dan maar van de nood een deugd maken, en op de hobbybrouwdag dit recept brouwen (als die echt niet doorgaat)....

 :degroeten: JW.

Daar zitten drie weken tussen! Niet eerder brouwen?

Edwin

JWVG

Nope. Het is echt crisis. Zowel op werk (komt weer een vak aan dat ik coordineer) als thuis (mijn vrouw gaat anderhalve week zeilen). Ik ben al blij als ik het allemaal voor elkaar krijg, en over drie weken kan gaan brouwen. Gelukkig komt er in januari weer een brouwvak aan  :brouwen:.

 :degroeten: JW.

Adrie

Ach, troost je. Gisteravond ploegde ik mijn agenda door op zoek naar een dag om te brouwen en kwam uit ergens halverwege december.  :-\

JWVG

Ik overweeg bijna om het op Martins manier te doen, en pas 's avonds met brouwen te beginnen. Maar mijn brouwdagen duren vrij lang en zij vrij extensief, en dat wil ik toch graag zo houden. Dan maar iets minder vaak brouwen  :'(.

 :degroeten: JW.

Edwin

Ik brouw de laatste tijd ook vaker 's avonds en dat bevalt me op zich wel. Ik moet de dag erop wel vrij zijn, want het is dan wel een latertje. Het is wel intensiever brouwen, maar je brouwt tenminste.

Het is het overwegen waard...

Edwin

JWVG

Ik gooi vanmiddag een litertje wort hierin om het weer een beetje op te peppen voor de brouw a.s. zondag. Helaas heb ik geen 'echte' wort meer, en zal het met moutpoeder moeten. Samen met 'druppeltje olijfolie gat' kunnen we dat reinheitsgebot dus wel vergeten  :'(. Nou ja, dat was toch meer voor de grap. Het gaat me vooral om de decoctie en de speise, en die staan nog overein  :brouwen:.

Jw.

JWVG

OK, dit plannetje was even een paar maanden in de ijskast, maar het gaat nu echt gebeuren - het eerste brouwsel van het nieuwe jaar, op 3 januari  :brouwen:. Starter met echter wort lukt niet, maar met speise bottelen gaan we gewoon doen! Ik ben er lekker vroeg bij met het zomerbier.

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.