Herfstbock

Gestart door Admiraal Lodewijk van Boisot, 18-08-2010 11:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Admiraal Lodewijk van Boisot

Voorheen (enkele jaren geleden) brouwde ik altijd met moutextract. Nu wil ik eens een 'echt' biertje gaan maken. Hoewel ik nog geen schrootmolen heb en nog aan het knutselen ben aan een gistvat, heb ik al wel een recept gemaakt met behulp van BrouwVisie. Ik weet mijn brouwzaalrendement niet, dus die heb ik maar op 75% laten staan.

Zou dit recept een biertje op kunnen leveren dat valt in de categorie bockbier, of zijn er dingen die ik echt anders moet doen?

Welke berekening kan ik het beste gebruiken om de EBC te bepalen? De verschillende berekeningen variëren sterk.

Wat er precies met de maischdikte, maischwater (aantal liter water om te maischen?) en spoelwater (water om te spoelen?) bedoeld wordt, begrijp ik niet helemaal. Ik wil 10 liter bier maken. Er staat dat ik 16,4 liter brouwwater nodig heb (6,4 liter verlies?) en vervolgens moet ik 12,6 liter water gebruiken om te maischen en spoelen, waar zijn die andere 3,8 liter dan?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWouters Bockbier
KenmerkHerfstbock
Brouwdatum16-8-2010
BiertypeBo(c)kbier
Aantal liters10
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater16,5 liter
Maischdikte2,0 l/kg
Maischwater5,7 liter
Spoelwater6,9 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur62 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid24 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Münchnermout type 175,0 %2151 gr12 EBC
Carared (W)15,0 %430 gr40 EBC
Crystal malt10,0 %287 gr120 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker3,4 %30 gr60 minuten24 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort2206 Bavarian Lager
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten0,0 l/kg
272°C30 minuten0,0 l/kg
378°C1 minuten0,0 l/kg


Adrie

Heb je koelcapaciteit voor je vergisting? Je wilt een ondergist gebruiken, zie ik, dus dan moet je je wort vergisten bij 8 tot 12 graden (temperatuur van het gistende bier). Bovendien moet je veel gist hebben (voor ondergisters ongeveer 2 keer zoveel dan voor bovengisters). Voor 10 liter is een activatorpak misschien net genoeg. Beter is het om een giststarter van 2 liter te maken.

Verder is 25% cara- of crystalmout veel teveel. Je krijgt hierdoor een veel te vol en zoet bier, dat is echt geen lekker drinkbaar bier meer. Ik zou maximaal 5%carared en 5% cara120 gebruiken en 2% chocolademout voor de kleur.

Hoeveelheid maischwater is de hoeveelheid water die je gebruikt om het beslag mee te maken en te maischen. Een deel hiervan (1 l per kg mout) blijft achter in het bostel. Verder verdampt er tijdens het koken een procent of 10 (afhankelijk van je installatie). Beide verliezen vul je aan door te spoelen (zie brouwcursus).

Kleurberekeningen moet je niet teveel naar kijken, alle formules zijn onbetrouwbaar.

korek

Ik ben het met Adrie eens en zou dan nog zo'n 20% pilsmout toevoegen in plaats van het te veel van de carared en cara 120.

Admiraal Lodewijk van Boisot

Dus als ik het wel heb, moet ik met 5,7 liter water maischen. Daar blijft dan 4,1 liter van over. Dan spoel je met 6,9 liter water. Dan heb je 11 liter water. Daarvan verdampt 10%, zodat er 10 liter overblijft.

Ik heb een extra koelkast in de garage, samen met een UT-200 moet dat goedkomen.

Nu heb ik de volgende mouten in mijn recept staan:

Pilsmout 3 EBC 20%
Münchnermout 12 EBC 68 %
Carared 40 EBC 5 %
Crystal malt 120 EBC 5 %
Chocolademout 900 EBC 2 %

RobinB

Ik zou wat minder dik maischen, 2 L/kg is wel zwaar.
Maak daar maar 3 - 4 L/kg van, gaat een stuk berter.

Citaat van: Adrie op 18-08-2010  13:42 uKleurberekeningen moet je niet teveel naar kijken, alle formules zijn onbetrouwbaar.

Maar de BrouwVisie / Brouw-bier.nl formule is wel de meest afwijkende. Ik zou een andere kiezen, heb goede ervaring met Morey.

Admiraal Lodewijk van Boisot

Dat houdt eigenlijk in dat je meer water gebruikt tijdens het maischen en minder tijdens het spoelen? In de cursus staat:
CiteerVoor donkere zoetige bieren gebruikt men in den regel 2,7 liter water op 1 kg mout. Bij licht gekleurde drogere bieren ligt deze verhouding 3,5 tot 4 liter water op 1 kg mout.
Ik heb de maischdikte op 3 liter/kg gezet. Overigens had ik geen reden om 2 liter/kg te gebruiken. Het was standaard ingevuld in BrouwVisie.

Om terug te komen op mijn vraag waarom er 3,8 liter kwijt was in de openingspost; nu ik de maischdikte heb aangepast komt de hoeveelheid maischwater + spoelwater wel overeen met de totale benodigde hoeveelheid brouwwater. Ik denk dat het een foutje in het programma was.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.