De herfst komt eraan: weizenbock

Gestart door Adrie, 16-08-2010 14:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

Citaat van: Adrie op 14-09-2010  13:01 uIk snak nu al naar een glas van dat godennectar.  :nut:
Waarom heb je bij 17 graden vergist?  Weihenstephaner gist wordt toch meestal bij 20 graden vergist? 

Citaat van: Adrie op 14-09-2010  13:01 uIk snak nu al naar een glas van dat godennectar.  :nut:
Ik heb ook een vergelijkbaar biertje staan, dit bier zal iets minder snel drinkbaar zijn dan een doorsnee weizen neem ik aan?

JOT

Ik laat mijn bieren met Weihenstephaner gist ook vergisten bij 17 oC
Als je een te hoge temperatuur kiest dan kan het echt een teveel aan (negatieve) geurstoffen opleveren.

Had ik in het begin ook met mijn weizen, maar sinds ik koeler ben gaan vergisten worden de Weizenbieren alleen maar lekkerder...

Adrie

Citaat van: dennis op 29-09-2010  17:56 uWaarom heb je bij 17 graden vergist?

Bij hogere temperaturen geeft deze gist heel veel bananen. Daar moet je van houden, maar ik heb mijn Weizenbock liever wat gematigder.

Adrie

De Weizenbock is op fust gezet bij een dichtheid van 1017. Ik weet nog niet of ik tevreden ben over de smaak. Hij komt (warm en zonder koolzuur) wel erg zoet over. Verder zit er toch teveel banaan in naar mijn smaak en te weinig kruidnagel. Maar goed, ik wacht nog maar even af tot hij koel en gecarboniseerd is. Voorlopig komt ie toch niet op de tap, dus hij kan nog rustig even rijpen.

Adrie

Gisteravond een flesje opengetrokken. Er zat nog niet genoeg koolzuur op, maar wel genoeg om van dit bier te genieten. Ik ben een stuk positiever dan tijdens het bottelen. Banaan overheerst zeker niet, kruidnagel zit er wel degelijk in en de moutsmaken zijn heerlijk. Misschien had ie een tikkie bitterder gekund, want hij komt wel wat zoet over. Gecombineerd met het alcoholwarmend effect is dit een perfect herfstbier. Hopelijk is de Brown Ale snel op en kan dit bier op de tap.

Adrie

Gistermiddag heb ik een Weizenbock geproefd naast de Schneider Aventinus. De verschillen waren niet zo heel groot. De Schneider Aventinus (SA) was in de geur wat sterker dan mijne, maar dat kwam ook omdat er meer koolzuur in zat. Mijn Weizenbock was iets donkerder van kleur. In de geur rook de SA meer naar tarwe, die van mij was wat meer karamellig. De fruitigheid was ook iets anders: in die van mij kwam wat bubblegum naar voren wat ontbrak in de SA.

De smaak kwam overeen met de geurervaring. Zoetheid en bitterheid verschilden niet. In de SA meer tarwekarakter, in mijne wat meer caramelkarakter. Beide bieren waren ongeveer even vol van body, plakkerig en alcoholwarmend.

Om dichter bij de SA te komen zou ik een deel van de donkere tarwemout vervangen door lichte en de hoeveelheid caramouten iets verminderen. Vergisten bij 17 graden is OK, de balans tussen banaan en kruidnagel was goed (en ongeveer gelijk aan die bij de SA).

Al met al een geslaagd bier. Ik kan niet wachten tot de Brown Ale op is en ik het fust kan aanslaan.

Albertus

Citaat van: Adrie op 24-10-2010  17:07 uIk kan niet wachten tot de Brown Ale op is ..

Misschien kunnen Jeroen en ik even helpen?samenvol

Bert

Oscar

Citaat van: Adrie op 24-10-2010  17:07 uIk kan niet wachten tot de Brown Ale op is en ik het fust kan aanslaan.

Dat is dan wel weer een nadeel van alleen op fust afvullen... Maar je kunt gewoon ff van fust wisselen zonder gevaar voor het "oude" bier... ;)

Adrie

Citaat van: Albertus op 24-10-2010  18:36 uMisschien kunnen Jeroen en ik even helpen?samenvol

Bert

Dat is niet meer nodig. Net nadat ik het geschreven had, ging ik naar de kelder om een glas brown ale te tappen en toen begon hij na een half glas te sputteren. De Weizenbock zit dus nu op de tap. Daar kunnen jullie mee komen helpen.

dennis

Citaat van: Adrie op 30-09-2010  08:43 uBij hogere temperaturen geeft deze gist heel veel bananen. Daar moet je van houden, maar ik heb mijn Weizenbock liever wat gematigder.

Ik begrijp nu wat je bedoelt, in mijn 'bok' zijn de banaantjes teveel aanwezig. 
Volgende keer ook maar wat minder.

Adrie

Jammer, volgende keer beter.

Die 17 graden vergistingstemperatuur in mijn weizenbock bevalt prima. Het bier is nu wat meer mout geaccentueerd met toch behoorlijk wat fruitigheid. Geen dominantie door bananen of kruidnagelen. Ik snap nu heel goed dat Zainasheff dit bier in zijn boek "liquid candy" (vloeibare snoepjes) noemt.

Hopmans

Bananen in bier heb ik persoonlijk niets op tegen, als ze maar groen zijn ipv geel.

dennis

Citaat van: Hopmans op 08-12-2010  15:56 uBananen in bier heb ik persoonlijk niets op tegen, als ze maar groen zijn ipv geel.
En banaantjes in bier zijn beter dan citroenen, zo lust ik er nog wel een paar ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.