Tripelitus

Gestart door William, 13-08-2010 15:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Vandaag heb ik met het 3787 depot van mijn vorige brouwsel een Tripel gebrouwen. Het is de bedoeling dat het een Westmalle kloon wordt op basis van het recept van Henk (recept 9). Hieronder staat voor de volledigheid het recept. De kandijsuiker wordt toegevoegd in twee porties als een 2 liter 50% suikeroplossing na de piek in de hoofdvergisting.

De vergisting wordt bij 22 ºC uitgevoerd (zie onderschrift).

De opgestarte slurrie dreigde net al uit de fles te komen (15 minuten na het opstarten). Ik ben benieuwd of ik een blow-off slang nodig ga hebben.



WK53 -  Tripelitus
Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          16.50    Wort Size (L):    16.50
Total Grain (Kg):         4.75
Anticipated OG:          1.081    Plato:            19.49
Anticipated EBC:           9.0
Anticipated IBU:          33.0
Brewhouse Efficiency:       83 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Actual OG:  1.081   Plato: 19.56
Actual FG:  1.010   Plato:  2.56

Alc by Weight:  7.37      by Volume:  9.42  From Measured Gravities.
ADF:            86.9      RDF         72.2  Apparent & Real Degree of Fermentation.


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 63.2     3.00 kg.  Pilsener 3                    Weyerm.        1.037      3
 21.1     1.00 kg.  Witte kandijsuiker                           1.047      0
10.5     0.50 kg.  Cara-Pils 5                   Weyerm.        1.033      4
  4.2     0.20 kg.  Munichmout 15                 Weyerm.        1.037     15
  1.1     0.05 kg.  Cara Crystal 120              Weyerm.        1.034    120


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
  9.50 g.     E.K. Goldings                     Whole    5.50   5.9  First WH
  8.00 g.     Saazer                            Pellet   3.50   3.5  First WH
 19.00 g.     E.K. Goldings                     Whole    5.50  13.1  60 min.
 16.00 g.     Saazer                            Pellet   3.50   7.7  60 min.
  7.00 g.     E.K. Goldings                     Whole    5.50   1.8  10 min.
  6.00 g.     Saazer                            Pellet   3.50   1.1  10 min.


Yeast
-----
Wyeast 3787 Trappist High Gravity 300 ml slurrie


Mash Schedule
-------------
Grain kg:     3.75
Water L:     15.01 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 4.00 - Before Additional Infusions

Intermediate Rest Temp:      60  Time:  50
Saccharification Rest Temp:  70  Time:  25
Mash-out Rest Temp:          78  Time:   5
Sparge Temp:                 78  Time:   0



Gerb

Goed plan om een uitgekristalliseerd recept te nemen. Een tripel is nog best moeilijk te maken. Zat er zoveel carapils mout in Henk's recept? Wat verwacht je dat het eind-SG gaat worden?

William

Het is me nog nooit gelukt een goede tripel te maken dus nu maar eens met een beproefd recept beginnen.

Nu je het over de carapils hebt, zie ik dat ik inderdaad een getalletje verkeerd heb overgenomen: ik heb een dubbele hoeveelheid van dit spul genomen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Mocht de carapils/dextrinemout leiden tot meer body dan heb ik gelukkig een droog maischschema genomen met ook nog eens veel suiker.

Ik hoop zo rond een s.g. van 1010 uit te komen.

Gerb

Dus een foutje? Ik denk dat het niet een enorm verschil gaat maken. Bij sommige tripels heb ik de associatie van het gebruik van heel veel lichte caramout en die zijn niet heel doordrinkbaar. Het zal allemaal wel meevallen met 21% suiker in de stort.

William

De vergisting verloopt als een tierelier wat wel te verwachten was met de ruime overpitching. Aan het einde van deze dag begon de vergisting in intensiteit af te nemen wat ook was te zien aan het minder vaak koelen van de koelkast (zie de TControl link).

Nadat ik de eerste liter suikeroplossing heb toegevoegd nam de vergisting in hevigheid toe en ook moest de koelkast weer vaker inschakelen.

Hoewel ik een kopruimte van zo'n 100% heb is het schuim tot tweemaal toe in de blow-off slang terecht gekomen.

wiwi

Ik lees de draad nu pas.
Citaat van: William op 13-08-2010  15:29 uNu je het over de carapils hebt, zie ik dat ik inderdaad een getalletje verkeerd heb overgenomen: ik heb een dubbele hoeveelheid van dit spul genomen.
William, is de moutstort inmiddels aangepast of hoort de hoeveelheid cara-pils 5 % te zijn?

William

Citaat van: wiwi op 15-08-2010  08:26 uIk lees de draad nu pas. William, is de moutstort inmiddels aangepast of hoort de hoeveelheid cara-pils 5 % te zijn?

Ik heb het recept gebrouwen zoals in het recept hiervoor, dus teveel carapils. Aan de stabiliteit van het schuim in het gistingsvat te zien iets te veel. Henk zat in z'n laatste klonen rond de 4%

Citaat van: HenkWestmalle Tripel kloon 12 van Henk
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
  3.6     0.30 kg.  Cara-Pils Dextrine Malt                      1.033      4
 72.3     6.00 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
  1.2     0.10 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    160
  4.8     0.40 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
 18.1     1.50 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0

Caspar

Misschien wat aan de late kant, maar is 22 oC niet wat aan de hoge kant voor een Westmalle kloon? Ik heb ook nog nooit een echte super goede tripel kunnen brouwen, blijft verdomde moeilijk om de smaakcomponenten van deze gist in bedwang te houden.

William

Inderdaad een beetje laat Caspar ;) maar ik heb die temperatuur bewust gekozen op basis van de info in de kloondraad. Zelfs bij 24 ºC werden goede resultaten geboekt. Het zal waarschijnlijk met pitching-rate en temperatuur te maken hebben.

Zelf ben ik iets lager gaan zitten omdat ik veel gistslurrie heb gebruikt waardoor de koelkast het misschien niet goed bijgekoeld krijgt.

Adrie

Ik snap al die mouten eigenlijk niet zo goed in deze "kloon". Brew Like a Monk geeft aan dat in Westmalle tripel alleen pilsmout en suiker zit. Denny Conn heeft heel goede resultaten met dit recept:

Citeer#254 Westcoastmalle

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (Gal): 5.50 Wort Size (Gal): 5.50
Total Grain (Lbs): 15.00
Anticipated OG: 1.091 Plato: 21.9
Anticipated SRM: 3.8
Anticipated IBU: 32.3
Brewhouse Efficiency: 82 %
Wort Boil Time: 70 Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate: 1.50 Gallons Per Hour
Pre-Boil Wort Size: 7.25 Gal
Pre-Boil Gravity: 1.069 SG 16.90 Plato


Grain/Extract/Sugar

% Amount Name Origin Potential SRM
-----------------------------------------------------------------------------
80.0 12.00 lbs. Pilsener Belgium 1.037 2
20.0 3.00 lbs. Cane Sugar 1.047 0

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

Amount Name Form Alpha IBU Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
1.00 oz. Czech Saaz Pellet 3.80 3.6 First WH
2.00 oz. Hallertauer Whole 4.80 23.1 60 min.
0.50 oz. Tettnanger Tettnang Pellet 4.00 4.1 30 min.
1.00 oz. Czech Saaz Pellet 2.80 1.5 5 min.


Extras

Amount Name Type Time
--------------------------------------------------------------------------
1.00 Tsp Irish Moss Fining 15 Min.(boil)


Yeast
-----

Wyeast 3787 Trappist High Gravity


Mash Schedule
-------------

Mash Name:

Total Grain Lbs: 12.00
Total Water Qts: 9.00 - Before Additional Infusions
Total Water Gal: 2.25 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass: 0.11
Grain Temp: 65.00 F


Step Rest Start Stop Heat Infuse Infuse Infuse
Step Name Time Time Temp Temp Type Temp Amount Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
protease 0 15 131 131 Infuse 151 9.00 0.75
sacc 0 60 146 146 Infuse 212 2.59 0.97


Total Water Qts: 11.59 - After Additional Infusions
Total Water Gal: 2.90 - After Additional Infusions
Total Mash Volume Gal: 3.86 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Fahrenheit.
All infusion amounts are in Quarts.
All infusion ratios are Quarts/Lbs.


William

Dat kan zijn maar ik heb altijd begrepen dat Henk met zijn kloonpogingen heel ver is gekomen. Daarom leek me dat een goed uitgangspunt. Moet je het recept alleen wel goed overnemen.

William

Citaat van: Flessengeluk op 15-08-2010  13:56 uSucces gewenst, William. Hoe was de eerste poging eigenlijk?
Ik heb dit recept ondertussen al een tiental keren gebrouwen met afnemende alcoholpercentages (ik word te snel dronken van zware tripels, moet ik horen). De lekkerste zijn die van 9 à 10 percent, die kunnen ook erg lijken op de echte Westmalle tripel, hoewel ik links en rechts verneem dat de paters anders brouwen, namelijk met één moutsoort en bijkleuren met bruine kandijsiroop (voor de tripel veronderstel ik) en met kandijsiroop en karamel (voor de dubbel denk ik). Iedereen die van poging nr. 9 meedrinkt, vindt dat de brokken witte kandijsuiker een aangenaam smaakje toevoegen, zodat het brouwsel sterker gaat lijken op Westmalle tripel. Ik kook de kandijsuiker bij het hopkoken wel de laatste 10 minuten mee.
Het recept voor Westmalle tripel van dit forum (zowel hopversie 1 als 2) levert bij mij minder gelijkende (kleur, smaak) tripel op, maar naar mijn smaak wel lekkerder.

Voorspoedige hoofdgisting gewenst! Jean

Ik beantwoord jouw reactie in mijn eigen draadje.

De eerste poging had wel een geurprofiel wat redelijk op een Westmalle leek maar het had ook een wrangige bijsmaak die het niet echt doordrinkbaar maakte.

De hoofdgisting lijkt na twee dagen en twee suikertoevoegingen al weer grotendeels voorbij. Gisteren kwamen er naast de fruitige esters ook wat subtiele zwaveltjes mee.

Als het schuim is weggetrokken zal ik eens een sg sample nemen.

William

Inmiddels een week na het brouwen heb ik hem overgeheveld.

Het SG is nu 1014 (schijnbare vergistingsgraad=78%) en de smaak is nog erg zoet. Hier moeten nog serieus een aantal SG-punten af.

korek

Citaat van: William op 20-08-2010  20:55 uInmiddels een week na het brouwen heb ik hem overgeheveld.

Het SG is nu 1014 (schijnbare vergistingsgraad=78%) en de smaak is nog erg zoet. Hier moeten nog serieus een aantal SG-punten af.

Rustig laten staan, deze gist gaat gewoon door. Ik heb net mijn tripeltje geproefd, lekker geworden, ook met de 3787 vergist en 4 weken geleden in 2 19 ltr kegs afgevuld. Bij afvullen was het SG 1008. Ik heb niet overgeheveld na de hoofdvergisting, doe ik niet meer. Gewoon 4 weken laten gisten en hup bottelen of keggeren. Voordeel van kegs is dat je niet bang hoeft te zijn voor bommen vanwege het veiligheidsventiel.

William

Hij zal in inderdaad gewoon doorgaan en verwacht dat het sg ook wel op een 1008 gaat uitkomen

Ik doe de hoofdvergisting altijd in een plastic emmer. Daar wil ik mijn jongbier in principe niet langer dan een week in hebben staan vanwege zuurstofdoorlaatbaarheid van de emmer.

Wat me trouwens opviel aan het jongbier is dat het nog ontzettend troebel, zowat melkig wit-geel, was. Zou er nog zoveel gist in suspensie zijn of is dat het gevolg van de grote hoeveelheid carapils in de stort?

William

Eergisteren heb ik deze Tripel gebotteld op een sg van rond de 1011, eigenlijk net iets te hoog.
De smaak van het jongbier heeft al duidelijk Westmalle trekjes. Mooie esters, een prettige bitterheid en toch ook nog redelijk wat zoetheid.

William

Ik drink nu mijn poging tot een WM Tripel kloon - de Tripelitus.

Hij is nu zo'n 3 weken bezig met de hergisting in de fles (bij 25°C)  maar is nog steeds niet volledig op druk (nu 3 bar bij 25°c). Dus Caspar, laat dit OBBK ruilbier nog een tijdje bij hoge temperatuur staan.

In het begin had dit biertje heel erg veel body, waarschijnlijk door het hoge aandeel carafoam. Dit wordt tijdens de hergisting langzaam beter en hierdoor komt het Westmalle karakter steeds beter naar voren. De esters lijken nu redelijk te kloppen met de Westmalle. De bitterheid helaas niet. Op smaak schat ik de bitterheid niet hoger dan 25 IBU >:( Misschien wordt het beter als de body wat minder wordt.

Caspar

Moet ik even schudden voor de zekerheid?

William

Dat lijkt me een goed plan want hij trekt snel helder.

William

Ik proef dit bier weer eens. Hij is nu mooi op druk gekomen.

Hij heeft een verbazend vol karakter (carafoam en esters?) voor een bier met een eind sg van 1011. Een mooi hoparoma met ook de kruidigheid van de 3787 in de neus.
De smaak is prettig bitter en kruidig en het mondgevoel licht plakkerig.

Prima geslaagd.

Edgar

Leuke naam, vooral ook in geval het geïnfecteerd moest raken. (Tripelitis) (ok, da's eigenlijk ontsteking, maar ik kon het niet laten liggen)

William

Dat lijkt me een prima ziekte. Daar wil ik wel mee onder de wol.

korek

Citaat van: Edgar op 13-11-2010  20:53 uLeuke naam, vooral ook in geval het geïnfecteerd moest raken. (Tripelitis) (ok, da's eigenlijk ontsteking, maar ik kon het niet laten liggen)
Bij mij kwam ook de gedachte aan syphyllitus naar boven.

Hopmans

Citaat van: korek op 13-11-2010  20:57 uBij mij kwam ook de gedachte aan syphyllitus naar boven.

Ha ha, daar wil ik niet mee onder de wol.
Google maar eens op afbeeldingen.
 :D

JWVG

Ik heb deze net gedronken, maar helaas was ie nog niet op druk gekomen  :-\. Misschien heb ik hem toch te koud bewaard. Piepklein beetje koolzuur. Hij was nog een beetje te zoet daardoor, en ik proefde nog wat gistsmaakjes. Jammer, want daar doorheen proefde ik al een lekker bier met een mooie body en lekker wat hop. Deze gist combineert toch wel mooi met wat meer hop. Als ik nog een keer een tripel ga maken (en dat zou zo maar eens kunnen volgend jaar), dan met deze gist en misschien wel ongeveer dit recept.

Ik ben evt bereid om nog een volledig hervergiste versie te proeven  ;).

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.