Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aanzuren beslag en BrouwHulp  (gelezen 9917 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Aanzuren beslag en BrouwHulp
« Reactie #25 Gepost op: 04-06-2010 20:50 u »
Volgens mij bedoelt Geert dat je bicarbonaat alleen gecontroleerd kunt verwijderen voor de stort, omdat na de stort het zuur gebufferd wordt in de mout.

Door het buffer en het bufferevenwicht weet je inderdaad nooit hoeveel zuur je moet toevoegen.
Het punt is dat je een bepaalde pH waarde wilt hebben. Dat is niet alleen afhankelijk van de bicarbonaten. Aanzuren van het brouwwater zorgt er inderdaad voor dat het grootste gedeelte van de bicarbonaten omgezet wordt in water en koolzuur. Maar dat is één deel van het verhaal. Ook de moutstort bepaalt de pH van het beslag....

Maar het zou wel aardig zijn als er wat experimentjes worden gedaan. Een pH-meting is zo uitgevoerd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 21-06-2010 14:44 u »
Maar het zou wel aardig zijn als er wat experimentjes worden gedaan. Een pH-meting is zo uitgevoerd.
En zo geschiedde.
Ik heb een klein experiment gedaan.
2 Pannen:
A: 4L water met 0.5ml melkzuur verwarmd naar 70 graden. Daarna 250 gram geschrootte pilsmout erbij.
B: 4L water verwarmd naar 70 graden. Daarna 250 gram geschrootte pilsmout en 0.5ml melkzuur.
Resultaat na ongeveer 25 minuten: pH A: 5.38, pH B: 5.48

De verschillen zijn niet enorm, maar wel aanwezig. Nu is mijn water niet enorm "alkalisch" met 92 mg/l HCO3-. Ik kan me voorstellen dat het relevanter wordt als je water meer bicarbonaat bevat.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #27 Gepost op: 21-06-2010 15:44 u »
Mooi resultaat Geert!
Had je in B nu de mout nagenoeg gelijk toegevoegd met het zuur? Of nog even laten mengen/"oplossen" voordat je het zuur toevoegd?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 21-06-2010 15:53 u »
Vrij kort na elkaar; eerst de mout, goed roeren en toen de melkzuur. Er zal niet meer dan een minuut tussen hebben gezeten.

Tags: