Ervaringen met de Engelse mouten

Gestart door Adrie, 30-07-2010 10:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Zoals jullie weten verkoopt Van der Kooij te Jubbega sinds kort Engelse mouten van mouterij Thomas Fawcett (TF). Hulde, van der Kooij!  :groots:

In deze draad kunnen jullie je ervaringen delen met deze mout. Wat valt je op in vergelijking met de Belgische mouten die we gewend zijn?


Gisteravond heb ik met Albertus (Bert) een aantal van zijn bieren geproefd die met deze mouten gebrouwen zijn. Ik heb er nog niet mee gebrouwen, maar alleen korrels gekauwd. We kwamen gisteren tot een aantal conclusies:

1. De smaken van Engelse mouten zijn totaal anders dan die van Belgische mouten. De crystalmouten zijn niet te vergelijken met de caramouten (veel aromatischer en sterker van smaak dan de Belgische) en bijvoorbeeld de Aroma mout van TF smaakt veel geroosterder en toffee-achtiger dan de aromamout van Dingemans.

2. Engelse bieren maak je met Engelse mouten. Die typische moutsmaken zoals bijvoorbeeld in de Hobgoblin kun je alleen in je bier krijgen met Engelse mouten. Geen wonder dat het ons niet lukte om de Fuller's ESB te klonen.

3. Engelse mouten filteren beter (observatie van Bert), misschien door een lager eiwitgehalte.

4. Engelse mouten geven een donkerder wort dan Belgische mouten met hetzelfde EBC-getal (observatie van Jamil Zainasheff) en geven hierdoor ook een zuurder beslag (observatie Bert).

5. Maris Ottermout geeft vaak een troebel bier. Misschien dat Iers mos helpt.

6. Het lijkt erop dat de Engelse mouten speciaal ontwikkeld zijn voor bieren met een laag begin SG. Ze geven zelfs bij een begin SG van 1030 een bier met veel smaak. Misschien dat Britse brouwers daarom bij iets zwaardere bieren al suiker gebruiken in de stort. Mooi om te zien dat de ontwikkeling van mouten en bieren (biertypen) hand in hand gaan.

7. Engelse gisten komen beter tot hun recht in bieren met Engelse mout. De London Ale 1028 vond ik nooit zo'n bijzondere gist, totdat ik gisteren een aantal bieren van Bert met deze gist en Engelse mouten proefde. Al kan dat natuurlijk ook aan de brouwkunsten van Bert liggen.


De voor ons nieuwe mouten geven voorlopig weer voldoende ruimte voor experimenteren en uitproberen. Ik voorspel een hype van Engelse bieren op dit forum komend jaar. Schitterend. Bedankt, van der Kooij!

De-Geert

Ah, leuk.
Ik heb inmiddels ook wat ervaring met MO en (pale)Crystal.
Een paar opservaties:
1 Inderdaad, Crystal is iets heel anders dan Caracrystal van Brouwland. Dat kwam ook duidelijk uit de ESB-proeverij
2 Dat denk ik ook. En dan met name de "speciaalmouten"
3 Weet ik niet, wel dat Palemout beter filtert dan pilsmout. Ik heb geen duidelijk verschil gemerkt tussen MO en Belgische palemout. Maar het zou kunnen.
5 Zeker. Ik merk duidelijk minder hete-trub bij mijn M.O. bieren. Ik heb een paar keer gebrouwen met Iers Mos, en een paar keer zonder. Met Iers mos lijkt duidelijk helderder bieren te geven, maar ook iets minder schuimstabiliteit. Geen smaakafwijkingen (!).

Wat ik nog wel wil toevoegen.
8 MO lijkt niet meer smaak te geven dan Belgische Palemout, eerder andersom. Dat blijkt oa. uit de 2 ESB's van JW(VG). Maar je zou kunnen stellen dat dit meer ruimte geeft voor Crystal/Amber etc. MAar dat is pure speculatie.
Het lijkt er wel op dat MO een zachter mondgevoel geeft.


William

Ik heb nu alleen ervaring met MO mout in combinatie met relatief veel Brown malt en pale chocolate malt in een brown porter en een imperial stout-achtige.en

In beide gevallen heb ik een diep volmoutkarakter gekregen wat me nog nooit is gelukt met Belgische mouten. Hiervoor is denk ik vooral de brown malt verantwoordelijk.

Ik kan instemmingen met conclusies: 1, 2, en 4.

Volgende week hoop ik een blond bier te brouwen Engelse mouten.

RobinB

Bijna geheel mee eens, op puntje 5 na.
Dat is een bijzonder fenomeen, ik heb bijvoorbeeld nog geen troebele bieren gehad met MO (en nu Halcyon) plae als basis...?

De-Geert

Hm, dat is interessant. Weet je misschien wat je pH meestal is tijdens maisch en/of koken?

JWVG

Ik vind dit heel interessant, en inderdaad waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom het brouwen in Engelse stijl zo moeizaam gaat. Even een vraagje: zouden de crystalmouten die Amerikaanse brouwers gebruiken meer lijken op de Engelse of op de Belgische crystalmouten? In het eerste geval zou ik kunnen overwegen om helemaal op Engelse crystalmout over te stappen.

:degroeten: JW.

RobinB

Citaat van: De-Geert op 30-07-2010  11:44 uHm, dat is interessant. Weet je misschien wat je pH meestal is tijdens maisch en/of koken?
Helaas!
Ik heb geen pH meter.

Adrie

Citaat van: JWVG op 30-07-2010  12:10 uIk vind dit heel interessant, en inderdaad waarschijnlijk een van de belangrijkste redenen waarom het brouwen in Engelse stijl zo moeizaam gaat. Even een vraagje: zouden de crystalmouten die Amerikaanse brouwers gebruiken meer lijken op de Engelse of op de Belgische crystalmouten?

Dat zou jij toch moeten weten. Jij hebt toch in de VS gebrouwen?

RobinB

Maar of een smaakgeheugen voor dergelijke details betrouwbaar is... Alweer een aardig poosje geleden he?

JWVG

Citaat van: Adrie op 30-07-2010  12:34 uDat zou jij toch moeten weten. Jij hebt toch in de VS gebrouwen?

Is inderdaad een tijd geleden, en ik heb die Britse crystalmout nog niet ervaren (op een heel klein beetje van Geert na). Ik kan dus niet vergelijken. Ik vroeg me af of iemand weet waar die crystalmout in de VS vandaan komt.

 :degroeten: JW.

RobinB

Lijkt me gewoon/voornamelijk Amerikaanse mouterijen zoals Briess en dergelijke

De-Geert

Hey Robin,
jij hebt toch ook wel eens met die Mild Ale mout gebrouwen of niet? Kan je daar nog iets over zeggen? Het lijkt mij wel wat voor lichte bieren (~4%) zoals Bitters of zo.


RobinB

Yep!
Das een dextrinemout-achtige , maar wel een broeimout als ik me niet vergis, ca 8 EBC.

Geeft een wat vollere smaak aan je bier en daardoor met name (ook) geschikt voor bieren met een laag SG lijkt me?
Zelf gebruikt in een brown-ale, was wel lekker!

zie:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12947.0.html

Hopmans

Citaat van: De-Geert op 30-07-2010  11:19 u5 Zeker. Ik merk duidelijk minder hete-trub bij mijn M.O. bieren. Ik heb een paar keer gebrouwen met Iers Mos, en een paar keer zonder. Met Iers mos lijkt duidelijk helderder bieren te geven, maar ook iets minder schuimstabiliteit. Geen smaakafwijkingen (!).

Misschien moet je met Engelse bieren ook echt met vislijm aan de gang.
Zit er nog verschil in diverse merken Engelse mout?


De-Geert

Er zullen vast verschillen zijn tussen verschillende mouterijen, maar dat is voor ons moeilijk te peilen aangezien we alleen Thomas Fawcett tot onze beschikking hebben.


Hopmans

OK dan, ik dacht dat er 4 verschillende merken verkocht werden,
maar dat zullen dan 4 verschillende moutsoorten zijn.
Ik heb blijkbaar iets niet goed gelezen in een andere mout-topic.


RobinB

Ze hebben de pale inderdaad in 3 rassen: MO, halcyon en golden promise.

EBC

Hmmm interessante draad...ik ben niet op Engelse gisten. Misschien wel vanwege onze overwegend Belgische mouten...

Nu vind ik het bier in Engeland ook niet altijd even goed. Maar dat kan ook aan de pub liggen.

Wie weet, ga ik nog eens experimenteren. Engelse hoppen genoeg in de tuin...

De-Geert

Ik heb mijn Engelse gist ook nog niet gevonden, maar ik blijf zoeken.


Albertus


Wat mij opviel bij het gebruik van de Mild Ale Mout was het verschil tussen klam (nat) schroten en droog schroten. Ik schroot klam, maar hou altijd wat droge mout achter om de molen te drogen.

Klam geschroot vouwt het kafje van de Mild Ale Mout prachtig uit en blijft vrijwel helemaal heel. Bij het droog schroten van de Mild Ale Mout verpulvert het kafje totaal. Het verschil is enorm, veel groter dan bij de gebruikelijke continentale mouten. Ik zou zo gauw geen verklaring hebben voor dit verschijnsel. Het moutproces? Het ras van de gerst? Droger afleveren/

Bert

Adrie

Mijn Brown Ale zit nu in het maischvat. Bij het (klam) schroten en storten viel vooral de overweldigende geur op. Veel sterker dan met Belgische mouten. Die ambermout van TF (100 EBC) is veel geroosterder van geur en smaak dan de aroma 150 van Dingemans. Ik heb de stort van die mout wat teruggebracht ten gunste van Aroma50 van Dingemans. Ook de lichte crystalmout geurt heerlijk. Hmmm. Het water loopt me in de mond. Het is ook een feest om die mouten even te kauwen.

De-Geert

Uit een andere draad:
Citaat van: Adrie op 31-07-2010  11:31 uBij het (klam) schroten en het storten vielen de heerlijke en behoorlijk sterke moutgeuren op die uit de Engelse mouten kwamen. De amber van TF is toch ook wel een speciale mout: hij is behoorlijk geroosterd en lijkt op een wat lichtere brown malt. Totaal niet te vergelijken met de aromamouten van Dingemans.
Zo te lezen moet ik die Amber ook maar eens bestellen.
Ik heb nog veel mouten te proberen, sowieso de Haver en de Mild. En dan nu ook nog de Amber. Wat een straf!


Adrie

Heeft een van jullie al het verschil tussen Maris Otter Pale, Halcyon Pale en Golden Promise Pale ontdekt?

RobinB

Nee, ik heb het afgelopen jaar vrij vaak MO gebruikt en heb nu Halcyon. Mijn recepten zijn echter compleet anders, waardoor ik geen vergelijk kan maken.
Volgens mij heeft Herman alledrie naast elkaar?
Misschien dat hij 3 gelijke minibrouwseltjes (5L oid) kan/wil maken in z'n avond-installatie?  :weetniet:

Adrie

Mwah. Alle drie kauwen moet ook al genoeg zeggen.

Herman

Ik heb ze alledrie gebruikt, steeds in andere recepten. Tot op heden kan ik maar een conclusie trekken: ook de Halcyon en Golden Promise kunnen troebele bieren opleveren ;)

De-Geert

Citaat van: Adrie op 03-08-2010  09:27 uMwah. Alle drie kauwen moet ook al genoeg zeggen.
Mwoah, dat vind ik toch een beetje weinig recht doen aan mout.  >:D
Je kan misschien smaakverschillen, als gevolg van het eesten proeven tussen de verschillende mouten, maar dat is maar een klein deel van het spectrum. Nog afgezien van proces-eigenschappen (filtering, helderheid, rendement), denk ik niet dat je met alleen kauwen een goed genoeg beeld van wat een mout in je bier doet krijgt.
Zo valt mij op dat MO Pale een zachter mondgevoel geeft dan Belgische Pale, dat is niet iets wat je kan proeven door te kauwen.

Adrie

Citaat van: Adrie op 03-08-2010  09:04 uHeeft een van jullie al het verschil tussen Maris Otter Pale, Halcyon Pale en Golden Promise Pale ontdekt?

Ah. Op internet lees ik dat Halcyon een variant is van Maris Otter en daar sterk op lijkt. Golden Promise is een Maris Otter variant uit Schotland en geeft moutiger bieren. Is speciaal ontwikkeld voor Scottish ales.

Albertus


Een aantal weken achter elkaar heb ik met de Engelse mouten gebrouwd. Een Mild, een Brown, een Porter, een Stout en een R.I.S. In de eerste drie heb ik Brown Malt gebruikt. De Stout is nog niet voldoende gerijpt, maar wel zover dat ik hem kon proeven.
Opvallend is dat de eerste drie brouwsels opvallend gebrand-moutig smaakten en de stout niet. Dat wil niet zeggen dat de eerste drie niet smaakten, integendeel zelfs, maar mijn voorlopige conclusie is dat Brown Malt een stevig stempel op je bier drukt.
Ik ben benieuwd naar de ervaring van andere gebruikers van deze mout.

Bert

Kleine_Schriek

Ik onderschrijf geheel conclusie 1. De caramout (Chrystal 150) is zalig! Heb er nog maar 1 keer mee gebrouwen (de ESB), maar als je alleen de korrel al ruikt en erop kauwt is het niet met Belgische cara te vergelijken. Ben reuze benieuwd hoe deze in mijn Arbapapaporter recept zou smaken. Dat wordt weer  :brouwen:

RobinB

Wel moeten we met z'n allen er meer van kopen!
Het loopt niet echt storm op de mouten en als we willen dat het in het assortiment blijft...  :brouwen:

Kleine_Schriek

Ik wil wel, maar krijg het niet aangebrouwen wat ik allemaal wil...... ;D

Adrie

Ik heb net weer 35 kg besteld (en binnen gekregen) voor een komend Vier Broedersbrouwsel.

Albertus


Vandaag voor de derde keer met Mild Ale Mout gebrouwen.
Het is voor mij nu duidelijk: deze mout levert een duidelijk lagere pH op dan gebrukelijke continentale mouten en ook lager dan andere Engelse mouten. Het gaat om een pH waarde die ongeveer 0,4 lager is dan de waarde die je mag verwachten op basis van berekening (berekening met behulp van BrouwHulp, welke over het algemeen heel betrouwbaar is).

Bert

Albertus

Mijn derde brouwsel met TF Mild Ale Mout is vrijwel uitvergist.
Ik heb nu met drie verschillende gisten een opvallend lage vergistingsgraad, gemiddeld 60 %, met deze mout behaald.

Zou het kunnen dat deze mout, die in principe gebruikt wordt voor bieren met een laag (3-4 %) alcoholpercentage, dusdanig is bewerkt dat er veel onvergistbare suikers voor wat meer body worden gevormd?

Zijn er forumleden met ervaring met de Mild Ale Mout?

Bert

RobinB

Dat klopt precies, Bert! :)

Het is een soort dextrinemout.

De-Geert

Hoe smaken de bieren?
En merk je echt dat ze relatief veel body hebben?

Albertus

Citaat van: De-Geert op 28-08-2010  14:17 uHoe smaken de bieren?
En merk je echt dat ze relatief veel body hebben?

De bieren (twee, de derde moet nog hergisten), smaken uitstekend. Maar er zitten naast de Mild Ale Malt andere mouten, zoals Brown Malt, in die behoorlijk domineren.
Echt opvallend veel body hebben ze niet, maar de lichte Mild (2,2%, het had 2,9% moeten worden) heeft voor een zo laag alcoholpercentage toch nog een aardige body. Had, moet ik zeggen want mijn vrouw heeft gisteren het laatste flesje opgedronken.

Bert

RobinB

De ene keer dat ik ermee gebrouwen heb, was ook een licht bier. Die had naar mijn idee toch een redelijke body.

Albertus

Zojuist een R.I.S. geopend om te zien of het flesje al op druk is (gebotteld 3-8-10).
Wat een goddelijke smaken geven die Thomas Fawcett mouten! Niet te vergelijken met een R.I.S. van continentale mouten.
Nu eerst nog even laten rijpen.

Bert

Adrie

Het valt mij op dat bieren gebrouwen met Engelse mouten niet zo ver doorgisten. Mijn Brown Ale had een vergistingsgraad van onder de 70% en de Vier Broeders brown porter ook. De Brown Ale is gemaischt bij 67 graden en de Brown Porter bij 67 graden aflopend naar 65 graden. Beide bieren zijn vergist met de Ringwood Ale. Deze gaat niet zo ver door en heeft volgens Wyeast een vergistingsgraad van 68-72%. De einddichtheden zijn een stuk hoger dan voorspeld op basis van eerdere brouwsels (zowel het model van Geert als lineaire regressie).

De Brown Ale is gebrouwen met Maris Otter mout en de Brown Porter met Halcyon. Beide hadden uiteraard een behoorlijk percentage speciaalmouten in de stort. Ondanks de lage vergistingsgraden zijn deze bieren toch niet zoet. Blijkbaar is het dus geen kwestie van een gestokte vergisting, maar van een hoge concentratie dextrinen.

Albertus

Citaat van: Adrie op 14-09-2010  10:12 uHet valt mij op dat bieren gebrouwen met Engelse mouten niet zo ver doorgisten.

Deze ervaring heb ik ook. Ik heb nu zes keer met de Engelse mouten gebrouwen met drie verschillende gisten en alle zes de keren was de vergistingsgraad lager dan ik gewend ben.

Bert

Herman

Met maris otter heb ik prima vergistingen gehaald. Golden promise en Halcyon blijven tot nu toe inderdaad wat achter, maar dat kan ook (deels) aan de gist (Denny's Favourite) liggen.

Jacques

Laatst heb ik gebrouwen met een groot gedeelte Vienna malt van Thomas Fawcett (25%) en Pale Crystal (7%). De gebruikte gist was Denny Favorite 50. De vergistingsgraad was 77,4%. Niet slecht dus.

Herman

Citaat van: Herman op 14-09-2010  12:41 uMet maris otter heb ik prima vergistingen gehaald. Golden promise en Halcyon blijven tot nu toe inderdaad wat achter, maar dat kan ook (deels) aan de gist (Denny's Favourite) liggen.

Het geheugen blijkt na het controleren van mijn laatste logbestanden toch niet zo betrouwbaar :pan: , het valt inderdaad wel mee. Slechts een lage score van 66% schijnbare vergistingsgraad (bij mijn laatste IPA), waar andere bieren waarden scoren als 86% en 78% bij gebruik van Engelse mouten.

Oscar

Even een Vraag :

Ik ben al mijn Engelse mouten (TF, gekocht bij van der kooy) aan het wegen om dit in 1 recept te mieteren  :). Maar....De Amber malt zou 100 EBC zijn en de Crystal malt 150 EBC. Echter is de Amber malt zeker 3 keer donkerder van kleur en naar inschatting zou ik zeggen dat die amber malt wel 300-400 EBC zou zijn. Heeft er iemand ervaring met deze amber malt ?  :weetniet:

Oscar

Even een plaatje toevoegen :



De lichte zak zou Crystal mout (130 EBC) De donkere zak Amber malt (100-112 EBC)

 :weetniet:

De-Geert

Dat klopt, raak vooral niet in paniek.  ;)
Bij Crystal zit de kleur vooral aan de binnenkant. Het wort uitgedrukt als wortkleur, niet als kleur vd mout zelf.  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.