Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koolzuur in 5 L party keg zonder hergisting mogelijk?

Gestart door rumour, 28-07-2010 05:17 u

Vorige topic - Volgende topic

rumour

Ik had gisteren het genoegen om het eerste biertje te tappen uit een zelf afgevulde 5 L party keg.  :brouwen:

Tijdens het bottelen heb ik naast flessen ook een stel vaatjes gevuld met 3 g/l suiker. Aangezien de flessen al goed waren :biersmile: heb ik gisteren eens het vaatje geprobeerd. Ik heb nog geen tapstang aangeschaft dus ik gebruikte gewoon het originele kraantje. Vanaf het eerste biertje mooi helder en het rollen van het schuim had wel wat weg van een Boddington pub ale. Het tappen was even leuker dan het drinken zelf.

Ik ben voorzichtig omgegaan met het vaatje om de gistbodem niet te verstoren en voor thuisgebruik is dat ook geen probleem. Maar als je het vaatje ergens mee naar toe neemt dan valt dat vaak in 'ongetrainde' handen die als geen ander de gistbodem kunnen verstoren. Ideaal zou zijn om wel koolzuur in het vaatje te hebben, maar geen gistbodem.

Ik zat er gisteren wat over te brainstormen, maar is het mogelijk om bij het vullen van het vaatje géén suiker toe te voegen en via een CO2 patroon of fles de koolzuur in het bier te krijgen? Ik gebruik van die gummidoppen op de 5 L party kegs. Ik kan niet onder druk vergisten, helaas.

Jacques

Hoi rumour,

Na een paar keer problemen te hebben gehad heb ik besloten mijn 5 l vaatjes niet meer te gebruiken. Ik heb ze ook niet nodig omdat ik een professioenele tapinstallatie heb met 10 l vaatjes.

Mijn ervaring met de 5 l vaatjes is dat je toch het beste een lichte hergisting kun uitvoeren. Doe je dat niet dan is het bier vrij plat na het tappen. Of je moet het bier gaan verzadigen met het koolzuurpatroon. Op een of andere manier lekte er bij mij altijd wel koolzuur en dat betekent dat je meer koolzuurpatronen moet gebruiken.

De-Geert

Wat je zou kunnen proberen is laten hergisten in een of ander gesloten vat/fles (eventueel een andere party-keg). Dan koelen naar 0 graden (of een paar graden onder 0). En dan voorzichtig afhevelen in de party-keg.

korek

Hier heb ik wat gevonden, maar het is niet goedkoop!

at 2010-07-28

Füller für 5 Liter Partyfässer Profi
Bestellnummer: 76220954

Füllgerät zum Füllen von 5 Liter Partyfässern unter Gegendruck, zur Vermeidung von Schaum beim Füllen; das Fass wird mit CO2 vorgespannt (bis max. 0,6-1,0 bar), dann wird gleichzeitig Bier aus einem größeren Behälter umgedrückt und das überschüssige CO2 im Partyfass über das Schraubventil abgelassen. Komplett mit Anschlussleitungen 5/8" (Getränk) und 3/4" (CO2). 

Einzelpreis:  105,12 EUR*     
 inklusive 19 % MwSt.
zzgl. Versandkosten und ggf. Nachnahmegebühren. 
Einheit: Stück

RobinB

Citaat van: korek op 28-07-2010  11:56 uHIER heb ik wat gevonden, maar het is niet goedkoop!

Wat heb je gevonden?
Ik zie met jouw link alleen verzendkosten...

korek

De-Geert

Volgens mij moet je daarvoor nog steeds eerst je bier verzadigen.

RobinB

Mooi systeem korek!
@Geert: klopt, maar je kan hetdus verzadigen met fles-CO2 (tot 1bar), ipv hergisting.
Volgens mij is dit wat Rumour zocht (ongeveer)?

De-Geert

Volgens mij is dit apparaat alleen bedoelt om te vullen. Net als tegendrukvullers voor flessen.
Dus hiermee verzadigen met fles-CO2 kan volgens mij niet. 1 Bar is ook veel te weinig (0.4g suiker/liter bij 20 graden vergisting).

Dus je zult eerst in een ander vat je bier met hergisting/fles-CO2 moeten verzadigen en dan kan je hiermee de party-keg vullen. Lijkt me niet de gezochte oplossing.

korek

Dit is de site waar je het kunt bestellen en dan kijken bij 'Bier umfüllen mit Gegendruck'.

korek

Citaat van: De-Geert op 28-07-2010  13:11 uVolgens mij is dit apparaat alleen bedoelt om te vullen. Net als tegendrukvullers voor flessen.
Dus hiermee verzadigen met fles-CO2 kan volgens mij niet. 1 Bar is ook veel te weinig (0.4g suiker/liter bij 20 graden vergisting).

Dus je zult eerst in een ander vat je bier met hergisting/fles-CO2 moeten verzadigen en dan kan je hiermee de party-keg vullen. Lijkt me niet de gezochte oplossing.

Ik denk dat je gelijk hebt, maar er zit wel een aparte CO2 aansluiting op, dus kun je de party keg wel op druk brengen, daarna een tijdje koud wegzetten en nogmaals er druk op zetten, flink schudden en klaar. Zo doe ik het ook met mijn NC-kegs.

biersmurf

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je een uitgegist(dus plat bier) zou moeten behandelen.
Ik bedoel dus bier uitgegist in een fust hevelen, maar dan?
Hergisting op fust geeft gist op de bodem die bij het tappen mee komt.
Hoe bepaal ik dat het fust 1 bar koolzuur heeft gekregen?
Het koolzuur lost op in het bier.
Hoe werkt dit, iemand ervaring of sla ik de plank mis :weetniet:

De-Geert

Citaat van: korek op 28-07-2010  13:18 uIk denk dat je gelijk hebt, maar er zit wel een aparte CO2 aansluiting op, dus kun je de party keg wel op druk brengen, daarna een tijdje koud wegzetten en nogmaals er druk op zetten, flink schudden en klaar. Zo doe ik het ook met mijn NC-kegs.
Ja, dat principe werkt waarschijnlijk wel alleen is 1 bar veel te weinig.

Citeerdann wird gleichzeitig Bier aus einem größeren Behälter umgedrückt und das überschüssige CO2 im Partyfass über das Schraubventil abgelassen
Er zit waarschijnlijk een soort overdrukventiel op.

Adrie

Citaat van: De-Geert op 28-07-2010  13:24 uJa, dat principe werkt waarschijnlijk wel alleen is 1 bar veel te weinig.

Nee, hoor. Vergeet niet dat het 1 bar overdruk is. Ik satureer mij bieren op ongeveer 1 bar (deze zijn dan een graad of 8 ) en daarmee krijg je een koolzuurverzadiging van ongeveer 2,5 volumes. Voor de meeste biertypen is dat OK.

De-Geert

Citaat van: Adrie op 28-07-2010  13:38 uVergeet niet dat het 1 bar overdruk is.
:verbergen:
Ik geloof dat ik ergens een denkfout heb gemaakt.
CiteerIk satureer mij bieren op ongeveer 1 bar (deze zijn dan een graad of 8) en daarmee krijg je een koolzuurverzadiging van ongeveer 2,5 volumes. Voor de meeste biertypen is dat OK.
Dan moet het lukken inderdaad. Kost wat, maar een mooie oplossing.

biersmurf

Citaat van: biersmurf op 28-07-2010  13:18 uBen eigenlijk ook wel benieuwd hoe je een uitgegist(dus plat bier) zou moeten behandelen.
Ik bedoel dus bier uitgegist in een fust hevelen, maar dan?
Hergisting op fust geeft gist op de bodem die bij het tappen mee komt.
Hoe bepaal ik dat het fust 1 bar koolzuur heeft gekregen?
Het koolzuur lost op in het bier.
Hoe werkt dit, iemand ervaring of sla ik de plank mis :weetniet:

Een linkje dan hoe te werk te gaan?
Hoe zoek ik het op?

MO

Vaten zonder hergisting worden afgevuld uit CKT's (die op ik meen 1 bar bij 4 °C staan) waarbij het fust ook op 1 bar staat.

De-Geert

Dus als je zo'n hobbyquip-CCT hebt met overdrukventiel, kan je met bovenstaande hulpmiddelen ineens van gistvat zo'n party-keg vullen.  :idea:

(ben je wel bijna 300 euro verder)

rumour

Alvast bedankt voor alle suggesties, maar zoals ik al eerder aangaf kan ik (nog) niet onder druk vergisten en kan ik dus ook niet met tegendruk afvullen. Dat (wel erg) dure systeem is dus voor mij dus niet bruikbaar. Het bier zal er waarschijnlijk alleen maar uitspuiten vanwege de overdruk CO2 in het party keg...

Op zich zijn elementen van dat systeem wel te gebruiken. In de gummidoppen kan je wel iets maken waar je een soort CO2-ventiel in kan plaatsen die dan onder druk staat via een patroon of CO2-fles. Iets waar Jacques kennelijk slechte ervaringen mee heeft, wellicht kun je wat details geven over wat er precies fout ging? Het systeem gebruikt een zelfde tapstang als ik wel vaker zie bij gummidoppen en 5L kegs. Zou het dan wel kunnen (voor een kortere tijd)?

Is het theoretisch correct dat als ik op het bier een overdruk CO2 zet dat het CO2 dan langzaam het bier in trekt? Kan ik dan koelen naar een temperatuur rond het vriespunt met de CO2 druk er constant op (meer CO2 lost op in koud bier), de CO2 druk eraf, de gummidop afsluiten en weer terug naar normale temperatuur? Hoe snel neemt bier eigenlijk CO2 op?

korek

Volgens mij moet je de druk er niet afhalen want dan verdwijnt het gas weer uit het bier en verzameld het zich in de kopruimte.

rumour

Citaat van: korek op 28-07-2010  14:23 uVolgens mij moet je de druk er niet afhalen want dan verdwijnt het gas weer uit het bier en verzameld het zich in de kopruimte.

Met een kleine overdruk de CO2 stang verwijderen en de gummidop terugplaatsen? Ik neem niet aan dat al het CO2 er direct uit vloeit als je de druk eraf haalt.

Kan zo'n soort systeem het bier niet langzaam op druk brengen (zie hier). Dan laat je het tapkraantje er gewoon opzitten tot bij het gebruik. Wellicht dat een losse tapstang gewoon in het vat kan blijven zitten en je het kraantje kan wisselen?

De-Geert

Citaat van: rumour op 28-07-2010  14:33 uIk neem niet aan dat al het CO2 er direct uit vloeit als je de druk eraf haalt.
Inderdaad, als je een flesje openmaakt is de koolzuur ook niet meteen uit je bier.

biersmurf

Niet voor op 5 litervaatjes en leverbaar voor schuifkoppelingen en Heineken koppelingen.
Lijkt mij een stuk steviger dan het 5 l tapsysteem.

http://cgi.benl.ebay.be/Bierzapfanlage-Zapfhahn-Fass-Frisch-Spitzenprodukt-/110555736582

En nog bedankt voor de fijne uiteenzetting op mijn vragen >:D
Niemand ervaring kennelijk of wil en kan dit niet delen lijkt het wel, jammer.

korek

Citaat van: biersmurf op 28-07-2010  14:58 uEn nog bedankt voor de fijne uiteenzetting op mijn vragen >:D
Niemand ervaring kennelijk of wil en kan dit niet delen lijkt het wel, jammer.

Biersmurf, als het je specifiek gaat om de 5 l party kegs, kan ik geen ervaring of kennis met je delen. Wat betreft NC- of CC kegs wel. Na het vullen pers ik ze af met CO2, ± 1 Bar (moet je wel een drukregelaar hebben) en plaats ze een tijdje (week) in de koelkast bij 0 tot 2 ºC. Daarna pers ik ze nogmaals af met 1 Bar en na flink schudden nogmaals afpersen en weer in de koelkast tot ik ze ga consumeren Voor de volledigheid: ik voeg dus geen suiker meer toe. Overigens is de tapkop die Rumour gevonden heeft volgens mij prima geschikt om de party vaatjes op druk te brengen en een stuk voordeliger.

biersmurf

Hoi Korek,

Het ging mij dus niet direct om de 5 liter vaatjes, maar meer over de vraag koolzuur zonder hergisting
Begrijp ik het goed dat, als ik via de tapstang, koolzuur uit een fles met koolzuur en de manometer op 1 bar zet het fust zich vult met koolzuur?
Dat moet ik dan een week doen bij 0 tot 2 ºC ?
Hierna schudden om het koolzuur op te laten lossen in het bier.
Daarna op druk brengen voor het tappen?

Vergelijkbare Topics (7)

37584

Reacties: 3
Gelezen: 1066

281

Gestart door Bas

Reacties: 18
Gelezen: 15485

15-06-2007 08:13 u
door Jos Groen
24467

Gestart door harrie v`t veld

Reacties: 17
Gelezen: 5794

16733

Gestart door ernie_

Reacties: 30
Gelezen: 10039

33887

Reacties: 7
Gelezen: 1842

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.