Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: "Vlek" in mandfles  (gelezen 4919 keer)

Offline Paretje

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwerij 't Gat van Eggewaarts
    • Online - Urbanus
"Vlek" in mandfles
« Gepost op: 26-07-2010 18:25 u »
Toen ik 15 juli mijn bier wilde hevelen in de mandfles om te lageren, merkte ik op dat er een vlek aan/in de mandfles hangt. Het is niet vanbuiten. Heb er heel wat chemipro en ander afwasmiddel op losgelaten, en dat zonder resultaat. Er waren wel wat watervlekjes die weg waren, maar de grote vlek bleef. Nu had ik de dag ervoor al afgeblazen, en wegens de vrees om commentaar, heb ik uiteindelijk toch maar geheveld. Het bier komt dacht ik net niet aan de vlek.

Een andere reden was dat mij werd gezegd dat het misschien in het glas zit. Nu heb ik wel heel wat schrik gehad voor mijn bier, en wil dit dus voorkomen. Met wat zou ik het eventueel toch kunnen loskrijgen, als het niet in het glas zit?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
Re: "Vlek" in mandfles
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2010 18:44 u »
Kan je misschien een foto plaatsen? Ik heb hier ook zo'n fles met vlek erin maar dat betreft een foutje in het glas.

Offline VEMP

• Super lid
  • Land: nl
  • Loatj um smaake!
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2010 19:00 u »
In glazen flessen zit soms een luchtbel in het glas. Ik weet niet of het daar op lijkt. Zelf heb ik last van aanslag wat ik nauwelijks weg krijg. Volgens mij is het biersteen. Iemand een idee hoe dat weg te krijgen?

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 26-07-2010 19:02 u »
Probeer eens schoonmaakazijn. Of een ander zuur zoals zoutzuur of salpeterzuur.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #4 Gepost op: 26-07-2010 19:06 u »
In veel mandflessen zitten ingesloten bruine of zwarte vlekken. Dit komt omdat men deze flessen vaak van gerecycled glas maakt. Als de fles van binnen extreem vuil is doe ik daar een handvol rivierzand in en een kleine hoeveelheid water. Dit papje flink schudden over de plek en klaar is kees. Ook voor bier aanslag e.d. te verwijderen. De eventuele krasjes die daardoor kunnen ontstaan (als ze ontstaan) zijn te verwaarlozen. Flink schoonspoelen KLAAR!  :proost:

Offline Anton

• Super lid
  • You're never too old to learn something stupid.
« Reactie #5 Gepost op: 26-07-2010 19:39 u »
Als de fles van binnen extreem vuil is doe ik daar een handvol rivierzand in en een kleine hoeveelheid water. Dit papje flink schudden over de plek en klaar is kees. Ook voor bier aanslag e.d. te verwijderen. De eventuele krasjes die daardoor kunnen ontstaan (als ze ontstaan) zijn te verwaarlozen. Flink schoonspoelen KLAAR!  :proost:

Ik gebruik zelfs grind en kiezelsteentjes. Heb ik schoon en gedroogd op voorraad. Werkt prima.

Offline Walter

• Super lid
  • Lid VHF
    • Vlaams Hobbybrouw Forum
« Reactie #6 Gepost op: 26-07-2010 20:54 u »
@ Vemp, ik geloof dat je biersteen met een zuur kan verwijderen of was dat nou met een base?  :weetniet: sowieso zal je het mechanisch moeten schrobben.

Een algemene vraag : die luchtbellen in de mandfles, zorgen die voor zwakke punten waar de fles kan knappen? Moet je dan net opletten met het gebruik van kokend water voor reiniging?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 26-07-2010 22:27 u »
Als de vlek biersteen is (ik kan dat zonder foto moeilijk beoordelen) dan kun je dat het beste verwijderen door eerst een sterk zuur te gebruiken, spoelen en daarna een sterke Chemipro caustic oplossing gebruiken. Alleen zuur of Chemipro caustic is meestal niet voldoende. Dit komt doordat biersteen een combinatie is van anorganische en organische verontreiniging is.

Offline Paretje

• Vol lid
  • Hobbybrouwerij 't Gat van Eggewaarts
    • Online - Urbanus
« Reactie #8 Gepost op: 26-07-2010 22:34 u »
Biersteen lijkt me onmogelijk aangezien ik ze nieuw had gekocht. Ik had eerder de indruk dat het iets was wat er in gedroogd was.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-07-2010 23:12 u »
Ja maar waar zit de vlek dan?
Als de fles op een zijkant heeft gelegen dan herken je dat soort indroogvlekken direct omdat ze naar het midden van de vlek dikker zijn (met een vrij dun randje).

Ikzelf gebruik 4 gistingsflessen die in leeftijd varieren van 5 jaar tot weet ik veel hoe oud (veel komt uit een erfenis restant).

In één van die flessen heb ik nu ook een vlek die niet weggaat met de gebruikelijke middelen, het is een bijzonder vreemde vlek:

De vlek zit in de buitenste ring van de buikfles, ongeveer 5 cm onder de bierspiegel.
Uitdroging is onmogelijk, ik bewaar mijn buikflessen rechtop.
Ziet er vrij wit uit.
Als ik er met zo'n dikke flesseborstel erover borstel dan hoor je duidelijk een geluid.
Dat borstelen helpt absoluut niks maar azijnzuur etc is nog niet geprobeerd.

Helaas kan ik geen foto plaatsen want ik heb die Belg saison er in gegooid.

De vlek is vreemd vanwege de plaats, nl onder de bierspiegel en ver boven de bodem.

Offline stoffel

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 28-07-2010 20:59 u »
Biersteen lijkt me onmogelijk aangezien ik ze nieuw had gekocht. Ik had eerder de indruk dat het iets was wat er in gedroogd was.

Dit is daarom niet altijd een garantie.
De eerst mandfles die ik kocht was ook zogezegd "nieuw". Deze heb ik toch eerst heel grondig kunnen reinigen voor gebruik.

Tags: mandfles